• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۰۶ - ۰۰:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دکتر طهرانچی در اختتامیه رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی:

به دنبال آموزش‌عالی نوآور، کیفی و سبک‌زندگی‌ساز هستیم

تا چندسال پیش وقتی صحبت از معاونت فرهنگی می‌شد، ذهن‌ها به‌سمت فعالیت‌های فرهنگی خاص جهت پیدا می‌کرد اما امروز شاهد هستیم که رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی برگزار می‌شود سوال این است که چه اتفاقی در دنیای ما واقع ‌شده و فرهنگ به چه سمت وسویی رفته است؟ در پاسخ باید نگاه‌مان را به فرهنگ و موضوعات فرهنگی تغییر دهیم.

به دنبال آموزش‌عالی نوآور، کیفی و سبک‌زندگی‌ساز هستیم

مراسم اختتامیه نخستین رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، ظهر دیروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در سالن همایش‌های کتابخانه زنده‌یاد دکتر حبیبی واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد.

در گام دوم آموزش عالی، سبک زندگی‌ساز، کیفی و نوآور است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه نخستین رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی که عصر دیروز در سالن همایش‌های کتابخانه زنده‌یاد دکتر حبیبی واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد، گفت: «امروز از این منظر روز بسیار خجسته‌ای است که شاهد حضور دانشجویان هنرمند، خلاق و نوآور دانشگاه آزاد اسلامی از پهنه بزرگ ایران‌زمین هستیم که با دستانی هنرمند و خلاق در این رویداد ملی گرد هم آمده‌اند.»

دکتر طهرانچی با اشاره به تحولات اتفاق‌افتاده در حوزه فرهنگی، اظهار داشت: «تا چندسال پیش وقتی صحبت از معاونت فرهنگی می‌شد، ذهن‌ها به‌سمت فعالیت‌های فرهنگی خاص جهت پیدا می‌کرد اما امروز شاهد هستیم که رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی برگزار می‌شود سوال این است که چه اتفاقی در دنیای ما واقع ‌شده و فرهنگ به چه سمت‌وسویی رفته است؟ در پاسخ باید نگاه‌مان را به فرهنگ و موضوعات فرهنگی تغییر دهیم.»

وی با اشاره به گسترش نمادهای غیرایرانی در کشور خاطرنشان کرد: «این روزها در همه شهرها تبلیغ از یک حراج خارجی است. این درحالی است که ما مفاهیمی همچون «جمعه‌بازار» و... را داشتیم اما اکنون ما را چه شده که برخی مفاهیم زندگی از دنیای غرب الگو گرفته می‌شود. به همین دلیل درهم‌آمیختگی «فرهنگ و تجارت» و «فرهنگ و زندگی» بحث بسیار جدی است که باید فعالانه به‌سمت آن حرکت کنیم؛ چراکه فرهنگ هدایت‌پذیر و قابل ‌مهندسی است و اگر کشور ما با سابقه چندهزارساله نتواند فرهنگ خود را مهندسی کند، دیگران آن را مهندسی و هدایت خواهند کرد.»

وی با ذکر حدیث «العلم سلطان من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه» گفت: «کشور ما میراث تاریخی و کهن و تجربه موفق انقلاب اسلامی را دارد. به همین دلیل قرار نیست در تمدن جهانی‌شده غرب حذف بشویم، بنابراین همان‌طور که کشورهای اروپایی، چین و... تلاش می‌کنند در جهانی شدن حذف نشوند، ما هم باید با پیشینه تاریخی‌ای که داریم، در این زمینه هوشیار باشیم. بحمدالله رهبری داریم که دفاع از جامعه نخبگانی خلاق و نوآور را وظیفه خود می‌دانند و می‌فرمایند: در دفاع از جامعه نخبگان و از حرکت علمی کشور تا نفس دارم ذره‌ای کوتاه نخواهم آمد و می‌دانم این حرکت، حرکت بابرکتی است و ان‌شاءالله عاقبت‌به‌خیر است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت برگزاری نخستین رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «مراتب تمدنی غرب اکنون وارد مرحله پنجم شده که جهان شبکه‌ای است، در آن جهان شدنی امور، حضور فرادیسیپلین‌ها و درکنار آن امپراتوری‌های جهانی تجاری مطرح است و به‌تبع آن این روزها عرضه دیجیتال و مفاهیمی که دیگر به کشورها مرتبط نیست، بلکه به امپراتوری تجارت جهانی ربط دارد، ذهن ما را به‌خود مشغول کرده، اما واقعیت این است که هدف این جهانی‌سازی، ملیت‌ها و هویت‌های ملل مختلف هستند.»

دکتر طهرانچی ادامه داد: «اکنون جنبش‌های سیاسی هویتگرا درحال ظهور است. هر کشوری که گذشته تاریخی و فرهنگی دارد، قابل‌هضم شدن نیست. رهبر معظم انقلاب دراین‌باره فرموده‌اند: مساله اصلی این است که فضای مجازی یک مرحله تمدنی جدید را ایجاد می‌کند. مثل انقلاب صنعتی که یک بحثی در بحث‌های تمدنی غرب شد و نشانه‌های این حرکت هم‌ الان پیدا شده است. شاید هویت انقلاب و جامعه دستخوش تغییر شود، شاید هویت انقلاب و جامعه را از دست بدهیم. یک شرکت چندملیتی آمریکایی از گوشه‌ای ما را می‌خواهد اداره کند، تهدید این است که جمهوری اسلامی دست دیگران بیفتد. شما باید شاخص‌های قدرت سایبری را احصا و معلوم کنید که ایران در کدام نقطه این جهان شبکه‌ای قرار دارد. مفهوم حکمرانی در جهان درحال تغییر است و حاکمیت‌ها به‌اندازه گذشته قدرتمند نیستند. بنیان‌ها درحال تغییر هستند و سرعت بسیار بالاست.»

وی یادآور شد: «اکنون پس از دوسال مواجهه با کرونا و زندگی در زیست‌بوم سایبری و جدا شدن از زیست‌بوم حقیقی، بیش‌ازپیش اهمیت بیانات مقام معظم رهبری را نمایان کرده که تاکید کرده‌اند ما باید برای صیانت از خود و ارزش خود کار کنیم، باید از خودمان صیانت کنیم، باید معلوم شود ما کجا ایستاده‌ایم. باید قوی شد. در دنیای امروز همچون گذشته، انسان ضعیف محکوم‌به تسلیم و بندگی است و انسان‌های قوی می‌توانند از خود دفاع کنند و باقی بمانند، البته خداوند وعده داده که مستضعفین روزی سرآمد زمین خواهند شد، به‌شرط آنکه راه درست را انتخاب کنند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «دشمنان می‌خواهند که ما را در استضعاف نگه‌دارند، بنابراین باید با یک رویکرد تحولی در دنیایی که علم، نوآور است نه فناور، ما هم قدر نوآوران خود را بدانیم. با فرهنگ دیگر نمی‌شود بدون نوآوری و خلاقیت روبه‌رو شد، چراکه صدها نوآوری درحال شکل‌گیری است و ما را در خود فرومی‌برد.»

دکتر طهرانچی با اشاره به یکی از دستاوردهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی معرفی‌شده در این رویداد ملی گفت: «جوان همدانی که خلاقیت را در انیمیشن‌سازی به ظهور و ثبوت رسانده و زمان تهیه انیمیشن‌ها را کوتاه کرده، در دنیایی که فضای مجازی حرف جدی می‌زند، باید شناخته و حمایت شود. دنیا مسیر سریعی را درحال طی کردن است که این مسیر تحولات جدی در فضای دانشگاه رقم زده، بنابراین باید فضای جدید را درک کرد. در این مسیر تنها دسترسی به آموزش عالی کافی نیست و باید در آن مهارت نیروی انسانی و تجاری‌سازی را به دانشجویان یاد بدهیم تا بتوانیم اقتصاد دانش‌بنیان را رقم بزنیم.»

وی تصریح کرد: «دانشگاه در گذشته مجموعه‌ای استاتیک بود و در آن آموزش، فرهنگ و پژوهش درکنار هم بودند و مجموعه افعالی در دانشگاه شکل می‌گرفت اما امروز دانشگاه که تربیت قوه عاقله را وظیفه خود می‌داند، فرهنگ و علم آن در هم ممزوج و متاثر از تحولات اقتصادی، اجتماعی و فناورانه است. به همین دلیل امروز از عنوان فناوری‌های فرهنگی استفاده می‌کنیم؛ چراکه درگذشته فناوری خارج از دانشگاه بود و دانشگاه فرهنگ‌ساز و علم‌ساز بود و به‌دنبال فناوری می‌رفت، اما امروز یک رابطه بازتابی بین دانشگاه و جامعه برقرار شده و اقتصاد و اجتماع، علم و فرهنگ را تحت‌تاثیر قرار داده، بنابراین واژه جدیدی تحت‌عنوان صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی خلق شده است.»

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «تاکنون دانشگاهی که فرهنگ‌ساز و علم‌ساز بود، تلاش داشت اقتصاد را علمی کند اما خودش اقتصادی شد. تلاش داشت با فرهنگ و علم سراغ اجتماع برود اما خود از اجتماع تاثیر پذیرفت و خواست فناوری را خلق کند اما خودش متاثر از فناوری شد. پس امروز دلیل آنکه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به صنعت و فناوری توجه دارد، یک باید است نه ذوق و سلیقه و این چرخه باید در سراهای نوآوری، مدارس عالی مهارتی و شعب خارجی دانشگاه آزاد اسلامی و... پیگیری شوند.»

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه ملی و فراملی دارد که این شبکه باید در خدمت هنر فکر و دست جوان ایرانی قرار گیرد، گفت: «ما باید منابع مالی را به پشتوانه دانشجویان خلاق و نوآور خود هدایت کنیم؛ چراکه معتقدیم سرمایه‌های دانشگاه آزاد اسلامی منابع مالی آن نیست، بلکه سرمایه ما نیروی انسانی موثر و شبکه یکپارچه دانشگاه است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «دانشگاه باید متناسب با تحولات بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فناورانه جامعه به مسائل پاسخ صحیح داده و تهدیدات و آسیب‌ها را با نگاه حکیمانه و معقول پاسخ بدهد. همچنین دانشگاه باید نقش‌آفرینی فعال در فرهنگ‌سازی داشته باشد. واقعیت این است که فرهنگ الزام‌آور و تحکمی دیگر چاره‌ساز نیست و حکمت و عقلانیت است که می‌تواند جامعه را هدایت کند. در این مسیر نیازمند مواجهه هوشمند با دشمنی‌های مهاجمان و ستیزه‌گران هستیم و این مواجهه با تحرک، نوآوری و همت حاصل می‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه همه ظرفیت‌های ملی در محصولات و کالاهای فرهنگی را باید به عرصه ظهور برسانیم، به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «یکی از بسته‌های کاری برنامه پنج‌ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی است که در آن ساماندهی زیست‌بوم نوآوری، شبکه‌سازی و خوشه‌سازی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، نقش‌آفرینی و کمک موثر واحدهای دانشگاهی به شکل‌گیری زیست‌بوم‌های محلی نوآوری، توانمندسازی پژوهشگران به‌همراه ترویج فرهنگ کسب‌وکارهای نوآورانه و... دنبال می‌شود.»

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «یکی از ویژگی‌های نخستین رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی توجه به توانمندسازی بود و تنها یک جشنواره صرف نبود، بلکه به‌دنبال اهدافی چون خوشه‌سازی، حمایت، شبکه‌سازی و... بود.»

وی در پایان گفت: «مقام معظم رهبری فرمودند دانشگاه آزاد اسلامی نقش موثری در آموزش عالی دارد؛ گام اول آموزش عالی کمیت بود و در گام دوم آموزش عالی، سبک زندگی‌ساز، کیفی و نوآور است و این درحالی است که «دانشگاه آزاد اسلامی، زیست‌بوم صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی» را به‌عنوان یکی از شعارهای مهم این دانشگاه قرار داده است.»

دکتر طهرانچی همچنین در حاشیه این مراسم از نمایشگاه دستاوردهای صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بازدید کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال شناسایی ظرفیت‌ها و حمایت از آنهاست

فرزاد جهان‌بین نیز در این مراسم گفت: «معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به سیاست‌های دانشگاه و تاکیدات رئیس دانشگاه بر توجه به موضوع خلاقیت و فناوری، همواره تلاش کرده تا در این مسیر حرکت کند.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «بدون‌شک با ایده‌های تکراری نمی‌توان ضریب نفوذ در جامعه ایجاد کرد، بلکه این کار نیازمند زایش مستمر، خلاقیت و آفرینش مستمر است. زمانی که خلاقیت با دانش‌بنیان و فرهنگ گره خورد، فضای فرهنگ تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.»

وی با تاکید بر اهمیت صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی، گفت: «اهمیت این مساله بسیار بالاست و درحال‌حاضر گردش مالی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی در دنیا چیزی حدود دوهزار میلیارد دلار است و 30میلیون نفر نیز در این زمینه به‌صورت مستقیم اشتغال دارند، بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه کرد.»

جهان‌بین خاطرنشان کرد: «ظرفیت‌های بی‌نظیری در کشور وجود دارد که نباید از آن غافل شد. از این‌رو دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال شناسایی ظرفیت‌ها و حمایت از آنهاست تا این ظرفیت‌ها در جامعه اثرگذار باشند.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 600تیم در نخستین رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی شرکت داشته‌اند، گفت: «تمام این تیم‌ها که از مراحل اول در این رویداد شرکت کرده‌اند، توسط دانشگاه مورد حمایت قرار خواهند گرفت تا چرخه تبدیل ایده به محصول کامل شود.» وی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه آزاد اسلامی به قطب صنایع خلاق در کشور تبدیل شود.

رویداد ملی صنایع خلاق شروع یک برنامه منسجم برای شناسایی استعدادهای فرهنگی خلاق است

در ادامه این مراسم روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «برگزاری رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد برای نخستین‌بار شاهد یک اتفاق بین‌رشته‌ای و حوزه‌ای باشیم.»

وی تاکید کرد: «اگر قرار است تحولی در حوزه فناوری و نوآوری به وجود آید، بدون‌شک فرهنگ نقطه شروع آن خواهد بود.»

دهقانی‌فیروزآبادی ادامه داد: «برگزاری رویداد صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی را در دانشگاه به فال نیک می‌گیریم و این رویداد شروع یک برنامه منسجم جامع برای شناسایی استعدادهای فرهنگی خلاق خواهد بود. دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به جنس اساتید، دانشجویان و گستردگی منطقه‌ای که دارد، در حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی می‌تواند اثرگذار باشد.»

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با حمایت‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تاکنون اتفاقات مهمی در حوزه فناوری در دانشگاه رقم خورده است، گفت: «در همین راستا سرمایه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک‌نهاد حمایتی از 25میلیارد تومان به 200میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده و همچنین مقرر شده است برج 50هزار متری زنده‌یاد دکتر حبیبی در واحد علوم‌وتحقیقات به‌عنوان برج نمونه فناوری در حوزه صنایع پیشرفته و خلاق راه‌اندازی شود تا پرچم نمادین دانشگاه شود.»

وی ادامه داد: «در آینده نزدیک شاهد برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم بود که هزار گروه پژوهشی و زیرساخت آزمایشگاهی و کارگاهی، هزار ایده و استارتاپ و هزار شرکت فناور و خلاق را در این رویداد به کشور عرضه خواهیم کرد.» دهقانی‌فیروزآبادی تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک‌نهاد آموزش عالی امروز به‌خوبی نقش خود را در ایجاد انگیزه و باورمند کردن مدیران کشور به این موضوع که حوزه فناوری و نوآوری در صنایع خلاق لازمه حرکت دانشگاه‌هاست، ایفا کرده است.»

ارسال 600 اثر به دبیرخانه نخستین رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی

همچنین حامد افشاری، رئیس هیات داوران نخستین رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: «نخستین رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و با مشارکت سایر بخش‌ها برگزار شد.»

وی ادامه داد: «۶۰۰اثر از واحدهای دانشگاهی به دبیرخانه این جشنواره ارسال و پس از داوری‌های فنی، درنهایت ۶۰اثر انتخاب شدند. دانشجویان در یک دوره سه‌ماهه آموزش‌های لازم را کسب کردند و از میان 60اثر انتخاب‌شده درنهایت پنج تیم به‌عنوان برگزیده انتخاب شد.»

افشاری با بیان اینکه اهمیت صنایع خلاق بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: «اقتصاد دنیا به‌سمت صنایع خلاق و نوآور پیش می‌رود و صنایع بدون خلاقیت و نوآوری بازار خود را از دست خواهند داد. معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این امر مهم پیش‌قدم شده؛ چراکه خلاقیت و نوآوری نیز نیازمند فرهنگ‌سازی است. امیدواریم بتوانیم از این صنعت که تاب‌آوری بالایی دارد، سهمی در اقتصاد جهانی داشته باشیم.» ‌

در ادامه این مراسم، تیم‌های برگزیده رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی به ارائه توضیحاتی درخصوص آثار خود پرداختند.

معرفی برگزیدگان نخستین رویداد

در پایان از تیم‌های برگزیده در رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر به عمل آمد که اسامی آنها به شرح زیر است:
امید سیفی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در محور انیمیشن
صابره ریگی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش در محور طراحی پارچه و پوشش
مریم نعمتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در محور قلم‌زنی
آیدین شهبازی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در محور آفرینش‌های خلاق
ایران پبدنی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در محور طراحی پارچه و لباس.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار