• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۲۵ - ۰۰:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» به بهانه شهادت دانشجوی جهادگر، مصطفی سارنگ معرفی کرد

۸ ستاره درخشان آسمان خدمت به محرومان

در همین سال‌های اخیر هر چندماه یک‌بار خبر از شهادت یک دانشجوی جهادگر، فعالان دانشجویی را متاثر کرده است. آخرین‌شان مصطفی سارنگ، دانشجوی دانشگاه خواجه‌نصیر است که از چندی قبل در استان خراسان‌جنوبی برای برگزاری اردوی جهادی مستقر شده بود، اما به‌واسطه یک سانحه رانندگی و پس از چندروز مداوا در بیمارستان عروج کرد.

۸ ستاره درخشان آسمان خدمت به محرومان

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: حضور در مناطق محروم آنچنان‌که برخی تصور می‌کنند، ساده و بی‌خطر نیست. جهادگران خدمت به محرومان و مستضعفان صرف‌نظر از همه هزینه‌های فردی گاهی اوقات تا پای جان هم برای زنده نگه‌داشتن آرمان و اعتقادشان پیش می‌روند. تعداد دقیقی از مصدومان و جانباختگان اردوهای جهادی در دست نیست، اما با مرور کوتاه اخبار می‌توان بیش از 20 نام را درکنار هم آورد که لیست جهادگران آسمانی را تکمیل می‌کنند. سهم دانشجویان جهادگر اما از این آمار و ارقام کم نیست. در همین سال‌های اخیر هر چندماه یک‌بار خبر از شهادت یک دانشجوی جهادگر، فعالان دانشجویی را متاثر کرده است. آخرین‌شان مصطفی سارنگ، دانشجوی دانشگاه خواجه‌نصیر است که از چندی قبل در استان خراسان‌جنوبی برای برگزاری اردوی جهادی مستقر شده بود، اما به‌واسطه یک سانحه رانندگی و پس از چندروز مداوا در بیمارستان عروج کرد. «فرهیختگان» ضمن تسلیت به دانشجویان فعال عرصه جهاد خدمت‌رسانی، مرور کوتاهی بر یاد و نام و نشان تعدادی از جهادگران اهل دانشگاه داشته که در ادامه می‌خوانید.

مصطفی سارنگ، دومین دانشجوی جهادگر شهید دانشگاه خواجه‌نصیر

شهیدمحمدمصطفی سارنگ، دانشجوی ورودی 97، رشته فیزیک دانشگاه خواجه‌نصیر بود. وی از فعالان جهادی گروه جهادی شهید مومنی در عرصه عمرانی بود و درطول هفت ترم تحصیل خود در رشته فیزیک به فعالیت جهادی نیز می‌پرداخت. سارنگ دو شب گذشته وقتی در حین انجام ماموریت جهادی بود دچار سانحه رانندگی شد. گروه جهادی شهیدمومنی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین‌ طوسی از ۱۸ شهریور لغایت ۲۶ شهریورماه به مدت یک هفته وارد استان خراسان‌جنوبی شده و در منطقه ماژان شهرستان خوسف در روستاهای پی‌رود و کریم‌آباد در عرصه عمرانی خدماتی ازجمله ساخت و مرمت خانه‌های محرومان، ساخت سرویس بهداشتی و کانال‌کشی مزارع مشغول بودند. سارنگ  مسئول پشتیبانی گروه جهادی شهیدحسین مومنی بود که در سال‌های پیش نیز سابقه فعالیت جهادی در دانشگاه را داشت. از آنجاکه محل فعالیت جهادی آنها در منطقه خوسف واقع در خراسان جنوبی بود، پس از تصادف وی را ابتدا به مرکز اورژانس و سپس به بیمارستان امام‌رضا(ع) بیرجند منتقل کردند و همان شب در بیمارستان، دار فانی را وداع گفت و به مقام شهادت نایل شد. غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پیامی درگذشت جهادگر بسیجی مصطفی سارنگ را تسلیت گفت. محمد زهرایی، مسئول بسیج سازندگی کشور با انتشار پیامی، شهادت بسیجی «محمدمصطفی سارنگ» را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «خبر اندوهبار شهادت جهادگر خستگی‌ناپذیر برادر «محمدمصطفی سارنگ» موجب تأثر و تألم اینجانب و جهادگران کشور شد. این جهادگر مخلص همواره در تلاش و خدمت به محرومان و نیازمندان کشور بود و درگذشت ایشان ضایعه‌ای بزرگ برای گروه‌های جهادی ایران اسلامی است. عروج خالصانه و عاشقانه جهادگر بسیجی برادرمصطفی سارنگ، دانشجوی جهادی دانشگاه خواجه‌نصیر در حین خدمت به ولی‌نعمتان خود در مناطق محروم خراسان‌جنوبی موجب تاثر و تالم خاطر بنده گردید.» محمدحسین کفعمی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی نیز طی پیامی، آسمانی شدن محمدمصطفی سارنگ، دانشجوی جهادگر دانشگاه خواجه‌نصیر را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «بی‌شک آسمانی شدن محمدمصطفی سارنگ در راه خدمت به مناطق محروم و مستضعف استان خراسان‌جنوبی، بار دیگر جلوه‌های ایثار و ازخودگذشتگی دانشجویان مکتب سلیمانی را مجسم ساخت که امتداد مکتب سیدالشهدا(ع) است. امروز با تلاش شبانه‌روزی مجاهدین این عرصه و تقدیم جان‌های پاک عزیزانی چون برادر شهیدمان، رفع محرومیت از مستضعفان، این صاحبان واقعی انقلاب، میسر و ممکن شده است. چه خوش‌عاقبتی است که رضایت مردم و رضایت ولی خدا توأمان در راه کسب رضای خداوند نصیب و قسمت گردد.»

حسین علیمرادی، جهادگر از انگلستان برگشته دانشگاه علامه

شهیدحسین علیمرادی،  متولد سال ۱۳۷۴، فارغ‌التحصیل دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، دبیر سابق کانون خیریه این دانشگاه و دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته حسابداری دانشگاه تهران بود. وی از نوجوانی به‌دلیل تحصیل پدرش به انگلستان رفت و در آخر دبیرستان به ایران بازگشت، اما این دغدغه فعالیت جهادی و خیریه‌ای وی از نوجوانی در او وجود داشت.هنگام تحصیل در مدارس انگلستان بود که با خیریه‌های سازماندهی‌شده و کاربری آنها آشنا می‌شود و با خودش عهد می‌کند که وقتی به ایران برگشت به‌طور متمرکز روی ایجاد یک گروه خیریه جهادی فعالیت کند. سوم دبیرستان به‌همراه خانواده به ایران بازگشت و وارد دانشگاه علامه طباطبایی شد و از همان ترم اول به‌طور جدی‌تر تشکیل یک کانون خیریه را دنبال کرد و یک کانون فرهنگی و خیریه‌ای را در دانشگاه علامه به‌راه انداخت که درکنار آن‌ هم به دانشجویان دانشگاه علامه کمک شود و هم فرهنگ‌سازی کار خیر ایجاد شود. نهایتا این رویا به واقعیت پیوست و در ابتدای سال 93 بود که کانون خیریه دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با مسئولیت حسین علیمرادی آغاز به‌کار کرد. وی سمن دانشجویی «دست یاری به دشتیاری» را در سال ۱۳۹۶ تأسیس کرد و قصد داشت با کمک خیرین، ۳۴۰ مدرسه برای ۳۰ هزار دانش‌آموز دشتیاری، یکی از مناطق محروم سیستان‌وبلوچستان بسازد، اما بر اثر سانحه تصادف  در آذرماه سال 98 حین فعالیت جهادی از دنیا رفت. شهید علیمرادی، در سال ۱۳۹۳ با منطقه دشتیاری در ۱۰۰ کیلومتری چابهار آشنا شده بود و از همان سال فعالیت خود را در این منطقه شروع کرده بود. وی تاکنون سه مدرسه در منطقه دشتیاری ساخته است و قرارداد ساخت ۲۳ مدرسه دیگر را تا زمان شهادت خود منعقد کرده بود.

حسین مومنی؛ نخستین جهادگر شهید دهه 90

حسین مومنی، دانشجوی رشته مکانیک دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی، در یکی از اردوهای جهادی دانشگاه در تصادف رانندگی به درجه رفیع شهادت نایل شد. پیکر او صبح روز جمعه ۷ مردادماه از مقابل منزلش روی دستان دانشجویان بسیجی و مردم قدرشناس تشییع شد و در بهشت‌زهرا آرام گرفت. شهید مومنی از دوم راهنمایی به اردوی جهادی در بشاگرد رفت و همین روحیه جهادی شخصیت او را به درجه بالای معنوی رسانده بود. یکی از دوستان او درباره شخصیت این شهید جهادگر می‌گوید: «خودش را خاص جلوه نمی‌داد و بی‌سروصدا با همه زحماتی که می‌کشید، در دانشگاه خواجه‌نصیر هم واحدهای دشوار مهندسی مکانیک را پاس می‌کرد. واضح‌ترین ویژگی حسین بی‌ادعا بودنش بود.کارهای سخت را بی‌سروصدا انجام می‌داد. بعد از اینکه در یک سانحه رانندگی در مسیر روستای صعب‌العبوری به شهادت رسید، قصد داشتیم برای مراسم‌ها کلیپی از تصاویر او تهیه کنیم و به‌زحمت دو یا سه عکس پیدا شد و آنها هم زمانی بود که او متوجه عکاس نبود یا اینکه در یک عکس دسته‌جمعی دیده می‌شد.»

امیرمحمد اژدری، جوان خستگی‌ناپذیر اردوهای جهادی

امیرمحمد اژدری دانشجوی جهادگر، متولد 72 بود. وی از دوران نوجوانی به اردوهای جهادی رفت و بعد از آن علاقه به فعالیت جهادی در وی ریشه دواند تا آنکه در دوران دانشگاه خود تمام هم‌وغم خود را برای فعالیت‌های جهادی گذاشته بود.  مسئولیت گروه پزشکی و درمانی امام‌رضا(ع) و مسئولیت گروه عمرانی امام‌رضا(ع) با وی بود. همچنین اژدری عضو شورای مرکزی قرارگاه امام‌رضا(ع) هرم بود. او در اکثر استان‌های کشور ازجمله لرستان، خوزستان، خراسان، کرمانشاه، ایلام و... سابقه انجام فعالیت‌های جهادی داشت. همین‌طور در حادثه زلزله کرمانشاه از پیش‌قدمان جهادی برای کمک به مردم زلزله زده بود.  درحالی‌که اسـم روسـتای صعب‌العبور سـیرکانه حتی به گوش برخی از اهالی شهرسـتان دلفـان از توابع اسـتان لرسـتان هـم نخورده اسـت حـالا در دل این روسـتا کـه 6 ماه از سـال برفی است، پرچم مدرسـه‌ای به نام شـهید محمد اژدری به اهتزاز درآمده است. محمدمهدی عینی از جهادگران اسـتان لرسـتان پیرامون آشـنایی رفیق شهید خود، امیرمحمد اژدری با مدرسه این روستا تعریف می‌کند و دراین‌باره می‌گوید: «امیـر روحیه غریبی داشـت. از کار خسـته نمی‌شـد. همزمـان ده‌ها کار را بـا هـم جلـو می‌بـرد. اعتمادبه‌نفس بالایی داشـت. دسـت خالـی از تهـران راه می‌افتاد و بـه اینجـا می‌آمد و تیم تشـکیل می‌داد. به سـراغ همه نوع تخصصـی هم می‌رفـت و تعارف نداشـت. بـا حضور گروهی از دندان‌پزشـکان جهـادی، اردوی درمانی در دلفان تشـکیل شـده بـود. گفـت می‌خواهـد بـه روسـتاهای این حوالی سـر بزنـد. آنقدر رفت تا از سـیرکانه سـر درآورد. روسـتایی که آب هم ندارد. شـغل اندک سـاکنانش دامداری اسـت و به‌سختی روزگار می‌گذراننـد. دیـدن صحنـه‌ای قلـب او را بـه درد آورد. طولی نکشـید که پای مسئولان به این روسـتا باز شـد. برای بچه‌ها لباس تهیه کردند و در زمین اهدایی یکی از اهالی، مدرسـه‌ای بنا شـد که حالا به نام شـهید اژدری شناخته می‌شـود.»  روحیه جهادی این جوان توقف‌ناپذیر و خستگی‌ناپذیر می‌نمود تا جایی که سرانجام وقتی که اعضای جهادی این قرارگاه به‌منظور سرکشی به گروه‌های جهادی و شناسایی مناطق محروم جنوب کشور، عازم این مناطق بودند در 25 آبان 1397، طی سانحه رانندگی در استان هرمزگان، امیرمحمد اژدری آسمانی شد و به مقام رفیع شهادت نائل آمد و مهدی مسکنی، دبیر قرارگاه نیز مصدوم شد.

کسری اسماعیلی، جهادگری که پزشکی می‌خواند

شهادت کسری اسماعیلی متولد دوازدهم اردیبهشت‌ماه سال 77 بود. ترم ۹ پزشکی را در دانشگاه بقیه‌الله می‌خواند و مسئول قرارگاه خدمت‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله بود. اسماعیلی هنگام شناسایی منطقه الیگودرز برای برگزاری طرح خدمت‌رسانی جهادی رفته بود که در بیستم مهرماه سال 99 دچار سانحه رانندگی شد و به کاروان جهادگران آسمانی پیوست. اخیرا به همت بسیج دانشجویی مرکز واکسیناسیونی با نام او در محل لانه جاسوسی آمریکا تشکیل شده که روزانه به مردم در این زمینه خدمات ارائه می‌دهد.

شهادت جهادگر یاسوجی که عاشق امام‌رضا بود، در دهه کرامت

عباس دبیقی، دانشجوی رشته زیست‌شناسی دانشگاه پیام نور یاسوج از گروه جهادی این دانشگاه در ایامی که مقارن با دهه کرامت بود و با ارادتی که به علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) داشت، در حین مجاهدت در روستای لما از توابع شهرستان دنا در مردادماه سال 97 به دیدار حق شتافت.

شهید مصطفی پیران جهادگر مقابله با کرونا

مصطفی پیران، دانشجوی رشته فقه و حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج حین ماموریت مقابله با کرونا طی سانحه رانندگی، در فروردین سال 99 به مقام رفیع شهادت نائل شد.

امیر فارس‌حسینی، جهادگر آسمانی دانشگاه امیرکبیر

اوایل شهریور سال 96، 12 هفته از میزبانی جوانان موسسه طلوع حق در چهارراه ولیعصر برای سه‌شنبه‌های مهدوی می‌گذشت. آنها از این طریق در بین شهروندان تهرانی حضور می‌یافتند و برای زنده نگه داشتن موضوع مهدویت در بین مردم گل و شیرینی و شربت پخش می‌کردند. درواقع این فعالیت متشکل از گروهی از جوانانی بود که در زمانه‌ نسیان می‌خواستند یادی و نامی از امام‌شان در ذهن‌های فراموشکار آدم‌های پرمشغله این شهر زنده و بیدار کنند. هفته دوازدهم که تمام شد، گروه جهادی موسسه طلوع حق که شامل چندین جهادگر جوان و دانشجو و دانش‌آموخته بود به سمت گیلان غرب راهی شدند.

روند اردوهای جهادی این‌گونه است که معمولا یک روستا به‌عنوان محل اسکان دائمی درنظر گرفته شده و عملیات عمرانی در چند روستای نزدیک به صورت موازی پیش می‌رود، به صورتی که جهادگران هر روز سر پروژه حاضر و در انتهای روز به محل اسکان خود بازمی‌گردند که با توجه به وضعیت راه‌های بین روستایی تقریبا در تمام اردوهای جهادی وسیله نقلیه مورد استفاده وانت نیسان است.

روستای ویژنان از توابع گیلان‌غرب در این اردوی جهادی به‌عنوان روستای محل اسکان و سه روستای دیگر که یکی از آنها مورت شاوله بود تحت ‌عنوان روستاهای مورد هدف برای عملیات جهادی درنظر گرفته شده بود و فاصله بین این روستاها و محل اسکان جهادگران کمتر از 10 دقیقه بوده است.

عصر شنبه چهارم شهریورماه سال 1396، زمانی که جهادگران پس از پایان کار آن روز، در راه بازگشت به محل اسکان بودند با بی‌احتیاطی راننده بومی نیسان مواجه می‌شوند که درنهایت این بی‌احتیاطی منجر به واژگونی نیسان در دره می‌شود و متاسفانه در این حادثه دو نفر از جهادگران به نام‌های امین شیرازی ۳۴ ساله که دانش‌آموخته عمران بود و همسر و فرزندان کوچک داشت و همچنین سیدامیر فارس‌حسینی ۲۱ ساله دانشجوی ترم آخر معماری دانشگاه امیرکبیر به مقام رفیع شهادت نائل می‌شوند و دارفانی را وداع می‌گویند همچنین 11 جهادگر دیگر در این حادثه مصدوم شده و به بیمارستان منتقل شدند. غالب این مصدومان را دانشجویان تشکیل می‌دادند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار