• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۱۳ - ۰۲:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مزایای قانون و آیین‌نامه اجرایی جدید

توسعه پتروپالایشگاه‌ها سرعت می‌گیرد

طبق قانون جدید، مجلس علاوه‌بر طرح‌های پتروپالایشگاهی با خوراک نفت‌خام، طرح‌های تاسیس پتروشیمی با خوراک پروپان یا بوتان را هم به قانون اضافه کرده است. به‌عنوان مثال یک طرح جامع شامل پالایشگاه، پتروشیمی و پارک شیمیایی می‌تواند برای هر بخش متناسب با میزان و ارزش خوراک مورد‌نیاز از تنفس خوراک صرف‌نظر از اینکه خودش تامین‌کننده خوراک زنجیره‌های پایین‌دستی است، بهره‌مند شود.

حسن حیدری، خبرنگار: مجلس شورای اسلامی به‌منظور رفع ‌ابهامات و دقیق‌تر  شدن جزئیات قانون حمایت از پتروپالایشگاه‌ها در ابتدای اردیبهشت سال جاری قانون اصلاحی جدید را بعد از تهیه و تصویب به دولت وقت ابلاغ کرد. دولت دوازدهم نتوانست در مهلت قانونی دوماهه آیین‌نامه اجرایی قانون جدید را تدوین و ابلاغ کند. جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم در جلسه رای‌اعتماد مجلس با اعلام داشتن برنامه و‌ انگیزه حمایت از پتروپالایشگاه‌ها توانست رای مثبت نمایندگان ملت را برای تصدی این وزارتخانه کسب کند. با تلاش مجموعه او در وزارت نفت آیین‌نامه اجرایی جدید پس از تهیه و تدوین، 17 آبان 1400 توسط کمیسیون اصلی اقتصادی هیات‌دولت تصویب شد. علی‌رغم تعلل دوماهه هیات‌دولت، بالاخره آیین‌نامه اجرایی بعد از تصویب در هیات‌وزیران توسط معاون اول رئیس‌جمهور در تاریخ 18 دی 1400 ابلاغ شد که با توجه به تاخیر 5 ماهه در ابلاغ آیین‌نامه اجرایی جدید و بروز مشکلات ناشی از آن لازم است وزارت نفت با جدیت و سرعت بیشتری فرآیند اجرای قانون را پیگیری کند.

مزایای قانون و آیین‌نامه اجرایی جدید

طبق قانون جدید، مجلس علاوه‌بر طرح‌های پتروپالایشگاهی با خوراک نفت‌خام، طرح‌های تاسیس پتروشیمی با خوراک پروپان یا بوتان را هم به قانون اضافه کرده است. به‌عنوان مثال یک طرح جامع شامل پالایشگاه، پتروشیمی و پارک شیمیایی می‌تواند برای هر بخش متناسب با میزان و ارزش خوراک مورد‌نیاز از تنفس خوراک صرف‌نظر از اینکه خودش تامین‌کننده خوراک زنجیره‌های پایین‌دستی است، بهره‌مند شود. درواقع تنفس خوراک با کاهش زمان بازگشت سرمایه یک نوع مشوق موثر برای توسعه صنایع پایین‌دستی است. همچنین در صورت بهره‌برداری از طرح‌ها در فازهای اجرایی مختلف که قبلا به تایید وزارت نفت رسیده باشند، اجازه استفاده از تسهیلات تنفس خوراک متناسب با فازهای اجرایی داده شده است.

یکی‌دیگر از مزایای قانون جدید که حاشیه سود بیشتری را برای شرکت‌های مجری طرح ایجاد می‌کند، تحویل خوراک به قیمت 90 درصد فوب خلیج‌فارس است. متقابلا در قانون جدید الزام طرح‌ها برای انتخاب تولید یکی از سه نوع محصول موردنیاز صنایع فولاد، آلومینیوم و پلیمرسازی که موجب گسترش زنجیره تولید در کشور می‌شود، گنجانده شده است. همچنین با افزایش جزئیات و کیفیت نظارت وزارت نفت و درج شرایط جریمه و حتی لغو قرارداد طرح با شرکت مجری وظیفه قانونی این وزارتخانه سنگین‌تر شده است.

آیین‌نامه اجرایی جدید قانون در حوزه تامین مالی نیز تسهیلات مناسبی را برای شرکت‌های مجری فراهم کرده است. بر این اساس میزان حداقل آورده شرکت مجری از 30 درصد ارزش پروژه به 15 کاهش یافته ‌است، همچنین از طرف دیگر افزایش مهلت زمان نهایی شرکت مجری برای عرضه حداقل 30درصد سهام طرح در بازار سرمایه از یک‌سال به دو سال منجر به ایجاد فرصت کافی برای تامین مالی طرح‌ها از سرمایه‌های مردمی شده‌ است. در ضمن قیمت خوراک تحویلی به طرح‌ها برابر 90درصد میانگین ماهانه فوب خلیج‌فارس تعیین شده که این تخفیف 10 درصدی در خوراک تاثیر مهمی در افزایش حاشیه سود طرح‌ها دارد. در آیین‌نامه اجرایی نیز براساس قانون میزان و کیفیت نقش نظارتی وزارت نفت بر تمامی مراحل طرح‌ها ازجمله تامین مالی، احداث و بهره‌برداری به نحوی افزایش یافته است که شرایط شرکت مجری را از هرگونه انحراف بر حذر می‌دارد.

شواهد موجود از پیگیری‌های مجلس یازدهم و تلاش‌های وزارت نفت در ماه‌های اخیر برای برقراری هماهنگی هرچه بیشتر با شرکت‌های مجری و فرمایشات متعدد رهبر انقلاب درباره اهمیت ایجاد ارزش‌افزوده بر صنعت نفت نشان می‌دهد عزم مجموعه حاکمیت برای توسعه صنعت پتروپالایشگاهی کشور جدی است. بنابراین شرکت‌های مجری باید به‌منظور رفع مشکلات و مسائل احتمالی در آینده از افزایش سطح هماهنگی خود با وزارت نفت، صندوق توسعه ملی، سازمان بورس و... استفاده کرده و برای تسریع در فرآیند احداث انجام دهند. بی‌شک نقش نظارتی عام مجلس می‌تواند پشتوانه محکمی برای تحقق این اهداف باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار