• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۶ - ۰۲:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
روند بدون باخت تیم اسکوچیچ تا چه زمانی ادامه دارد؟

یوزهای شکست‌ناپذیر

یوزهای ایرانی در سال 2019 با دو شکست عجیب برابر عراق و بحرین تا آستانه حذف از رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی قرار داشتند اما وقفه‌ای که در دیدارهای ملی به خاطر کرونا ایجاد شد به نوعی به نفع ملی‌پوشان ایران شد و آنها نه‌تنها در دو مسابقه خود در سال 2020 بازنده نبودند بلکه در تمامی دیدارهایی که در سال روبه اتمام جاری نیز برگزار کردند به جز تساوی مقابل کره‌جنوبی در سایر رقابت‌ها برنده بودند.

یوزهای شکست‌ناپذیر

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم ملی فوتبال ایران در سال 2021 یکی از بهترین سال‌های فوتبالی خود را پشت سر گذاشت و درحالی که تنها نزدیک به دو سال قبل در شرایطی بحرانی قرار داشت اما این بار با عملکرد خوب خود سالی بدون شکست را پشت‌سر گذاشت. یوزهای ایرانی در سال 2019 با دو شکست عجیب برابر عراق و بحرین تا آستانه حذف از رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی قرار داشتند اما وقفه‌ای که در دیدارهای ملی به خاطر کرونا ایجاد شد به نوعی به نفع ملی‌پوشان ایران شد و آنها نه‌تنها در دو مسابقه خود در سال 2020 بازنده نبودند بلکه در تمامی دیدارهایی که در سال روبه اتمام جاری نیز برگزار کردند به جز تساوی مقابل کره‌جنوبی در سایر رقابت‌ها برنده بودند. با این روند شاگردان اسکوچیچ یکی از 3 تیم ملی هستند که توانستند سال 2021 را بدون شکست به پایان ببرند.

تکرار موفقیت سال 2016

نخستین بازی ایران در سال 2021 به دیدار دوستانه برابر سوریه برمی‌گردد که در ورزشگاه آزادی تهران این تیم را 3 بر صفر شکست دادیم تا با روحیه‌ای مناسب برای دیدارهای دور برگشت مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی آماده شویم. 4 برد مقتدرانه برابر هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و درنهایت عراق باعث شد تا تیم ایران به‌عنوان صدرنشین گروهش راهی دور بعد شود و استرس حذف احتمالی از این رقابت‌ها جای خود را به اعتمادبه‌نفس داد. ایران با دراگان اسکوچیچ و ستاره‌های خود به یکی از مدعیان حضور در جام‌جهانی تبدیل شده بود و در دور سوم نیز شروعی بسیار خوب داشت. برتری برابر سوریه، عراق و امارات باعث شد تا خیلی زود از رقبا فاصله گرفته و صدر جدول را در اختیار بگیرد. تنها تساوی ایران در این سال مقابل کره‌جنوبی در تهران رقم خورد و در دو مسابقه بعدی برابر لبنان و سوریه باز هم تیم ایران به برتری رسید. این روند عالی سبب شد تا یوزهای ایرانی تا حد زیادی حضور خود در قطر 2022 را قطعی کنند و در سال جدید میلادی می‌توانند خیلی زود صعود خود را مسجل کنند. تیم ایران آخرین بار در سال 2016 توانسته بود به چنین رکوردی دست پیدا کند و در 10 مسابقه‌ای که در آن سال برگزار کرد هیچ شکستی را متحمل نشد که مهم‌ترین حریفان ایران در آن سال تیم‌های کره‌جنوبی، قطر و ازبکستان بودند که در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2018 با آنها دیدار کردیم.

ایران اما تنها تیمی نیست که سال 2021 را بدون تحمل هیچ باختی به پایان می‌رساند. آرژانتینی‌ها با لیونل مسی سالی درخشان و عالی را سپری کردند که حاصل آن یک قهرمانی در کوپا آمه‌ریکا بود که پس از 28 سال حاصل شد. آلبی‌سلسته مدت‌ها بود که هیچ موفقیتی در سطح ملی به دست نیاورده بود و به همین دلیل مسی در این تیم تحت فشار زیادی قرار داشت. درنهایت در کوپا آمه‌ریکای امسال این طلسم شکسته شد و آنها توانستند در زمین برزیل با غلبه بر تیم‌هایی چون اروگوئه، پاراگوئه، کلمبیا و البته برزیل میزبان در دیدار نهایی، جام قهرمانی را بالای سر ببرند. آرژانتین در این تورنمنت تنها یک تساوی برابر شیلی داشت و بقیه رقبای خود را شکست داد. آنها علاوه‌بر این مسابقه دیدارهای نسبتا زیادی در مرحله انتخابی جام‌جهانی داشتند که باعث شد فرصتی برای انجام بازی‌های دوستانه در این سال نداشته باشند. درنهایت آنها مجموعا 17 بازی در طول این سال برگزار کردند که حاصل آن 11 برد و 5 تساوی بود و البته مسابقه این تیم برابر برزیل در مقدماتی جام‌جهانی به دلیل حواشی عجیبی که داشت نیمه‌تمام ماند.

الجزایری‌ها هم که به تازگی قهرمانی در نخستین دوره رقابت‌های جام اعراب را جشن گرفتند دیگر تیمی هستند که در سال 2021 تجربه ناکامی برابر حریفان را نداشتند. الجزایر در ابتدای این سال با انجام دو مسابقه برابر زامبیا و بوتسوانا حضور خود در رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا که از حدود دو هفته دیگر در کامرون آغاز می‌شود را قطعی کرد. حضور در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی 2022 دیگر ماموریت الجزایری‌ها در این سال بود که با هدایت مجید بوغره، سرمربی جوان و بومی خود توانستند در این رقابت‌ها نیز عملکرد خوبی داشته باشند و با کمک ریاض محرز که در منچسترسیتی بازی می‌کند توانستند به مرحله نهایی این رقابت‌ها راه پیدا کنند و فاصله زیادی با حضور در جام‌جهانی ندارند. آنها برای آماده‌سازی مناسب برای حضور در این تورنمنت‌ها سه بازی دوستانه نیز برای خود برنامه‌ریزی کرده بودند که هر سه مسابقه برابر موریتانی، مالی و تونس را با برد پشت سر گذاشتند. آخرین تورنمنتی که شاگردان بوغره در این سال برگزار کردند حضور در رقابت‌های جام عرب در قطر بود که نخستین دوره آن با شکل و شمایلی جدید و زیرنظر فیفا برگزار شد که الجزایر قهرمانی در آن را با غلبه بر تونس جشن گرفت. الجزایری‌ها در این مسابقات تنها یک تساوی برابر مصر داشتند و بقیه رقبا را از پیش رو برداشتند تا از مجموع 17 مسابقه‌ای که در این سال برگزار کردند فقط در 4 بازی متوقف شوند و سایر دیدارها را با برد پشت سر گذاشتند.

مراکش، مصر و عربستان سعودی دیگر تیم‌هایی بودند که تا روزهای پایانی سال جاری میلادی بدون شکست به کار خود ادامه می‌دادند اما هر سه تیم در همین رقابت‌های جام عرب برابر حریفان خود بالاخره شکست را تجربه کردند تا از حضور در این فهرست باز بمانند.

رکوردهای خاص ایتالیا و الجزایر

البته تیم ایران فاصله زیادی با رکوردداران تاریخ دیدارهای ملی در زمینه بدون شکست بودن دارد و با توجه به اینکه رقابت‌های جام‌جهانی در پیش است بعید است بتواند رکورد خود را تا حد زیادی بالا ببرد مگر اینکه در این تورنمنت در گروهی نسبتا خوب قرار گیرد و بتواند کارش را در دور گروهی بدون شکست به پایان برساند.

تیم ملی ایتالیا تا همین چند روز پیش بهترین رکورد را در این زمینه داشت که به تازگی آن را به جای گذاشته بود تا با 37 بازی بدون باخت روندی فوق‌العاده را در فاصله سال‌های 2018 تا 2021 تجربه کند. شاگردان روبرتو مانچینی که تا پیش از ثبت این رکورد روزهای سختی را تجربه می‌کردند و به نظر می‌رسید در شرایط خوبی قرار ندارند با حضور این مربی باتجربه به وضعیت خود سروسامان دادند. آخرین باخت آنها به 10 سپتامبر سال 2018 برمی‌گشت که در مرحله گروهی رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا برابر پرتغال با یک گل شکست خوردند و پس از آن در 37 بازی طعم باخت را نچشیدند تا رکوردی تاریخی در این زمینه از خود به جای بگذارند. حاصل این عملکرد خوب کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های یورو 2020 بود که در فینال موفق شدند انگلیس را در ضربات پنالتی شکست داده و فاتح این تورنمنت شوند. درنهایت باز هم لیگ ملت‌های اروپا بود که باعث شد آنها شکستی دیگر را تجربه کنند و این بار در مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات به اسپانیا باختند.

البته این رکوردشکنی چندان دوام نداشت و تنها چند هفته بعد از ثبت آن نوبت به الجزایر رسید که این عدد را به 39 بازی بدون باخت افزایش دهد و البته هنوز هم این فرصت را دارد که رکورد خود را بهتر کند تا به نوعی دست نیافتی‌تر شود.

پیش از این رکورد بدون شکست ماندن در رقابت‌های ملی به طور مشترک در اختیار برزیل و اسپانیا بود که هر دو تیم 35 بازی بدون باخت را پشت‌سر گذاشته بودند. برزیلی‌ها در فاصله سال‌های 1993 تا 1994 که به قهرمانی آنها در جام‌جهانی نیز منجر شد و اسپانیا نیز از سال 2007 تا 2009 با تیم رویایی خود که قهرمانی در یورو 2008 را پس از مدت‌ها تجربه کرد، توانستند این رکورد را از خود به جای بگذارند. آرژانتینی‌ها هم که در فاصله سال‌های 1991 تا 1993 با درخشش دیه‌گو مارادونای فقید توانستند در 30 بازی بدون شکست بمانند این فرصت را دارند که رکورد خود را بهبود بخشیده و شاید حتی نیم‌نگاهی هم به رکورد آتزوری داشته باشند.

فرصت یاران مسی برای رکوردشکنی

یاران لئو مسی آخرین بار در نیمه‌نهایی کوپا آمه‌ریکا 2019 برابر برزیل شکست خوردند و از آن زمان تاکنون در 24 بازی هیچ باختی برابر حریفان نداشتند. آنها در سال 2022 در 4 مسابقه آخر خود در انتخابی جام‌جهانی به مصاف شیلی، کلمبیا، ونزوئلا و اکوادور خواهند رفت و مسلما برای حضوری موفق در جام‌جهانی چند بازی دوستانه را در برنامه خواهند داشت که درصورت موفقیت در این دیدارها می‌توانند حداقل رکورد خود را بهبود ببخشند اما برای رسیدن به رکورد ایتالیایی‌ها احتمالا باید حداقل به مراحل حذفی جام‌جهانی صعود کنند.

ایران امیدوار به رکورد 20 بازی

تیم ملی ایران هم تاکنون در 13 بازی اخیر خود بدون باخت بوده و در سال 2022 نیز باید 4 بازی بعدی خود در انتخابی جام‌جهانی را مقابل عراق، امارات، کره‌جنوبی و لبنان برگزار کند و با احتساب دیدارهای دوستانه احتمالی شاید بتواند رکورد خود را تا پیش از جام‌جهانی به 20 بازی بدون باخت برساند اما ادامه این روند برای شاگردان اسکوچیچ دشوار خواهد بود و بعید است بتوانند نام خود را در بین 6 تیم برتر تاریخ در این فهرست که همگی بیش از 30 بازی را نباخته‌اند، ثبت کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار