• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۲۱ - ۰۶:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
علیمحمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

انتصاب صالحی، تکمیل‌کننده موضع‌گیری و سخنرانی 14خرداد رهبری بود

بعد از درگذشت آقای دعایی، من خود در این فکر بودم که حالا و بعد از رحلت ایشان، رهبری برای جانشینی ایشان چه تصمیمی خواهند گرفت. همچنین فکر می‌کنم خیلی دیگر از افراد علاقه‌مند به عرصه سیاست و فعالان این حوزه و همچنین فعالان عرصه مطبوعات و اطلاع‌رسانی در این فکر بودند که واقعا چه کسی جای آقای دعایی خواهد آمد که تا حدودی رنگ و بوی ایشان را داشته باشد و بتواند انتظارات را برآورده کند.

انتصاب صالحی، تکمیل‌کننده موضع‌گیری و سخنرانی 14خرداد رهبری بود

چنانچه بخواهیم به جنبه‌های دیگر این انتصاب بپردازیم، باید نحوه مواجهه رهبر انقلاب با نیروهای خودسر در مرقد امام را یادآور شویم.
فرهیختگان: «روزنامه‌ کهنسال اطلاعات در دوران نظام جمهوری اسلامی، همواره نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع نظام و انقلاب و سخنگوی قشرهایی از مردم عزیز بوده که غالبا سخن آنان بیش از هر جای دیگر در این روزنامه انعکاس می‌یافته است.» این جمله آغازین متن حکم رهبر معظم انقلاب برای انتصاب سیدعباس صالحی به نمایندگی ولی‌فقیه در موسسه اطلاعات و مدیرمسئولی این روزنامه است. حکمی که فارغ از ابعاد شخصیتی صالحی که حالا جانشین مرحوم دعایی شده است، دارای پیام‌های سیاسی بسیار حائز اهمیتی ا‌ست. با هدف واکاوی متن این حکم صادره از سوی رهبر انقلاب، بازخوانی ویژگی‌های شخصیتی مرحوم دعایی و چرایی تاکید چندباره رهبری بر تداوم نوع مواجهه مدیر فقید روزنامه اطلاعات، در دوران جدید مدیریت این روزنامه توسط سیدعباس صالحی، با علیمحمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو کرده‌ایم. نمازی معتقد است فضای فعلی حاکم بر کشور، بیش از هرچیز نیازمند همدلی و وحدت حداکثری تمام جریانات سیاسی و مردم است. این فعال سیاسی، انتصاب سیدعباس صالحی به نمایندگی ولی‌فقیه در موسسه اطلاعات و مدیرمسئولی این روزنامه را مایه آرامش‌خاطر در بین فعالان و علا‌قه‌مندان عرصه مطبوعات می‌داند. وی همچنین با اشاره به سوابق سیدعباس صالحی در زمینه مطبوعات، در طول سال‌های گذشته می‌گوید مدیرمسئول جدید روزنامه اطلاعات نشان داده که مقید است از هرگونه افراط و تفریط پرهیز کند و همواره اعتدال را درپیش گیرد. در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

مرحوم دعایی، در جایگاه ریسمان محبتی میان جناح‌های سیاسی کشور
نمازی در ابتدا با اشاره به چندوجهی بودن تصمیم رهبری، در منصوب کردن سیدعباس صالحی به مدیرمسئولی رونامه اطلاعات، گفت: «از چند جنبه می‌توان به انتصاب آقای صالحی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی ولی‌فقیه در موسسه و روزنامه اطلاعات نگاه کرد. یک اینکه باید توجه داشت ایشان، جانشین یک شخصیت بسیار متعادل و همه‌جانبه‌نگر شده است که همواره تلاش داشت با قشرها، احزاب و جناح‌های مختلف در تماس باشد. مرحوم دعایی همچنین همواره تلاش داشت تا ریسمان محبتی میان جناح‌های مختلف سیاسی باشد و آنها را تا حد امکان به یکدیگر نزدیک کند. روزنامه اطلاعات، به‌فرموده رهبری در سایه هدایت و مدیریت مرحوم آقای حجت‌الاسلام‌والمسلمین دعایی از یک وزانت بالایی برخوردار بود و نظرات بخشی از جامعه ایرانی را پوشش می‌داد. همچنین اخبار موردتوجه بخش‌هایی از جامعه را منعکس و چاپ می‌کرد که شاید گرایشی به روزنامه‌‌ها و رسانه‌های دیگر نداشتند. روزنامه اطلاعات و این راه 40‌ساله‌اش با بودن آقای دعایی تغییری نکرد. آنچه در زمان امام خمینی جاری بود، ادامه پیدا کرد و در زمان رهبر انقلاب هم همچنان ادامه داشت و توانسته بود یک تعادلی را رعایت کرده و درکنار برقراری تعادل، موفق شده بود قشرها و جناح‌های مختلف را به خود جذب کند.»

انتصاب صالحی، مایه آرامش‌خاطر فعالان و دغدغه‌مندان حوزه مطبوعات
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره دغدغه‌ فکری‌اش در روزهای بعد از درگذشت سیدمحمود دعایی این‌گونه توضیح داد: «بعد از درگذشت آقای دعایی، من خود در این فکر بودم که حالا و بعد از رحلت ایشان، رهبری برای جانشینی ایشان چه تصمیمی خواهند گرفت. همچنین فکر می‌کنم خیلی دیگر از افراد علاقه‌مند به عرصه سیاست و فعالان این حوزه و همچنین فعالان عرصه مطبوعات و اطلاع‌رسانی در این فکر بودند که واقعا چه کسی جای آقای دعایی خواهد آمد که تا حدودی رنگ و بوی ایشان را داشته باشد و بتواند انتظارات را برآورده کند. به ‌نظرم انتخاب رهبری در انتصاب آقای صالحی، آرامش‌خاطری در بین فعالان و علا‌قه‌مندان عرصه مطبوعات ایجاد کرد. آقای صالحی در این سال‌ها و در عرصه‌هایی که مسئولیت داشت، نشان داده بود که مقید است تا حد ممکن از افراط و تفریط پرهیز کند و اعتدال را درپیش گیرد. زمانی هم که مدیریت مجله حوزه را برعهده داشت، سعی می‌کرد در این مجله، دیدگاه‌های مختلف را پوشش دهد. دیدگاه‌هایی که عمدتا اصلاح‌طلبان، اصولگراها و مستقلان را شامل می‌شد. یعنی عملکرد ایشان در زمان اداره مجله حوزه قابل‌قبول بود. زمانی هم که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمد، در بحث همکاری با نشریات، روزنامه‌‌ها و جراید مشکل چندانی دیده نمی‌شد. از لحاظ ممیزی هم گله شدیدی را از کسی شاهد نبودیم. به این معنا که در حوزه ممیزی کتب، نشریات و مجلاتی که قرار بود منتشر شود، در دوره مدیریت آقای صالحی، موردی مبنی‌بر اینکه ممیزی شدید یا تنگ‌نظرانه‌ای از سوی آن مجموعه اتفاق افتاده باشد، ندیده‌ایم. این از یک جنبه. نکته موردتوجه از جنبه دیگر هم آنکه الان مثل 30، 40 سال قبل نیست. با گسترش شبکه‌های مجازی و تقویت ابزار اطلاع‌رسانی که در جامعه به ‌وجود آمده است و خیلی‌ هم نمی‌توان کنترلی بر آنها داشت، اگر قرار بود شخصی منصوب شود که روزنامه اطلاعات را مثل روزنامه کیهان تحت مدیریت آقای شریعتمداری اداره کند، یک یأس و ناامیدی زیادی به ‌وجود می‌آمد. همچنین اعتمادی که آقای دعایی برای به ‌وجود آمدن آن در روزنامه اطلاعات زحمت کشیده و نسبت به مجموعه نگه داشته بود، از بین می‌رفت و این مجموعه، مورد بی‌توجهی علاقه‌مندان به مطبوعات و فعالان عرصه اطلاع‌رسانی قرار می‌گرفت. من بعد از انتخاب آقای صالحی با تعدادی از دوستان صحبت کردم، شبکه‌های اجتماعی را هم که نگاه می‌کردم، دیدم این انتصاب خیلی موجب خوشحالی شده است. به‌نظر من هم انتصاب خوبی بود.»
 
اهمیت ویژه موضع‌گیری رهبر انقلاب علیه نیروهای خودسر در مرقد امام
علیمحمد نمازی همچنین با یادآوری نحوه مواجهه رهبر انقلاب در روز 14 خرداد، با اقدام برخی افراد حاضر در حرم امام که قصد داشتند سخنرانی سیدحسن خمینی را برهم بزنند، گفت: «چنانچه بخواهیم به جنبه‌های دیگر این انتصاب بپردازیم، باید نحوه مواجهه رهبر انقلاب با نیروهای خودسر در مرقد امام را یادآور شویم. رهبری همزمان با اتمام سخنرانی‌شان در روز 14خرداد در مرقد حضرت امام یک پرانتز جدی باز کردند و گفتند می‌خواهند چیزی را تذکر دهند. ایشان گفتند: «هنگام سخنرانی آقای حسن خمینی برخی سروصدا ایجاد کردند، این را همه بدانند که من با این کار مخالفم.» همچنین تاکید داشتند که این رفتارها تکرار نشود. این عکس‌العمل رهبری در رابطه با آن اقدامات در مرقد حضرت امام و برخورد جدی‌شان با نیروهای خودسر، همچنین محتوای سخنرانی‌شان در مرقد امام نشان‌دهنده این بود که دارد گشایش‌هایی در فضای سیاسی کشور ایجاد می‌شود. دارد فضایی فراهم ‌می‌شود تا همه با نظرات گوناگون بتوانند فعالیت بهتری انجام دهند. به نظرم این انتصاب، آن تذکر و آن سخنرانی رهبر انقلاب در مرقد امام را تکمیل کرد. به‌نظر می‌آید دارد یک تغییراتی رخ می‌دهد و قرار است اصلاحاتی اتفاق بیفتد که ان‌شاءالله در فضای انقباضی عرصه سیاسی گشایش ایجاد شود. من از این انتصاب خوشحال شدم و امیدوارم این نوع حرکت‌ها ادامه‌دار باشد و شاهد تداوم چنین رویکردی باشیم.
درباره روزنامه اطلاعات هم باید گفت جنبه دیگر این انتصاب آن است که آقای صالحی جوان هستند، انرژی بیشتری دارند و در این عرصه نیز صاحب‌نظرند. احتمالا می‌خواهند دیدگاه‌های نویی را مطرح کنند. به‌نظر می‌آید که درنتیجه این انتصاب، جنب‌وجوش جدیدی در روزنامه اطلاعات آغاز شود و ضمن حفظ آن سنت حسنه‌ای که بر روزنامه حاکم بوده، این رسانه، با روزنامه‌ها و مجلات دیگر وارد رقابت شود. من و سایر دوستان از این انتصاب خوشحال شدیم، به‌نظر می‌آید که درمجموع، انتخاب آقای صالحی، نگرانی‌های احتمالی را برطرف کرد. همچنین امید و یک فضای مثبتی را در فضای رسانه‌ای کشور ایجاد کرد که امیدواریم درنتیجه آن، شاهد این باشیم که روزنامه اطلاعات، بهتر از گذشته به کار خود ادامه خواهد داد.»

احساس نیاز جدی کشور به افزایش همدلی‌ و مدارا در شرایط کنونی
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: «فضای عمومی کشور، به‌خصوص در شرایط فعلی و با این اتفاقاتی که دارد در موضوع پرونده هسته‌ای رخ می‌دهد، نیازمند وحدت است. نمی‌گویم باید نسبت به تهدیدات خارجی بی‌توجه باشیم. فرمانده‌ای می‌تواند در جنگ به‌خوبی فرماندهی کند که روی دشمنان ضعیف حساب بیشتری باز کرده باشد. نباید از کنار قضایا ساده رد شویم. با توجه به این شرایط و در این فضا به ‌نظر می‌آید کشور ما امروز به یک انسجام، هم‌سخنی و همدلی نیاز دارد و به نظر من هیچ‌کس نمی‌تواند مثل رهبر انقلاب محور این همدلی و هماهنگی‌ها در کشور شود. به‌هرحال در بخشی از جامعه و جناح مهم اصلاح‌طلب، نارضایتی‌هایی وجود دارد و رهبری می‌توانند مثل موضع‌گیری‌ای که در سخنرانی‌شان در مرقد حضرت امام و انتصاب آقای صالحی داشتند، همچنین انتصاب‌های اینچنینی و اتخاذ مواضع مشابه، این پشتوانه‌ قوی برای بسیج اراده ملی درمقابل طمع‌هایی علیه کشور را که برخی در ذهن می‌پرورانند در این جهت تقویت کند. و درنتیجه آن، مردم محکم مقابل دشمنان ایران بایستند و مانند دوران دفاع مقدس، از تمامیت ارضی کشور و موجودیت نظام جمهوری اسلامی دفاع کنند.» 

در این رابطه بیشتر بخوانید:

حافظ تکثر سیاسی (لینک)

برای اداره کشور نیاز به حضور جناح‌های مختلف سیاسی داریم (لینک)

پذیرش تکثر سلایق سیاسی راه حل مشکلات کشور است (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار