• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۲ - ۰۰:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اسکوچیچ در گفت‌وگو با فیفا: می‌توانیم بهترین تیم آسیا در جام‌جهانی باشیم

ایران قبلا دفاعی بازی می‌کرد، باید حمله کند

رساندن یک ملت بزرگ مثل ایران به جام جهانی، برای من خوشایندترین اتفاق و بهترین پاداش است. تیمی که نماینده یک ملت 80 میلیونی است. بازیکنانی که تجربه حضور در جام‌جهانی را دارند، می‌توانند به آنهایی که این تجربه را ندارند، کمک کنند.

ایران قبلا دفاعی بازی می‌کرد، باید حمله کند

به گزارش «فرهیختگان»، دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم‌ملی فوتبال کشورمان که برای تماشای دیدار حریفان ایران در انتخابی جام‌جهانی 2022 قطر در تورنمنت جام اعراب فیفا در قطر حضور دارد، بامداد جمعه 12 آذرماه 1400 به گفت‌وگو با تلویزیون فیفا نشست. بخش‌هایی از اظهارات این مربی کروات را در ادامه می‌خوانید.

 ایرانی‌ها با فوتبال بیدار می‌شوند و با فوتبال می‌خوابند

سخت است که بتوانیم توصیف کنیم فوتبال برای ایرانیان به چه معناست، اما یک شور و هیجان بسیار بزرگ و یک عشق تمام‌عیار برای این بازی در بین ایرانیان وجود دارد. فوتبال در ایران عشق خالص و توصیف آن سخت است. صبح که از خواب بیدار می‌شوند، به فوتبال فکر می‌کنند و شب هم با فکر فوتبال به خواب می‌روند. این را می‌توانید از واکنش‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی و اینکه چگونه فوتبال را دنبال می‌کنند، ببینید. این را می‌توانید از استادیوم‌های مملو از تماشاگر بفهمید. فوتبال همه‌چیز ایرانی‌هاست. سرمربی النصر عربستان بودم و در لیگ قهرمانان آسیا بودیم و با استقلال دیدار داشتیم. این شور و اشتیاق را از جمعیت حس کردم. 85 هزار نفر در استادیوم حضور داشتند و دیدن احساسات و شور و هیجان تماشاگران باعث شد بخواهم در آینده سرمربی تیم‌ملی ایران شوم. وقتی سرمربی ایران شدم که کرونا در اوج بود و ویلموتس کار خود را در شرایطی چالش‌برانگیز رها کرد و نتایج به‌دست آمده بسیار ضعیف بود، اما من و کادرفنی‌ام فقط به کار سخت در هر روز تمرکز کرده بودیم. ایران نیاز داشت هر چهار بازی باقی‌مانده که سه بازی آن در خانه بود را با پیروزی پشت‌سر بگذارد. البته آن امتیاز میزبانی سه بازی را از ما گرفته و به بحرین دادند و شرایط حتی پیچیده‌تر و سخت‌تر شد. جای هیچ‌گونه اشتباهی نبود. حتی یک امتیاز هم نمی‌توانستیم از دست بدهیم، بنابراین زیر فشار عظیمی بودیم و بسیار سخت بود.

 می‌توانیم در قطربهترین نماینده از آسیا باشیم

رساندن یک ملت بزرگ مثل ایران به جام جهانی، برای من خوشایندترین اتفاق و بهترین پاداش است. تیمی که نماینده یک ملت 80 میلیونی است. بازیکنانی که تجربه حضور در جام‌جهانی را دارند، می‌توانند به آنهایی که این تجربه را ندارند، کمک کنند. این یک تجربه معنادار است که می‌تواند کمک شایانی به کل تیم کند. ایران پتانسیل این را دارد که از مرحله گروهی فراتر برود و تصور می‌کنم ما این توانایی را داریم که بهترین تیم آسیایی در این تورنمنت باشیم. ما درحال حاضر برترین تیم آسیا در رنکینگ فیفا هستیم و فکر می‌کنم بازیکنان ما آنقدر خوب و باکیفیت هستند که بتوانند از مرحله گروهی رقابت‌های جام‌جهانی صعود کنند.
 انتقادها؟ نمی‌خواهم همه را راضی نگه دارم

سال گذشته با ایویکا اوسیم صحبت کردم. او به من گفت این نکته مهم است که بدانی هرگز قادر نخواهی بود همه را از خود راضی کنی. من هرگز تلاش نمی‌کنم همه را راضی کنم. تلاش من این است که هر تصمیمی می‌گیرم به سود تیمم باشد، کوتاه هم نخواهم آمد. شاید این بعضی وقت‌ها کار را هم برای من سخت‌تر کند. پیش از من، تعداد زیادی از مربی‌های مشهور هدایت تیم‌ملی را به‌عهده داشته‌اند، بنابراین انتظارات این است که من هم به سطح آنها برسم.

 از امکانات قطر شگفت‌زده شدم

حقیقا باید بگویم از دیدن امکانات قطر به‌شدت تحت‌تاثیر قرار گرفتم. استادیوم‌ها واقعا بی‌نظیر هستند. انتظار دارم این بهترین جام‌جهانی تاریخ باشد. درمورد شرایط و امکانات این جام‌جهانی چیزی جز تعریف و تمجید نمی‌توانم بگویم و انتظاراتم از این جام‌جهانی بسیار بالاست. استادیوم بازی افتتاحیه (البیت) عالی بود. از بیرون سنت را نشان می‌داد، اما وقتی وارد استادیوم می‌شدید، متوجه می‌شدید چقدر مدرن و فوق‌العاده است. واقعا درک و تصور اینکه یک نفر فکر طراحی و ساخت چنین استادیوم فوق‌العاده‌ای را کرده باشد هم دشوار است.

 سومی کرواسی در 98 بهترین خاطره‌ام است

جام‌جهانی فوتبال بدون‌شک بالاترین سطحی است که شما به‌عنوان مربی یا بازیکن می‌توانید به آن برسید. این رویای هر فردی است که به این صحنه بزرگ برسد و به‌عنوان مربی این چیزی است که من در تمام طول عمرم با آن زندگی کردم تا به آن برسم. اولین جام‌جهانی‌ای که به‌خاطر دارم در سالی بود که مادرم از دنیا رفت. آن تورنمنت در آرژانتین کمک کرد از مشکلاتم در خانه فاصله بگیرم. آن جام‌جهانی کمک کرد از شرایط اندوه‌باری که در خانه داشتم فرار کنم. مادر من در سال 1978 از دنیا رفت و جام‌جهانی کمک کرد آن شریط تلخ را فراموش کنم. بهترین خاطره من کسب مقام سومی جام‌جهانی 1998 توسط کرواسی بود. این برای اولین‌بار بود که تیم‌ملی کشور ما تا آن مرحله از تورنمنت پیش رفته بود. من همچنین شخصا بسیاری از اعضای آن تیم را از نزدیک می‌شناسم، بنابراین خیلی خوشحال بودم که آن تیم تا آن مرحله پیش رفته بود.

 ایران نباید دفاعی بازی کند

فلسفه من در مربیگری این است که همیشه یک گل بیشتر از حریف به ثمر برسانیم. این ایده کلی من است. این هم برایم مهم است که بتوانیم درحالی‌که استانداردهای سطح بالای اخلاقی را رعایت می‌کنیم، به اهداف خود برسیم. این یکی دیگر از فلسفه‌های من است، اما شما باید همیشه یک گل بیشتر از حریف به ثمر برسانید. هدف و آرزوی بزرگ من به‌دست آوردن و موفقیت هرچه بیشتر با تیم‌ملی ایران است. این تنها چیزی است که اکنون به آن فکر می‌کنم و با هر بازی جدید، هدف من این خواهد بود که هواداران پرشور فوتبال در ایران را به جایگاهی که شایسته آن هستند، برسانم. ایران همیشه دفاعی بازی کرده است و این برای آنها طبیعی نیست. فکر می‌کنم این کاملا واضح است. ایران پتانسیل بسیار بیشتری دارد تا اینکه بخواهد دفاعی بازی کند. در جام‌جهانی پیش‌رو، برای ما طبیعی‌تر خواهد بود که با یک شیوه تهاجمی بازی کنیم و من تلاش می‌کنم این را در بازیکنانم ببینیم و ایجاد کنم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار