• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۰۹ - ۰۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تیمی متحد، یکدست، باشخصیت و البته خوش‌شانس

معجزه رئال تکمیل شد

لیورپول در این فصل یکی از بهترین و آماده‌ترین تیم‌های اروپا بود و وقتی شاگردان یورگن کلوپ به فینال رسیدند بسیاری شانس آنها را بسیار بیشتر از حریف اسپانیایی می‌دانستند. رسانه‌های انگلیسی منتظر جشن قهرمانی تیم‌شان در پاریس بودند اما صلاح، مانه و دیگر ستاره‌های قرمزها هرچه زدند نتوانستند دروازه رئال را باز کنند و درنهایت شاگردان یورگن کلوپ از رسیدن به هفتمین جام خود در این تورنمنت بازماندند.

معجزه رئال تکمیل شد

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: برترین باشگاه تاریخ، لایق‌ترین تیم برای فتح لیگ قهرمانان، متخصص قهرمانی در اروپا یا باشگاه همیشه مدعی؛ هواداران رئال‌مادرید با این عناوین قهرمانی شنبه‌شب تیم‌شان را در لیگ قهرمانان جشن گرفتند. تیمی که در مسیری سخت و با انواع و اقسام شگفتی‌ها به فینال این دوره از لیگ قهرمانان رسید و در پاریس هم باز همان تیم خوش‌شانس و البته متحد و یکدست بود که به لطف درخشش ستاره‌های خود و شخصیت خاصی که همیشه از آن سراغ داریم توانست لیورپول مدعی را شکست داده و برای چهاردهمین‌بار بر بام فوتبال اروپا قرار گیرد. شاید بخش عمده‌ای از موفقیت فاتح این فصل لیگ اسپانیا در بازی با لیورپول را باید به‌پای تیبو کورتوا بنویسیم؛ گلر بلژیکی از همان دقیقه یک مسابقه با واکنش‌های عالی خود مانع از فروریختن دروازه تیمش شد و درمجموع 9سیو داشت که باعث شد بهترین بازیکن زمین لقب بگیرد.
رئالی‌ها حالا به‌راحتی ناکامی تیم‌شان را در خرید کیلیان امباپه به‌دست فراموشی سپرده‌اند و فلورنتینو پرز با وجود این ناکامی در روزهای گذشته، همانند یک قهرمان با جام عکس یادگاری گرفت تا بازهم توانایی‌هایش به‌عنوان یک رئیس باشگاه باتجربه و کاربلد را به اثبات برساند. شاید اگر در هر باشگاه دیگری در فاصله یک‌هفته تا مهم‌ترین فینال فصل چنین اتفاقی رخ می‌داد و خریدی که سال‌ها هواداران منتظرش بودند و به‌نظر می‌رسید توافق با او نهایی شده است ناگهان ملغی می‌شد تیم وارد حواشی عجیبی می‌شد اما در رئال‌مادرید که ستاره‌های بسیاری را درطول تاریخ خود دراختیار داشته تغییر تصمیم بازیکنی مثل امباپه هم نتوانست خللی در انگیزه بالای آنها برای جاودانه‌تر کردن رکورد قهرمانی‌هایشان در اروپا ایجاد کند.

نگران تکرار فاجعه هیسل و هیلزبورو
لیورپول در این فصل یکی از بهترین و آماده‌ترین تیم‌های اروپا بود و وقتی شاگردان یورگن کلوپ به فینال رسیدند بسیاری شانس آنها را بسیار بیشتر از حریف اسپانیایی می‌دانستند. رسانه‌های انگلیسی منتظر جشن قهرمانی تیم‌شان در پاریس بودند اما صلاح، مانه و دیگر ستاره‌های قرمزها هرچه زدند نتوانستند دروازه رئال را باز کنند و درنهایت شاگردان یورگن کلوپ از رسیدن به هفتمین جام خود در این تورنمنت بازماندند. البته انگلیسی‌ها با انتقاد از اتفاقاتی که پیش از مسابقه در بیرون ورزشگاه رخ داد و باعث شد مسابقه به این مهمی با 36دقیقه تاخیر آغاز شود که اتفاقی بسیار عجیب در این سطح از فوتبال به‌شمار می‌آمد. پلیس فرانسه از ورود برخی هواداران لیورپول به ورزشگاه به بهانه بلیت‌های تقلبی آنها جلوگیری کرد و وقتی اوضاع از کنترل خارج شد با بستن برخی گیت‌های ورودی باعث ایجاد ازدحام و درگیری‌هایی در ورودی‌های ورزشگاه استاددوفرانس پاریس شد. درنهایت مشکل حل شد اما فینال با تاخیر زیادی آغاز شد که همین موضوع اعتراض ستاره‌های لیورپول و همچنین مطبوعات انگلیس را به‌دنبال داشت که معتقد بودند این اتفاق روی آمادگی بازیکنان این تیم تاثیرگذار بوده و بی‌برنامگی باعث شده آنها تمرکز لازم را در زمین مسابقه نداشته باشند. اندرو رابرتسون، مدافع چپ لیورپولی‌ها با انتقاد شدید از هرج‌ومرجی که پیش از شروع مسابقه به‌وجود آمد، گفت: «این اتفاقات واقعا شرم‌آور بود و برایم عجیب بود که این‌گونه هواداران را ترساندند. پرتاب گاز اشک‌آور به‌سوی هواداران و مردمی که برای تماشای فوتبال راهی ورزشگاه شده بودند اصلا قابل قبول نبود. این اتفاقات برای هواداران ما و خانواده‌هایشان بسیار نگران‌کننده و سخت بود. این اصلا تجربه خوبی برای ما و آنها نبود و اصلا از بودن در این فینال لذت نبردیم. دیدار نهایی لیگ قهرمانان باید محلی برای شادی و لذت بردن باشد اما این دوره اصلا اینچنین نبود. به‌نظرم چون از ابتدا قرار نبود فینال در اینجا برگزار شود و آنها آماده‌سازی مناسبی برای این مسابقه نداشتند این اتفاقات رخ داد اما قطعا در روزهای آینده آنها باید درباره حواشی بازی توضیح دهند.»
در تاریخ لیورپول دو فاجعه در ورزشگاه‌های محل برگزاری دیدارهای این تیم رخ داده که در هر دو مورد تعداد زیادی از تماشاگران جان خود را از دست دادند. درمورد اول در ورزشگاه هیسل بلژیک و در جریان فینال جام باشگاه‌های اروپا، درگیری هواداران این تیم با طرفداران یوونتوس باعث شد بخشی از دیوار ورزشگاه ریزش کرده و 39نفر جان خود را از دست بدهند. این اتفاق باعث محرومیت چندساله انگلیسی‌ها از حضور در مسابقات اروپایی شد. چهارسال بعد در ورزشگاه هیلزبورو و در نیمه‌نهایی جام‌حذفی بین لیورپول و ناتینگهام‌فارست هجوم هواداران لیورپول به داخل ورزشگاه و اشتباهاتی که پلیس شهر شفیلد داشت باعث شد 97کشته و 766مجروح در این مسابقه فوتبال ثبت شود که یکی از فجیع‌ترین حوادث در تاریخ رقابت‌های فوتبال بود. پلیس فرانسه هم با توجه به سابقه این دو مسابقه و جلوگیری از تکرار آن ترجیح داد تا زمانی که شرایط کنترل‌نشده، از برگزاری مسابقه جلوگیری کند و برای نخستین‌بار در سال‌های اخیر فینال لیگ قهرمانان با تاخیر آغاز شد. یوفا نیز پس از مسابقه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به‌دقت اتفاقات این بازی را بررسی خواهد کرد تا مشخص شود مشکلات از کجا آغاز شده و چه کسانی در این بی‌برنامگی و بحران دخیل بوده‌اند.

5  قهرمانی در 9 سال
رئال‌مادرید با وجود همه این حواشی موفق شد با نمایش بی‌نقص کورتوا و تک‌گلی که وینیسیوس جونیور به ثمر رساند برای پنجمین‌بار در 9سال اخیر جام قهرمانی اروپا را به خانه ببرند. با این برد آنها رکوردهای جالبی را جابه‌جا کردند و حالا دوبرابر نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده خود یعنی میلان قهرمانی در اروپا را جشن گرفتند و کارلو آنچلوتی هم تنها مربی تاریخ است که چهار بار فاتح این مسابقات شده است. آنها در دهه50 میلادی هر پنج دوره نخست این مسابقات را فتح کردند اما برخی منتقدان آنها معتقد بودند در آن زمان با توجه به اینکه فوتبال هنوز به سطح فعلی نرسیده بود و تورنمنت نیز از اهمیت کنونی برخوردار نبود رئالی‌ها کار سختی برای قهرمانی نداشته‌اند اما روند اخیرشان در 9سال اخیر را هیچ تیمی در تاریخ خود نتوانسته انجام دهد و آنها در دوران مدرن هم ثابت کردند تیمی با ریشه و مدعی هستند. این قهرمانی شاید برای هواداران این تیم ارزش و اعتبار بسیار بیشتری از چهار مورد قبلی داشته باشد؛ چراکه آنها قهرمانی‌های قبلی خود را در این سال‌ها با کمک کریس رونالدو، فوق‌ستاره پرتغالی خود کسب کردند اما این‌بار خبری از حضور او در تیم نبود و رقبای آنها دیگر بهانه‌ای برای زیرسوال بردن موفقیت آنها در معتبرترین تورنمنت فوتبال اروپا ندارند.
معجزه آنها در این فصل و مسیر قهرمانی آنها تا فینال درست از جایی استارت خورد که جیان‌لوئیجی دوناروما، گلر پاری‌سن‌ژرمن با یک اشتباه توپ را دراختیار کریم بن‌زما قرار داد تا او گل نخست تیمش را در بازی برگشت دو تیم در یک‌هشتم نهایی این تورنمنت بزند. هنوز هم درباره این گل اختلاف‌نظر زیادی بین طرفداران فوتبال وجود دارد و عده‌ای معتقدند مهاجم فرانسوی در این صحنه مرتکب خطا شده بود. در هر صورت این شروع روند فوق‌العاده تیم آنچلوتی بود که درنهایت به قهرمانی ختم شد. فقط نیم‌ساعت زمان برای امباپه و دوستانش لازم بود تا برتری 2 بر صفر خود برابر رئال را حفظ کنند اما بن‌زما اجازه نداد تیمش در این مسابقه بازنده باشد. پس از آن رئال در لندن و منچستر نمایشی فراتر از انتظار ارائه کرد و در هر دو مسابقه برابر چلسی و سیتی در برنابئو برابر هزاران هوادار پرشور خود اتفاقاتی تاریخی را رقم زد تا ناباورانه یکی از فینالیست‌های این دوره لقب بگیرد. رودریگو تعویض طلایی آنچلوتی در دو مرحله قبلی بود اما در فینال سدی محکم به‌نام کورتوا بود که اجازه نداد رئال بازنده باشد.
رئالی‌ها درحالی فصل را با دو قهرمانی ارزشمند در لالیگا و اروپا جشن گرفتند که در پایان این فصل با برخی ستاره‌های خود خداحافظی خواهند کرد. به‌جز گرت بیل و ایسکو که قراردادشان به پایان می‌رسد و باشگاه هم تصمیمی برای تمدید آن ندارد مارسلو، کاپیتان رئال که در پایان مسابقه جام قهرمانی را بالای سر برد نیز اعلام کرد این آخرین حضور او با لباس رئال‌مادرید بوده و از فصل بعد در تیم جدیدی توپ خواهد زد. او در پایان مسابقه گفت: «حس و حال فوق‌العاده‌ای دارم. در این شرایط صحبت کردن برایم سخت است؛ چراکه خانواده و هم‌تیمی‌هایم در اینجا حضور دارند. فصل به همان صورتی به پایان رسید که شایستگی آن را داشتیم. برای خود من هم لحظه‌ای باشکوه بود؛ چراکه پنجمین لیگ قهرمانان خود را به‌دست آوردم و قبلا اصلا فکر نمی‌کردم به چنین دستاوردی برسم.» به این ترتیب پس از 15سال این مدافع چپ برزیلی با پنج قهرمانی اروپا، چهار جام جهانی باشگاه‌ها، سه سوپرجام اروپا، 6 قهرمانی لالیگا، دو کوپادل‌ری و پنج سوپرجام اسپانیا با هواداران این تیم وداع کرد تا یکی از موثرترین بازیکنان تیم در سال‌های اخیر به پایان دوران حضورش در این تیم برسد.
یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول امیدوار بود پس از ناکامی تیمش در لیگ برتر بتواند حداقل با قهرمانی در اروپا فصل را به پایان برساند اما این هدف هم به نتیجه نرسید و او با دو جام‌حذفی و اتحادیه که ارزش زیادی برای هواداران این تیم ندارد، فصل را به پایان برد. با این حال سرمربی آلمانی قول داد فصل بعد دوباره تیمش را به فینال اروپا برساند و به خبرنگاری که در نشست خبری از او درباره شرایط تیمش برای فصل بعد سوال کرد، گفت: «حضور در فینال هم دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. ما فصل بعد هم همین بازیکنان فوق‌العاده را دراختیار داریم و می‌توانیم دوباره به موفقیت برسیم. فینال سال بعد در کجا برگزار می‌شود؟ استانبول؟ هتل خود را از همین حالا رزرو کنید!»

تمجید خاص ونگر از قهرمان اروپا
تیم همدل کارلتو

آرسن ونگر، سرمربی نامدار فرانسوی در تحلیل فینال این دوره می‌گوید: «بعد از تماشای بازی فینال این نکته به نظرم آمد که آیا ناامیدی و ناکامی هفته پیش در آخرین هفته لیگ برتر و واگذار کردن قهرمانی به منچسترسیتی در آخرین دقایق تاثیری در ‌انگیزه و اعتمادبه‌نفس بازیکنان لیورپول در این بازی داشته یا نه. مسلما چنین اتفاقی در اعتمادبه‌نفس بازیکنان تاثیر زیادی دارد و شما با تماشای بازی صلاح و مانه برابر رئال مادرید به خوبی این موضوع را می‌فهمید. آنها اصلا طراوت و شادابی سابق را نداشتند و در این بازی خبری از ستاره‌هایی که در دیدارهای قبلی لیورپول دیده بودیم نبود. آنها اصلا این باور را نداشتند که می‌توانند نتیجه بازی را عوض کنند و این کاملا در زمین مشهود بود. در رئال مادرید هم کارلو آنچلوتی نقش بسیار مهمی در موفقیت این تیم داشته و باید بخش عمده‌ای از این عملکرد خوب را به پای این مربی ایتالیایی نوشت. او به خوبی توانسته ارتباط خوبی بین خود و بازیکنانش برقرار کند و وقتی آنها با مربی خود روبه‌رو می‌شوند کاملا آرام به نظر می‌رسند و این مربی باتجربه به خوبی می‌داند که چگونه با ستاره‌های تیمش و بازیکنان بزرگ رفتار کند. البته از سوی دیگر بازیکنان باتجربه تیم نیز در کنارهم کمک زیادی کردند تا کارلتو بتواند به موفقیت برسد. تونی کروس در میانه زمین فوق‌العاده کار کرده و لوکا مودریچ هم فصلی عالی را سپری کرده و در کنار آنها والورده و کاسیمیرو هم بسیار خوب بودند. آنچلوتی کاملا استحقاق این اعتبار و ارزش‌گذاری را دارد و توانسته پیوند خوبی بین بازیکنانش ایجاد کند. این تیمی از ستاره‌هاست که از طرفی دوستان خوبی هم برای هم هستند و مهم‌ترین دلیل موفقیت تیم هم همین همدلی و یکدست بودن تیم است.»

بن‌زما شایسته توپ طلاست اما کورتوا ستاره فینال بود
لشکر یک نفره

درحالی‌که بسیاری منتظر درخشش کریم بن‌زما در فینال بودند اما این تیبو کورتوا بود که با سوپرواکنش‌های خود تیمش را در بازی نگه داشت و او را باید نقش اول بازی شنبه شب نامید. گلر بلژیکی رئال مادرید که در اوایل حضورش در این تیم نتوانسته بود به جایگاهی که انتظارش را داشت برسد و حتی بخش مهمی از فصل را نیمکت‌نشین کیلور ناواس شده بود اما حالا به‌خصوص در این فصل به خوبی ثابت کرد که هنوز هم یکی از بهترین گلرهای حال حاضر فوتبال جهان است. فینال شنبه‌شب یکی از بهترین نمایش‌های یک سنگربان در دیدار نهایی این تورنمنت در سال‌های اخیر بود. به‌خصوص وقتی دوضربه عالی از صلاح را مهار کرد و به مانه نیز در نیمه نخست اجازه نداد تا گلزنی کند. مشخص بود که در اوج آمادگی پا به این مسابقه گذاشته است و به این راحتی تسلیم نمی‌شود. خودش در پایان بازی مهار شوت صلاح را بهترین عکس‌العملش در این مسابقه خوانده بود و معترف است که باتوجه به اینکه ستاره مصری لیورپول ضربه‌اش را با قدرت و دقت خوبی روانه گوشه دروازه کرده بود مهار آن بسیار دشوار بود. هواداران چلسی حالا بیش از قبل حسرت از دست دادن او را می‌خوردند. او درباره صحبت‌هایی که قبل از این بازی درباره او می‌شد گفت: «پیش از فینال خیلی‌ها می‌گفتند که من در این بازی نمی‌توانم نمایش خوبی داشته باشم و ضعیف ظاهر می‌شوم اما دقیقا ماجرا برعکس آن اتفاق افتاد. هدفم این بود تا فینال را ببرم و کاری کنم که مجبور شوند به من احترام بگذارند؛ چراکه به‌خصوص در انگلیس خیلی به من احترام نگذاشتند و با من رفتار خوبی نشد.» البته در فینال وینیسیوس و فده والورده هم عملکردی بسیار خوب داشتند اما بی‌شک آنچلوتی چهارمین قهرمانی‌اش در اروپا را مدیون گلر خود است. سسک فابرگاس، هافبک سابق آرسنال و بارسا که پیش از این گفته بود مرد سال فوتبال جهان در سال 2022 از بین مانه، صلاح یا بن‌زما خواهد بود با دیدن عملکرد بی‌نقص کورتوا در فینال حالا نظرش تغییر کرده و می‌گوید: «به نظرم باید نفر جدیدی را به این فهرست اضافه کنم. کورتوا شنبه شب فوق‌العاده بود و استحقاق رسیدن به این عنوان را دارد.»البته درنهایت فقط همین بازی نمی‌تواند ملاک مناسبی برای مشخص شدن برنده توپ طلا و جایزه the Best  باشد و با توجه به عملکردی که بن‌زما در این فصل داشته بعید است کسی غیر از او بتواند این جوایز را فتح کند. همان‌طور که ریو فردیناند می‌گوید: «صحبت دراین‌باره بیهوده است؛ چراکه هر کسی غیر از بن‌زما به این عنوان برسد واقعا غیرقابل باور است. بدون هیچ شکی او لایق این عنوان است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار