• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۲۸ - ۰۱:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

ایجاد شبکه گسترده‌ای از فعالان حوزه فناوری و نوآوری کشور در عرصه ملی و بین‌المللی

در گزارش‌ منتشرشده از سوی نشریه فوربز که به بررسی کشورهایی که زیست‌بوم نوآوری در آنها بیش از پیش فعال است، پرداخته ‌بود، به چرایی توسعه جریان نوآوری در این کشورها با سرعت بالا اشاره شده و این کشورها را با دیگر کشورهایی که سرعت جریان نوآوری در آنها پایین است، مقایسه کرده ‌بود. نکته جالب در این بررسی این بود که احتمالا رویدادهای حوزه نوآوری نقش ویژه‌ای را در توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری در کشورها دارند.

ایجاد شبکه گسترده‌ای از فعالان حوزه فناوری و نوآوری کشور در عرصه ملی و بین‌المللی

 سجاد عباسی‌فشمی، دبیر یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری اینوتکس 2022 با اشاره به حرف اصلی این رویداد گفت: «در سال‌های اخیر با نگاه به کشورهای مختلف، کشورهایی که در حوزه فناوری و نوآوری ورود کردند، یک برنامه سالیانه دارند که این برنامه، گردهمایی از فعالان این حوزه است که یک هدف عمده‌ای را دنبال می‌کند و آن، این است که ظرفیت‌های کشورشان را در عرصه فناوری و نوآوری به جهان معرفی کرده و بتوانند ارتباط میان فعالان این حوزه ایجاد کنند. برمبنای همین موضوع هم مشابه با برنامه‌‌های بین‌المللی همچون وب‌سامیت در پرتغال یا رویداد جی‌تکس در دبی برگزار می‌شود که یک هدف را دنبال می‌کنند، اینکه شبکه‌سازی ملی و بین‌المللی را میان فعالان این حوزه داشته‌باشند که اینوتکس هم از این دست رویدادهاست.»

وی ادامه داد: «در تلاش هستیم شبکه گسترده‌تری را از فعالان حوزه فناوری و نوآوری کشور چه ملی، چه بین‌المللی درکنار خودمان جمع کنیم و این یکی از سیاست‌های اصلی است.»

دبیر یازدهمین نمایشگاه اینوتکس اشاره کرد: «در بخش دوم، تصمیم داریم از شبکه‌سازی برای برطرف‌شدن نیازهای صنعت بهره‌مند شویم. همچنین برای توسعه نوآوری در سازمان‌ها و توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی استفاده کنیم. برای رسیدن به این اهداف، سیاست اصلی اینکه درکنار اینوتکس، رویدادهای مختلف تعریف‌شده، این است که رویدادها همچون کاتالیزور عمل کرده و تلاش کنند در هر بخش برای ارتباط بیشتر با صنعت رویدادهای تعیین‌شده آن یا برای ارتباط بیشتر بین استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران، کافه سرمایه اینوتکس برگزار شود.»

  اینوتکس در پی نزدیک‌شدن به عموم جامعه

عباسی با اشاره به تفاوت‌های یازدهمین دوره اینوتکس با 10 دوره گذشته توضیح داد: «متولیان برگزاری نمایشگاه اینوتکس هرسال تلاش کرده‌اند نسبت به سال گذشته متفاوت عمل کرده و چند درجه‌ای بهتر باشیم. اینوتکس در دو دوره گذشته، چهار دوره پوست‌اندازی داشته‌ است.»

وی افزود: «دوره‌های اول و دوم نمایشگاه اینوتکس، صرفا مختص شرکت‌های بزرگ فناوری که خارج از کشور بودند، امکان مشارکت در آن را داشتند، حتی شرکت‌های ایرانی هم در این رویداد شرکت نداشتند. در پوست‌اندازی دوم اینوتکس، شرکت‌های فناوری بزرگ ایرانی درگیر شدند و هدف، تبادل فناوری میان کشورهای ایرانی و خارجی شد. در پوست‌اندازی سوم که از سال 2018 تا 2020 بود، شعار اکوسیستم نوآوری و فناوری زیر یک سقف را انتخاب و تلاش کردیم تمام بازیگران این حوزه را در این رویداد گرد هم بیاوریم و دیگر نوآوری صرفا سرمنشأ گرفته از شرکت‌های بزرگ فناور و غول‌های تکنولوژی نیست، حتی خیلی‌ها به‌صورت فردی در حوزه نوآوری عملیات مثبتی انجام می‌دهند.»

دبیر یازدهمین نمایشگاه اینوتکس تاکید کرد: «درکنار این، از سال گذشته تلاش کردیم درکنار جریان اینوتکس و گردهمایی فعالان این حوزه، سعی کنیم تفکر عمده جامعه را هم نسبت به این حوزه قلقلک بدهیم، شاید افراد و حتی خانم‌های خانه‌دار در منزل می‌توانند فعالیت نوآورانه داشته یا کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنند؛ از این جهت، یکی از فعالیت‌های اینوتکس در سال گذشته این بود که سعی کردیم با مشارکت شهرداری‌ها و... عموم مخاطب جامعه که شاید خیلی آشنایی نسبت به حوزه نوآوری و فناوری ندارند را با این جریان درگیر کنیم.»

  اینوتکس و تعامل حداکثری بخش حاکمیتی و بخش خصوصی در بدنه استارتاپی کشور

عباسی اشاره کرد: «در این میان، سرمایه‌گذاران سنتی هم که خیلی در ادبیات نوآوری وارد نشده‌ بودند، مدنظر بودند؛ چراکه حضورشان در رویداد اینوتکس می‌توانست با آوردن سرمایه، گره از کار بسیاری از کسب‌وکارها باز کند. امیدوارم در اینوتکس 2022 بتوانیم در این حوزه موفق باشیم.»  وی با اشاره به اینکه امسال یکی از مواردی که مدنظر قرار دادیم، تعامل حداکثری و افزایش ارتباط مثبت میان بخش حاکمیتی و بخش خصوصی در بدنه استارتاپی کشور است، گفت: «در تلاش هستیم تا این ارتباط را بهتر کرده و به نتیجه برسانیم. شاید این روابطی که تاکنون بوده در آینده بهتر شود و مشکلاتی در روزهای اخیر چون اجباری‌شدن اینماد و... موجب نگرانی فعالیت استارتاپ‌ها شده‌بود که امیدواریم این ارتباط مثبت بتواند ذهنیت مسئولان و سیاستگذاران این حوزه را با ذهنیت بخش خصوصی نزدیک‌تر کند.»

  سفیر نمایشگاه اینوتکس در دانشگاه‌های سراسر کشور

دبیر نمایشگاه اینوتکس با اشاره به مردمی‌ترشدن نمایشگاه اینوتکس و حضور حداکثری عموم مردم به‌ویژه قشر دانشجو عنوان کرد: «در ادبیات نوآوری گفته می‌شود هر کارخانه سوختی دارد و سوخت نوآوری کشور، قشر دانشجو در هر کشوری است و شاید حضور دانشجویان و فعالیت بیشترشان در این حوزه به ورود ایده‌ها و محصولات فناورانه جدید کمک کند. از سال گذشته در برخی دانشگاه‌ها، سفیر اینوتکس تعریف کردیم و این سفرای اینوتکس با همکاری انجمن‌های دانشجویی در تلاش بودند دانشجویان را بیشتر از قبل در قالب تورهای بازدید به اینوتکس و آشنایی با این حوزه، با این جریان درگیر کرده تا تعامل دوطرفه شکل بگیرد.»

عباسی ادامه داد: «امسال نیز به همین شکل موضوع سفیر اینوتکس را دنبال می‌کنیم. دی امسال نشستی را با انجمن‌های علمی-دانشجویی از سراسر کشور برگزار کرده و در یک رویداد خودمانی، جریان اینوتکس را برایشان شرح دادیم. یکی از فعالیت‌های مشترکی که متولیان رویداد اینوتکس و انجمن‌های علمی باید در کنار یکدیگر به‌عنوان مسئولیت اجتماعی انجام بدهیم، فعالیت در در دانشگاه‌های محل تحصیل است تا دانشجویان را بیشتر به این جریان نزدیک کرده و دانشجویان به‌جای تفکر کارمندی، بیشتر به تفکر کارآفرینی برسند.»

وی با اشاره به دانشگاه‌های فعال در تعامل با نمایشگاه اینوتکس گفت: «از دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، دانشگاه آزاد اسلامی گرفته تا دانشگاه‌های صنعتی شاهرود که در این حوزه فعال بوده و مخاطبان خاص خودشان را جذب کرده‌اند.»

  گیت ورودی برای حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی کشور وجود ندارد

دبیر یازدهمین نمایشگاه اینوتکس با اشاره به نیازسنجی شرکت‌های فعال در این رویداد متناسب با نیازهای حال جامعه و صنعت توضیح داد: «در بخش نمایشگاهی گیت ورود نگذاشته‌ایم تا یک شرکت خاص که احساس می‌کنیم نیازش نیاز روز جامعه است، در این رویداد شرکت کرده و شرکت دیگری که شاید تکنولوژی‌اش موردنیاز جامعه نیست، در اینوتکس حاضر نباشد. اما درکنار آن، رویدادهای جنبی همچون ریورس‌پیچ برگزار کرده و هرسال چهار صنعت خاص را تارگت می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «مثلا سال گذشته از صنعت مبل‌سازی تا صنعت پتروشیمی را داشتیم که لیستی از نیازها داشت. به استارتاپ‌ها و شرکت‌ها اعلام کرده بودیم اگر می‌توانند یکی از نیازهای این چهار صنعت را برطرف کنند، در این رویداد خاص با این صنعتگر ارتباط بگیریم. امسال نیز درحال رایزنی هستیم که هنوز نهایی نشده‌ است.»

عباسی همچنین درخصوص تاثیر برگزاری نمایشگاه اینوتکس بر افزایش یا کاهش پیشبرد فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور توضیح داد: «در گزارش‌ منتشرشده از سوی نشریه فوربز که به بررسی کشورهایی که زیست‌بوم نوآوری در آنها بیش از پیش فعال است، پرداخته ‌بود، به چرایی توسعه جریان نوآوری در این کشورها با سرعت بالا اشاره شده و این کشورها را با دیگر کشورهایی که سرعت جریان نوآوری در آنها پایین است، مقایسه کرده ‌بود.»  وی تصریح کرد: «نکته جالب در این بررسی این بود که احتمالا رویدادهای حوزه نوآوری نقش ویژه‌ای را در توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری در کشورها دارند و در کشورهایی که این رویدادها با سرعت بالایی برگزار می‌شود، هم ذهنیت مخاطب با این ادبیات آشناتر می‌شود و هم ارتباط سرمایه‌گذار داخلی و خارجی با شرکت‌ها و استارتاپ‌ها بهتر و بیشتر خواهد بود؛ به‌گونه‌ای که به نیاز جامعه پاسخ داده‌ شود.»

 برگزاری رویدادهای فناوری و نوآوری؛ دلیل اصلی موفقیت زیست‌بوم نوآوری در کشور

وی ادامه داد: «درحال حاضر حتی از لحاظ علمی هم ثابت‌ شده‌است که این رویدادها، نه صرفا اینوتکس به‌صورت کلی برنامه‌هایی که به شبکه‌سازی در حوزه فناوری و نوآوری کمک می‌کنند، می‌توانند دلیل اصلی موفقیت زیست‌بوم نوآوری در کشور باشند.»  دبیر یازدهمین نمایشگاه اینوتکس با اشاره به معرفی جذاب‌ترین بخش‌های یازدهمین دوره این رویداد گفت: «یکی از مواردی که خیلی برای بنده جذاب است، رقابت‌های استارتاپی اینوتکس پیچ (رقابت استارتاپ‌ها در حضور سرمایه‌گذاران و امتیازدهی به آنان توسط داوران مطرح ایرانی و بین‌المللی) است که هرساله برگزار می‌شود. مرحله اول این رقابت‌ها در استان‌های تهران، فارس، کرمانشاه، زنجان، سمنان، قم و آذربایجان‌غربی برگزار شده و برترین‌های هر شهر مشخص خواهد شد.»

  استیج‌های نمایشگاه، از جذاب‌ترین بخش‌های اینوتکس 2022

به‌گفته عباسی، با بیان اینکه در این دوره تلاش کرده‌ایم تا بانک‌ها را درکنار خودمان آورده و آنها را با این اکوسیستم همراه کنیم، افزود: «تیم‌های بسیاری در این حوزه ثبت‌نام کرده‌اند که به خروجی مثبت آنها امیدوار هستم. یکی از مواردی که به‌صورت ویژه جذاب است، نشست روسای پارک‌های فناوری و نواحی نوآوری منطقه است و قطعا حضور پارک‌های علم و فناوری بزرگ منطقه به‌همراه شرکت‌هایشان می‌تواند مفید باشد.»

وی در پایان گفت: «مورد دیگر نیز استیج‌های نمایشگاه اینوتکس بوده و هرسال جزء پرمخاطب‌ترین برنامه در اینوتکس است. به‌طور کلی سه استیج داریم، نخست، استیج اصلی اینوتکس است که موضوعات حال حاضر کسب‌وکار و چالش‌هایی که این کسب‌وکارها و کارآفرین‌ها با آن مواجه می‌شوند را در قالب پنل، گفت‌وگو، مناظره و... بررسی می‌کند. استیج دوم، ایستگاه آینده است که روند آینده تکنولوژی به‌طور مثال در پنج سال آینده بررسی می‌شود و از این حیث اهمیت دارد که کسب‌وکارها با آینده تکنولوژی هم‌راستا شود و از این جریان عقب بماند. استیج سوم نیز حکمرانی است که هدف ایجاد ارتباط بهتر میان بدنه حاکمیتی و بخش خصوصی با یکدیگر است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار