• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۱۷ - ۱۲:۵۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
دکتر طهرانچی در نشست مجازی با خبرنگاران از رسانه و بایسته های آینده آموزش عالی گفت

وزیر علوم برای آموزش حضوری واکسیناسیون را پیگیری کند

رئیس دانشگاه آزاد در خصوص اقدامات وزیر علوم آینده گفت: «معتقدم اولین کاری که وزیر علوم آتی باید در گام اول حضورش در این وزارتخانه انجام دهد، حل مشکلات مربوط به نظام آموزشی درون‌دانشگاهی است. مساله دومی که این مقام مسئول باید آن را مدنظر قرار دهد هم مقوله واکسیناسیون جامع دانشجویان است تا از این طریق بستر حضور دانشجویان در دانشگاه فراهم شود.

وزیر علوم برای آموزش حضوری واکسیناسیون را پیگیری کند

 

مراسم گرامیداشت روز خبرنگار روز گذشته با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و خبرنگاران حوزه‌های دانشگاه و علم‌وفناوری اصحاب رسانه به‌صورت مجازی برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار و تبریک این روز، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه‌ای از رسانه‌ها را در خود دارد و لازم دانستیم که چنین نشستی را به‌منظور تجلیل و قدردانی از خبرنگاران فعال حوزه دانشگاه داشته باشیم، البته علاقه‌مند بودم که این جلسه به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، اما شرایط کرونایی مانع این کار شد. امیدوارم به‌زودی بتوانیم در نشست خبری در خدمت اصحاب رسانه باشیم.»

وی با اشاره به لزوم درک تحولات اجتماعی فناورانه گفت: «این تحولات اکنون به‌صورت جدی درحال انجام است و شاید آنچه تحت‌عنوان جلوه پنجم تمدن انقلاب صنعتی غرب از آن یاد می‌شود، بحث فضای مجازی است که با پاندمی جهانی ویروس کرونا، اهمیت آن بیش از پیش نمایان شده است. واقعیت این است که در دوره کنونی، تحولات به‌سرعت درحال رخ دادن است و می‌توان سرعت تحولات چند دهه قبل را با تحولات چند روزه در این دوره برابر دانست.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «ماهیت، عملکرد و روش حرفه خبرنگاری نیز به‌دنبال تحولات اجتماعی فناورانه تغییر کرده و تغییر خواهد کرد و دنیای جدیدی در جلوه پنجم، درحال «شدن» است. این تحولات ابزارها و رویکردهای جدیدی با خود به‌همراه خواهد داشت.»

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: «آنچه اتفاق افتاده، منجر به‌سرعت انتقال اخبار در جهان شده و دیگر در این فضا محیط دور و نزدیک بی‌معناست، اما آنچه باید موردتوجه قرار بگیرد، کوتاه شدن فاصله‌ها نیست، بلکه توان بشر در تغییر داده‌های بزرگ است. اینکه فقط به کوتاه شدن فاصله‌ها توجه داشته باشیم که در ژاپن، آفریقا و... چه می‌گذرد، اهمیت چندانی ندارد و جلوه کوچکی از تحولات اجتماعی فناورانه است. مهم‌تر این است که داده‌های بزرگ درحال جمع‌آوری است و خبرنگار باید بتواند بر داده‌های بزرگ تسلط و تحلیل داشته باشد. بنابراین اتفاقات جدی و جدیدی در حوزه خبر و خبرنگاری درحال رخ دادن است.»

دکتر طهرانچی ادامه داد: «اکنون دیگر خبرنگاری، تک‌خبری نیست؛ چراکه با اطلاعات و داده‌هایی که منتشر می‌شود، مردم به‌عنوان تک‌خبرنگار عمل می‌کنند. حرفه خبرنگاری با این تغییر از بین نمی‌رود، بلکه ارتقای سطح پیدا می‌کند؛ چراکه زمانی که مردم خبرنگار شدند، آنچه نیاز است، این است که خبرنگار در جای بالاتری قرار بگیرد و بتواند بر بستر داده‌های بزرگ قرار گرفته و با تحلیل مدار و عمیق از داده‌ها خبرسازی کند.»

وی با بیان اینکه خبرنگاری حرفه‌ای بسیار پیچیده است که نیازمند توانایی‌های جدی است، گفت: «توانایی‌های موردنیاز حرفه خبرنگاری به‌شدت با فناوری عجین است، ازاین‌رو هر سیستمی که داده و جریان داده داشته باشد، دارای خبرنگار سطح یک خواهد بود. آنچه خبرنگاری را تهدید می‌کند، تقسیم دنیا از لحاظ فقر و ثروت داده‌ای به شمال و جنوب است؛ چراکه ممکن است همان‌طور که الماس آفریقا و نفت جنوب‌غرب آسیا را بردند و ارزش‌افزوده بر آن نهادند و به کشورها فروختند، تهدید خبرنگاری هم این است که داده‌ها را بگیرند، به آن ارزش‌افزوده بدهند و خبرسازی کنند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «در رابطه با رسانه‌ها آنچه نگران‌کننده است، کم‌توجهی مردم به اخبار نیست، بلکه موضوع نگران‌کننده این است که رسانه‌‌های ما مرجعیت خبری خود را از دست بدهند، البته اینکه فضای مجازی و تک‌خبرنگارها از رسانه سبقت بگیرند، موضوع عادی است و مساله مهم این است که نباید مرجعیت خبر بر مرجعیت داده سوار شود.»

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم توجه به شبکه‌های اجتماعی داخلی و بالا بردن امنیت این شبکه‌ها، گفت: «اکنون شاهدیم که در کشور ما آلرژی و حساسیت زیادی نسبت به شبکه‌های داخلی به وجود آمده که بخش اعظم آن مربوط به فضاسازی در شبکه‌های مجازی است، اما واقعیت است که بالاترین ضریب امنیت مربوط به شبکه‌های داخلی است که نتوان داده‌ها را از آن خارج کرد و مردم باید این احساس را داشته باشند که شبکه‌های داخلی امن هستند و این برای خبر مهم است. خبرنگاری که کشورش شبکه اجتماعی قوی و تحلیل داده نداشته باشد، مانند کشوری است که الماس و نفت آن را می‌برند و با ارزش‌افزوده به آنها می‌فروشند، مرجعیت خبر را از آن می‌گیرند.»

وی تصریح کرد: «خبرنگاری شغل حساس و رسالت بزرگی است، درعین‌حال تحولات نیز بسیار سریع و بزرگ شده و اگر خبرنگاران توجه نداشته باشند که چه اتفاقی رخ می‌دهد و سرگرم تحولات روزمره باشند، نشانی از این نوع خبر و خبرنگاری در کشورهای پیرو نمی‌ماند و این‌بار قدرتمندان و اقتدارگرایان می‌خواهند به شیوه‌های جدید بنای حاکمیت‌شان را در دنیا رقم بزنند که این بنا به‌شدت به تحولات اجتماعی فناورانه متصل است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با قدردانی از همه خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «از خبرنگارانی که در حوزه‌های دانشگاه و علم‌وفناوری قلم می‌زنند و همواره همراه دانشگاه بوده و هستند و تلاش دارند تا بتوانند در موضوعات علمی و انتقال اخبار و مسائل مربوط به دانشگاه موثر باشند، تشکر و قدردانی کرده و زحمت آنها را ارج می‌نهیم.»

دکتر طهرانچی با اشاره به نگاه دانشگاه آزاد اسلامی به رسانه‌های خود گفت: «در نگاه جدید قرار است خبرگزاری آنا تبدیل به خبرگزاری پیشرفت علمی کشور باشد؛ چراکه علم‌وفناوری هسته تغییر بنیادین تحولات جهانی است و اگر به‌خوبی رصد و دیده نشود، کشور در این تحولات جایگاه نخواهد داشت. بنابراین باید آخرین تحولاتی که جهت‌گیری علم‌وفناوری را رقم می‌زند، رصد و پیگیری کنیم.»

وی ادامه داد: «ایسکانیوز هم باشگاه سازنده‌ای است که امیدواریم توفیقات زیادی داشته باشد و بتواند در جریان تربیت خبرنگار در محیط علمی مولد باشد. روزنامه «فرهیختگان» نیز باید به این دغدغه مقام‌معظم‌رهبری مبنی‌بر جریان داشتن قلم زدن دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی توجه داشته باشد و بتواند قلم‌زنان را شناسایی کرده و به عرصه ملی بیاورد.»

در ادامه این مراسم خبرنگاران و اصحاب رسانه سوالات خود را در حوزه‌های واکسیناسیون دانشجویی، وضعیت استادان بورسیه‌ای، اولویت‌های وزارت علوم در دولت جدید و... با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کردند.

در این مراسم فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز حضور داشتند.

دکتر محمدمهدی طهرانچی در ادامه این نشست مجازی در پاسخ به سوال «فرهیختگان» مبنی‌بر اینکه اولین اقدامی که وزیر علوم آینده با توجه به چالش‌های موجود در نظام آموزش عالی باید انجام دهد، چیست، گفت: «معتقدم اولین کاری که وزیر علوم آتی باید در گام اول حضورش در این وزارتخانه انجام دهد، حل مشکلات مربوط به نظام آموزشی درون‌دانشگاهی است. مساله دومی که این مقام مسئول باید آن را مدنظر قرار دهد هم مقوله واکسیناسیون جامع دانشجویان است تا از این طریق بستر حضور دانشجویان در دانشگاه فراهم شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «ایجاد تحول در جهت‌گیری دانشگاه هم از دیگر مباحثی است که وزیر علوم باید آن را از همان روز اول شروع به کارش پیگیری کرده تا بتواند بستر اشتغالزایی در دانشگاه‌های کشور را ایجاد کند؛ متاسفانه این وزارتخانه با اقداماتی که اخیرا صورت گرفته، دچار پیچیدگی شده است، از این رو وزیر علوم بعدی باید نسبت به رفع این پیچیدگی‌ها هم اقدام کند.»  او در پاسخ به سوال دیگر این رسانه درباره ارائه اعتبارسنجی مشروط از سوی وزارت بهداشت برای برخی واحدهای علوم پزشکی این دانشگاه اظهار داشت: «در وهله اول باید بگویم که اعتبارسنجی مشروط اقدام جدیدی نیست. به‌طوری‌که قبل از اینکه مدیریت جدید در دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شود، اکثر واحدها در اعتبارسنجی‌ها مشروط می‌شدند، اما امروز این مهم وضعیت بهتری پیدا کرده است.»

  قدر تربیت پرستار در دانشگاه آزاد اسلامی را نمی‌دانند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در توضیح بیشتر این مهم با اشاره به اینکه ساخت هر تخت بیمارستان ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد، بیان داشت: «درحال حاضر 15 دانشکده پزشکی داریم که در کنار بیمارستان‌های خودمان، به بیمارستان‌های مرتبط با علوم پزشکی، تامین اجتماعی و بعضا خصوصی هم خدمات می‌دهیم؛ حتی با توافقی که با وزارت بهداشت انجام دادیم قرار بود تکمیل بیمارستان‌های بالای 90 درصد را هم انجام دهیم که متاسفانه این مهم تا امروز محقق نشده است.»

  نگاه دولتی و غیردولتی به آموزش پزشکی، نگاه کاملی نیست

دکتر طهرانچی با گلایه از اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی مجبور به گذراندن طرح‌شان در بیمارستان‌های دولتی هستند، اظهار داشت: «به ما اجازه نمی‌دهند تا فارغ‌التحصیل پزشکی برای گذراندن طرح به دانشگاه آزاد اسلامی بیایند. درحقیقت کسانی که اعتبارسنجی می‌کنند ابزار اعتبارسنجی را نیز در دست خود گرفتند. هرچند این مهم را پیگیری کردیم اما پاسخی دریافت نشد و برای بالا رفتن اعتبار باید از طرف دانشگاه‌های دولتی کمک شود. نباید این مساله را نیز نادیده گرفت که نگاه دولتی و غیردولتی به آموزش پزشکی، نگاه کاملی نیست اما از این حیث در وزارت علوم و وزارت بهداشت در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.»

او افزود: «۴۰ درصد پرستاران در دانشگاه آزاد اسلامی تربیت می‌شوند که در ایام کرونا کمک زیادی به نظام سلامت کشور کردند. متاسفانه نظام دولتی قدر این موارد را نمی‌داند، ما تنها می‌خواهیم هر آنچه در نظام دولتی پزشکی اتفاق می‌افتد در دانشگاه‌های علوم پزشکی آزاد نیز رخ دهد.»

  76 مرکز واکسیناسیون در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: «درست است که تا امروز ۷۶ مرکز واکسیناسیون ایجاد شده، اما با یک مشکل جدی روبه‌رو هستیم؛ چراکه هنوز کد انتقالی به این مراکز اختصاص پیدا نکرده است. با این حال با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با دانشگاه‌های علوم پزشکی امر واکسیناسیون را پیش می‌بریم. از سوی دیگر ما اسامی هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی را به وزارت بهداشت ارسال کرده و امیدواریم تا ۱۰ روز آینده واکسیناسیون آنها نیز انجام شود.»

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، قم و... مراکز واکسیناسیون دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شده است، افزود: «تقریبا در هر استان ۲ تا ۳ مرکز واکسیناسیون تشکیل شده که هدف اصلی آنها نیز کمک به واکسیناسیون مردم و دانشجویان است، امیدواریم در تعامل با وزارت بهداشت و استقرار دولت جدید این مراکز پرتلاش‌تر کار کنند.»

  تشکیل کارگروه بررسی کند شدن سرعت واکسیناسیون

او با بیان اینکه در دنیای امروز واکسن یک بحث فناورانه تلقی می‌شود، ادامه داد: «با این حال شاهد هستیم که برخی از جریانات بیرونی می‌کوشند با القای برخی تفکرات، مردم را نسبت به واکسیناسیون بی‌رغبت کنند. این درحالی است که قطعا کشور زمانی ایمن می‌شود که مردم واکسیناسیون انجام دهند. از این رو تشکیل کارگروه‌های فرهنگی، اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی برای تشویق مردم به این امر، تشکیل شده و وظیفه آنها نیز این است که دلایل کندی سرعت واکسیناسیون را مورد بررسی قرار دهند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش شهریه‌های این دانشگاه گفت: «در پایان دولت دوازدهم شاهد اتفاقات عجیبی بودیم و از طرف دیگر نباید این مهم را نادیده گرفت که امروز نظام آموزش عالی کشور با چالش عدالت مواجه است و علی‌رغم اینکه براساس نظام‌ انگیزشی و عدالت، همه مجموعه‌ها باید از حقوق یکسانی برخوردار باشند، اما در دانشگاه‌ها بخش زیادی از اساتید یک حقوق می‌گیرند، از این رو می‌گویم که کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی نباید احساس تفاوت آنچنانی با نظام آموزش دولتی داشته باشند.»

  بی‌تدبیری، تبعیض گسترده‌ای را به وجود آورده است

دکتر طهرانچی در توضیح بیشتر این مساله گفت: «تورم و افزایش هزینه‌ها باعث شده تا امروز بخش زیادی از مردم دیگر توان افزایش زیاد شهریه‌ها را نداشته باشند، هر چند برخی از رسانه‌ها شعار همسان‌سازی حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی را پیگیری می‌کنند، اما طبیعی است که دانشجویان، خانواده‌ها و البته خود دانشگاه آزاد اسلامی با اتفاقاتی که در دولت و حوزه اقتصادی کشور رخ داده دچار مشکل شده شده‌اند. متاسفانه درحال حاضر شاهد هستیم بین کارمندان ستادی وزارت علوم و بقیه کارکنان تفاوتی وجود دارد و اعضای هیات‌علمی پژوهشگاه‌ها درباره تبعیض گسترده انتقاداتی را مطرح کرده‌اند. این وضعیت نشان می‌دهد بی‌تدبیری، تبعیض گسترده‌ای را به وجود آورده است.»

  سقف مجاز شهریه دانشگاه آزاد اسلامی توسط وزارت علوم تعیین می‌شود

او گفت: «باید توجه داشت سقف مجاز شهریه دانشگاه آزاد اسلامی توسط وزارت علوم تعیین می‌شود. ۴۰ درصد شهریه ثابت و ۶۰ درصد شهریه متغیر است. سرجمع شهریه بین ۱۵ درصد و کمتر از ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. درباره افزایش شهریه دانشجویان جدید هنوز هیات‌امنای مرکزی تشکیل نشده است، اما براساس سقف ۲۵ درصد تعیین شده از سوی وزارت علوم پیش می‌رویم و در این مسیر سبد هزینه کارکنان و سبد هزینه خانواده را درنظر می‌گیریم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به درآمدهای غیرشهریه‌ای این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: «این مقوله بسیار جدی به‌شمار می‌رود. البته باید این مهم را هم مدنظر قرار داد که سال مالی دانشگاه از ابتدای شهریور آغاز می‌شود و همین الان این مساله در برخی استان‌ها دنبال می‌شود. هرچند درآمدهای این بخش از کرونا تاثیر گرفته و خسارت‌های زیادی را متحمل شده‌ایم و هیچ‌گونه حمایتی نیز از سوی دولت صورت نگرفته است. با این حال برای واحدهایمان در کشور قوانین دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری را درنظر گرفته تا بتوانیم کمبودها را جبران کنیم.»

  محیط کسب‌وکار پژوهش، محیط پژوهش دولتی است

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه یک‌هفتم، یک‌ششم یا یک‌هشتم از بودجه دانشگاه‌ها از درآمدهای غیرشهریه‌ای تامین می‌شود، افزود: «خوشبختانه استان اصفهان و استان مرکزی توانستند یک‌هفتم بودجه کل، بودجه غیرشهریه‌ای داشته باشند. جا دارد به این مساله اشاره کنم که هر چند در نظام دولتی مشکلی از بابت طرح‌های تامین درآمد غیرشهریه‌ای وجود ندارد؛ اما در دانشگاه آزاد اسلامی باید ضمانت بانکی برای این مهم ارائه شود. به عبارت دیگر بحث درآمدهای غیرشهریه‌ای در نظام دولتی به آسانی پیش می‌رود اما برای دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک مجموعه پژوهشی این‌طور نیست و باید حدود هزار میلیارد ضمانت پرداخت شود. از این رو می‌توان گفت که درمجموع محیط کسب‌وکار پژوهش، محیط پژوهش دولتی است.»

او به همسان‌سازی حقوق معلمان اشاره کرد و گفت: «قطعا هیچ‌کس با دو برابر شدن شهریه موافق نیست. هرچند در توفان اقتصادی فعلی کشور نمی‌توان درآمدهای غیرشهریه‌ای را نیز افزایش داد، با این حال نباید فضاسازی‌های صورت‌گرفته در فضای مجازی را نیز نادیده گرفت. البته بسیاری از کمپین‌ها از فضای بیرون دانشگاه آزاد اسلامی تاثیر می‌گیرند. به‌طور مثال در خردادماه علیه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ۷۲۱ هزار توئیت و ریتوئیت شده و هر کدام ۳۱۶ مصدر بوده؛ یعنی روزی ۲۵ هزار توئیت تولید می‌شود. بخشی از این موارد نیازهای اقتصادی و اجتماعی است و به مشکلات کشور بازمی‌گردد که تلاش می‌کنیم این موارد را رفع کنیم اما بخشی دیگر آن چندان معقول نیست. امیدواریم دولت سیزدهم بتواند تورم را مهار کند. اگر ما شرایط پایدار را ببینیم، می‌توانیم نسبت به پایداری خودمان اقدام کنیم.»

  تعیین‌تکلیف اساتید بورسیه در بخشنامه اخیر دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اعتراض اساتید بورسیه درباره اجبار به عضویت در گروه «ب» گفت: «اساتید بورسیه دانشگاه آزاد اسلامی که در موعد قانونی تحصیل خود را به پایان رسانده‌اند، مشکلی ندارند اما اساتیدی که هنوز نتوانسته‌اند درس خود را به پایان برسانند، باید براساس بخشنامه‌ای که صادر شده تعیین‌تکلیف شوند. البته در مدت حضورم در این دانشگاه، هیچ استاد بورسیه‌ای جذب نشده و همه اساتید مربوط به دوره‌های قبل هسنتند.»

دکتر طهرانچی در همین زمینه افزود: «برخی از این افراد از ۷ یا ۸ سال پیش مشغول به تحصیل هستند، درصورتی‌که تاکنون باید تحصیل خود را به پایان می‌رساندند. به این افراد اعلام کردیم اگر تا بهمن‌ماه تحصیل خود را به پایان می‌رسانند تضمین می‌دهیم که در گروه «الف» اساتید باقی بمانند وگرنه اگر بخواهند بلاتکلیف باشند دانشگاه نمی‌تواند منتظر باشد. این نکته را باید مدنظر داشت که اساتید بورسیه در دانشگاه‌های دولتی نیز باید در موعد قانونی تحصیل خود را به پایان برسانند و اگر نتوانند باید خسارت پرداخت کنند.»

  اجرای مصوبه عجیب کاهش پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی متوقف شد

او تصریح کرد: «متاسفانه امسال مصوبه‌ای در شورای گسترش به تصویب رسید که براساس آن باید ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی از ۴۵۰ هزار نفر به ۱۳۰ هزار نفر کاهش پیدا کند. درست است که درنهایت توانستیم جلوی اجرای این مصوبه را از طریق دیوان عدالت اداری بگیریم، اما این مساله نشان می‌دهد که برخی تصمیمات این‌چنینی به نظام آموزشی لطمه می‌زند. همچنین با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی نقطه تاثیرگذاری قابل‌توجهی در آموزش عالی دارد، توانستیم برنامه ۵ ساله دانشگاه آزاد اسلامی و برنامه بودجه را در دستورکارمان قرار دهیم.»

  مردم نمره قبولی به نظام آموزش عالی نمی‌دهند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به انتظاراتی که از وزیر علوم آینده وجود دارد، گفت: «انتظار مردم این است که دانشگاه‌ها بتوانند آینده‌ساز فرزندان‌شان را تامین کند، با این حال شرکت 700 هزار داوطلب در کنکور پزشکی نشان می‌دهد که مردم نمره قبولی به نظام آموزش عالی نمی‌دهند؛ چراکه این نظام باید آینده‌ساز بوده و نسبت به اشتغال دانشجویان بسترسازی کند، به همین دلیل امروز نظام آموزش عالی باید از قلعه منزوی خود خارج شده و بسترهای لازم برای تحقق انتظارات مردم را ایجاد کند.»

  هر حرکت دانشگاه بر خروج از بن‌بست آموزش عالی با صلبیت مواجه شد

دکتر طهرانچی در توضیح بیشتر این مساله گفت: «حرکات بسیاری در دانشگاه در راستای خروج نظام آموزش عالی از بن‌بست صورت گرفت، اما متاسفانه با صلبیت با آن برخورد شد. به‌طور مثال در جلسه شورای عالی گسترش بحث جدی در روانشناسی بالینی و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی صورت‌گرفت و قرار شد در کنار دروس این رشته، ۶۰۰ ساعت کار مهارت‌آموزی برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی درنظر گرفته شود، اما درنهایت در جلسه اخیر شورای گسترش اعتراضاتی به این موضوع مطرح شد.»

  وزارت علوم نگاه تحولی به مطالبات مردم داشته باشد

او با تاکید بر اینکه بسیاری از دانشجویان به رشته کشاورزی علاقه نشان نمی‌دهند، ادامه داد: «این دانشگاه برای فرزندان ۵ میلیون خانواده‌ای که از راه کشاورزی ارتزاق می‌کنند، رشته دکتری حرفه‌ای و امنیت غذایی را تدوین کرد، اما دیدیم که وزارت علوم حاضر نشد حتی این درخواست را مورد بررسی قرار دهد. از این رو انتظار داریم وزارت علوم با نگاه تحولی به مطالبات مردم در راستای تاثیر وزارت علوم در آینده‌سازی فرزندان‌شان نگاه کند.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری که شنیده شده قرار است به کابینه دولت سیزدهم بپیوندید، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی با ۴۰ درصد از ظرفیت آموزش عالی در موقعیت تدوین بودجه ۱۴۰۱ و برنامه ۵ ساله است. بنده نیز این موضوعات را دنبال می‌کنم و آرزوی توفیق برای اعضای کابینه دارم.»

  ۷۵ درصد دانشجویان آموزش مجازی را به آموزش حضوری ترجیح می‌دهند

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی قبل و بعد کرونا مسیر آموزشی متفاوتی را تجربه کرده است، خاطرنشان کرد: «طبق بررسی‌های صورت‌گرفته از دانشجویان درباره آموزش مجازی، می‌توان گفت اگر آموزش حضوری شود از بستر آموزش مجازی استفاده خواهیم کرد. نتایج نظرسنجی دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان حاکی از آن بود که ۷۵ درصد آنها آموزش مجازی را به آموزش حضوری ترجیح می‌دهند. آموزش مجازی مزیا و معایب بسیاری دارد، در طراحی نظام آموزشی جدید باید ترکیبی از این دو نوع آموزش را لحاظ کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار