• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۲۱ - ۰۰:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فهرست وزرای پیشنهادی رئیسی به مجلس رسید همکاران رئیس‌جمهور چه رویکردهایی دارند؟

آرایش شروع دولت

آن‌طور که انتظار می‌رفت رئیسی درمجموع کابینه جوان‌تری را نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم حسن روحانی جمع کرده است. میانگین سن کابینه‌ای که او به مجلس معرفی کرده است 52.4 است. میانگین سن دولت یازدهم 57 سال و دولت دوازدهم 58 سال بود. رئیسی با انتخاب وزرایش، دولت را حدود 6 سال جوان‌تر کرده است.

آرایش شروع دولت

ساعتی پس از آنکه علی نیک‌زاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد که با توجه به «هماهنگی صورت‌گرفته» با رئیس مجلس، فهرست وزرای پیشنهادی کابینه در جلسه علنی «شنبه 23 مرداد اعلام وصول خواهد شد»، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور لیست وزرای پیشنهادی‌اش را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. رئیسی برای معرفی وزرای پیشنهادی، از روز تحلیف 10 روز فرصت داشت اما با توجه به توصیه رهبر انقلاب برای تشکیل سریع دولت، دیروز کابینه پیشنهادی‌اش را تقدیم مجلس کرد.

 آن‌طور که انتظار می‌رفت رئیسی درمجموع کابینه جوان‌تری را نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم حسن روحانی جمع کرده است. میانگین سن کابینه‌ای که او به مجلس معرفی کرده است 52.4 است. میانگین سن دولت یازدهم 57 سال و دولت دوازدهم 58 سال بود. رئیسی با انتخاب وزرایش، دولت را حدود 6 سال جوان‌تر کرده است. کابینه‌ای که رئیسی دیروز به مجلس معرفی کرده است ترکیب نسبتا متوازنی از چهره‌هایی باتجربه و کارآزموده و چهره‌هایی شناخته‌شده و نیز چهره‌های جوان بود. در این میان اما بررسی سوابق برخی از اعضای کابینه نشان می‌دهد آنها یا در آستان قدس رضوی در کنار رئیسی بوده‌اند یا در قوه قضائیه با او همکاری کرده‌اند. این ترکیب البته نه براساس اراده فردی که حاصل مجموعه مشورت‌هایی بوده که در حدود دو ماه گذشته به رئیس‌جمهور داده شده است. «فرهیختگان» پیش از این در گزارشی به این مکانیسم اشاره کرده و نوشته بود که او کارگروه‌هایی را در زیرمجموعه چند کمیته طراحی کرده است تا جمع‌بندی‌ از وضع موجود را به کمیسیون تلفیق ارائه دهد و کمیسیون براساس آن افرادی را برای عضویت در کابینه به رئیس‌جمهور معرفی کند. با این حال اما انتخاب نهایی کابینه با سیدابراهیم رئیسی بوده است. برپایه طراحی همین مدل بود که در هفته‌های گذشته، همچون دولت سابق، خبری از ترکیب کابینه در فضای رسانه‌ای منتشر نمی‌شد. اکنون باید دید مجلس شورای اسلامی چه رایی به وزرای پیشنهادی رئیسی خواهد داد. با توجه به فضای مثبت بین دو قوه و همچنین تعامل مجالس با دولت‌های نخست، احتمال این وجود دارد که کابینه با همین وزرای پیشنهادی تشکیل شود.

وزیر کشور

سردار احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور با ۶۳ سال سن مسن‌ترین عضو احتمالی کابینه سیدابراهیم رئیسی است. وحیدی دانش‌آموخته کارشناسی الکترونیک از دانشگاه امیرکبیر، ارشد صنایع از دانشگاه علم‌وصنعت و دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه امام‌صادق(ع) است.

او قبل از سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشته است. وحیدی پیش از این‌هم در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد و سیدمحمد خاتمی در سمت معاون و قائم‌مقام وزیر دفاع حضور داشته است و در دولت دهم نیز بین سال‌های ۸۸ تا ۹۲ به‌عنوان وزیر دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح فعالیت می‌کرد.

در دولت دهم به اتهام فعالیت‌هایش در حوزه هسته‌ای در لیست تحریمی ایالات‌متحده آمریکا قرار گرفت. با پایان دولت دهم وحیدی با حکم مقام‌معظم‌رهبری به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد و رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

او که هم‌اکنون رئیس دانشگاه‌عالی دفاع ملی است، مواضع قاطعی درباره قدرت دفاعی کشور دارد. وحیدی گفته: «هرکس با قدرت دفاعی کشور مخالفت کند با امنیت ایران بازی کرده است.» این اظهارات تقریبا برخلاف سیره دولت سابق است.

وزیر امور خارجه

پنج سال پیش محمدجواد ظریف، فکرش را نمی‌کرد فردی را که از معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه برکنار می‌کند، روزی وزیر خارجه ایران شود. دیروز سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان را که پس از برکناری، مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی شده است به‌عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

امیرعبداللهیان 57ساله، دیپلماتی است که کارشناسی‌اش را در رشته روابط دیپلماتیک از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و کارشناسی‌ارشد و دکتری‌اش را در رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران گرفته است.

او را از دیپلمات‌های نزدیک به مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا می‌دانند و در دوره حضورش در وزارت خارجه، ارتباطاتی با فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت. مدیرکل خلیج‌فارس و خاورمیانه وزارت امورخارجه، سفیر ایران در بحرین و رئیس ستاد ویژه عراق وزارت امور خارجه از دیگر مسئولیت‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه است.

امیرعبداللهیان به‌علاوه تألیفات و مقالات متعدد علمی و پژوهشی در حوزه روابط بین‌الملل دارد. باتوجه به تاکید رئیسی بر تقویت ارتباطات با کشورهای همسایه، به‌نظر امیرعبداللهیان باتوجه به سوابق دیرینه‌اش، بتواند در این جایگاه نقش موثری ایفا کند.

وزیر بهداشت

دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر پیشنهادی بهداشت، به‌نظر نمی‌رسد درطول 4 سال وزارت احتمالی‌اش، دغدغه‌ای جدی‌تر از مقابله با پاندمی ویروس کرونا داشته باشد. بحران برای او، پیش از تصدی مسئولیت آغاز شده است. عین‌اللهی مانند سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی و محمدحسین طریقت‌منفرد وزرای بهداشت دولت روحانی و احمدی‌نژاد، یک چشم‌پزشک است. او که خاطراتش از جنگ توسط بسیج جامعه پزشکی منتشر شده، در گفت‌وگویی گفته که «در تمامی عملیات‌های جنگ حضور داشته است.» او از ابتدای جنگ تا سال ۱۳۶۳ به‌عنوان نیروی پزشکی در جبهه و سپس به‌عنوان مسئول در امر امداد و درمان تا سال ۱۳۶۷ خدمت کرده است. عین‌اللهی 63 ساله استاد تمام دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی است که سابقه معاونت در وزارت بهداشت در دوره وزارت طریقت‌منفرد را نیز دارد. او در دولت روحانی با حکم سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، مشاور و نماینده وزیر در شورای گسترش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی شد. عین‌اللهی از سال 88 تاکنون ریاست قطب چشم‌پزشکی کشور را برعهده داشته است. آخرین مسئولیت وی ریاست مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شهید دکتر لبافی‌نژاد در تهران است. او نویسنده ۳۵ کتاب، ۴ مقاله فارسی و ۹ مقاله انگلیسی است.

وزیر دادگستری

امین‌حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری، حقوقدانی است که یک دوره نیز سابقه نمایندگی مجلس را داشته است. رحیمی 53 ساله در مجلس هشتم، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی بود. او که سابقه دادستانی دیوان محاسبات کشور را در کارنامه‌اش دارد، در شهریورماه 92، با انتخاب رحمانی‌فضلی به‌عنوان وزیر کشور دولت یازدهم، با آرای وکلای مردم، به ریاست دیوان محاسبات کشور رسید. رحیمی سابقه قضاوت در دستگاه قضا را نیز دارد. او معاون ریاست کلی دادگاه انقلاب تهران و دادگاه‌های عمومی کشور و عضو «هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس نهم» نیز بوده است. معاونت سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور و ریاست مرکز امور هماهنگی مجلس ازجمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی است. آخرین مسئولیت رحیمی که هنوز نیز آن را برعهده دارد، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه‌قضائیه است. به‌دلیل سوابق رحیمی در سطح عالی دو قوه قضائیه و مقننه و نهادهای وابسته به آن، غلامرضا محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه‌قضائیه او را به سیدابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت دادگستری پیشنهاد کرده است. او با این سوابق احتمالا کار سختی در مجلس نخواهد داشت و تجربه تاریخی نیز نشان داده مجلس در رای اعتماد به وزرای دادگستری، سختگیری خاصی نخواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمدمهدی اسماعیلی تحصیلات عالیه‌اش را در مدرسه عالی شهیدمطهری یعنی همان مدرسه‌ای آغاز کرده که رئیسی دکتری حقوقش را از آنجا دریافت کرده است. او دکتری علوم‌سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی دارد و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران است. اسماعیلی 46 ساله سوابقی در حوزه فرهنگی نیز دارد و از چهره‌های فرهنگی و علمی نخبه جبهه انقلاب به‌شمار می‌رود. اسماعیلی با تالیف کتاب‌هایی همچون «مطالعه تطبیقی ماموریت‌ها و اقدامات دستگاه‌های فرهنگی» و «الگوهای مدیریت فرهنگی» روی کاغذ صاحب ایده مدیریتی در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود. اسماعیلی در زمان تولیت رئیسی در آستان قدس به‌عنوان مشاور فرهنگی او و همچنین رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس فعالیت‌ کرده است. او در دولت نهم رئیس کمیسیون فرهنگی و رسانه و همچنین معاون فرهنگی‌اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری بوده است. در دولت دهم اسماعیلی به‌عنوان معاونت فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان به‌کار گرفته شده است. وزیر پیشنهادی ارشاد همچنین عضویت در کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد در زمان وزارت صفارهرندی، عضویت در شورای پژوهش هنری کشور و مدیریت برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما را نیز در کارنامه فرهنگی خود دارد.

وزیر نیرو

علی‌اکبر محرابیان 52 ساله وزیر پیشنهادی نیرو، از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسبق ایران است. محرابیان دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه علم‌وصنعت و کارشناسی ارشد علوم اقتصادی از دانشگاه تهران است. سابقه همکاری وی و احمدی‌نژاد به دوران شهرداری احمدی‌نژاد بازمی‌گردد. در آن دوران محرابیان عضو هیات‌مدیره فروشگاه زنجیره‌ای شهروند شد. در دولت‌های نهم و دهم محرابیان تا زمان ادغام وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی در اردیبهشت 90 سکاندار وزارتخانه صنایع و معادن بود. پس از این اقدام، ماموریت محرابیان در دولت دهم ادامه پیدا کرد و او با حکم احمدی‌نژاد تا پایان دولت دهم رئیس ستاد مهر ماندگار شد؛ ستادی که کارویژه آن اتمام پروژه‌های بزرگ و زیربنایی در کشور بود. در 8 سال گذشته که دولت حسن روحانی بر سر کار بود، محرابیان مسئولیت جدی نداشته است و همین فراغت باعث شد وی تحصیلات خود را در مقطع دکتری اقتصاد در دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات ادامه دهد. از پایان‌نامه محرابیان که «اثرات آزادسازی تعرفه برق بر رشد اقتصادی و رفاه خانوار با رویکرد اقتصادی مقاومتی» بوده می‌توان دریافت که او دارای تفکرات اقتصاد بازار آزاد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت

سیدرضا فاطمی‌امین از دیگر وزرای جوان دولت رئیسی محسوب می‌شود که قرار است در 47سالگی به‌عنوان وزیر صمت کابینه رئیسی به مجلس معرفی شود. فاطمی‌امین مدرک دکتری مدیریت راهبردی دانش خود را از دانشگاه دفاع ملی دریافت کرده است. او به‌عنوان مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس با رئیسی همکاری داشته است و اکنون نیز به‌عنوان قائم‌مقام به همکاری خود با آستان قدس ادامه می‌دهد. رئیسی دی‌ماه 97 خبر از صفر شدن تعداد شرکت‌های زیان‌ده آستان قدس داده بود که آن زمان زیر نظر فاطمی‌امین فعالیت می‌کردند. به‌نظر می‌رسد همین سابقه مثبت فاطمی‌امین در آستان قدس و سابقه اجرایی او در قسمت‌های مختلف وزارت صمت در دولت‌های نهم و دهم، رئیسی را مجاب کرده تا صندلی این وزارتخانه را به او پیشنهاد دهد.  ازجمله سوابقی اجرایی‌ای که فاطمی‌امین در دوران حضورش در وزارت صمت دارد، می‌توان به ریاست ستاد تحول صنایع و معدن، معاونت برنامه‌ریزی، دبیری ستاد سرمایه‌گذاری و سخنگویی این وزارتخانه اشاره کرد.  فاطمی‌امین همچنین ریاست کمیسیون صنایع، معادن و ارتباطات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، عضویت در شورای عالی آموزش‌وپرورش و اجرای طرح نوسازی خودرو‌های فرسوده کشور را نیز در کارنامه اجرایی خود دارد.

وزیر اطلاعات

وزیر اطلاعات پیشنهادی رئیسی نیز از آستان قدس قرار است به کابینه بپیوندد. سیداسماعیل خطیب که درس خارج فقه را در محضر مراجعی همچون رهبر انقلاب، فاضل‌لنکرانی و مکارم‌شیرازی گذرانده است، در دوره تولیت فعلی آستان قدس، حراست این آستان را برعهده داشته است. خطیب 60‌ساله، پیش از این به‌عنوان رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضائیه با رئیسی همکاری نزدیک داشته است. او همچنین فعالیت‌های اطلاعاتی‌اش را سال 59 در اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران آغاز کرد و سابقه فعالیت در وزارت اطلاعات و بیت‌رهبری را نیز در کارنامه دارد. درباره سوابق خطیب، اطلاعات واضحی در دسترس نیست، اما سیدابراهیم رئیسی در مراسم معرفی او به‌عنوان رئیس جدید مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضائیه گفته که خطیب در «دفتر مقام‌معظم‌رهبری» اشتغال داشته‌ و «به سهولت امکان نداشت این جابه‌جایی» صورت گیرد، ولی با «پیگیری‌های شخصی آیت‌الله آملی‌لاریجانی» این کار صورت گرفت. به گفته رئیسی، خطیب «قریب‌ به یک‌دهه کامل ماموریت قضایی» داشته است. اکنون و پس از پایان ماموریت رئیسی در دستگاه قضا، او خطیب را با توجه به اینکه وزارت اطلاعات یکی از نقاط حساس و مخزن‌الاسرار نیز محسوب می‌شود، به دولتش فراخوانده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات‌وفناوری رئیسی به مجلس شورای اسلامی است. حاشیه‌های او همزمان با معرفی‌اش به‌عنوان وزیر علوم آغاز شد. گفته می‌شود این استاد 55ساله شیمی که پیش‌تر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینای همدان نیز بوده است، بیش از 500 مقاله ISI نوشته است. اساتید و دانشجویانی که مقالات ISI نوشته‌اند، به‌خوبی می‌دانند تقریبا بعید است یک نفر بتواند این تعداد مقاله را به‌تنهایی بنویسد. او اگر در 30 سال اخیر به‌صورت مداوم مشغول نگارش مقاله بوده باشد، باید ماهانه بیش از یک مقاله نوشته باشد که به این آمار دست پیدا کند. این موضوع احتمالا در بررسی صلاحیت او در مجلس مورد توجه قرار خواهد گرفت. زلفی‌گل دارای مدرک دکتری است. او در مقطع دکتری به‌عنوان دانشجوی دکتری نمونه دانشگاه شیراز انتخاب‌شده و مورد تقدیر قرار گرفت و بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی دکتری، در دانشگاه بوعلی‌سینا به‌عنوان استادیار مشغول به تدریس و تحقیق شد. قائم‌مقام معاون‌اول رئیس‌جمهور در بنیاد نخبگان در دولت نهم، عضو کمیسیون مشورتی نخبگان و استعداد‌های درخشان شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر و نایب‌رئیس انجمن شیمی ایران، از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی در مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی کشور است.

وزیر کار

حجت‌الله عبدالملکی با 40 سال سن، جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه رئیسی محسوب می‌شود. او مدرک دکتری اقتصاد خود را از دانشگاه اصفهان دریافت کرده و عضو هیات‌علمی دانشگاه امام‌صادق(ع) است. عبدالملکی که مولف 5 عنوان کتاب و 37 عنوان مقاله علمی است، در کارنامه علمی خود مدیریت بنیاد دانشنامه اقتصاد اسلامی و دبیری اندیشکده آمایش بنیادین- مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را نیز دارد. او درحال حاضر به‌عنوان معاون در کمیته امداد فعالیت می‌کند. دبیری شورای اقتصاد صداوسیما، عضویت در هیأت‌مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور و عضویت در شورای فقهی صنعت بیمه از دیگر سوابق اجرایی عبدالملکی محسوب می‌شود. عبدالملکی اظهارات عجیب زیادی در این سال‌ها داشته است. او نداشتن آینده اقتصادی را مهم‌ترین عامل نرفتن به‌سمت ازدواج دانسته بود و برای حل آن مدعی ارائه طرحی بود که طی آن در لحظه ازدواج یک شرکت به نام زوجین ثبت شود. او همچنین در اظهارنظری گفته بود به‌ازای تغییر هر یک درصد زمین کشاورزی به صنعت، دامپروری یا ساخت‌وساز 12 میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد. به توئیت او درباره ایجاد شغل با مبلغ «یک میلیون تومان» در فضای مجازی، واکنش‌های طنزی نشان داده شده است.

وزیر اقتصاد

سیداحسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد با 41 سال سن، یکی از جوان‌ترین وزرای پیشنهادی دولت رئیسی است. او درحالی به‌عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی شد که در محافل رسانه‌ای، شانس چهره‌های شاخص دیگری نیز برای این جایگاه بالا بود. خاندوزی استادیار اقتصاد اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی است.

خاندوزی درحال حاضر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است. از سوابق کاری خاندوزی می‌توان به عضویت در هسته اندیشه‌ورزی وزارت امور اقتصادی و دارایی، عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی، کارشناس کمیسیون اقتصاد کلان و بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر شورای اقتصادی سازمان صداوسیما اشاره کرد. او عضو هیات‌مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز است؛ سازمان مردم‌نهادی که احمد توکلی و الیاس نادران آن را در سال ۹۴ تاسیس کرده‌اند و هدف آن مبارزه با فساد و رانت است.

سیداحسان خاندوزی از آنجایی که مبتکر طرح‌های مالیاتی در مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طی سالیان گذشته بوده است، می‌تواند در دولت برای اجرایی‌کردن این طرح‌ها در وزارت اقتصاد و امور دارایی کشور موثر باشد. در شرایط فعلی، یکی از بزرگ‌ترین معضلات اقتصاد، بحران کسری بودجه و رشد بی‌ضابطه نقدینگی است.

وزیر دفاع

امیر سرتیپ محمدرضا قرایی‌آشتیانی، وزیر پیشنهادی دفاع 61 سال دارد. وی دارای مدرک تحصیلی دکتری تخصصی علوم دفاعی راهبردی و عضو هیأت‌علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با مرتبه دانشیاری است. آشتیانی در دوران جنگ تحمیلی در جبهه‌های مختلف حضور داشته است و از سال 63 به بعد، باتوجه به تجاربی که وی از مقابله با ضدانقلاب در کردستان کسب کرده بود، با دستور شهید سرلشکر صیادشیرازی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش، مأمور آموزش دانشجویان افسری دانشگاه امام‌علی(ع) شد. آشتیانی پس از پایان جنگ تحمیلی تاسال 87 عهده‌دار سمت‌های عالی در ارتش جمهوری اسلامی همچون جانشینی فرماندهی نیروی زمینی و معاونت آماد و پشتیبانی بوده است. آشتیانی همچنین با حکم رهبر انقلاب بین سال‌های 84 تا 87 جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی بوده است. وی از سال 87 به ستاد کل نیروهای مسلح رفت و در این مدت عهده‌دار سمت‌های مهمی چون جانشینی معاونت آماد ستادکل نیروهای مسلح، جانشینی طرح و برنامه ستادکل و ریاست گروه مدیریت راهبردی و منابع انسانی ستادکل شد. او از تیرماه 98 تاکنون با حکم فرماندهی کل قوا جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بوده است. آشتیانی باتوجه به سوابقش احتمالا در جلسه رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی، کار سختی برای جلب‌نظر مثبت نمایندگان مجلس نداشته باشد.

وزیر ارتباطات

زمزمه‌های حضور عیسی زارع‌پور در کابینه رئیسی از هفته گذشته شنیده می‌شد. او وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم است. زارع‌پور 42 ساله مدرک کارشناسی‌ارشد مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار) از دانشگاه شریف دارد. او دوره‌های دکتری و دو دوره پسادکتری را به‌ترتیب در دانشگاه‌های شریف و نیوساوت‌ولز استرالیا گذرانده است و از سال 96 عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم‌وصنعت ایران است. آن‌طور که رسانه‌ها نوشته‌اند یکی از طرح‌های پژوهشی زارع‌پور به‌عنوان برترین طرح IT دانشجویی در استرالیا شناخته شده و پایان‌نامه مقطع دکتری وی نیز به‌عنوان یکی از دو پایان‌نامه برتر دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه نیوساوت‌ولز شناخته شده است. او مشاور وزرای دولت‌های نهم و دهم ازجمله وزیر ارتباطات، وزیر بهداشت، معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، عضو کمیسیون ملی یونسکو، نماینده وزارت ارشاد و عضو کمیسیون فناوری دولت در دولت دهم بوده است. به‌طور حتم یکی از چالش‌هایی که زارع‌پور درصورت رای اعتماد از مجلس با آن روبه‌رو خواهد بود، طرح مجلس موسوم به صیانت از فضای مجازی است که بررسی آن سروصدای زیادی در کشور به‌پا کرده است.

وزیر نفت

خبرهای زیادی در روزهای گذشته درباره جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت در رسانه‌ها منتشر شده است. این حجم از تولید اخبار درباره یک گزینه وزارت، کمی شائبه‌برانگیز است. اوجی 55‌ساله دانش‌آموخته رشته مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت بوده و عمده سوابق کاری او محدود به حوزه نفت، گاز و انرژی بوده است. اوجی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در دولت دهم، رئیس هیأت‌مدیره نظارت بر تولید و پالایشگاه‌های گازی، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیأت‌مدیره شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، رئیس هیأت‌مدیره شرکت مهندسی توسعه گاز ایران، مدیرعامل گروه اقتصاد مفید، مدیرعامل هلدینگ انرژی‌گستر سینا و مدیرعامل و نایب‌رئیس هیأت‌مدیره هلدینگ نفت و گازی توسعه پترو مفید، عضو هیأت‌امنای دانشگاه صنعت نفت و عضو هیأت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت بوده است. اوجی از سال 98 مدیرعامل هلدینگ انرژی‌گستر سینا (زیرمجموعه بنیاد مستضعفان) بوده است. او سال گذشته در لیست تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت. گفته می‌شود او پیشنهاد تهاتر کالا دربرابر گاز وارداتی از ترکمنستان را برای نخستین‌بار در دوران وزارت مسعود میرکاظمی مطرح کرده و خودش نیز مامور انتقال شمش‌های طلا به کشورهای همسایه بوده است.

وزیر ورزش و جوانان

سیدحمید سجادی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان 52 ساله و دانش‌آموخته دکتری تخصصی مدیریت در تربیت بدنی است. سجادی از قهرمانان ملی ایران در رشته دوومیدانی است که در دوران فعالیت ورزشی خود موفق به کسب یک مدال نقره و ۴ مدال برنز قهرمانی آسیا شده است. سجادی در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون یکی از دو نماینده و در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا تنها نماینده دوومیدانی ایران بود. باوجود اینکه وی حدود دودهه است از ورزش قهرمانی خداحافظی کرده، اما برخی از رکوردهای دو ایران مانند رکورد سه هزار متر با مانع، دو پنج هزارمتر و دو ده‌هزار متر همچنان دراختیار اوست. سجادی تجربه مدیریت ورزشی در سطوح مختلف را داشته است. او پیش‌تر نیز یک‌بار توسط محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس اصولگرای هشتم معرفی شد، اما با ۱۳۷ رای مخالف نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند. از نکات قابل‌توجه کارنامه وی اختلافات پیشین سجادی با فرهاد رهبر از چهره‌های نزدیک به رئیسی است. سال ۹۶ با حکم رهبر رئیس وقت دانشگاه آزاد، سجادی به‌عنوان مدیرکل تربیت‌بدنی و ورزش این دانشگاه منصوب شد، اما 10روز بعد به اتهام ارتباط وی با جریان احمدی‌نژاد، برکنار شد.

وزیر میراث فرهنگی

سیدعزت‌الله ضرغامی یکی از شناخته‌شده‌ترین گزینه‌های پیشنهادی رئیسی است که برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مجلس معرفی شده است. ضرغامی 68 ساله را بسیاری به صبحانه‌های کاری‌اش می‌شناسند که با حضور چهره‌های سرشناس سیاسی و فرهنگی ترتیب می‌دهد. او در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 می‌خواست زیر میزی بزند که «منافع ملت در آن رعایت نمی‌شود»، اما سد شورای نگهبان، مانع از حضورش در انتخابات شد. او دانش‌آموخته کارشناسی عمران از دانشگاه امیرکبیر و کارشناسی‌ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی است. ضرغامی فعالیت سیاسی‌اش را از سال 61 در سپاه پاسداران و در برنامه رادیویی آغاز کرد و یک‌دهه بعد معاون وزیر فرهنگ و ارشاد در امور مجلس شد. در سال 74 معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و چندی بعد در سال 83 به ریاست سازمان صداوسیما منصوب شد و تا سال 93 نیز در این سمت باقی ماند. ضرغامی هم‌اکنون عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است. مهم‌ترین پروژه او در 10 سال ریاستش دیجیتالی کردن صداوسیما بوده است. اصلاح‌طلبان صداوسیمای ضرغامی را متهم به «بسته» بودن با «نگاهی جناحی» می‌کردند که «کمترین تریبون» را به آنها می‌داد، اما او همواره این ادعاها را رد کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر 49ساله پیشنهادی وزارتخانه جهاد کشاورزی دولت سیزدهم است. او درحال حاضر نماینده مردم کاشان و آران‌وبیدگل در مجلس و همچنین عضو هیات‌علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران است. ساداتی‌نژاد، در مجلس دهم ریاست فراکسیون آب را برعهده داشت و هم‌اکنون، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی است. وزیر پیشنهادی کشاورزی، کارشناسی رشته مهندسی منابع طبیعی-‌آبخیزداری را در دانشگاه مازندران، کارشناسی‌ارشد همان رشته را در دانشگاه تربیت‌مدرس گذرانده و مدرک دکتری خود را در رشته مهندسی هیدرولوژی، از دانشگاه دولتی مسکو اخذ کرده است. او عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مسکو و از موسسان انجمن اسلامی منطقه اروپای‌شرقی و کشور‌های مشترک‌المنافع بود. در کارنامه ساداتی‌نژاد، سابقه عضویت در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست صندوق پژوهشگران و فناوران ریاست‌جمهوری، عضویت در شورای تحقیقات آب کشور و دبیری کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری دیده می‌شود. گفته می‌شود ساداتی‌نژاد، در فرآیند تصویب لوایح و طرح‌های مرتبط با کشاورزی، دامداری، شیلات، منابع طبیعی و محیط‌زیست در دولت یازدهم، نقش داشته است.

وزیر مسکن و شهرسازی

بسیاری انتظار داشتند رستم قاسمی با توجه به سوابقش، گزینه پیشنهادی وزارت نفت در کابینه رئیسی باشد، اما رئیسی او را برای وزارت مسکن و شهرسازی به مجلس پیشنهاد کرد. قاسمی هم مانند ضرغامی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بود، اما شب قبل از اعلام اسامی کاندیداهای احرازصلاحیت‌شده، به‌نفع رئیسی انصراف داد. قاسمی مانند محرابیان و وحیدی جزء چهره‌هایی است که سابقه حضور در دولت محمود احمدی‌نژاد را دارد. راه‌اندازی پروژه ستاره خلیج‌فارس مهم‌ترین دستاورد مدیریتی قاسمی در زمان وزارت نفت است. این پروژه از آن جهت دارای اهمیت است که بعد از اتفاقات سال ۸۸، آمریکا با وضع تحریم‌ بنزینی علیه ایران، سعی در ایجاد نارضایتی عمومی و فلج‌کردن اقتصاد کشور را داشت، اما پروژه ستاره خلیج‌فارس ایران را در تولید بنزین خودکفا و تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرد. قاسمی که سابقه حضور در سپاه پاسداران و فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا را در کارنامه دارد، پس از اتمام دولت دهم مجددا به سپاه بازگشت و با حکم سردار شهید قاسم سلیمانی، معاون اقتصادی نیروی قدس شد. او هم‌اکنون نیز معاون این نیرو است. قاسمی در سه سال اخیر که فروش نفت ایران کاهش یافته، از چهره‌های دورزننده تحریم‌های نفتی آمریکا بوده است.

وزیر آموزش‌وپرورش

حسین باغ‌گلی نامی تقریبا ناآشنا برای جامعه فرهنگیان است. او با 43 سال سن قرار است وزیر آموزش‌وپرورش شود. باغ‌گلی فاقد تجربه کلان مدیریتی برای مدیریت بیش از 15 میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون پرسنل وزارتخانه است. بزرگ‌ترین عنوان اجرایی او که دکتری علوم‌تربیتی خود را از دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرده و اکنون نیز عضو هیات‌علمی همین دانشگاه است، مدیرعاملی بنیاد فرهنگی رضوی از سال ۱۳۹۷ تاکنون محسوب می‌شود؛ بنیادی که شامل 19 مدرسه غیردولتی در مناطق محروم استان خراسان رضوی است و حدود 7 هزار نفر دانش‌آموز را تحت پوشش دارد. فعالیت به‌عنوان عضو متخصص در کارگروه پرورشی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی و دبیری شورای ‏علمی جشنواره ملی فعالیت‌های دینی و قرآنی معلمان ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از دیگر سوابق اجرایی باغ‌گلی محسوب می‌شود. باغ‌گلی 5 سال در دانشگاه فرهنگیان تدریس کرده و طرح‌هایی همچون ‏دبستان ابتدایی رشاد و راهبری مدیریتی آن (به مدت سه‌سال) را تدوین کرده است. طراحی و اجرای سامانه آموزش مجازی، راه‌اندازی مرکز نوآوری‌های تربیتی و مدل‌سازی تربیتی ازجمله طراحی و اجرای مدل اختصاصی پیش‌دبستانی ‏اسلامی و رضوی با رویکرد تجربه زیست اجتماعی، بخشی دیگر از اقداماتی است که او انجام داده است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه

مسعود میرکاظمی که دیروز حکم انتصابش به‌عنوان رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دولت سیزدهم توسط رئیسی ابلاغ شد، دکتری مهندسی صنایع خود را سال 75 از دانشگاه تربیت‌مدرس دریافت کرد. او یک سال ریاست دانشگاه شاهد را در کارنامه دارد. مهم‌ترین نقدی که نسبت‌به حضور او در جایگاه رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به‌عنوان یک نهاد تخصصی حوزه اقتصاد مطرح می‌شود، عدم تطابق مدرک تحصیلی او با این حوزه است. جدا از مدرک تحصیلی غیرمرتبط، سابقه اجرایی میرکاظمی نیز انتقادات بسیاری را به‌همراه داشته است. او یک سال بعد از فعالیتش به‌عنوان مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا، در سال 84 تصدی وزارت بازرگانی دولت نهم را به‌عهده می‌گیرد، ولی به‌دلیل آنچه عدم حمایت از واحدهای تولیدی، با واردات بی‌رویه عنوان می‌شد، استیضاحش به هیات‌رئیسه مجلس ارسال شد. این طرح در واپسین روزهای فعالیت مجلس به اجرا گذاشته نشد و میرکاظمی از استیضاح در امان ماند. میرکاظمی در دولت دهم به‌عنوان وزیر نفت به مجلس پیشنهاد شد و با 147 رای کمترین رای اعتماد در میان سایر وزرای دولت را کسب کرد. میرکاظمی در وزارت نفت دوبار برای استیضاح راه بهارستان را درپیش گرفت، البته او توانست نمایندگان را از پاسخ‌های خود قانع کند.

 

در همین رابطه مطلب زیر را بخوانید:

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار