• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۹ - ۰۱:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «ایتوک‌آفرینان فناوری»:

اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک به چرخه آب و فاضلاب و محیط زیست کشور است

ما با فعالیتی که انجام دادیم، توانستیم یکی از آلاینده‌هایی را که درحال تخریب محیط زیست بود، حذف کنیم. آبی را برای صنعت تولید کرده بودیم با راندمان بالای 85 درصد یعنی به‌وسیله این کار بخشی از آب صنایع را که از بی‌آبی رنج می‌برد و آب چاه‌های منطقه به‌شدت دچار افت شده بود، تامین کنیم.

اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان  کمک به چرخه آب و فاضلاب و محیط زیست کشور است

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: مرتضی گلابچی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ایتوک‌آفرینان فناوری با اشاره به تولید محصول این شرکت دانش‌بنیان برای مقابله با معضل کم‌آبی در کشور بیان کرد: «ما برای این کار از یک تکنولوژی استفاده کردیم. مکانی در کاشان یک چاه غیرمتعارف داشت که بالای 14 هزار مترمکعب آب آن درحال هدررفت و همچنین این آب برای گیاهان آن منطقه و محیط زیست آسیب‌رسان بود. شرکت ما توانست راندمان ۸۵ درصد را از کوپل دستگاه نمک‌زدایی که به روش الکترودیالیز فعالیت می‌کند، بگیرد و آب را برای صنعت تولید کرده و به مصرف صنعت برساند.»  وی ادامه داد: «ما با فعالیتی که انجام دادیم، توانستیم یکی از آلاینده‌هایی را که درحال تخریب محیط زیست بود، حذف کنیم. آبی را برای صنعت تولید کرده بودیم با راندمان بالای 85 درصد یعنی به‌وسیله این کار بخشی از آب صنایع را که از بی‌آبی رنج می‌برد و آب چاه‌های منطقه به‌شدت دچار افت شده بود، تامین کنیم.»

صنایع استقبال خوبی کردند، خبری از دولتی‌ها نشد

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ایتوک آفرینان فناوری با اشاره به تاثیرگذاری تولید این محصول بر بهبود کمبود بی‌آبی در کشور و تامین آب مورد نیاز عنوان کرد: «فعالیتی را که شرکت ما انجام داد، کاری بود که برای اولین‌بار در ایران اجرایی شد و توسط ستاری نیز افتتاح شد. کسانی که از طریق اخبار به این تکنولوژی پی برده بودند، استقبال خوبی از طرح انجام دادند. حداقل‌ترین کار این بود که این فعالیت توانست در مکان‌های مختلف کنجکاوی‌ها را برانگیزد اما نهادهای دولتی شاید به این دلیل که هنوز به گوش‌شان نرسیده بود، پیگیر این جریان نشدند. صنایعی که در منطقه حضور دارند، استقبال بسیار خوبی از کار ما کرده‌اند، همچنین بخش خصوصی در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و این پروژه نیز بسیار سنگین بوده است، خوشبختانه اجازه افتتاح این طرح در کاشان داده شد.»

  عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت کشور را نجات می‌دهد

وی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح در شهر دیگری جز کاشان عملی شده یا خیر، توضیح داد: «ما این پروژه را در جنوب کاشان آغاز کرده‌‍‌ایم. برنامه‌ریزی‌های ما به‌سمتی است که همین پروژه درجنوب کاشان نیز اجرایی شود. البته این طرح می‌تواند به‌آسانی در استان‌های کرمان، یزد، شیراز و سیستان‌وبلوچستان هم اجرا شود. با کمک این پروژه می‌توانیم به محیط‌زیست کمک کنیم؛ چراکه اصولا صنایع این استان‌ها برای تامین آب مشکل دارند و استان‌هایی هستند که در منطقه از لحاظ منابع معدنی و فولاد صنایعی بسیار قوی دارند، همچنین استان‌هایی به‌حساب می‌آیند که از لحاظ منابع ارزش‌افزوده‌ خوبی را می‌توانند داشته باشند اما تامین آب همیشه در آنها مشکل است و با این کار اقبال خوبی برای صنایع رقم خواهد خورد.»

به گفته گلابچی، این شرکت دانش‌بنیان می‌تواند با کمک این سیستم قریب به ۸۰ یا ۹۰ درصد آب‌هایی را که به‌صورت پساب است و درحال‌حاضر باعث آسیب رساندن به محیط زیست می‌شود و هیچ‌راهکاری برایشان وجود ندارد، بهبود ببخشد و بخشی از این آب‌ها را به صنعت برگرداند.

 تولید دستگاهی برای بازگردانی پساب به چرخه مصرف، بدون حتی قطره‌ای هدررفت

وی همچنین با اشاره به اینکه شرکت ایتوک‌آفرینان درحال ساخت دستگاه دیگری برای بازگرداندن تمام آب مصرف‌شده به چرخه تولید بدون هیچ هدررفتی است، عنوان کرد: «اکنون طراحی‌های این دستگاه تمام شده و حتی در فاز کوچکی اجرایی شده است اما در این مسیر نیازمند حمایت‌های بیشتری از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری هستیم تا دستگاهی را که بتواند به‌عنوان یک محصول صنعتی عمل کند وارد بازار و چرخه صنعت کشور کنیم.»  مدیرعامل این شرکت با اشاره به توان موجود شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهبود چالش قطعی سراسری آب در کشور بیان کرد: «خوشبختانه تیم‌های دانش‌بنیانی که مشغول فعالیت هستند به اطلاعات بسیار خوبی دسترسی پیدا کرده‌اند که می‌توانند بخشی از مشکلاتی را که جامعه با آن دست به گریبان است، مرتفع کنند. با توجه به اینکه ما شتاب‌دهنده هستیم- یعنی شرکت ما چند شرکت دانش‌بنیان دیگر را در زنجیره کاری خود داراست- قطعا می‌توانیم با تکنولوژی‌هایی که در اختیار داریم، بیشتر از آنچه نشان می‌دهیم، عمل کنیم.»

گلابچی تاکید کرد: «تکنولوژی‌های ما درسطح جهانی کاربرد دارند و هنوز به غیر از چندکشور پیشرفته کشور دیگری این تکنولوژی‌ها را ندارد. از نظر من، مدیران دولتی باید اطمینان بیشتری را به جوان‌های ایرانی داشته باشند تا بتوانند وارد بازار شوند. اگر این اتفاق بیفتد کمک شایانی به چرخه‌ آب و فاضلاب و محیط زیست کشور خواهد شد.»

نقش موثر شرکت‌های دانش‌بنیان در بازچرخانی پساب‌های شهری

وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان درجهت رفع مشکلات جامعه به‌ویژه معضل قطعی آب توضیح داد: «شرکت‌های دانش‌بنیان درحوزه آب می‌توانند نقش موثر و مثبتی در قسمت بازچرخانی آب‌های مصرف‌شده، فاضلاب کارخانه‌های صنعتی و پساب‌ها ایفا کنند.»

گلابچی با اشاره به چالش‌ها و موانع پیش روی شرکت خود برای تولید محصول و اجرای آن در کشور برای مقابله با معضل قطعی آب عنوان کرد: «یک‌سری از مشکلاتی که در صنعت وجود دارد، خلأهای قانونی است که وقتی شرکتی می‌تواند مشکلی را حل کند با قوانینی روبه‌رو می‌شود، مانند اینکه حتما باید مناقصات برگزار شوند یا حتما باید بحث‌های مطالعاتی انجام پذیرد. شرکت‌های دانش‌بنیان تولید دانش می‌کنند و این دانش هنوز در خیلی از قسمت‌های کشور و چالش‌های آن رسوخ نکرده است.»

وی در ادامه گفت: «اگر بتوانیم به یک‌سری از قوانین دست پیدا کنیم که بتوانند دست مدیران دولتی را باز بگذارند تا محصولات با چالش کمتری به بازار راه یابند، قطعا عملکرد تاثیرگذارتری از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم دید و این شرکت‌ها ضمن اینکه رشد می‌کنند، می‌توانند برای هر معضل محصولات به‌روز و موثری تولید و روانه بازار کنند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار