• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۰۲ - ۰۲:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
لشگری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: تست بیش از 70 نفر مثبت شده و در قرنطینه هستند

کاروان ورزشی ایران کرونایی ندارد

ورزشکاران مانند توریست به خیابان می‌روند، مردم ژاپن شاکی‌اند

همه بچه‌ها تست کرونای‌شان منفی شد و درحال حاضر از بچه‌ها روزانه تست بزاق کرونا گرفته می‌شود و جواب آن تا بعد‌از‌ظهر آماده می‌شود، اینجا حدود ۷۱ یا ۷۲ نفر تست ورزشکاران کشورهای دیگر مثبت شده که آنها قرنطینه شده‌اند و نمی‌توانند در بازی‌ها شرکت کنند.

کاروان ورزشی ایران کرونایی ندارد

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: امیرعباس لشگری که از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی عازم توکیو شده این روزها مشغول بررسی سلامت جسمی ورزشکاران کاروان ورزشی ایران است. او که رئیس مرکز تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌شمار می‌رود از توکیو و یک روز مانده به افتتاحیه بازی‌ها پاسخگوی سوالات «فرهیختگان» شد تا درباره آخرین وضعیت سلامت اعضای کاروان ورزش ایران، وضعیت جسمی بچه‌ها و شرایط حاکم در رقابت‌ها بدانیم. مسابقاتی که به‌خاطر ابتلای تعداد زیادی از ورزشکاران کشورهای مختلف با نگرانی‌های زیادی آغاز شد و حتی شایعه لغو احتمالی آن نیز مطرح شد. با این حال رئیس مرکز تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید دارد خبری از لغو رقابت‌ها نیست و کاروان ورزشی ایران هم کرونایی ندارد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با امیرعباس لشگری را در ادامه می‌خوانید.

درباره اوضاع المپیک در ژاپن و برنامه‌ریزی و آماده‌سازی‌شان برای المپیک بگویید، بچه‌های کاروان ایران بعد از ورود به فرودگاه توکیو تا رسیدن به محل اسکان ساعات طولانی منتظر ماندند.

اولین کاروانی بودیم که وارد دهکده المپیک شدیم و به‌خاطر پیشگیری ژاپنی‌ها از کرونا و اپلیکیشن‌هایی که تهیه و روی گوشی هوشمند نصب کرده تا سلامت بیماران را بررسی کنند، این تاخیر رخ داد. باید اطلاعات سلامت بارگذاری و کدی برای اسکن ارائه می‌شد که اگر ورزشکاران علامت بیماری نداشتند اجازه ورود و تست کرونا داده می‌شد و همین باعث معطلی ورزشکاران شد. ضمن اینکه فرودگاه توکیو خارج از شهر قرار داشت و یک ساعت زمان برای رسیدن به دهکده بازی‌ها لازم بود ولی از روز سوم که بچه‌های بسکتبال به کاروان مستقر در توکیو اضافه شدند اوضاع بهتر شد.

وضعیت کرونا در ژاپن و کاروان ایران چطور است؟

همه بچه‌ها تست کرونای‌شان منفی شد و درحال حاضر از بچه‌ها روزانه تست بزاق کرونا گرفته می‌شود و جواب آن تا بعد‌از‌ظهر آماده می‌شود، اینجا حدود ۷۱ یا ۷۲ نفر تست ورزشکاران کشورهای دیگر مثبت شده که آنها قرنطینه شده‌اند و نمی‌توانند در بازی‌ها شرکت کنند. تعدادی از بچه‌های صداوسیمای ایران هم تست‌شان مثبت اعلام شد ولی خوشبختانه در کاروان ورزشی ایران تا الان مورد مبتلا به کرونا نداشتیم.

وضعیت سلامت اعضای کاروان ورزشی ایران چطور است؟ به‌خصوص بچه‌هایی که از قبل دچار آسیب‌دیدگی بودند.

خوشبختانه وضعیت سلامت جسمی بچه‌ها به غیر از سه نفر خوب است که آن سه نفر هم شرایط جسمی‌شان رو به بهبود بوده و درحال آماده شدن برای مسابقات هستند. مجتبی عابدینی با فیزیوتراپی بهتر شده و آسیب‌دیدگی نازنین ملایی تحت کنترل است و نیما عالمیان هم درحال درمان جهت آماده شدن برای مسابقات است، خوشبختانه بچه‌ها و حتی این سه ورزشکار شرایط جسمانی بالا و خوبی دارند و درحال حاضر تمام بچه‌ها برای تست دوپینگ قبل از مسابقه آماده‌اند؛ چراکه خارج از مسابقه هم تست دوپینگ گرفته می‌شود. خدا را شکر اینجا امکانات فیزیوتراپی بسیار خوبی را تجهیز کرده‌ایم و همه‌چیز به لحاظ امکانات سلامت جسمانی خودمان خوب است.

برنامه‌ریزی ژاپنی‌ها را برای میزبانی المپیک چطور دیدید؟

برخلاف چیزی که همه درباره نظم ژاپنی‌ها صحبت می‌کردند و انتظار خیلی برنامه‌ریزی‌شده پیش رفتن را داشتند متاسفانه این‌گونه نبود و با مشکل و برنامه‌ریزی ناهماهنگ انجام شد. این برنامه‌ریزی ضعیف برای تمامی کشورها مصداق داشت که باعث شد میزبانی خیلی خوب و قابل انتظار را از ژاپن نبینیم.

از لحاظ امکانات چطور بود؟

امکانات بد نیست و یک‌سری خلاقیت‌هایی در دهکده انجام شده که قابل توجه است، به‌طور مثال اتوبوس‌های برقی که بدون راننده در مسیر حرکت می‌کند و همچنین تخت‌های اینجا خیلی سروصدا کرد؛ چراکه از جنس مقوا و قابل بازیافت ساخته شده بود. امکانات سالن غذاخوری هم مجهز بود، سرویس‌دهی‌ها خوب و از نظر امنیتی هم کنترل بسیار بالاست و رفت‌وآمد‌ها به خوبی کنترل می‌شود.

شایعه کنسل شدن بازی‌ها چقدر جدی است و آیا مردم ژاپن استقبالی از المپیک دارند؟

 اینجا به ورزشکاران گفته می‌شود که با لباس‌شخصی به بیرون از دهکده بروند تا مردم فکر کنند آنها توریست هستند؛ چراکه مردم ژاپن به‌خاطر کرونا از برگزاری المپیک در این کشور شاکی هستند و خیلی علاقه‌مند به برگزاری مسابقات نیستند، درمورد لغو بازی‌ها به ظاهر این‌گونه نیست و حتی مراسم افتتاحیه مسابقات هم برنامه‌ریزی شده است. البته یک روز مانده به افتتاحیه، مدیر برنامه افتتاحیه را برکنار کردند ولی درحال حاضر خبری از لغو بازی‌ها نیست.

بچه‌های دانشگاه آزاد اسلامی هم در مسابقات المپیک هستند. وضعیت‌شان چطور است؟

بله، هم دوستان دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی و هم بسیاری از اعضای فصل قبل باشگاه دانشگاه آزاد اسلامی در این مسابقات هستند و اتفاقا در جلسه شورای عالی قبل از اعزام به مسابقات که با حضور دکتر طهرانچی برگزار شد، بر تجلیل و بدرقه دانشجوهای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید شد ولی متاسفانه به پیک پنجم کرونا برخورد کردیم و از آنجایی که ژاپن برای کرونا به‌شدت سختگیری می‌کرد، برای حفظ امنیت بچه‌ها این تجلیل را به بعد از آمدن کاروان ایران موکول کردیم؛ چراکه اگر خدای ناکرده آلوده می‌شدند به حساب این مراسم گذاشته می‌شد. با این حال طبق تصمیم این جلسه هر کدام از ورزشکاران دانشگاه آزاد اسلامی که در المپیک ۲۰۲۱ کسب مدال کنند مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک