• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۹ - ۰۱:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «تیام پارسی پاسارگاد» مطرح کرد

استفاده از آب‌‌شیرین‌کن‌ها، اقدام شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهبود کم‌آبی در کشور

اگر بخواهیم کشور خود را با کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس مقایسه کنیم، شاهد این جریان خواهیم بود که کشورهای حاشیه خلیج اصلا آب شیرین ندارند، بلکه تمام آب خود را از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن تهیه می‌کنند. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه بتوانند آب‌های موجود کشور را در مناطق مرکزی نه صرفا در دریاها -که بسیار زیاد است- شیرین‌سازی کند، جریان بزرگی در بهبود این معضل شکل خواهد گرفت.

استفاده از آب‌‌شیرین‌کن‌ها، اقدام شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهبود کم‌آبی در کشور

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: حمیدرضا عزیزیان، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «تیام پارسی پاسارگاد» که یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تولید محصول دانش‌بنیان برای کمبود و بهبود معضل قطع آب است، بیان کرد: «شرکت ما محصولی به نام «دستگاه استحصال آب از رطوبت هوا» تولید کرده که درحوزه‌ تولید انرژی از انرژی‌های تجدیدپذیر عمل می‌کند؛ انرژی خورشیدی، بادی و سیستم‌های قابل حمل.»

وی ادامه داد: «همانطور که می‌دانید تولید انرژی خورشیدی از ساعت 10صبح شروع و تا ساعت 4بعدازظهر ادامه دارد و این دقیقا همان پیکی است که ما با مشکل قطعی و کمبود برق و به‌دنبال آن قطعی آب درسراسر کشور مواجهیم. شرکت تیام پارسی پاسارگاد تعدادی نیروگاه خورشیدی پنج مگابایتی را درسطح استان و کشور راه‌اندازی کرده‌ که این نیروگاه‌ها می‌توانند برق هر واحد مسکونی را درطول روز از ساعت 9صبح تا ساعت 5بعدازظهر تامین کنند و این جریان هیچ‌گونه باری را روی شبکه‌ سراسری برق ایجاد نمی‌کند.»

  آب‌شیرین‌کن‌ها، کمبود ذخایر آبی در کشور را جبران می‌کند

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان استفاده از آب شیرین‌کن‌ها را به‌عنوان یکی از راه‌حل مناسب معضل قطعی آب در کشور دانست و توضیح داد که آب‌شیرین‌کن‌ها به‌راحتی کمبود آب موجود را جبران می‌کنند. شرکت تیام، دستگاه‌ تولید آب از هوا، دستگاه تولید آب‌شیرین‌کن‌های آب خاکستری و دستگاه‌ آب شیرین‌کن‌های خورشیدی را داراست که این محصولات تولیدی بدون آنکه انرژی مصرفی چشمگیری را استفاده کنند، می‌توانند از آب‌های خاکستری آب شیرین تولید کنند. (منظور از آب‌های خاکستری، آب‌های غیرقابل‌استفاده همچون پساب‌های فاضلابی، آب‌های تلخ و شور برخی مناطق کشور هستند که البته شوری این آب‌ها به‌اندازه شوری آب دریا نیست اما برخی چاه‌های موجود در کشور به این معضل شوری دچار شده‌اند.)

عزیزیان با اشاره به نقش دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن برای برطرف شدن معضل کم‌آبی و افزایش تولید آب شیرین از آب‌های خاکستری گفت: «اگر بخواهیم کشور خود را با کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس مقایسه کنیم، شاهد این جریان خواهیم بود که کشورهای حاشیه خلیج اصلا آب شیرین ندارند، بلکه تمام آب خود را از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن تهیه می‌کنند. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه بتوانند آب‌های موجود کشور را در مناطق مرکزی نه صرفا در دریاها -که بسیار زیاد است- شیرین‌سازی کند، جریان بزرگی در بهبود این معضل شکل خواهد گرفت. البته برای این کار نیاز به انرژی برق داریم و این نیاز به‌راحتی می‌تواند توسط نیروگاه‌های خورشیدی شرکت‌ها تامین شود و ما به دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن خورشیدی دست پیدا کنیم.»

وی در ادامه گفت: «با دسترسی به آب‌شیرین‌کن‌های خورشیدی می‌توانیم کمبود آب کشور را در وهله نخست تا حدی جبران کنیم، البته انجام این کار هزینه‌های بالایی را شامل می‌شود که درصورت تامین آن به بهبود این معضل کمک خواهد کرد. برای مثال مناطق جنوب کرمان را درنظر بگیرید که به‌دلیل کمبود آب درحال خالی شدن از سکنه هستند و می‌دانیم برای به‌وجود آمدن این تمدن میلیاردها دلار هزینه شده است که به‌راحتی درحال از بین رفتن است اما شاید بشود با سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت و پیوسته این تمدن‌ها را حفظ کرد یا توسعه داد، حتی ممکن است انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی، باد و آب‌شیرین‌کن‌ها و تولید آب و آب‌شرب را نیز گسترش دهیم.»

تاثیر مشکلات اخیر بر خروجی شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل «تیام پارسی پاسارگاد» با اشاره به موانع و دغدغه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصولات خود بیان کرد: «شرکت‌های دانش‌بنیان واحدهای تولیدی هستند که در راه پیشبرد اهداف خود با مشکلات و موانع بسیاری مواجهند، حتی قطعی برق در روند کاری ما اختلال ایجاد و کار را متوقف می‌کند. این شرکت درحال‌حاضر سیستم‌هایی را تعبیه کرده تا به‌وسیله‌ آن مقداری از انرژی خود را برای انجام کارهایمان تامین کنیم. به هرحال حجم زیاد قطعی برق سبب می‌شود تولید محصول نیز متوقف شود و اگر چنین شود خروجی محصول از بین می‌رود، پرسنل بی‌کار می‌شوند و درآمد شرکت‌ها حالت نزولی پیدا خواهد کرد و درپی آن مسائل و مشکلات خاصی به‌وجود خواهند آمد.»

  لزم جهش و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهبود معضلات در جامعه

عزیزیان با بیان نقش مهم و تاثیرگذار شرکت‌های دانش‌بنیان بر بهبود معضلات و دغدغه‌های کنونی کشور همچون کمبود و قطعی آب اشاره کرد: «شرکت‌های دانش‌بنیان نه‌تنها در ایران، بلکه درتمام دنیا نقش مهمی در پایان دادن به معضلات آن جامعه دارند. مثلا وقتی خودروی برقی تسلا ظرف دوسال پرفروش‌ترین خودرو می‌شود، یعنی مرزهای دانش به پیشرفت این محصول وارد شده و تمامی مسائل سنتی پیش از آن به‌طور کل از بین رفته‌اند، بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران می‌توانند آن جهشی را که دنبال آن هستیم، طی کنند و به نتیجه مثبت برسند.»

  توسعه دانش‌بنیان‌ها راه‌حل جبران عقب‌ماندگی‌ها

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم بگوییم با یک فرآیند پنج تا ۱۰ساله می‌توانیم به یک نقطه موفق در صنعت برسیم، بلکه باید به‌دلیل بی‌برنامگی‌ها و عقب‌افتادگی‌ها جهش چشمگیری در این راستا کسب کنیم. منظور از جهش نیز این است که ما باید یک راه ۱۰ساله را ظرف دوسال طی کنیم تا به نتیجه برسیم. برای اینکه این جهش ایجاد شود، تنها راه آن این است که شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه پیدا کنند و این یعنی به‌کارگیری متخصصان و استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان در بهبود کارها که این اقدام موجب جهش کشور خواهد شد.»

دستورهای وزیر صمت برای حل مشکل دانش‌بنیان‌ها عملی نشد

وی تاکید کرد: «باید فضای بزرگی دراختیار شرکت‌های دانش‌بنیان برای دپو و نگهداری محصولات‌شان قرار بگیرد و همچنین فضایی برای تولید که متاسفانه در فضاهایی مانند شهرک‌های صنعتی محدودیت‌هایی برای کار وجود دارد. اخیرا دستوراتی از طرف وزیر صمت و رئیس شهرک‌های صنعتی کشور برای بهبود این روند داده شده است اما متاسفانه برخلاف قول‌وقرارها هیچ‌کدام عملی نشده است.»

دانش‌بنیان‌ها منتظر پشتیبانی و حمایت هستند

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «تیام پارسی پاسارگاد» اصلی‌ترین انتظار شرکت‌های دانش‌بنیان از نهادهای ذی‌ربط را بحث تامین مالی و پشتیبانی از شرکت‌ها برای ایجاد کار دانست و گفت: «بحث تامین منابع مالی، تخصیص وام برای شرکت‌های دانش‌بنیان همیشه وجود داشته اما یکی دیگر از مواردی که در بحث انتظارات شرکت‌های دانش‌بنیان از نهادهای اصلی و ذی‌ربط مطرح است و کمتر به آن توجه می‌شود، این است که اگر پشتیبانی از ایجاد کار و پروژه‌های جدید توسط مسئولان بالادستی نباشد، کار شرکت‌ها نیز متوقف خواهد شد. توان شرکت‌های دانش‌بنیان در بهبود معضلات بیش از چیزی است که نمایش داده می‌شود و فقط منتظر پشتیبانی و حمایت است تا خود را شکوفا کند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار