• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۲۳ - ۰۲:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
هر آنچه باید از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بدانید

پاسخ به 6 سوال درباره نمایشگاه زمستانه کتاب

سال گذشته در پی توافقنامه‌ای که میان موسسه خانه کتاب و شرکت ملی پست منعقد شد، کتاب‌ها به‌صورت رایگان ارسال شد؛ اما امسال و در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران همچنان خبر قطعی مبنی‌بر ارسال رایگان کتاب‌ها در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران وجود ندارد.

پاسخ به 6 سوال درباره نمایشگاه زمستانه کتاب

یگانه عرب، خبرنگار گروه دانشگاه: نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در پی تداوم پاندمی کرونا، برگزار نشدن سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و عطش علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برای حضور در این رویداد فرهنگی برای دومین‌بار با مجری‌گری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و همکاری شرکت ملی پست از سوم تا دهم بهمن‌ماه سال جاری روز برگزار می‌شود. نمایشگاه کتاب مجازی با هدف معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنعت نشر جمهوری اسلامی ایران، بستر مناسبی را برای تعامل و گفت‌وگو، بارگذاری و نمایش آثار مکتوب بین فعالان حوزه نشر داخلی و خارجی ایجاد کرده و به‌نوعی شرایط خرید کتاب علاقه‌مندان به‌ویژه دانشجویان و دانشگاهیان را تسهیل می‌کند.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌دلیل عرضه کتاب‌ها به‌صورت آنلاین، در دسترس بودن اینترنت و امکان بازدید 24ساعته از سایت نمایشگاه؛ امکان دریافت اطلاعات بیشتر، بهتر و وسیع‌تر را برای مخاطبان، به‌‌ویژه دانشجویان و اعضای دانشگاه که شاید امکان خرید کتاب را در چهارچوب مشخصی نداشته‌باشند، ایجاد کرده و همچون نمایشگاه حضوری کتاب، محدودیت حضور و خرید را برای کاربران ایجاد نمی‌‌کند. نمایشگاه مجازی کتاب بستر مشاهده کتاب‌های عرضه‌شده، اطلاع از حضور ناشران و البته امکان بررسی و انتخاب آثار از سوی مخاطبان را بیشتر فراهم می‌کند.

در ادامه گزارش به چند سوال رایج، مهم و کاربردی که دانشجویان و دانشگاهیان باید برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران و خرید کتاب‌هایشان مدنظر قرار دهند، پاسخ خواهیم داد.

1- نمایشگاه مجازی کتاب چه زمانی و چند روزه برگزار می‌شود؟

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم تا بهمن‌ماه 1400 به‌مدت هشت روز برگزار می‌شود و دانشجویان و اعضای هیات‌علمی می‌توانند به‌صورت 24ساعته امکان بازدید آنلاین و خرید کتاب را از طریق سایتbook.icfi.ir داشته‌باشند. البته نکته‌ای که باید مدنظر داشته‌باشید این است که کتاب‌های بارگذاری‌شده در دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کتاب‌های منتشرشده ناشران عمومی و دانشگاهی از سال 91 تاکنون است که در نمایشگاه عرضه می‌شود.

2 -دانشجویان و استادان چگونه بن اعتباری خرید کتاب دریافت کنند؟

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج امر کتاب و کتابخوانی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران طبق روال سال گذشته بن اعتباری خرید کتاب درنظر گرفته‌است. هر کدملی تنها یک‌بار مجاز به دریافت یارانه خرید کتاب (بن کتاب) است و شما می‌توانید به آدرس ketab.ir مراجعه کرده و ثبت‌نام کنید. هنگام ثبت‌نام، شماره تلفن‌همراه باید فعال، در دسترس و «در اختیار» شخص ثبت‌نام‌کننده (کدملی خریدار) باشد.

سایت ثبت‌نام بن خرید کتاب از چهارشنبه 22 دی‌ماه برای دریافت بن باز شده ‌است. البته آن‌گونه که در اطلاعیه تاکید شده، با توجه به محدودیت بودجه اختصاص‌یافته و سقف اعتباری تعیین‌شده برای هر استان، اولویت ثبت‌نام با متقاضیانی است که زودتر اقدام کرده‌اند. بدیهی است پس از تکمیل‌ ظرفیت و اعتبار استان، امکان ثبت‌نام متقاضیان جدید نخواهد بود. فراموش نکنید که فرآیند ثبت‌نام را تا دریافت این پیامک: «یارانه خرید کتاب روی کدملی شما شارژ شد» از طریق شماره 30004141 ادامه دهید تا عملیات ثبت‌نام و دریافت اعتبار در وضعیت «نهایی‌شده» قرار گیرد.

3 -سقف اعتبار خرید کتاب برای هر نفر چقدر است؟

سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و البته طلاب ۲۵۰ هزارتومان و سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیات‌علمی نیز ۵۰۰ هزارتومان است که طبق روال هرسال برگزاری نمایشگاه کتاب چه مجازی و چه حضوری بخشی را خود دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و بخشی را معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات پرداخت می‌‌کنند. نکته دیگری که باید بدانید این است که یارانه خرید کتاب به‌صورت «اعتبار خرید» به کدملی‌تان اختصاص پیدا می‌کند و سهم خریدار از یارانه اعتبار خرید کتاب ‌موقع خرید آثار از میزان بن‌ کسر می‌شود.

4 -چگونه از موجودی کتاب‌های نمایشگاه مطلع شویم؟

در سایت book.icfi.ir هر کتاب دانشگاهی که نمایش داده می‌شود، در نمایشگاه نیز موجود است.

5 -تخفیف‌های ارائه‌شده در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران چند درصد است؟

همچون سال گذشته، در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تمام آثار ارائه‌شده در هر موضوعی شامل 20درصد تخفیف هستند و شما می‌توانید با توجه به آغاز سال تحصیلی‌تان کتاب‌های مدنظر دانشگاهی خود را با 20درصد تخفیف و بن اعتباری خرید کتاب دریافت کنید.

6 -ارسال کتاب‌های خریداری‌شده هزینه دارد یا رایگان خواهد بود؟

سال گذشته در پی توافقنامه‌ای که میان موسسه خانه کتاب و شرکت ملی پست منعقد شد، کتاب‌ها به‌صورت رایگان ارسال شد؛ اما امسال و در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران همچنان خبر قطعی مبنی‌بر ارسال رایگان کتاب‌ها در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران وجود ندارد. البته خوب است بدانید که در این دوره مجموع یارانه‌ای بیش از ۶۰درصد نسبت به نمایشگاه اول مجازی کتاب تهران افزایش یافت که باوجود افزایش ۴۰درصدی و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هزینه‌های پستی، خیال خریداران به‌ویژه دانشجویان را راحت‌تر می‌کند. نکته جالب‌توجه برای دانشجویان و اعضای دانشگاهی این است که هزینه ارسال فاکتورهای کمتر از ۵۰ هزارتومان رایگان است و برای ارقام بالاتر از این، بین ۱۰ تا ۲۵درصد تخفیف وجود دارد.

یکی از نکاتی که متولیان برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب باید در برگزاری این رویداد فرهنگی و ارتباط دانشجو و دانشگاه با نمایشگاه کتاب به آن توجه کنند و تدبیری برایش بیندیشند، این است که به‌دلیل اینکه اکثر کتاب‌های دانشگاهی همچون مهندسی و پزشکی قطور هستند، یارانه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خدماتی که شرکت پست در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه می‌کند، باید به‌صورت ویژه‌‌تری نسبت به سایر کتاب‌ها به آن نگاه شود تا ضمن تسهیل در خرید کتاب، این امر موجب افزایش خرید کتاب‌های دانشگاهی نیز شود و دو گروه دانشجو و دانشگاهیان و ناشران دانشگاهی را از این نمایشگاه مجازی کتاب تهران منتفع کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار