• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۲۰ - ۰۳:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
ماجرای بودجه برای سفر رئیسی که برگشت خورد

رسم‌ دولت روحانی در کرج حاشیه درست کرد

پنجشنبه هفته گذشته رئیس دولت سیزدهم در نوزدهمین سفر استانی خود وارد استان البرز شد، از آخرین سفر یک رئیس‌جمهور به استان البرز حدود پنج‌سال می‌گذرد؛ سفری که به‌هیچ‌وجه با حضور دو روز گذشته رئیسی در استان البرز قابل‌قیاس نیست.

رسم‌ دولت روحانی در کرج حاشیه درست کرد

نرگس چهرقانی، خبرنگار گروه سیاست: پنجشنبه هفته گذشته رئیس دولت سیزدهم در نوزدهمین سفر استانی خود وارد استان البرز شد، از آخرین سفر یک رئیس‌جمهور به استان البرز حدود پنج‌سال می‌گذرد؛ سفری که به‌هیچ‌وجه با حضور دو روز گذشته رئیسی در استان البرز قابل‌قیاس نیست. او سفر خود را به البرز با مترو آغاز کرد که کمترین هزینه رفت‌وآمد را دارد، با این حال در پنج‌سال گذشته حدود یک‌میلیارد و 450 میلیون تومان برای سفر استانی حسن روحانی به البرز هزینه شده ‌بود. گذشته از همه این موارد، نحوه تعامل دولت سیزدهم با مطالبات و انتقادات استانی بسیار متفاوت‌ از آن‌چیزی است که پیش از این و در سفرهای استانی روسای‌جمهور قبلی به این استان شاهدش بودیم. این موضوع جای صحبت بسیار دارد که در این گزارش می‌خواهیم به بررسی مطالبات فعالان و مسئولان البرز از رئیس‌جمهور و نحوه رسیدگی دولت به این مطالبات بپردازیم. به همین جهت با چندتن از حاضران در جلسات رئیس‌جمهور و با فعالان و مسئولان استان البرز به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

هزینه سفر رئیسی و هزینه سفر‌ 2 میلیاردی روحانی به البرز یا سفرهای بسیار رئیسی و هزینه اندک آنها
یکی از بحث‌هایی که اخیرا درباره سفر رئیس دولت سیزدهم به استان البرز مطرح شد، بحث هزینه این سفر است. این بحث درحالی در جوامع عمومی مطرح می‌شود که مردم تجربه تلخی از دولت روحانی درباره سفرهای استانی‌ اندک ولی پرهزینه‌اش دارند. از علیرضا عباسی، نماینده مردم استان البرز در مجلس درباره تشریفات و هزینه‌های این سفرها پرسیدیم. او گفت: «چیزی که ما به‌عنوان نماینده مردم دیدیم، از لحظه‌ای که رئیس‌جمهور در استان حضور پیدا کرد تا پایان جلسات، ایشان سفرشان با مترو انجام شد، تشریفات خاصی نداشت و هزینه‌ای به آن صورت نشد. با مترو حتی داخل استان و مجموعه‌ای آمدند که از قبل آماده شده بود، بلافاصله بعد از استقبال، حدود دو تا دو‌ و نیم ساعت را به جلسه با اقشار مختلف مردم اختصاص دادند. بازدیدی از یکی از بیمارستان‌های استان البرز در کمالشهر داشتند و بعد از آن در دانشگاه خوارزمی درکنار دانشجویان دانشگاه افطار کردند، یعنی هزینه‌ای برای ایشان نبود. فکر می‌کنم جزء سفرهایی بود که حداقل تشریفات و هزینه را برای استان و دفتر ریاست‌جمهوری داشت. نه‌فقط به‌خاطر اینکه ماه مبارک بود، اگر ماه مبارک رمضان هم نبود، تقریبا تشریفات آنچنانی نداشت، طبق آن چیزی که در سفرهای استانی قبلی از رئیس‌جمهور دیدیم. البته حواشی در این سفر در باب هزینه سفر ایشان به استان البرز ایجاد شد که رئیس‌جمهور شخصا اعلام کردند تقریبا هزینه‌ای برای رئیس‌جمهور و همراهان‌شان نداشت. ممکن است هزینه‌ای برای افطار همراهان شده باشد اما هزینه‌ تشریفات برای شخص رئیس‌جمهور وجود نداشت و ما چنین تشریفاتی در این سفر ندیدیم.»

حواشی 800 میلیون تومانی هزینه سفر رئیسی به استان البرز
از علیرضا عباسی درباره حواشی آن 800 میلیون تومانی که شهردار استان البرز از شورای‌شهر برای سفر رئیس‌جمهور درخواست کرده بودند، پرسیدیم. عباسی با اشاره به اینکه هزینه سفرهای روسای‌جمهور سابق به‌طور خاص دولت روحانی را شهرداری استان تامین می‌کردند، توضیح داد: «آنطور که من از افراد مطلع در این مساله پرسیدم، برای سفرهای استانی رئیس‌جمهور سابق شهردار لایحه‌ای را به شورای‌شهر می‌برد، آنجا میزان هزینه برای تدارکات و سفر رئیس‌جمهور را مصوب می‌کردند. در دولت قبل تجملات و تشریفات سفر رئیس‌جمهور به حد اعلا بود. به همین جهت شهرداری‌ها موظف بودند این میزان هزینه را برای سفر رئیس‌جمهور تقبل کنند. شهرداری برای اینکه بتواند این میزان هزینه را تقبل کند، لایحه‌ای را به شورای‌شهر می‌برد و شورای‌شهر آن را مصوب می‌کرد. برهمین اساس شهردار فعلی استان البرز با ذهنیت اینکه مانند رئیس‌جمهور سابق باید تدارک ببینید، چنین لایحه‌ای را به شورای‌شهر استان البرز پیشنهاد می‌دهد، البته کسی از سمت ریاست‌جمهوری از شهردار نخواسته بود که این هزینه را متقبل شود و خود شهردار براساس پیش‌زمینه‌ای که از دولت سابق در ذهنش وجود داشته، این میزان هزینه را از شورای‌شهر درخواست کرده است. درواقع خود شهرداری تقصیری ندارد و براساس تجربیات و روالی که از دولت روحانی بوده، چنین اقدامی را انجام داده است.»
عباسی در ادامه با تاکید بر اینکه میزان هزینه‌ای که روحانی در آخرین سفر خود به البرز داشته، دومیلیارد بوده است، بیان کرد: «چیزی که من متوجه شدم، این است که در سفری که رئیس دولت یازدهم و دوازدهم، حسن روحانی در سال 95 به استان البرز داشته، حدود دومیلیارد تومان شهرداری استان البرز برای هزینه‌های سفر و تشریفات رئیس‌جمهور به شورای شهر لایحه زده است که شورای‌شهر با یک‌میلیاردوخرده‌ای از آن موافقت کرد. شما تصور کنید سال 95، دومیلیارد با حساب تورمی که کشور داشته چقدر می‌شود. تورم الان را هم درنظر بگیرید. من اصل این را که این میزان هزینه به سفر رئیس‌جمهور اختصاص بگیرد، قبول ندارم و کار اشتباهی است ولی اگر شما با دولت قبل قیاس کنید و تورم را هم درنظر بگیرید، اگر رئیس‌جمهور فعلی مانند رئیس‌جمهور سابق رفتار می‌کرد با احتساب تورم شهرداری باید حدود 6 میلیارد تومان تدارک می‌دید. درحالی‌که دولت سیزدهم چنین هزینه‌ای را از شهرداری درخواست نکرده و آن لایحه‌ای هم که شهرداری به شورای‌شهر زده‌، مصوب نشده است.»

مطالبات نمایندگان استان البرز از رئیس‌جمهور
علیرضا عباسی، نماینده مردم استان البرز با اشاره به وضعیت خاص استان البرز به‌علت نرخ مهاجرت بالا مطرح کرد: «قبل از سفر رئیس‌جمهور به استان البرز، ایشان در سه تا چهارماه گذشته، مشکلات استان البرز را با زیرمجموعه‌هایشان شناسایی کردند. مسائل و مشکلات البرز با توجه به حجم مهاجرتی که به آن صورت می‌گیرد -که سالانه بیش از 100 هزار نفر است- امروز جمعیتی حدود سه‌میلیون نفری را در خودش جای داده است. هر برنامه‌ریزی‌ای که برای این استان می‌شود باید این میزان از جمعیت درنظر گرفته شود، همچنین میزان مهاجرت را هم باید مورد توجه قرار دهیم، بنابراین برنامه‌ریزی برای استان البرز متفاوت از استان‌های دیگر است که یا مهاجرت ندارند یا مهاجرت خیلی کمی دارند. با این دیدگاه ما در حوزه‌های مختلف محرومیت‌هایی داریم.»
عباسی به محرومیت در حوزه آموزش‌وپرورش می‌پردازد و با اشاره به اینکه البرز از نظر سرانه آموزشی آخرین استان است، می‌گوید: «سرانه فضای آموزشی‌ استان‌مان، 2/3مترمربع به ازای هر فرد است ولی در متوسط کشوری این سرانه 3/5 است که اگر شما ملاحظه کنید، استان ما دومترمربع سرانه فضای آموزشی‌اش کمتر است و از نظر تعداد دانش‌آموز، مدرسه، کلاس و فضای آموزشی، ما آخرین استان کشور هستیم، به‌دلیل همین مهاجرتی که خدمت‌تان عرض کردم. بر همین اساس یکی از خواسته‌هایی که ما در این سفر از رئیس‌جمهور داشتیم، این است که حتما این سرانه فضای آموزشی استان البرز تغییر قابل‌توجهی داشته است. ما امروز نیاز به 566 مدرسه در استان البرز داریم که این میزان فقط برای رسیدن به متوسط کشوری است.»
این نماینده مجلس در ادامه از مجوزهایی که ریاست‌جمهوری به استان البرز اختصاص داده، گفت: «در این سفر مجوز 100 مدرسه برای احداث در مدت حدود یک سال تخصیص داده ‌شده تا کمی از سرانه آموزشی استان البرز جبران شود اما باز هم جای کار دارد و تا 566 تا جا دارد. در آموزش‌وپرورش حدود 6 هزار معلم کمبود داریم؛ 3500 معلم سال گذشته کمبود داشتیم، 2500 معلم هم امسال بازنشسته می‌شوند که با وجود اینها 6 هزار معلم را کمبود داریم که باز از رئیس‌جمهور خواستیم در این راستا برای جذب معلم در استان البرز برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا ما کلاس‌های 50 نفره را نداشته‌ باشیم.»
یکی دیگر از حوزه‌هایی که نمایندگان استان البرز از رئیس‌جمهور امکانات در آن حوزه را مطالبه داشتند، «بهداشت و درمان» است. عباسی درباره مطالبات خود از رئیس در این حوزه گفت: «متوسط سرانه اختصاص تخت بیمارستان در کشور، به ازای هر 540 نفر یک تخت بیمارستانی است، درحالی‌که ما در استان البرز به ازای هر 1040 نفر یک تخت بیمارستانی داریم، یعنی تقریبا دوبرابر کمتر از سرانه کشوری. ما حدودا در استان البرز 3500 تخت بیمارستانی داریم ولی برای اینکه به متوسط کشوری برسیم، 2500 تخت بیمارستانی کمبود داریم. خواسته ما در این حوزه این بود که با کاری جهادی و پرشتاب از سوی ریاست‌جمهوری صورت بگیرد. با تعدادی از این خواسته‌ها موافقت شده، حتی در البرز بیمارستان‌هایی را داریم که 10 سال از شروع به ساخت‌شان می‌گذرد اما هنوز کارشان به اتمام نرسیده‌اند. در این سفر رئیس‌جمهور مقرر شد که مبالغی را اختصاص بدهند تا این بیمارستان‌ها به اتمام برسند. مورد دیگر این است که این استان قطب تولید محصولات دارویی است، حتی تجهیزات پزشکی یک‌سری‌هایش در داخل استان تولید می‌شوند. بر همین اساس نیاز داریم یک آزمایشگاه مرجع در غذاو داروی استان داشته باشیم که این را نداریم و یکی از مطالبات جدی ما احداث این آزمایشگاه بود.»
یکی دیگر از مشکلات جدی استان البرز که این نماینده مجلس در دیدار با عباسی مطرح کرد مربوط به حوزه نیرو و آب است. او گفت: «80 درصد آبی که در استان البرز استفاده می‌شود، آب زیرزمینی است و 20 درصد آن آب سطحی است که آن هم از دو سد بزرگی است که در استان وجود دارد. مطالبه ما از رئیس‌جمهور و وزرا این بود که در این قسمت توجه ویژه‌ای شود و حداقل این میزان آب به 50 -50 برسد.»
عباسی با اشاره به تلاش دولت در این زمینه تاکید کرد که دولت برای بهبود حوزه آب و نیروی استان البرز مصوبه‌ای دارد. او دراین‌باره توضیح داد: «موافقت این مصوبه صورت گرفته است و امروز ما 110 میلیون مترمکعب تصفیه‌خانه را داریم. در این سفر تلاش کردیم بتوانیم اعتباراتی را برای تصفیه‌خانه استان‌ها داشته باشیم که با اجرایی شدن این مصوبات، آن 80 به 20 که گفتم، به 35 و 65 می‌رسد.»
تغییر کاربری اراضی در استان البرز شاید یکی از جدی‌ترین مشکلاتی باشد که استان البرز با آن مواجه است. عباسی از مطالباتی که نمایندگان مردم البرز از رئیس‌جمهور در این زمینه داشتند، گفت: «سازمان جهاد کشاورزی، امور اراضی و دستگاه قضایی باید پای‌کار باشند تا این تغییر اراضی صورت نگیرد، چون در غیر این صورت امنیت استان البرز به‌نوعی با مشکل مواجه می‌شود.»
عباسی در پایان مطالبات خود در دیدار با رئیس‌جمهور تاکید کرد که اگر راه تغییر اراضی باز باشد، این مسیر در کل کشور گسترش می‌یابد و اراضی ما از اراضی کشاورزی به باغ‌ویلاهایی تبدیل می‌شود که دیگر کاربرد تولیدی برای کشور ندارند. 

مطالبات فعالان استان البرز از رئیس‌جمهور
مهدی طوسی، فعال سیاسی-فرهنگی استان البرز در جلسه با رئیس‌جمهور به موضوع «سرمایه اجتماعی» که کمتر کسی به آن توجه لازم را می‌کند، پرداخت. او در این‌باره تاکید کرد: «متاسفانه در سال‌های گذشته به سبب عملکرد دولتمردان تا حد زیادی سرمایه اجتماعی لطمه دیده و دولت جدید برای ادامه مسیر خود، نیازمند احیا و تقویت آن است. با نظر به اجتماع ایرانی به‌راحتی می‌توان دید که میان وعده‌های جمهوری اسلامی و توقعات شکل‌گرفته در جامعه با واقعیاتی که مشاهده می‌کنیم، فاصله بسیار است و یک شکاف عمیق و گسترده میان آنها وجود دارد. به تعبیری فشار واقعیت به‌شدت زیاد است و همین موضوع سازمان توجیه حکومت را نیز ضعیف و کم‌کارکرد کرده است.
این شرایطی است که مجلس و دولت فعلی با آن روبه‌رو هستند و اگر به‌واسطه تلاش‌های این‌ دو، سطحی از این توقعات به واقعیت بپیوندد و محقق شود آن هنگام است که موضوع جهاد تبیین بهتر پیش می‌رود و نهادهای رسانه‌ای نیز می‌توانند کارکرد مطلوب‌تری داشته باشند. لذا دولت باید مناسبات، برنامه‌ها و سیاست‌های خود را ناظر به حفظ و تقویت این سرمایه اجتماعی مورد ارزیابی و حتی در مواردی بازنگری قرار دهد.»
طوسی با تاکید بر گفتمان معین در حوزه سرمایه اجتماعی مطالبه می‌کند: «در گام اول در این رابطه باید دولت محترم مسائل خود را ذیل یک گفتمان معین و مشخص و حول دال مرکزی آن مفصل‌بندی کند و از آنجا که به نظر می‌رسد بخش مهمی از این شکاف عمیق و گسترده متاثر از ناکارآمدی و تبعیض-بیش از بقیه موارد- شکل گرفته، خوب است که دولت سیزدهم موضوع تحول و عدالت را که در صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور هم به آن اشاراتی شده است به‌صورت فراگیر در کانون توجه خود قرار دهد و اقدامات خود را ناظر به این مفاهیم طرح‌ریزی و اجرا کند. به نظر می‌رسد در کنار این اقدام، دولت نیازمند این است تا در مسائل و موضوعاتی که به اعتماد عمومی، شادکامی، آزادی و احساس برابری اجتماعی لطمه می‌زند یا معیشت مردم را با بی‌ثباتی جدی مواجه کرده یا به هر شکلی نوعی از اضطراب و نگرانی و کاهش امیدواری به بدنه اجتماع پمپاژ می‌کند، هرچه سریع‌تر به یک جمع‌بندی نهایی برسد. موضوعاتی که بازماندنش در افکار عمومی یا حتی نفس طرحش این سرمایه اجتماعی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و بر آن اثر مستقیم می‌گذارد. موضوعاتی همچون مساله اینترنت ملی و شبکه‌های اجتماعی، حذف ارز 4200تومانی، واردات خودرو و مواردی از این‌دست که در اتخاذ تصمیم مناسب درباره آنها نیاز است دولت حتما ارزیابی دقیقی از وضعیت افکار عمومی و سرمایه اجتماعی داشته باشد و تنوع و تکثر اجتماعی را در این‌باره به رسمیت بشناسد و دیگر اینکه در این رابطه باید هرچه سریع‌تر تصمیم جامع و نهایی خود را بگیرد و آن را پیش ببرد؛ چراکه در این‌باره زمان نیز به خودی‌خود هزینه‌زا و سرمایه‌سوز است.»
در پایان طوسی با اشاره به اینکه دولت نیازمند توانمند کردن بازوهای سیاسی خود است، مطرح کرد: «دولت سیزدهم در کنار اتخاذ تصمیم نهایی خود به‌منظور تحفظ از این سرمایه اجتماعی نیازمند بازوهای سیاسی است تا در ارتباط با بدنه‌های نخبگانی همچون جمع‌های دانشجویی، هنرمندان، حوزویان، اهالی رسانه و اجتماعاتی از این‌دست به توضیح و توجیه تصمیمات خود بپردازد و با یاری ایشان در اقناع افکار عمومی و همراه کردن‌شان بهتر عمل کند. به‌عنوان مثال خدمت رئیس‌جمهور محترم بیان شد که در موضوع مذاکرات که پیش‌روی دولت وجود دارد هما‌ن‌قدر که بحث‌های فنی و حقوقی به‌منظور صیانت از منافع ملی مهم است، موضوع سیاسی اقناع افکار عمومی، همراه کردن جامعه و به‌نوعی صیانت از سرمایه اجتماعی در اعلام توافق نهایی نیز مهم است. موضوع توافق یا عدم توافق یک چیز است اما مهم‌تر از آن معنایی است که از این تصمیم درنهایت در افکار عمومی شکل می‌گیرد و طبیعتا این معناست که بر چگونگی تعیین و طی مسیر آینده دولت سایه می‌اندازد و اثرگذار خواهد بود.»
این فعال سیاسی-فرهنگی با اشاره به تجربه خود در برخورد با دولت قبلی بیان کرد: «دولت قبل تقریبا دیگر هیچ ارتباطی با افکار عمومی نداشت و هیچ ارزشی برای پاسخگو دیدن خود در برابر مردم قائل نمی‌شد. بی‌عملی و بی‌ملاحظگی دولتمردان لطمات سنگینی به سرمایه اجتماعی نظام و مردم ایران زد. ماجرای تاسف‌بار آبان 98 و خنده‌های روحانی که صبح جمعه از خواب بیدار شدن خود و بی‌اطلاعی‌شان از موضوع گرانی بنزین می‌گفتند، قطع به یقین یکی از تلخ‌ترین خاطراتی است که در ذهن مردم ایران باقی مانده‌ است.»
سراغ فعال سیاسی-فرهنگی دیگری رفتیم که در سفر استانی مطالبات آموزشی و پرورشی خود را مطرح کرده‌ است. از علی فلاحتکار، دبیرکل جمعیت فرهنگیان جوان استان البرز درباره مطالباتش پرسیدم. او گفت: «در رابطه با بازگشایی مدارس اتفاق خیلی خوبی بود و اقدام دولت در این رابطه، انقلابی بود اما این‌ اقدام، نگرانی‌ها‌ را حل نمی‌کند. بخشی‌ از نگرانی‌ها این است که تعطیلی مدارس؛ مشکلات اجتماعی، فرهنگی و تحصیلی برای بچه‌ها به‌ وجود آورده که دولت باید برای جبران آنها حتما برنامه‌ای داشته باشد. نکته بعدی آن بود که دولت برای اقناع افکار عمومی، برای اقناع جامعه فرهنگیان و خانواده‌ها برای حضور بچه‌هایشان در مدرسه هیچ پیوست رسانه‌ای‌ تعریف نکرده‌ است.»
دبیرکل جمعیت فرهنگیان جوان استان البرز با اشاره به نقدی که درباره شرایط نظام آموزشی خطاب به رئیس‌جمهور مطرح کرده، گفت: «نکته سوم در رابطه با بازگشایی مدارس این بود که دولت هیچ الگویی برای پساکرونا ارائه نکرده است. یعنی تهدیدی که تحت‌عنوان کرونا ایجاد شد، می‌شد به فرصتی برای تحول در نظام آموزشی تبدیل شود اما هنوز نشده است. مدارس نزدیک به هزار روز تعطیل بود. خیلی فرصت خوبی بود برای اینکه یک تغییر رویکردی در نظام آموزشی ایجاد شود. اما آن‌چیزی که ما از وضعیت تدریس و نظام آموزشی می‌بینیم آن است که پیش و پس از کرونا هیچ تفاوتی با هم نکرده‌اند.»
علی فلاحتکار با اشاره به مطالبه فرهنگیان درباره لزوم حفظ شأن معلمان گفت: «نکته دیگری که در جلسه با رئیس‌جمهور به آن اشاره کردم ناظر به بحث هویت و شأن معلم بود. عرض کردم طی سال‌های اخیر، هویت و حیثیت معلم دستمایه اغراض سیاسی شده است و این‌که ما مشکلات معلمان را فقط به مشکلات معیشتی محدود کنیم. درحالی‌که نوع کنشی که مجلس، صداوسیما و حاکمیت، نهاد دولت و مشخصا شخص روسای‌جمهور داشته‌اند، عزت معلم را لکه‌دار کرده است و وقتی عزت معلم را لکه‌دار می‌کنیم، نباید از آنان توقع داشته باشیم که اعتمادبه‌نفس کافی برای تربیت دانش‌آموز تمدن‌ساز داشته باشند. در بخش دیگر عرایضم، به فرمایش رهبری اشاره داشتم که درباره تعلیم و تربیت می‌گویند: «آموزش‌وپرورش بیت‌الغزل مسائل بعد از انقلاب ماست.» گفتم که در سه دهه اخیر، آموزش‌وپرورش، تحت‌الشعاع سیاست‌بازی‌ها قرار گرفته است و متاسفانه این مساله در دولت شما هم دیده شده. بعد با اشاره به میانگین سنی مدیران کل آموزش‌وپرورش در این دولت گفته شد عدد آن، بالاتر از دولت قبل است که این مساله، با شعار جوان‌گرایی در دولت در تعارض است.»
دبیرکل جمعیت فرهنگیان جوان استان البرز، ضمن توضیح هر مورد از مطالباتی که در دیدار با رئیس‌جمهور به‌عنوان درخواست‌ها و انتقادات فرهنگیان از دولت مطرح کرده است، گفت: «درباره طرحی که تحت‌عنوان ارائه کوپن و پرداخت یارانه آموزشی به خانواده‌ها ارائه شده است، گفتم این طرح، تقلیدی از مدل شکست‌خورده غربی و ادامه حرکت دولت قبل به‌سمت خصوصی‌سازی است. در بخش دیگر درباره خصوصی‌سازی در آموزش‌وپرورش گفتم اگر در همه نهادها و دستگاه‌ها خصوصی‌سازی مطلوب باشد، در دستگاه تعلیم‌وتربیت، خصوصی‌سازی باید به‌عنوان یک عنصر نامطلوب شناخته شود یا مدارسی که تحت‌عنوان مدارس غیرانتفاعی تلقی می‌شوند، به‌عنوان یک عنصر نامطلوب شناخته شوند. بر به قریب دو میلیون دانش‌آموز هیچ نظارتی وجود ندارد. نکته بعدی نیز درباره مدارس بود و اشاره به الگوی غلطی شد که تحت‌عنوان مدارس غیرانتفاعی مرسوم شده که مدرسه فرزندان مسئولان را از مدرسه فرزندان مردم جدا کرده است. در این‌باره گفتم باتوجه به اینکه فرزندان مسئولان دارند جای دیگر و در مدرسه غیرانتفاعی درس می‌خوانند، فهمی از مشکلات مدرسه دولتی ندارند.»
فلاحتکار در پایان صحبت‌‌های خود با اشاره به واکنش رئیس‌جمهور به نقدها و مطالباتی که در این نشست مطرح شد، توضیح داد: «برخورد ایشان نسبت به نقدهای ما خیلی صبورانه و همراه با خوش‌رفتاری بود. درصورتی‌که در دولت قبل ما رویکردی متفاوت را از رئیس‌جمهور شاهد بودیم. ضمن اینکه برای دولت روحانی، تعلیم و تربیت اولویت نداشت. به نظرم بین پنج رئیس‌جمهور اخیر، رئیسی بالاترین اقبال را به بحث تعلیم‌وتربیت و آموزش‌وپرورش داشته‌اند. در این چندماهی که از آغاز به‌کار دولت سیزدهم می‌گذرد، می‌توان متوجه شد که مساله تعلیم و تربیت برای ایشان ضریب بالاتری دارد و نگاه مصرفی به آموزش‌وپرورش را به مولد دانستن آموزش‌وپرورش تغییر داده‌اند. به آموزش‌وپرورش، به‌‌عنوان یک جامعه مولد، مولد انسان، مولد صنعت کشور، مولد تعلیم و تربیت کشور نگاه می‌کنند که امیدواریم این نگاه در دستگاه‌های کشور جاری شود.»

تیم دولت مشکلات البرز را پیش از سفر رئیس‌جمهور شناسایی کرده بودند
آن‌طور که نمایندگان استان البرز در مجلس و رامین ربیعی، رئیس سازمان صمت استان البرز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفته‌اند، چند ماه قبل از سفر رئیس‌جمهور به استان البرز، دولت تیم‌هایی را برای شناسایی مشکلات استان البرز تشکیل داد، درحالی‌که در دولت‌های سابق سفرهای استانی روسای‌جمهور قبلی به‌سرعت به اتمام می‌رسید و فرصتی برای انجام بحث‌های کارشناسی باقی نمی‌ماند. رامین ربیعی درباره این سفر رئیسی به استان البرز گفت: «سفر اخیر رئیسی به استان البرز با سفرهای پیشین روسای‌جمهور دیگر به این استان تفاوت کاملا محسوسی داشت، که مهم‌ترین این تفاوت‌ها برمی‌گردد به کارهای کارشناسی صورت‌گرفته پیش از سفر رئیس‌جمهور. قبل از حضور رئیس دولت سیزدهم در استان البرز، تیم‌های مختلفی از سمت دولت به استان سفر کرده و در قالب جلسات متعدد نظام مسائل البرز را در زمینه‌های متعددی چون صنعت، راه، محیط‌زیست، مسائل اجتماعی و ...احصا کردند. بعد از آن به‌دنبال راه‌حل‌های موجود این مشکلات نیز رفتند. این پروسه از حدود 3، 4 ماه قبل آغاز شده است، درحالی‌که پیش از این، فرآیند سفرهای استانی روسای‌جمهور قبلی به‌سرعت به اتمام می‌رسید و فرصتی برای انجام بحث‌های کارشناسی باقی نمی‌ماند. اما الان مسائل و مشکلات استان بهتر مورد بررسی قرار گرفت و حتی قبل از حضور آقای رئیسی یک‌سری مصوبات نیز در راستای حل مشکلات استان داشتیم.»
رئیس سازمان صنعت البرز مشکلات احصاشده‌ استان را این‌گونه برشمرد: «مشکلات و مسائل احصاشده‌ متعددی در زمینه تامین برق استان، تامین آب خیلی از شهرستان‌ها، مشکلات مربوط به بخش تامین نیرو در واحدهای صنعتی و... در استان البرز وجود دارد.»
او ادامه می‌دهد: «وزرای همراه با رئیس‌جمهور نیز در این سفر بسیار فعال بودند که یکی از نکات مثبت این فعال بودن و همراهی در زمینه صنعت برمی‌گردد به موضوع تامین سوخت نیروگاه‌های خویش‌فرما. همان‌طور که مطلع هستید، سال گذشته یکی از مشکلات اصلی واحدهای صنعتی تامین برق بود. برخی واحدها برای حل این مشکل خود اقدام به راه‌اندازی نیروگاه کردند تا برق موردنیاز واحد خود را تامین کنند و اگر مازاد بر نیاز نیز تولید داشتند می‌توانند آن را بفروشند. تصمیم بر این گرفته شده است، گاز به قیمت نیروگاه‌‌‌های بزرگ در اختیار این نیروگاه‌های خویش‌فرما قرار گیرد که خود این موضوع کمک بزرگی به واحدهای صنعتی است. علاوه‌براین، از آنجا که نیروگاه‌های خویش‌فرما برای تامین سوخت خود به جای مازوت از گاز استفاده می‌کنند، خود این موضوع نیز به مساله حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی هوا کمک می‌کند. مشابه مثالی که زدم مشکلات احصاشده دیگری هم وجود دارد که برای حل آنها تصمیماتی گرفته شده است؛ درمجموع فکر می‌کنم سفر آقای رئیسی به استان البرز پیامدهای خوبی در آینده دارد، علتش هم این است که از قبل مشکلات استان به‌خوبی احصا شده بود و برای حل آنها نیز بحث‌های کارشناسی خوبی صورت پذیرفته است.»
ربیعی در پایان صحبت‌های خود از تسهیلاتی که دولت به استان البرز اختصاص داده، گفت: «در بخش تسهیلات قرار شد برای واحدهای صنعتی حاضر در استان افزایش سقف تسهیلات درنظر گرفته شود، در بخش بودجه نیز برای شرکت شهرک‌ها مبالغی درنظر گرفته شده است تا به‌وسیله آن زیرساخت‌های مرتبط به بخش آب‌وفاضلاب به نتیجه برسد. در بخش عمرانی نیز به‌طور کامل در جریان تصمیمات نیستم اما گویا بودجه‌هایی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی مانند تکمیل بزرگراه‌ها و بیمارستان‌های نیمه‌ساخته استان درنظر گرفته شده است.»
 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار