• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۰۶ - ۰۳:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به تیم ملی نیوزیلند، اولین رقیب یوزهای ایرانی در راه قطر

دستگرمی با تیم 101 فیفا

نیوزیلند تیمی از قاره اقیانوسیه که بعد از عضویت استرالیا در کنفدراسیون فوتبال آسیا همواره راهی پلی‌آف جام‌جهانی شده در سال‌های 1973، 1998، 2002، 2008 و 2016 موفق به کسب عنوان قهرمانی در جام ملت‌های اقیانوسیه شده است. نیوزیلندی‌ها در سال 2009 با پیروزی مقابل نماینده قاره کهن بحرین جواز حضور در جام‌جهانی آفریقای جنوبی را کسب کردند.

دستگرمی با تیم 101 فیفا

امید نظری، خبرنگار: بعد از برگزاری قرعه‌کشی جام‌جهانی 2022 قطر و مشخص شدن رقبای ایران در این تورنمنت، هر روز شایعات و گمانه‌زنی‌ها در مورد حریفان تدارکاتی تیم ملی ایران در راه آماده‌سازی مناسب و مدنظر دراگان اسکوچیچ افزایش می‌یابد. سرانجام در روزهای اخیر مسئولان عالی فدراسیون فوتبال دست از صحبت‌های در لفافه برداشتند و اگر اتفاق خاص و غیرمنتظره‌ای پیش نیاید نیوزیلند تیم 101 رده‌بندی فیفا، اولین دیدار تدارکاتی یوزهای ایرانی در راه مهیاسازی مناسب برای حضوری شایسته در بیست‌ویکمین دوره جام‌جهانی خواهد بود. دیداری که طبق صحبت‌های حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال پشت درهای بسته و بدون پخش تلویزیونی برگزار خواهد شد. این دو تیم پیش از این 3 بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که ماحصل آن کسب 2 پیروزی برای تیم ملی ایران و یک تساوی بوده است.

فاتح دروازه دخیا و لوریس مقابل مدافعان ایران
نیوزیلند تیمی از قاره اقیانوسیه که بعد از عضویت استرالیا در کنفدراسیون فوتبال آسیا همواره راهی پلی‌آف جام‌جهانی شده در سال‌های 1973، 1998، 2002، 2008 و 2016 موفق به کسب عنوان قهرمانی در جام ملت‌های اقیانوسیه شده است. نیوزیلندی‌ها در سال 2009 با پیروزی مقابل نماینده قاره کهن بحرین جواز حضور در جام‌جهانی آفریقای جنوبی را کسب کردند. آنها در دومین حضور خود با کسب دو تساوی 1 - 1 مقابل اسلواکی و ایتالیا و تساوی بدون گل مقابل پاراگوئه نوزدهمین دوره جام‌جهانی را با 3 امتیاز و رتبه سومی در گروه ششم مسابقات به اتمام رساندند. اولین حضور این کشور به جام‌جهانی 1982 اسپانیا بر‌می‌گردد که با شکست‌های تلخ و سنگین 5 بر 2 مقابل اسکاتلند، 3 بر صفر مقابل شوروی و 4 بر صفر مقابل برزیل عملکردی فاجعه‌آمیز را به نمایش گذاشتند. شاگردان دنی هی در فیفادی گذشته یعنی در بازه زمانی 27 اسفند 1400 تا 10 فروردین 1401 با عبور از سد پاپوآ گینه‌نو، فیجی، کالودینای جدید، تاهیتی و جزایر سلیمان جواز صعود به مرحله پلی‌آف را کسب کردند و باید برای حضور در جام‌جهانی با نماینده آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب یعنی تیم ملی کاستاریکا دیدار کنند. سرشناس‌ترین بازیکن این تیم کریس وود، مهاجم اسبق وست برومویچ، بارنزلی، برایتون، بیرمنگام، بریستول سیتی، میلوال، لسترسیتی، ایپسویچ تاون، لیدز یونایتد، برنلی و مهاجم فعلی نیوکاسل انگلستان است که در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی 2022-2021 با مبلغ 30 میلیون یورو به جمع سیاه و سفیدها پیوست. این مهاجم 30 ساله در فصل جاری مسابقات با پیراهن برنلی و نیوکاسل موفق به گشودن دروازه تیم‌های لیدزیونایتد، برنتفورد، کریستال پالاس، ساوتهمپتون و ولورهمپتون شده است. او پیش از این توانسته بود دروازه تیم‌های بزرگی همچون آرسنال، منچستریونایتد و تاتنهام بگشاید. از بازیکنان تاثیرگذار این تیم ملی می‌توان به کاپیتان نیوزیلندی‌ها، وینستون رید، بازیکن اسبق میتیولن دانمارک، وستهام و برنتفورد انگلیس و اسپورتینگ کانزاس سیتی آمریکا که اکنون بازیکن آزاد است اشاره کرد. بیل توئولوما بازیکن اسبق مارسی و استراسبورگ فرانسه و فعلی پورتلند تیمبرز، لیبراتو کاکاس بازیکن اسبق سنت ترویدن بلژیک و فعلی امپولی ایتالیا، جو بل بازیکن بروندبی دانمارک و رایان توماس بازیکن اسبق زوله و فعلی پی سی وی آیندهوون که به دلیل آسیب‌دیدگی زانو اردوی آخر نیوزیلندی‌ها را از دست داد دیگر بازیکنان تاثیرگذار این تیم قاره اقیانوسیه هستند.

شبیه‌سازی انگلیس از دل این بازی بیرون نخواهد آمد
 این کشور شاید در قاره اقیانوسیه تیمی بی‌رقیب و غیرقابل دست یافتنی باشد اما در سال‌های گذشته با شکست‌هایی در دیدارهای تدارکاتی مواجه شده است که سطح فنی این تیم و میزان بهبود کیفیت فنی ایران بعد از برگزاری این دیدار را زیر سوال می‌برد. نیوزیلندی‌ها سال 2022 با حضور اکثر ستارگان خود مقابل اردن با نتیجه 3 بر یک مغلوب شدند. تیمی که طبق آخرین رده‌بندی فیفا در جایگاه نودویکم قرار دارد و در گروه متشکل از استرالیا، کویت، نپال و چین‌تایپه سوم شد و به دور نهایی مقدماتی جام‌جهانی 2022 راه پیدا نکرد. همچنین آنها در سال 2019 مقابل لیتوانی با نتیجه یک بر صفر ناکام ماندند و در سال 2017 با نتیجه یک بر صفر مقابل بلاروس تن به شکست دادند. بعد از بررسی شرایط این تیم به نظر می‌رسد نیوزیلندی‌ها بدترین گزینه ممکن برای شبیه‌سازی رقبای ما در گروه دوم مسابقات هستند. سبک فوتبال این کشور مثل استرالیا، ایرلند شمالی، ایرلند جنوبی، اسکاتلند و ولز به فوتبال ملی انگلستان تشابه دارد اما به هیچ‌وجه نمی‌توانند فشار لازم را روی یک‌سوم دفاعی شاگردان دراگان اسکوچیچ وارد کنند. برگزاری این دیدار در بهترین حالت می‌تواند مثل رقابت‌های تدارکاتی پیش از جام‌جهانی‌های 2018، 2014 و 2006 که شاگردان کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ با تیم‌هایی همچون مونته نگرو، توگو، گینه، بلاروس و مقدونیه‌شمالی دیدار کردند یکی از تکه‌های تکمیل‌کننده پازل آمادگی تیم ملی ایران باشد. شاگردان مربی کروات باید در این 209 روز باقی‌مانده مقابل تیم‌هایی قرار گیرند که توانایی ایجاد فشار روی خطوط میانی و دفاعی تیم‌ملی ایران را داشته باشند تا عیار واقعی بازیکنان دعوت شده به اردوهای پیش از جام‌جهانی 2022 قطر مشخص شود. دراگان اسکوچیچ 17 بهمن 1398 به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و به تعویق افتادن دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی در قاره آسیا عملا کشورهای قاره کهن فرصت برگزاری جدال‌های تدارکاتی را از دست دادند. تیم تحت هدایت مربی 53 ساله اروپایی در مدت این 810 روز تنها در دیدارهای دوستانه مقابل ازبکستان، بوسنی و هرزگوین و سوریه قرار گرفتند که تاثیر تعدد کم رقابت‌های تدارکاتی و کیفیت نازل آن دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی مقابل کره جنوبی، عراق، امارات، لبنان و سوریه تحت‌الشعاع قرار داد. شاید مقایسه تیم ملی ورژن 2022 از نظر کیفیت ستارگان با نسل 1998 کمی غلو و زیاده‌روی باشد، اما می‌توان با اطمینان اعلام کرد نسل فعلی فوتبال ایران از نظر سابقه و تجربه حضور در تورنمنت جام ملت‌های آسیا و جام‌جهانی در بهترین شرایط قرار دارند. در آخرین اردوی شاگردان دراگان اسکوچیچ 3 نفر سابقه حضور در 2 جام‌جهانی و 10 نفر سابقه حضور در یک جام‌جهانی را دارا هستند. همچنین در جام‌جهانی 2006، دو شاگرد ایوانکوویچ سابقه حضور در جام‌جهانی را در کارنامه خود داشتند که این عدد در جام‌جهانی 2014 و 2018 به 3 و 8 نفر رسید. بعد از توجه به نکات گفته شده متوجه حضور نسلی با تجربه و میدان‌دیده خواهیم شد که نیازمند حضور بیشتر در جدال سخت، فشرده و سنگین در کمتر از 7 ماه باقی‌مانده تا شروع جام‌جهانی 2022 قطر هستند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار