• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۲۷ - ۰۴:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کار سخت فجر برای حضور در لیگ بیست‌ودوم

22 هفته در حسرت پیروزی

یکی از دیدارهای به‌ظاهر کم‌اهمیت هفته بیست‌وهفتم که تحت‌الشعاع برگزاری رقابت استقلال تهران- فولاد خوزستان و پرسپولیس تهران- سپاهان اصفهان قرار گرفت، دیدار دو تیم هوادار تهران و فجر شهیدسپاسی شیراز بود.

22 هفته در حسرت پیروزی

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: یکی از دیدارهای به‌ظاهر کم‌اهمیت هفته بیست‌وهفتم که تحت‌الشعاع برگزاری رقابت استقلال تهران- فولاد خوزستان و پرسپولیس تهران- سپاهان اصفهان قرار گرفت، دیدار دو تیم هوادار تهران و فجر شهیدسپاسی شیراز بود. این دو تیم که بعد از موفقیت در لیگ آزادگان 1400-1399 جواز حضور در دوره بیست‌ویکم لیگ برتر را کسب کرده بودند درحالی به دیدار یکدیگر رفتند که تا پیش از این جدال شاگردان عنایتی در جایگاه دهم و شاگردان سرآسیایی در رتبه پانزدهم قرار داشتند. سرانجام رقابت نمایندگان استان تهران و فارس که در فصل فوتبالی 1401-1400 سرنوشت متفاوتی نسبت به یکدیگر داشتند پیروزی بنفش‌پوشان تهرانی با تک‌گل محمدجواد محمدی و رسیدن به رتبه هشتم بود.

 22 هفته در حسرت برد
 نکته تلخ شکست فجر شهیدسپاسی تداوم حسرت این تیم در کسب پیروزی و رسیدن این آمار تلخ به 22 هفته ناکامی در کسب 3 امتیاز یک مسابقه است. این تیم قطعا نمی‌تواند در دوره بیست‌ویکم لیگ برتر به رکورد 27 هفته ناکامی شیرین‌فراز کرمانشاه در راه پیروزی برسد که در فصل فوتبالی 1387-1386 ثبت شد اما همین حسرت 22 هفته‌ای که قابلیت رسیدن به 25 هفته را دارد برای تیمی که سابقه کسب یک قهرمانی جام‌حذفی، 2 نایب‌قهرمانی جام‌حذفی و حضور در جام برندگان جام آسیا(جام در جام آسیا) را در عقبه خود دارد، اتفاقی قابل‌تامل و نگران‌کننده است. تیم استان فارس که تاریخچه‌ای 34ساله دارد بعد از سقوط خود در فصل فوتبالی 1393- 1392، 7 سال در لیگ آزادگان به کار خود ادامه داد و بالاخره به لیگ برتر برگشت اما شرایط این تیم در دوره بیست‌ویکم با آخرین فصل حضورشان در سطح دوم مسابقات فوتبال ایران متفاوت بود و زردپوشان شیرازی بعد از کسب 2 پیروزی، یک تساوی و 2 شکست در 5 دیدار آغازین دیگر طعم گوارا و شیرین پیروزی را نچشیدند و دستاوردشان در 22 دیدار اخیر لیگ برتری ثبت 10 تساوی و 12 شکست بود. دستاورد 3 سرمربی این تیم علی‌اصغر کلانتری، مهرزاد معدنچی و مجتبی سرآسیایی به ثمر رساندن 9 گل به حریفان بود که آنها را از حیث گلزنی در جایگاه نهم قرار می‌دهد. این تیم برای حفاظت از دروازه خود ابتدای فصل ایمان صادقی، سنگربان اسبق پرسپولیس را جذب کرد و او در طول فصل موفق شد با واکنش‌های زیبا و تاثیرگذار شرایط ثبت 8 کلین‌شیت مقابل صنعت نفت آبادان (2 بار)، پیکان تهران، شهرخودرو، مس رفسنجان، هوادار تهران، آلومینیوم اراک و نفت مسجدسلیمان را فراهم کند و مانع بیش از 25 بار گشوده شدن دروازه فجری‌ها شود تا این تیم از نظر گل‌های دریافتی در جایگاهی نازل‌تر از رتبه نهم قرار نگیرد.

 تیمی بدون بازیکن تعیین‌کننده
فجر شهیدسپاسی که همواره برای تیم‌های بزرگی مثل پرسپولیس حریف سرسختی بوده، در لیگ بیست‌ویکم با شرایطی مواجه شده است که پیش از این فوتبال‌دوستان کمتر آن را در فجر دیده‌اند. این تیم همواره در لیگ برتر به‌دلیل شرایط حضور سربازان در جمع فجری‌ها و مربیانی که به جوان اعتماد و اعتقاد داشتند از حضور مهره‌های تاثیرگذاری همچون سیاوش اکبرپور، مهدی رجب‌زاده، امید روانخواه، سیدمهدی رحمتی، غلامرضا رضایی، فراز فاطمی، داوود سیدعباسی، بهمن طهماسبی، مهرزاد معدنچی و رضا حقیقی استفاده می‌کرد اما در فصل فوتبالی 1401-1400 بازیکن چندان تاثیرگذاری در لباس زرد نماینده فوتبال شیراز دیده نمی‌شود و بازیکنان با استعدادی مثل رضا آقابابایی، فرزان دانا و حسین مهربان نتوانستند به اندازه کافی در فجر تاثیرگذار باشند و حتی بازیکنی مثل احمدرضا زنده‌روح که در لیگ نوزدهم و بیستم درمجموع آمار 10 گل و 10 پاس گل را ثبت کرده بود بعد از شروع خوب و تاثیرگذارش زیرنظر علی‌اصغر کلانتری به‌مرور زمان دچار افت شد و دیگر موفق نشد عملکرد شایسته‌اش در گل‌گهر سیرجان و ماشین‌سازی تبریز را در تیم با قدمت استان فارس تکرار کند و مانع درگیری آنها با بحران شود.

 خط آتشی که زهر ندارد
بعد از بررسی امید گل متوجه ضعف این تیم در خلق موقعیت و گاه فرصت‌سوزی مهاجمان این تیم خواهیم شد. فجری‌ها در 27 دیدار برگزارشده خود امید گل 12,99 را ثبت کردند و تنها در هفته‌های پنجم، یازدهم، چهاردهم، هجدهم و بیست‌وچهارم مقابل پیکان، نفت مسجدسلیمان، تراکتور، صنعت نفت و آلومینیوم موقعیت‌های باکیفیت‌تری در مستطیل سبز ایجاد کردند و در هفته‌های سیزدهم، هفدهم، نوزدهم و بیست‌وسوم مقابل ذوب‌آهن، گل‌گهر، استقلال و فولاد با امید گل زیر 0,1 هواداران این تیم شاهد عملکرد مایوس‌کننده این تیم بودند. همچنین این تیم در دیدارهای مقابل حریفان خود تا پیش از آغاز هفته بیست‌وهشتم با امید گل 27,93 مواجه شده که به‌دلیل درخشش ایمان صادقی که موفق شده 74 مهار توپ داشته باشد ماحصلش دریافت 25 گل بوده است.

 امیدوار به لغزش رقبا
با توجه به نتایج هفته بیست‌وهفتم نساجی بعد از کسب تساوی مقابل نفت مسجدسلیمان و شکست فجر شهیدسپاسی اندک تردیدها درمورد عدم حضورش در لیگ بیست‌ودوم رفع شد. همچنین تراکتور بعد از تساوی مقابل ذوب‌آهن به‌دلیل امتیازهای از دست‌رفته تیم‌های قعرنشین تا حدود زیادی شرایط حضورش در لیگ بیست‌ودوم قطعی شد. 3 هفته مانده به پایان رقابت‌ها تیم‌های شهرخودرو، فجرسپاسی و نفت مسجدسلیمان باید برای فرار از سقوط به دیدار حریفان خود بروند که به نظر می‌رسد نماینده فوتبال شیراز با وضعیت فعلی فنی و بحرانی که اردوی این تیم را فراتر گرفته، کار سختی در فصل فوتبالی 1402-1401 در سطح اول فوتبال ایران دارد و باید امیدوار به 3 شکست مسجدسلیمانی‌ها مقابل گل‌گهر، صنعت نفت و استقلال و کسب حداقل 4 امتیاز برابر ذوب‌آهن، تراکتور و پرسپولیس باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار