• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۰۸ - ۰۱:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد واحد کرمان خبر داد

برگزاری جشنواره شعر سرو در دانشگاه آزاد استان کرمان

برگزاری 10 جشنواره در 10 استان در ایام مبارک ماه‌های رجب و شعبان از ابتکارات دبیرخانه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی است. در این راستا دانشگاه آزاد واحد کرمان متولی برگزاری جشنواره شعر سرو (یکی از 10 جشنواره ایام مبارک) در نظر گرفته شده است.

برگزاری جشنواره شعر سرو در دانشگاه آزاد استان کرمان

 دانشگاه آزاد در راستای رسالت انسان‌سازی و با توجه به تاکید محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر حرکت این دانشگاه به‌سمت دانشگاه منتظر، تلاش دارد تا به‌صورت تخصصی در حوزه مهدویت ورود کند. بر همین اساس تمام واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور برنامه‌های مشخصی در حوزه مهدویت دارند که این برنامه‌ها از 13 رجب آغاز شده و تا نیمه‌شعبان ادامه دارد. یکی‌دیگر از استان‌هایی که این روزها برنامه‌های خود را در حوزه مهدویت متمرکز کرده دانشگاه آزاد استان کرمان است. علیرضا منظری‌توکلی رئیس دانشگاه آزاد واحد کرمان درخصوص برنامه‌های مهدویت در این دانشگاه، عنوان کرد: «برگزاری 10 جشنواره در 10 استان در ایام مبارک ماه‌های رجب و شعبان از ابتکارات دبیرخانه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی است. در این راستا دانشگاه آزاد واحد کرمان متولی برگزاری جشنواره شعر سرو (یکی از 10 جشنواره ایام مبارک) در نظر گرفته شده است. این جشنواره با عنوان نخستین جشنواره سراسری شعر سرو به مناسبت میلاد با سعادت امام‌حسین(ع) و روز پاسدار توسط دانشگاه آزاد استان کرمان و موسسه فرهنگی هنری امامت و مهدویت برگزار می‌شود.»  به گفته او این یک جشنواره ملی است و محورها و موضوعات فراخوان، پرداختن به ابعاد مختلف زندگی و سیره امام حسین(ع)، ابعاد زندگی سردار دل‌ها سیدالشهدای مقاومت شهید قاسم سلیمانی، شعر پایداری مانند اشعار میهنی، حماسی و اجتماعی است.  او درخصوص مهلت ارسال آثار جشنوراه شعر سرو، اظهار کرد: «مهلت ارسال آثار تا 20 بهمن سال 1400 بوده و پیش‌رویدادهای این جشنواره از 23 بهمن تا 14 اسفند ماه است. همچنین گشایش نمایشگاه برگزاری جشنواره دوشنبه 9 اسفند و اختتامیه جشنواره  15 اسفند ماه سال جاری است.»

منظری‌توکلی در ادامه گفت: «حامیان جشنواره شعر سرو معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت آموزش‌های عمومی و مهارت‌ دانشگاه آزاد اسلامی، سپاه ثارالله استان کرمان، اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد استاد فرشچیان، صداوسیما و انجمن‌های اسلامی استان کرمان هستند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان درخصوص بخش‌های مختلف جشنواره شعر سرو، اظهار کرد: «شعر عمومی و حرفه‌ای به صورت آزاد است و قسمتی ویژه برای اساتید و کارکنان در نظر گرفته شده است. بخش‌های دیگر شعر دانشجویی و شعر دانش‌آموزی است.» او درخصوص نحوه داوری‌های جشنواره شعر سرو، عنوان کرد: «داوری‌ها با الگوگیری از جشنواره شعر رضوی صورت می‌گیرد. همچنین برای جوایز آثار برگزیده مبلغ 40 میلیون تومان، چاپ و نشر آثار در قالب کتاب و تولید و انتشار آثار در قالب صوت و تصویر برای پخش در صداوسیما و فضای مجازی است.» منظری‌توکلی درخصوص میزان استقبال از جشنواره گفت: «آثار ثبت‌شده در وب‌سایت جشنواره درخصوص آثار ارسالی مربوط به بخش سیره و زندگی امام حسین(ع) 197 اثر، آثار ارسالی مربوط به بخش با سردار شهید قاسم سلیمانی 243 اثر، آثار ارسالی مربوط به بخش شعر پایداری، میهنی، حماسی و اجتماعی 593 اثر است. تاکنون نیز 1031 اثر به جشنواره ارسال شده و همچنان ارسال آثار ادامه دارد.» او درخصوص اقدامات انجام شده برای برگزاری جشنواره شعر سرو، اظهار کرد: «سرو را که به‌عنوان نماد آزادگی و ایستادگی است انتخاب کردیم تا تداعی‌کننده امام حسین(ع) در ذهن مخاطبان باشد. همچنین این درخت گیاه بومی استان کرمان نیز هست. بعد از این مرحله، پوستر جشنواره با نشانی وب‌سایت‌ جشنواره در سایت‌ها و کانال‌های دانشگاهی سراسر کشور بارگذاری شد.»  منظری‌توکلی تصریح کرد: «پس از آن با دبیران شعر و ادب دانشگاه‌ها و جشنواره شعر امید ارتباط برقرار کرده و سپس توانستیم با کمک از واحدهای استان‌ها و کارکنان اطلاع‌رسانی مناسبی را در سراسر کشور به‌خصوص در مدارس سما داشته باشیم. بعد از این مراحل پیش‌رویدادهای جشنواره با حضور مصطفی رحماندوست شاعر، محمدرضا سنگسری رئیس اندیشکده ادبیات پایداری، پیروز ارجمند آهنگساز، داریوش کاظمی و فاطمه سیدابراهیمی برای توانمندسازی دانش‌آموزان شاعر برگزار شد.» رئیس دانشگاه آزاد واحد کرمان درخصوص نقش دانشگاه آزاد در ترویج امامت و مهدویت، عنوان کرد: «احساس دین و اقدام در بحث امامت و مهدویت در مسئولان دانشگاه آزاد وجود دارد. اقداماتی هم که انجام گرفته مانند همین 10 جشنواره ملی قابل‌تقدیر بوده و با ادامه این اقدامات می‌توان به برکات زیادی رسید. هرچند در انجام این مسیر سختی‌هایی هست اما کاری بسیار دلچسب است و می‌توانیم اندکی از مسئولیتی که در این حوزه داریم را ادا کنیم.»

منظری‌توکلی درخصوص فعالیت‌های دانشگاه آزاد واحد کرمان، اظهار کرد: «دبیرخانه مهدویت در همه استان‌ها فعال است و در واحد کرمان در تلاش هستیم تا بتوانیم 63 رساله دکتری در زمینه مهدویت را به نگارش دربیاوریم.»

او درخصوص ورود دانشگاه آزاد به مبحث مهدیت و ارزیابی این اقدام، گفت: «حوزه مهدویت یکی از حوزه‌های مهم علمی و بصیرتی است که براساس سند توسعه و تحول دانشگاه آزاد باید صورت بگیرد. به عقیده من ورود دانشگاه آزاد اسلامی به این حوزه یک ورود مقدس و مبارک است.»

* امید طاهری

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین