• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۲۷ - ۰۲:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
بررسی اتفاقات دیدار نمایندگان فوتبال ایران در ایستگاه سوم لیگ قهرمانان آسیا

استراتژی غلط تیم نویدکیا، فرصت‌سوزی نگران‌کننده شاگردان

پنجشنبه‌شب و بامداد جمعه دیدار دو نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد که ارمغانش یک برد برای فولاد خوزستان و یک شکست برای سپاهان اصفهان برای فوتبال ایران بود.

استراتژی غلط تیم نویدکیا، فرصت‌سوزی نگران‌کننده شاگردان

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: پنجشنبه‌شب و بامداد جمعه دیدار دو نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد که ارمغانش یک برد برای فولاد خوزستان و یک شکست برای سپاهان اصفهان برای فوتبال ایران بود. اوضاع خوزستانی‌ها فعلا بد نیست و مدعی جدی صعود هستند اما سپاهان کار سختی برای رسیدن به مرحله حذفی دارد.

 بردی که نباید روی نقاط‌ضعف سایه بیندازد
دیدار نماینده فوتبال ایران، فولاد خوزستان و آخال ترکمنستان با قضاوت علی صباح از عراق در ورزشگاه ملک‌عبدالله شهر جده برگزار شد. مطابق انتظارات شاگردان جواد نکونام در رقابت پنجشنبه‌شب با سبک و سیاق متفاوت وارد مستطیل سبز شدند و به‌جای بازی واکنش‌گرایانه و استفاده از اشتباهات رقیب که در اکثر رقابت‌های خود در لیگ داخلی با این رویکرد وارد میدان می‌شوند با حملات پردامنه و زهردار تلاش خود را برای به اشتباه انداختن حریف انجام دادند. فولادی‌ها در روزی که 68 درصد مالکیت توپ را دراختیار خود داشتند تلاش کردند با استفاده از پاس‌های متوالی، دقت پاس بالا و نبردهای هوایی موفق تلاش خود را برای بازگشایی گره بازی به کار گیرند. البته شاگردان مخادوف روسان نیز بدون برنامه و بدون هدف پا به میدان نگذاشته بودند. آنها با استفاده از ضدحملات و پایه‌ریزی برنامه ویژه روی شوت‌زنی که از شناخت آنها روی ضعف شهاب‌گردان در مهارت شوت‌ها به دست آمده بود، کوشش خود را برای به ثمر‌رساندن گل نشان دادند که عدم‌تصویرسازی ذهنی آنها برای جای‌گیری در فضای مناسب منجر به ثمر رساندن گلی توسط نماینده فوتبال ترکمنستان نشد تا عدم‌فشار محمد آبشک، حمید بوحمدان و آرش رضاوند روی بازیکن‌های شوت‌زن آهال قیمتی گزاف برای قهرمان دوره گذشته جام حذفی نداشته باشد. سرانجام بازی رشادتمندانه شاگردان مخادوف روسان که در دقایق پایانی جدال نمایندگان ایران و ترکمنستان رنگ‌وبوی بازی تاخیری و غیرچشم‌نواز گرفته بود با سانتر مجتبی نجاریان و ضربه‌سر دقیق مدافع مستحکم، با تجربه و تعیین‌کننده فولاد موسی کولیبالی در دقیقه 90+7 بی‌ثمر ماند.
یک برد شیرین در روزی که شاگردان جواد نکونام با ثبت امید گل 86/2، 21 شوت، 6 شوت در چهارچوب، 6 شانس گل و اصابت 2 ضربه به تیرک دروازه استحقاق کسب امتیاز کامل بازی را داشتند. اما همه‌چیز در اردوی فولادی‌ها مثبت و روشن نیست. موقعیت‌سوزی‌های تیم خوزستانی می‌تواند در بازی‌های پیش‌رو همان‌طور که در دیدارهای گذشته مقابل الغرافه قطر و شباب‌الاهلی امارات گریبان آنها را گرفت در ادامه راه نیز برای آنها مشکل‌ساز شود و باعث کوتاه ماندن دست تیم رتبه‌چهارمی لیگ برتر ایران برای کسب جواز صعود شود. فولاد مردان در سه رقابت گذشته خود مجموعا موفق به ثبت آمار امید گل 8/4، 47 شوت، 9 شوت در چهارچوب و 11 شانس گل شده است که ماحصل آن به ثمر رساندن یک گل توسط موسی کولیبالی و یک گل توسط بازیکن تیم اماراتی احمد نوراللهی بوده است. دیگر نکته که در ادامه راه می‌تواند در 2021 باعث دردسر فولاد شود کارت‌های زیاد فولادی‌هاست که نشات‌گرفته از سبک، سیاق و افکار مدنظر جواد نکونام هست. در سه دیدار گذشته این تیم لوسیانو پریرا و محمد آبشک دو کارت زرد، ساسان انصاری، وحید حیدریه و علیرضا کوشکی یک کارت زرد از قاضی‌های میدان دریافت کرده‌اند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که با آنالیز و بررسی متوجه نقش مهم و تاثیرگذار مهاجم برزیلی و هافبک دفاعی باتجربه و مسن تیم خوزستانی شویم. دیگر نکته‌ای که بسیار در ذوق می‌زند و کارشناسان و فوتبال‌دوستان را با سوالات زیادی مواجه می‌کند درمورد نقش بی‌تاثیر و کوتاه‌مدت ایبای گومز بازیکن اسبق اتلتیک بیلبائو و دپورتیو آلاوز است که با تبلیغات فراوانی که کادر مدیریتی و کادر فنی این تیم نسبت به او مطرح کردند، تناسب و سنخیت ندارد. این بازیکن 32 ساله که به ادعای کادرفنی این تیم با قیمتی معقول و قراردادی کوتاه‌مدت برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا به جمع قرمزهای خوزستان پیوسته است در دو دیدار آغازین مجموعا 51 دقیقه برای فولاد به میدان رفت و در بازی سوم به دلیل آیین‌نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا که به تیم‌ها اجازه حضور چهار بازیکن غیرآسیایی را در لیست بازی نمی‌دهد بین بازیکنان اصلی و ذخیره قرار نگرفت و آیاندا پاتوسی که در دو فصل گذشته همواره مورد انتقاد جواد نکونام قرار گرفته است به هافبک اسپانیایی ترجیح داده شد که او موفق شد تا حد نسبتا زیادی با ثبت 91 درصد دقت پاس، سه پاس کلیدی، چهار سانتر و یک قطع توپ بازی خوبی را مقابل آخال ترکمنستان از خود ارائه دهد.

 ایده‌آل‌گری دشمن سپاهان در 2 فصل اخیر
دیدار دو تیم سپاهان ایران و التعاون عربستان بامداد جمعه با قضاوت داور محبوب و موردوثوق کنفدراسیون فوتبال آسیا ما نینگ از کشور چین که مسابقات مهمی ازجمله فینال لیگ قهرمانان آسیا 2018 بین پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن را سوت زده است در ورزشگاه ملک عبدالله شهر بریده عربستان برگزار شد. رقابتی که با اخراج دقیقه 10 عزت‌الله پورقاز که علت آن لغزش کاپیتان اصفهانی‌ها جورج ولسیانی و حضور مدافع باتجربه پورقاز برای جلوگیری خلق موقعیت، منجر به تغییر افکار و آرایش محرم نویدکیا شد تا دیگر شرایط و فضایی فراهم نشود تا شاگردانش حسرت موقعیت‌های ازدست‌رفته را بخورند. آنها در وهله اول به‌دنبال کسب تک‌امتیاز و در کنار آن امیدوار به استفاده از موقعیت‌ها و ضدحملات بودند اما ضدحملات و کرنرهای ایجاد‌شده روی دروازه التعاون زهر لازم را برای فتح دروازه عربستانی‌ها نداشت. در نگاه سطحی و عامیانه دلیل باخت 3 بر صفر شاگردان نویدکیا مقابل شاگردان جان فن دن بروم باتجربه و رزومه‌دار به 80 دقیقه بازی 10 نفره این تیم برمی‌گردد اما بعد از بررسی کوتاه و اجمالی متوجه خواهیم شد دلیل غیرقابل چشم‌پوشی این شکست به خیل عظیم اشتباهات دفاعی این تیم و استراتژی غلط کادرفنی برمی‌گردد. محرم نویدکیا که این روزها در کادر فنی دستیاران باتجربه‌ای مثل میگوئل تکسیرا و لویز مارتینز را درکنار خود می‌بیند دچار یک ایده‌آل‌گرایی غیرمنطقی شده است که با واقعیت‌های فوتبال ایران و آسیا تفاوت غیرقابل اغماضی دارد. او در دیدارهای مقابل پاختاکور ازبکستان، الدحیل قطر و التعاون عربستان تیم تحت‌هدایتش را بدون استفاده از هافبک دفاعی تخصصی راهی میدان کرد و مثل اکثر مسابقات چند سال اخیر این شرح وظیفه مهم را به بازیکنانی فانتزی سپرد که سنخیتی بابت حضور در این پست ندارند. بعد از اخراج مدافع وسط توفان زرد آسیا این مربی با یک تعویض درست یکی از هافبک‌های دونده خود یعنی محمدرضا حسینی را از زمین خارج کرد و به‌جای او یک مدافع وسط به زمین آورد تا نماینده ایران در بخش دفاعی دچار دگرگونی و تزلزل نشود اما نکته‌ای که به نظر می‌رسد محرم نویدکیا و دستیارانش آن را محاسبه نکرده بودند به از دست دادن میانه میدان و قطع ارتباط خطوط دفاعی و حمله برمی‌گردد. اسطوره این باشگاه اصفهانی که از شهریور 1399 هدایت زردپوشان را برعهده دارد به حضور یک بازیکن که وزن میانی سپاهان را بهبود بخشد و این ارتباط قطع شده را تا حدودی وصل کند بی‌توجهی نشان داد و تلاش کرد با تعویض‌های هجومی یعنی حضور یاسین سلمانی و میلاد جهانی ورق اتفاقات بازی را برگرداند اما به دلیل همان ارتباطی که وصل نبود این افکار با موفقیت و امتیاز همراه نشد.
درحال حاضر که 24 هفته از مسابقات لیگ برتر و سه بازی از لیگ قهرمانان آسیا گذشته است و به مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی رسیده‌ایم می‌توان با اطمینان کامل گفت مربی زردپوشان اصفهانی محرم نویدکیا مثل همتایان تهرانی خود در پنجره نقل‌وانتقالاتی درگیر احساسات غیرمنطقی شد. تیم تحت‌هدایت او در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی بازیکنی را با سبک خاص خود جذب کرد که در دو سال اخیر نویدکیا اصلا به بازیکن‌هایی شبیه او اقبالی نشان نداده است. به نظر می‌رسد مسعود ریگی که این روزها به دلیل عدم‌اعتماد مربی تیم دیار نقش جهان با افت مواجه شده است، می‌توانست همان بازیکن تعیین‌کننده‌ای باشد که موازنه قدرت را در میانه میدان با تجربه‌ترین تیم ایران در لیگ قهرمانان آسیا حاکم می‌کند. این مربی در پنجره نقل‌وانتقالاتی به‌جای خریدهایی منطقی و مطابق افکارش به سمت‌و‌سوی احساسات تمایل نشان داد و سپاهان را درحال حاضر در شرایطی قرار دارد که جایگزین مناسبی برای دانیال اسماعیلی‌فر و امید نورافکن تک‌اخطاره نداشته باشد و با همین وضعیت به رویارویی بازیکن زهردار و تکنیکی مثل ستاره برزیلی الدحیل ادمیلسون جونیور برود.

 دریافت کلید صعود در دیدار سوم و چهارم
بعد از گذشت نیمی از مسابقات دور گروهی می‌توان با اطمینان بیشتری نسبت به وضعیت تیم‌های حاضر و گروه‌های پنج‌گانه ابراز نظر کرد. فولاد خوزستان به دلیل عدم حضور قهرمان لیگ برتر ایران پرسپولیس در سید یک مسابقات قرار گرفت که همین حضور سرنوشت آنها را به هم‌گروهی با شباب‌الاهلی امارات، آخال ترکمنستان و الغرافه قطر گره زد. یک گروه بدون حضور تیم قدرتمند اما بسیار نزدیک که همین نزدیکی ارزش کسب 6 امتیاز مقابل نماینده ترکمنستان را بالا خواهد برد.
در گروه چهارم مسابقات نیز سپاهان با تیم‌هایی مواجه شده است که درکنار گروه اول مسابقات می‌توان آن را گروه مرگ نامید. آنها باید با الدحیل قطر دیدار کنند که همواره در فصول اخیر جزء تیم‌های مقتدر جام بودند اما اندازه تلاشی که کردند به توفیقات مدنظر خود دست پیدا نکردند. دیگر تیم این گروه پاختاکور ازبکستان است که همواره به دلیل سبک و سیاق خاص خودش حتی با وجود عدم‌قدرت نمایندگان ایران را با دغدغه مواجه کرده است. اما مهم‌ترین تیم این گروه که به نظر می‌رسد کمتر به آن پرداخته شده است، از کشور عربستان و شهر بریده می‌آید. التعاون عربستان در لیگ داخلی در رتبه سیزدهم قرار دارد که همین موضوع باعث کم‌توجهی و ساده پنداشتن این تیم شد. اشتباهی که در لیگ قهرمانان آسیا 2020 الدحیل قطر و الشارجه امارات با آن مواجه شدند سرانجام تلخی برای نمایندگان فوتبال قطر و امارات و اتفاقات شیرینی برای تیم شهر بریده داشت.
با اشاره به موارد بالا متوجه می‌شویم دو نماینده ایران چه دیدار مهمی را گذراندند و چه رقابت حساس و تعیین‌کننده‌ای پیش‌روی خود دارند که اگر با کم‌توجهی به این رقابت‌ها پیش روند تبعات سنگین و غم‌انگیزی برای نمایندگان ایران می‌توان متصور شد که البته این موضوع بیشتر درمورد شاگردان محرم نویدکیا صادق است اما شاگردان نکونام نیز می‌توانند با کسب 3 امتیاز رقابت چهارم خود مقابل نمایندگان قطر و امارات دست بالا را داشته باشند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار