• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۱۷ - ۰۶:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۲
  • 1
  • 0

معضل بزرگ آب در ایران و اولویت‌شناسی دولت

طرح بزرگ تامین و انتقال آب خلیج‌فارس با سرمایه‌گذاری سه شرکت بزرگ معدنی (شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت ملی مس و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو) در اواسـط سـال 1392 و با تشکیل شرکت تامین وانتقال آب خلیج‌فارس فعالیت جدی خود را آغاز کرد.

مهدی‌پیش‌بین: طرح بزرگ تامین و انتقال آب خلیج‌فارس با سرمایه‌گذاری سه شرکت بزرگ معدنی‌ (شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت ملی مس و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو) در اواسـط سـال 1392 و با تشکیل شرکت تامین وانتقال آب خلیج‌فارس فعالیت جدی خود را آغاز کرد. این طرح در خط اول به صورت سه مرحله‌ جداگانه به بهره‌برداری رسید و پس از تقریبا هشت سال در آستانه ورود به سال 1400، آب خلیج‌فارس به چادرملوی اردکان رسید.
اما در دولت سیزدهم عزم قاطع و جدی‌تری برای حل مشکل آب در کشور به‌ویژه از طریق طرح شیرین‌سازی و انتقال آب دریا دیده می‌شود. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مساله آب در آینده یک اولویت و نقش اساسی در معادلات منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت، گفت: «درحال حاضر هیچ اولویتی مهم‌تر از مساله آب در کشور وجود ندارد.»
تا اردیبهشت 1401، دولت سیزدهم 9 جلسه برای طرح انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان از آب شیرین‌کن‌ها تحت خط دوم، سوم و چهارم برگزار کرده است. این اقدام اگر به نتیجه برسد موجب این می‌شود که طرح‌های نهایی و قابل بهره‌برداری در سال جاری بیش از میانگین و معادل کل طرح‌های اجرا شده در گذشته بشود که با بهره‌برداری کامل از ظرفیت ایستگاه‌های آب شیرین‌کن در بندرعباس و چابهار تا ۵۰۰ هزار متر مکعب به ظرفیت آب شیرین‌سازی شده در سال جاری اضافه می‌شود.
پروژه خط دوم برای انتقال آب به محدوده‌های بندرعباس، کرمان، بیرجند، سنگان و مشهد، خط سوم برای انتقال آب به اصفهان و خط چهارم برای بهره‌مندی سیستان‌وبلوچستان از آب‌های دریای عمان برنامه‌ریزی شده و عملیات اجرایی آنها پیشرفت چشمگیری داشته است. با اجرایی و نهایی شدن طرح‌های انتقال آب میزان سرانه آب بخش صنعت سه برابر خواهد شد که قطعا در زمینه‌های آب شرب و کشاورزی استان‌های بهره‌مند از این ابرپروژه‌ها تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.
شایان ذکر است با تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی، انجام ابرپروژه‌های انتقال آب در جهان مرسوم است. به‌طور مثال، به نقل از مقاله ابرپروژه‌های انتقال آب (WTMP)، انتقال آب از اقیانوس آرام در کالیفرنیای آمریکا به سانفرانسیسکو یا انتقال آب از دریاچه بایکال در چین به شهر لانژو از نمونه‌های ابرپروژه‌های انتقال آب هستند. به‌طور کلی در آمریکای شمالی 34 ابرپروژه انتقال آب وجود دارد که درمجموع توسط 24 هزار و 800 کیلومتر لوله و سرمایه‌گذاری 1900 میلیارد دلار درحال بهره‌برداری هستند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۲

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار