• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۲۸ - ۰۰:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

اینوتکس را به ‌بزرگ‌ترین گردهمایی شرکت‌های نوپا و نوآور در منطقه غرب ‌آسیا تبدیل می‌کنیم

باهم بودن مهم‌ترین نگاهی است که در نمایشگاه اینوتکس دنبال می‌شود؛ نکته‌ای وجود دارد که برخی می‌گویند در کار تیمی به‌خوبی فعالیت تک‌نفره نیستیم و باید برای این کار تمرین کنیم. اقدامی که در اینوتکس دنبال می‌کنیم باهم بودن است.

اینوتکس را به ‌بزرگ‌ترین گردهمایی شرکت‌های نوپا و نوآور  در منطقه غرب ‌آسیا تبدیل می‌کنیم

 مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس درخصوص نگاه اصلی یازدهمین نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس2022 بیان کرد: «باهم بودن مهم‌ترین نگاهی است که در این نمایشگاه دنبال می‌شود؛ نکته‌ای وجود دارد که برخی می‌گویند در کار تیمی به‌خوبی فعالیت تک‌نفره نیستیم و باید برای این کار تمرین کنیم. اقدامی که در اینوتکس دنبال می‌کنیم باهم بودن است؛ اینکه سالیانه اکوسیستم فناوری و نوآوری بازیگران و فعالان جدید حوزه خود را بشناسند، اینکه آیا بازیگران گذشته رویکردهایشان را تغییر دادند یا ادامه می‌دهند؟ اگر تغییر دادند، علت این کار چه بود؟»

وی افزود: «این باهم ‌بودن، تبادل اطلاعات و تجربه ایجاد کرده و فرصت‌های مناسب را برای اهالی فعال و بازیگران خود این اکوسیستم فراهم می‌کند؛ باهم‌بودن برای فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور.»

رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به اینکه نمایشگاه اینوتکس، دو دوره مهم را پشت‌سر گذاشته است، گفت: «یک دوره 6 ساله اول و یک دوره چهارساله دوم. تمرکز ما در دوره 6 ساله نخست رویداد اینوتکس براساس مقتضیاتی که کشور در آن زمان داشت، بر تبادل فناوری بود؛ به‌معنای انتقال تکنولوژی از خارج از کشور و صادرات آن. پس از این 6 سال نخست اینوتکس، وارد چهارسال دوم شدیم که اکوسیستم کشور بالغ شد، نیازهای جدیدی برای آن به‌وجود آمد و به همین جهت، رویکرد ما در نمایشگاه اینوتکس هفتم بر جریان اکوسیستمی متمرکز شد، یعنی همین تجربه سابق و نیاز جدید که رویکرد فعالیتی متولیان را تغییر داد.»

صفاری‌نیا ادامه داد: «در دوره یازدهم، چند بخش جدید اضافه شده‌ که یکی از آنها استیج حکمرانی است که براساس بازخوردی طراحی شده‌ که از دوره‌های گذشته از نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان گرفتیم.»

وی با اشاره به تاثیر برگزاری رویداد اینوتکس در توسعه و پیشبرد فعالیت‌های اکوسیستم فناوری و نوآوری در کشور توضیح داد: «ما با افراد روبه‌رو هستیم. انسان‌ها وقتی به انجام کاری امید پیدا کنند، انرژی‌های درونی‌شان آزاد می‌شود و اگر امیدی نداشته‌ باشند، ممکن است سرخورده شوند و به این نتیجه برسند که آینده شغلی‌شان در زندگی و کشور میسر نیست و باید در جای دیگری به‌دنبال آینده خود باشند. اساسا مهاجرت نیز براساس همین نیاز شکل می‌گیرد، اینکه کسی فکر می‌کند در کشور دیگری آینده بهتری خواهد داشت.»  به‌گفته رئیس پارک فناوری پردیس، اینکه نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس باشد یا نباشد، آدم‌هایی که در این رویداد حضور پیدا می‌کنند، امید جدیدی هم می‌یابند، وقتی حجم شرکت‌ها و فعالان را می‌بینند، به این باور می‌رسند که در کشور هم می‌توان کار کرد و به موفقیت رسید. کسانی‌که در این اکوسیستم کار می‌کنند، مجموعه‌های فعالی در حوزه‌های دانشی هستند و بر لبه‌های تکنولوژی حرکت می‌کنند و با وجود همه چالش‌ها و موانع باز هم به این نتیجه می‌رسند که امکان فعالیت فناورانه و نوآورانه در کشور وجود دارد.»

صفاری‌نیا اشاره کرد: «حال، اینوتکس از نگاه دیگری با همین آدم‌ها و انسان‌ها کار می‌کند، وقتی کسانی که به‌عنوان غرفه‌دار و بازدیدکننده در دل چند هزار نفر بازدیدکننده دیگر و چند صد شرکت قرار می‌گیرند، می‌توانند به آینده امید بیشتری داشته ‌باشند؛ بنابراین، بود و نبود اینوتکس در میزان امید و شدت رشد تاثیرگذار است. وقتی تبادل تجربیات و ظرفیت دانش ایجاد می‌کنیم، سرعت رشد افزایش پیدا می‌کند.»

وی همچنین درخصوص نزدیک‌شدن رویداد اینوتکس به مردم یا مردمی‌تر کردن این رویداد عنوان کرد: «در پارک فناوری پردیس، یک زنجیره رویداد داریم. به‌طور مثال، پردیس سامیت یا رویداد «صدف» که برای حوزه آینده شغلی دانشجویان است. همچنین رویداد «تیک‌آف» که برای تجاری‌سازی طرح‌های مخترعان است.»

به‌گفته رئیس پارک فناوری پردیس، قرار نیست با برگزاری رویداد اینوتکس پاسخ همه سوالات، دغدغه‌ها و نیازهای قشرهای مختلف جامعه را بدهیم؛ اما با این حال در نمایشگاه اینوتکس، در حوزه دانشمندان جوان، رقابت علمی «کنز» را به این رویداد اضافه کردیم. همچنین حوزه دانش‌آموزی، همیشه یکی از حوزه‌های ثابت و مهم در رویداد اینوتکس بوده تا دانش‌آموزان را با فناوری‌های جدید آشنا کنیم و یک بخشی از اینوتکس، بخش تجربه فناوری بوده که در آن فناوری‌های ملموس برای مردم ارائه می‌شود.

صفاری‌نیا در پایان با اشاره به افق تعیین‌شده برای موفقیت و تاثیرگذاری اینوتکس بیان کرد: «در چشم‌انداز تعیین‌شده، به‌دنبال این هستیم که رویداد اینوتکس را به‌ بزرگ‌ترین گردهمایی شرکت‌های نوپا و نوآور در منطقه غرب‌آسیا تبدیل کنیم، یعنی اهالی و علاقه‌مندان به این حوزه نه‌فقط از ایران بلکه از دیگر کشورها بتوانند نقش‌آفرینان و بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری را ببیند و بتوانیم حتی به‌صورت جدی میزبان نوآوران دیگر کشورها باشیم. قطعا باید در عرصه بین‌المللی‌سازی قدم‌های بزرگ‌تری برداریم و این هدفی است که به‌دنبال آن هستیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار