• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۰۳ - ۰۲:۱۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

در راه رسیدن به هدف، برای موانع راه جدید می‌ساختم

با توجه به شرایط اقتصادی، شرایط کرونایی و وجود تحریم‌های ظالمانه در کشور، بحث پژوهش، شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی و کارهای پژوهشی به دلیل بحث بودجه تاحدودی کمرنگ شده است. البته معتقدم به زنان فعال فناور و نوآور در سال‌های اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی توجه زیادی شده است اما این نگاه باید روزبه‌روز پررنگ‌تر شود.

در راه رسیدن به هدف، برای موانع راه جدید می‌ساختم

 شیلا شهیدی، عضو هیات‌علمی و دانشیار مهندسی نساجی - شیمی نساجی و علوم الیاف دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آتیه حکمت آبتین است. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص فعالیت بانوان در حوزه فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در سال‌های اخیر توجه به بانوان در این حوزه رویکرد بهتری پیدا کرده است و بین همکاران می‌بینیم که بسیاری از زنان فعال در این حوزه مشغول کارهای پژوهشی، تحقیق و کارهای فناورانه هستند.»

هرچند شهیدی معتقد است این فعالیت‌ها هنوز به‌ اندازه کافی نیست و جای کار بسیاری در این حوزه وجود داشته و زنان باید هرچه بیشتر در این عرصه فعالیت کنند.

او توضیح داد: «با توجه به شرایط اقتصادی، شرایط کرونایی و وجود تحریم‌های ظالمانه در کشور، بحث پژوهش، شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی و کارهای پژوهشی به دلیل بحث بودجه تاحدودی کمرنگ شده است. البته معتقدم به زنان فعال فناور و نوآور در سال‌های اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی توجه زیادی شده است اما این نگاه باید روزبه‌روز پررنگ‌تر شود.»

عضو هیات‌علمی و دانشیار مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در ادامه درخصوص حمایت این دانشگاه از حضور بانوان در فضای فناورانه و نوآورانه گفت: «در سال 95 و 96 دانشگاه آزاد اسلامی توجه زیادی به زنان فعال در حوزه فناوری و نوآوری داشت. اما در سال‌های اخیر با توجه به شرایط تحریم‌ها و البته شرایط کرونایی کشور، این حمایت‌ها چندان مطلوب نبوده است. معتقدم مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی باید بیشتر از گذشته به زنان فناور دانشگاه توجه کرده و آنها را زیر چتر حمایتی خود درآورند.»

شهیدی در ادامه در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما به بانوانی که می‌خواهند وارد حوزه فناوری و نوآوری شوند چیست، عنوان کرد: «از حوزه کارهای تحقیقاتی دانشگاه یک‌سری پروژه‌هایی که می‌توانستند در صنعت کاربردی شوند را تعریف کرده و روی آن پروژه‌ها فعالیت کرده و درنهایت 10 محصول دانش‌بنیان در شرکت دانش‌بنیان آتیه حکمت آبتین تولید شد. همیشه در رسیدن به اهداف‌مان اگر مانعی پیش می‌آمد برای آن مانع، راهی می‌ساختیم. درواقع با پشتکار و تلاش شبانه‌روزی فراوان در این مسیر حرکت کرده و برای رسیدن به هدفم از هیچ تلاشی غافل نبودم.»

او با بیان اینکه هدفم این بود که برای صنعت کشورمان مفید واقع شوم، ادامه داد: «بنابراین برای رسیدن به این هدف که همان فعالیت در حوزه فناوری و نوآوری است تلاش شبانه‌روزی کرده و در هفته به اندازه 10 روز کار می‌کردم. همین تلاش باعث می‌شد اگر مانعی نیز وجود داشت با پشتکار زیاد راهی را می‌ساختم تا بتوانم به آن هدف غایی برسم.»

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آتیه حکمت آبتین و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک درخصوص آسیب‌ها و چالش‌های پیش‌روی بانوان در این حوزه اظهار کرد: «نگاه جنسیتی به این موضوع ندارم و معتقدم برای مواجه‌شدن با چالش‌ها و موانع بین زنان و مردان تفاوتی وجود ندارد. درواقع حضور در حوزه فناوری و نوآوری نیازمند تلاش و پشتکار است و شرایط رسیدن به هدف برای زنان و مردان یکی است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار