• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۱۱ - ۰۰:۱۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
طلسم نگران‌کننده طارمی بعد از حل مشکل با اسکوچیچ شکست

پایان 2021 بالاتر از امباپه و رونالدو

سال 2021 برای مهدی طارمی پایانی خوش داشت و این مهاجم ایرانی که نزدیک به دوماه در گلزنی ناکام مانده بود و تحت فشار زیادی قرار داشت، در آخرین روزهای این سال موفق شد این طلسم را شکسته و دوباره به شرایط خوب سابق برگردد.

پایان 2021 بالاتر از امباپه و رونالدو

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: سال 2021 برای مهدی طارمی پایانی خوش داشت و این مهاجم ایرانی که نزدیک به دوماه در گلزنی ناکام مانده بود و تحت فشار زیادی قرار داشت، در آخرین روزهای این سال موفق شد این طلسم را شکسته و دوباره به شرایط خوب سابق برگردد. طارمی در این مدت تلاش زیادی داشت تا بتواند این رکورد منفی را پشت‌سر بگذارد و از زیر فشار انتقادات خارج شود، اما هرچه بیشتر تلاش کرد، کمتر موفق شد. این ستاره ایرانی اگرچه در موفقیت‌های تیمش تاثیرگذار بود و در آمار پاس‌گل دچار افت نشده بود، اما هربار فرصت‌های خوب گلزنی را از دست می‌داد تا ازسوی رسانه‌های پرتغالی مورد انتقاد قرار گیرد. بالاخره پنجشنبه‌شب در هفته شانزدهم لیگ پرتغال یاران او برابر بنفیکا در دیداری حساس به میدان رفتند که این مسابقه با برتری 3 بر یک پورتو خاتمه یافت. این دیدار که آخرین مسابقه شاگردان کونسیسائو در سال 2021 بود، رکوردهای جالبی را برجای گذاشت تا سالی خاطره‌انگیز برای پورتو و هوادارانش رقم بخورد.

 پایان قحطی گل

پورتو با برتری در این مسابقه هم فاصله خود با تیم سوم جدول را افزایش داد و هم روند شکست‌ناپذیری در لیگ را حفظ کرد. آنها نه‌تنها در رقابت‌های این فصل بدون شکست بوده‌اند، بلکه سال 2021 را نیز به‌عنوان تنها تیم باشگاهی شکست‌ناپذیر در لیگ‌های مهم اروپایی پشت‌سر گذاشتند و روندی عالی را سپری کردند. البته اسپورتینگ لیسبون هم همانند پورتو با 14 برد و 2 تساوی پابه‌پای این تیم در صدر جدول پیش می‌رود و فقط به‌دلیل تفاضل کمتر رده دوم را دراختیار دارد.

این بازی برای مهدی طارمی هم مسابقه‌ای خاص و به‌یادماندنی بود؛ چراکه موفق شد پس از 11 بازی دوباره روند گلزنی خود را از سر بگیرد و حالا با شرایط و روحیه‌ای بهتر سال 2022 را آغاز می‌کند. سایت «ماویل» پرتغال در گزارشی از این مسابقه می‌نویسد: «پورتو به لطف عملکرد خوب مهاجم ایرانی خود موفق شد در دیداری حساس بنفیکا را شکست دهد و همچنان صدر جدول لیگ را حفظ کند. از همان اوایل فصل مشخص بود که رقابت برای قهرمانی در این فصل بین پورتو و اسپورتینگ لیسبون خواهد بود و با این نتیجه رقابت این دو تیم وارد مرحله تازه‌ای شد و به‌نظر می‌رسد بنفیکا تاحدی از کورس قهرمانی جا مانده است. بنفیکا برابر پورتو نخستین بازی خود از زمان جدایی خورخه خسوس را انجام می‌داد و در غیاب سرمربی باتجربه خود نتوانست نتیجه‌ای خوب کسب کند. این مسابقه برای طارمی هم خاص بود؛ چراکه علاوه‌بر اینکه یک پاس‌گل داد، بالاخره موفق شد پس از مدتی طولانی گلزنی کرده و فشار را از روی خود بردارد. او اگرچه در همان اوایل نیمه نخست یک فرصت خوب را از دست داد، اما در ادامه پاس‌گل اول تیمش را داد و همچنین درحالی‌که بازی در نیمه دوم 2 بر یک بود و بنفیکا تلاش زیادی برای رسیدن به گل تساوی داشت، با یک ضربه دقیق کار را تمام کرد تا تیمش از کسب سه‌امتیاز این مسابقه مطمئن شود.»

سایت «دسپورتو دمینوتو» نیز در گزارشی با اشاره به اینکه بالاخره بحران گلزنی مهاجم ایرانی پورتو به پایان رسید، نوشت: «آخرین دیدار پورتو در سال 2021 برای مهاجم ایرانی‌اش خوش‌یمن بود و او سرانجام به 11 بازی بدون گل خود پایان داد. طارمی در دقیقه 68 این مسابقه بالاخره پایش به گلزنی باز شد و توانست در موقعیتی تک‌به‌تک با گلر حریف توپ را درون دروازه بنفیکا جای دهد. او با این گل از زیر فشارهایی که در این مدت روی او بود راحت شد و ازطرف دیگر دوباره در یکی از بردهای این فصل تیمش اثرگذاری خود را نشان داد. پورتو در این دیدار هم همانند مسابقه جام حذفی که چندروز پیش برگزار شد، توانست به بنفیکا سه گل بزند و سال 2021 را با روندی عالی به پایان رساند. این تیم همچنان در لیگ بدون شکست مانده، اما هواداران پورتو بی‌صبرانه منتظرند تا در پایان فصل جام قهرمانی را دوباره کسب کنند و پس از واگذار کردن قهرمانی فصل پیش به اسپورتینگ این بار بتوانند بالاتر از این رقیب سرسخت در صدر جدول لیگ قرار بگیرند.»

 بالاتر از امباپه، رونالدو و صلاح

طارمی باوجود این روند نه‌چندان خوب در هفته‌های اخیر درمجموع توانست یکی از بهترین مهاجمان 10 لیگ برتر اروپایی در سال 2021 لقب بگیرد و رکوردی فوق‌العاده را در زمینه گلزنی و گل‌سازی به ثبت رساند. او در بین مهاجمان نوک حاضر در این لیگ‌ها با زدن 20 گل و ارسال 17 پاس گل مجموعا روی 37 گل تیمش در سال 2021 اثرگذار بوده و در این زمینه پس از ستاره‌هایی چون لواندوفسکی، هالند و بن‌زما و بالاتر از امباپه و رونالدو در رده پنجم قرار گرفته است. در این سال بهترین روند را روبرت لواندوفسکی لهستانی در بایرن‌مونیخ داشته که باوجود 43 گل زده و 4 پاس‌گل در 34 مسابقه درنهایت رقابت بر سر توپ طلا را به لیونل مسی باخت. ارلینگ هالند، پدیده نروژی و یکی از بهترین جوانان حال حاضر فوتبال جهان با 30 گل و 11 پاس‌گل در 31 بازی رتبه دوم را دراختیار دارد. کریم بن‌زما هم آماری مشابه هالند دارد، اما این روند را در 38 بازی داشته و به همین دلیل در رده سوم قرار گرفته است. دوسان ولاهوویچ صربستانی نیز که یکی از مهاجمان تازه ظهورکرده فوتبال اروپا محسوب می‌شود نیز 33 گل و 6 پاس‌گل در 39 بازی داشته تا بالاتر از طارمی قرار گیرد. مهاجم ملی‌پوش ایرانی این آمار درخشان را در 39 مسابقه به ثبت رسانده و جالب اینکه امباپه در این سال روی 36 گل تیمش اثرگذار بوده و پشت‌سر ستاره گلزن پورتو قرار گرفته است. در رتبه‌های بعدی این فهرست نیز نام‌هایی چون آندره سیلوا(لایپزیگ)، دوان زاپاتا(آتالانتا) و سباستین هالر(آژاکس) دیده می‌شود و کریس رونالدو با اثرگذاری روی 31 گل رتبه دوازدهم را دراختیار دارد.»

البته در این فهرست تنها نام مهاجمان نوک قرار داده شده و اگر فهرست را براساس تمامی پست‌های تهاجمی درنظر بگیریم، نفراتی چون مولر و مسی بالاتر از طارمی قرار می‌گیرند و او به رتبه هشتم سقوط می‌کند، اما با این‌حال طارمی بازهم بازیکنان بزرگی چون محمد صلاح، ممفیس دپای و روملو لوکاکو را پشت‌سر خود می‌بیند.

طارمی درمجموع در سال 2021 عملکرد قابل‌قبولی از خود به‌جای گذاشت و اگرچه هنوز نتوانسته به‌همراه پورتو قهرمانی در لیگ را تجربه کند و تنها جامی که با این تیم داشته سوپرجام پرتغال است، اما می‌تواند امیدوار باشد در سال 2022 عناوین بیشتری را با این تیم پرتغالی فتح کند. نمایش خوب او در 2021 سبب شد در این سال بالاترین ارزش خود درطول دوران فوتبالش را پیدا کند و قیمت او به 16 میلیون یورو هم برسد، اما افت اخیرش سبب شد حالا در ترانسفرمارکت 15 میلیون یورو ارزش داشته باشد.

طارمی در این سال نه‌تنها در رقابت‌های باشگاهی پرتغال بلکه هم در لیگ قهرمانان و هم در ترکیب تیم‌ملی ایران نمایش قابل‌توجه داشت و با گلزنی برابر تیم‌هایی چون یوونتوس، چلسی و لیورپول در اروپا و همچنین نقش غیرقابل انکاری که در رسیدن تیم ایران به دور سوم انتخابی جام‌جهانی 2022 قطر داشت، نشان داد به اوج دوران فوتبال خود نزدیک شده است.

 پالس مثبت ازسوی تیم‌ملی

مهاجم تیم‌ملی ایران در سال 2021 همچنین موفق شد یکی از زیباترین گل‌های سال را به ثمر برساند و حتی به‌عنوان یکی از کاندیداهای جایزه پوشکاش که هرساله ازسوی فیفا به تماشایی‌ترین و بهترین گل سال اهدا می‌شود، انتخاب شد. طارمی شانس خوبی دارد تا در مراسمی که حدود 2 هفته دیگر در مقر فیفا برگزار می‌شود، این جایزه را تصاحب کند. او اوایل سال 2021 میلادی و دیدار برگشت برابر چلسی در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان با یک ضربه آکروباتیک دروازه این تیم انگلیسی را به زیبایی گشود تا باوجود حذف تیمش در این مرحله، گلش در خاطره‌ها باقی بماند. گل طارمی در بیشتر نظرسنجی‌هایی که برای انتخاب زیباترین گل سال انجام شده، یکی از کاندیداهای اصلی بوده و در آخرین مورد سایت ایرلندی اکسترا هم آن را به‌عنوان یکی از 10 گل برتر سال انتخاب کرده است و در این‌باره می‌نویسد: «مهدی طارمی در تمام طول سال مشغول گلزنی است و بعضی از آنها هم بسیار تماشایی است، اما بهترین و معروف‌ترین گلش را امسال به چلسی زد. در دیدار برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی و درحالی‌که بازی رو به اتمام بود، این ملی‌پوش ایرانی با یک ضربه برگردان دروازه حریف را باز کرد. اگرچه این گل تنها تسلی‌بخش بود و نتوانست مانع از حذف پورتو شود، اما زمان‌بندی، فاصله، نوع اجرا و هنر ناب طارمی در ضربه‌زنی باعث شد به‌عنوان یکی از زیباترین گل‌های فصل انتخاب شود.» گل طارمی در فصل 202۱-2020 بهترین گل لیگ قهرمانان لقب گرفت و شاید در پایان امسال برنده جایزه پوشکاش هم بشود تا سال 2021 یکی از بهترین سال‌های فوتبال طارمی لقب بگیرد.

یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های طارمی در ماه‌های اخیر مربوط به اختلافاتش با دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم‌ملی ایران بود که درنهایت باعث شد از آخرین اردوی تیم‌ملی خط بخورد و شانس بازی در دو دیدار آخر تیم ایران در سال 2021 برابر لبنان و سوریه را از دست بدهد. نکته جالب ماجرا این بود که مشکل این بازیکن در گلزنی هم درست از زمانی آغاز شد که لیست تیم‌ملی برای این دو مسابقه اعلام شد و نام طارمی در آن دیده نمی‌شد. بدون شک این اتفاق در ازدست‌رفتن تمرکز او موثر بود و باعث شد نتواند در دیدارهای پورتو همانند قبل درخشان ظاهر شود. چندروز قبل مجتبی خورشیدی، سرپرست تیم‌ملی از تغییر موضع سرمربی کروات تیم‌ملی خبر داد و گفت طارمی در فهرست بعدی تیم‌ملی برای رویارویی با عراق و امارات حضور خواهد داشت و شاید همین پالس مثبت برای او سبب شد با روحیه‌ای بهتر در دیدار پنجشنبه‌شب برابر بنفیکا حاضر شده و بالاخره موفق به گلزنی شود.

 فرصت خوب برای شروع خوب در 2022

باتوجه به اینکه در لیگ پرتغال تعطیلات زمستانی وجود ندارد، طارمی در آغاز سال جدید میلادی فرصت چندانی برای استراحت نخواهد داشت و باید خود را برای دیدار شنبه آینده برابر استوریل آماده کند. پورتو در 5 مسابقه بعدی خود در لیگ به‌ترتیب با استوریل، بلننسه، فامالیکائو، ماریتیمو و آروکا دیدار می‌کند که به‌نظر نمی‌رسد دیدارهای سختی برای این تیم باشد و طارمی این فرصت را خواهد داشت تا پس از پشت‌سر گذاشتن دوران بدون گل خود سال جدید را با روندی بسیار بهتر آغاز کند. پورتو پس از این 5 مسابقه باید خود را برای دیدار سرنوشت‌ساز برابر اسپورتینگ لیسبون آماده کند که می‌تواند تا حد زیادی سرنوشت قهرمان این فصل لیگ پرتغال را مشخص کند و آمادگی طارمی در این دیدار می‌تواند برای سرجیو کونسیسائو در کسب برتری در این مسابقه خانگی بسیار مهم باشد.

 یکی از سه بازیکن برتر پورتو

سایت هواسکورد نیز که در زمینه بررسی آمار و ارقام عملکرد بازیکنان در رقابت‌های مختلف فعال است و در پایان دیدارها نمرات بازیکنان را منتشر می‌کند در گزارشی بازیکنانی را که بیشتر از دیگران به عنوان بهترین بازیکن زمین در هر لیگ انتخاب شده‌اند، منتشر کرد که در لیگ پرتغال مهدی طارمی یکی از سه بازیکنی است که بیشترین حضور را در این زمینه داشته و 4 بار در دیدارهای این فصل تیمش از سوی این سایت به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار