• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۰۷ - ۰۴:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
واکنش باشگاه پرسپولیس به رد شکایت از اعضای استقلال توسط کمیته انضباطی:

حکم 3 خارجی آبی‌ها چه شد؟ از دانشگر به دادگاه شکایت می‌کنیم

جاودانی: در جلسه نبودم، صحبت نمی‌کنم

سرانجام و پس از حدود 45 روز از برگزاری دربی پایتخت روز دوشنبه اعضای کمیته انضباطی در جلسه‌ای حواشی آن مسابقه را مورد بازبینی قرار دادند و با جمع‌بندی پیرامون اتفاقات رخ‌داده ظهر روز سه‌شنبه، آرای اعضا روی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت.

حکم 3 خارجی آبی‌ها چه شد؟ از دانشگر به دادگاه شکایت می‌کنیم

روزبه دلاور، خبرنگار: سرانجام و پس از حدود 45 روز از برگزاری دربی پایتخت روز دوشنبه اعضای کمیته انضباطی در جلسه‌ای حواشی آن مسابقه را مورد بازبینی قرار دادند و با جمع‌بندی پیرامون اتفاقات رخ‌داده ظهر روز سه‌شنبه، آرای اعضا روی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت. طبق احکام صادره هیچ‌کدام از شکایت پرسپولیسی‌ها موردقبول واقع نشد تا آبی‌ها از تصمیم کمیته انضباطی خشنود باشند و البته قرمزها نارضایتی‌شان را در فضای مجازی ابراز کنند.

 سیدعلی و اعضای کمیته داوران تبرئه شدند
کمیته انضباطی درخصوص شکایت باشگاه پرسپولیس علیه اعضای کمیته داوران فدراسیون فوتبال و سیدمهدی سیدعلی، داور دیدار تیم‌های پرسپولیس و استقلال تهران در روز 26 اسفندماه 1400، مبنی‌بر تقصیر کمیته داوران در انتخاب سیدعلی به‌عنوان داور مسابقه و اشتباهات ایشان در طول مسابقه، اعلام کرد با توجه به مجموع محتویات پرونده و چیدمان و انتخاب داوران، از اختیارات قانونی کمیته داوران بوده، از طرفی تصمیمات اتخاذشده توسط داوران در زمین مسابقه نهایی است و تنها آثار انضباطی این تصمیمات قابل بررسی در رکن قضایی است و نظر به اینکه از سوی شاکی دلیلی بر وقوع تخلف انضباطی وجود ندارد، درنتیجه به لحاظ عدم احراز تخلف، مستند به ماده95 مقررات انضباطی مصوب 1397، حکم بر رد شکایت صادر می‌شود‌ اما این رای ظرف مدت 7روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی نزد کمیته استیناف است.

 رد شکایت علیه دانشگر و غلامپور
هُل دادن ترابی توسط غلامپور و حرکت دانشگر رو به هواداران پرسپولیس دیگر‌ شکایت پرسپولیسی‌ها بود که در کمیته انضباطی به ثبت رسید و اما رای کمیته در این‌باره: «درخصوص شکایت باشگاه پرسپولیس تهران علیه بهزاد غلامپور و محمد دانشگر مبنی‌بر بدرفتاری در مقابل بازیکن تیم مقابل و توهین از سوی نام‌بردگان در پایان نیمه اول و پایان دیدار دو تیم استقلال تهران و پرسپولیس نظر به اینکه تخلفات بهزاد غلامپور به‌موجب دادنامه شماره 1938 کمیته انضباطی تصمیم‌گیری شده و موضوع از اعتبار امر مختومه برخوردار است، لذا موجبی جهت رسیدگی مجدد وجود ندارد و مستند به ماده 25 مقررات انضباطی، قرار توقف رسیدگی صادر می‌شود.
درخصوص محمد دانشگر هم با توجه به اینکه اقدام وی خارج از مصادیق اعمال و رفتار توهین‌آمیز تشخیص داده می‌شود و در موارد مشابه قبلی نیز این اقدام رفتاری توهین‌آمیز تلقی نشده است، درنتیجه مستند به ماده 95 مقررات انضباطی، حکم به برائت ایشان صادر می‌شود. البته این رای ظرف مدت 7روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی نزد کمیته استیناف است و پرسپولیسی‌ها می‌توانند از طریق دادگاه تجدیدنظر پیگیر شکایت خود باشند.»

 موضع‌گیری پرسپولیسی‌ها
پرسپولیسی‌ها بلافاصله پس از سوت پایان دربی نسبت به بازی کردن یامگا و ژستد و داسیلوا شکایت خود را مطرح کردند و به ناظر بازی تحویل دادند. در شکایت باشگاه پرسپولیس مطرح شد که رودی ژستد و کوین یامگا به‌دلیل اینکه مجوز کارشان در ایران به پایان رسیده و تا زمان برگزاری دربی تمدید نشده بود این دو بازیکن اجازه همراهی آبی‌پوشان را نداشتند، همچنین قرارداد رافائل داسیلوا هم با استقلال به‌طور غیرقانونی ثبت‌ شده، از این‌جهت که یکی از بندهای مهم جذب بازیکن خارجی درخصوص این مدافع برزیلی صدق نمی‌کند و او نمی‌توانسته با تیمی در کشورمان قرارداد ببندد. حالا قرمزها معترضند که چرا در آرای انضباطی خبری از حکم این سه بازیکن نشده است. در این خصوص با رضا جاودانی یکی از اعضای کمیته انضباطی تماس گرفتیم. جاودانی خیلی کوتاه به «فرهیختگان» گفت: «نمی‌توانم صحبت کنم اما در جلسه کمیته هم‌ نبودم و خبری هم ندارم!»

 معاون حقوقی پرسپولیس: پیگیری نکنند، از دانشگر به دادگاه شکایت می‌کنیم
پرسپولیسی‌ها از احکام صادره کمیته انضباطی بسیار شاکی هستند. برای پیگیری بیشتر و اینکه واکنش پرسپولیسی‌ها نسبت به رای صادره را بدانیم با حسین دوام، معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس تماس گرفتیم. دوام در صحبت‌هایش به قرارداد داسیلوا با استقلال اشاره کرد و در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «اگر شکایت ما در کمیته انضباطی رد شده باشد، سند و مدرک‌مان را در اختیار استیناف قرار می‌دهیم. داسیلوا قبل از اینکه به ایران بیاید در عربستان بازی می‌کرد و در آن تیمی که حضور داشت به لحاظ رتبه‌بندی آن تیم در شرایطی نبود که به ایران بیاید و با استقلال قرارداد ببندند. البته باید تاکید کنم که رای به میز ما نرسیده و رای صادره را شفاهی شنیدم.»
دوام درخصوص رد شکایت باشگاه درباره حرکت دانشگر توسط کمیته انضباطی ادامه داد: «درنظر داشته باشید آن حرکت زشت دانشگر خطاب به 20 هزار پرسپولیسی درون ورزشگاه نبود، او به 40 میلیون پرسپولیسی اهانت کرد. به‌طور حتم شکایت‌مان را در استیناف پیگیری می‌کنیم و اگر جواب نگیریم به دادگاه عمومی شکایت می‌کنیم. این آقا سابقه این کارها را دارد و اگر باشگاهش نمی‌تواند تنبیه‌اش کند، ما از حق هواداران تیم خود دفاع خواهیم کرد. همه‌چیز در تصویر مشخص است و ما برای کمیته اخلاق هم فیلم را فرستادیم. اگر نتیجه نگیریم به دستگاه قضایی مراجعه خواهیم کرد. این حرکت ناشایست در قانون جزایی قابل پیگرد است.»
معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس درخصوص رد شدن شکایت این باشگاه از بهزاد غلامپور افزود: «غلامپور آدم صادقی است. آن حرکتش هم شاید از روی صداقتش بود! اما وسط نیمه هم جزء بازی است. این حرکت او موجب تحریک می‌شود. بازیکن ما هیچ واکنشی نشان نداد. تبرئه شدن غلامپور هنوز به ما ابلاغ نشده. ما باید رای را ببینیم و استدلال همکاران برای تبرئه شدن را بخوانیم.‌ بعد راحت‌تر می‌توانم‌ اظهارنظر کنم‌.»

 گلایه پرسپولیسی‌ها در فضای مجازی
‌هواداران پرسپولیس هم در فضای مجازی نسبت به تبرئه شدن دانشگر به‌شدت شاکی هستند. پرسپولیسی‌ها اعتقاد دارند مدافع استقلال باید با محرومیت مواجه شود. استدلال آنها این است که نباید حرکت دانشگر را با شادی پس از گل عیسی آل‌کثیر در دربی مقایسه کرد. چون مهاجم پرسپولیسی‌ها وقتی در دربی گل زد، رو به دوربین باشگاه و پشت‌به نیمکت آبی‌ها به خوشحالی پرداخت و تماشاگری هم در ورزشگاه حضور نداشت اما دانشگر رو به هواداران پرسپولیس آن حرکت ناشایست را انجام داد. پرسپولیسی‌ها می‌گویند دانشگر رو به هوادار رقیب آن حرکت را انجام داده و اگر محروم نشود از بازی‌های بعد هر بازیکنی رو به تماشاگران آن کار را انجام دهد دیگر سنگ روی سنگ‌ بند نمی‌شود. آنچه مشخص است واکنش‌های ‌منفی از جانب پرسپولیسی‌ها در احکام صادره بیشتر نسبت به تبرئه شدن‌ دانشگر است و هواداران سرخ‌دوست، این مدافع را لایق بخشش نمی‌دانند و خواهان مجازات او در کمیته استیناف هستند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار