• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۶ - ۰۰:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از روند بازگشت دانشجویان بین‌المللی به دانشگاه‌های دنیا و قوانین جدید پیش رو

تلاش دانشگاه های غرب برای جذب مجدد دانشجوی خارجی

با کشف واکسن کرونا و واکسینه شدن بسیاری از مردم دنیا، دولت‌ها بار دیگر قوانین ورود دانشجویان بین‌المللی را به کشورهای خود بازنویسی می‌کنند. بازنگری‌های صورت‌گرفته در مقایسه با قوانین پیش از کرونا، کمی به نفع دانشجویان بین‌المللی تهیه شده‌اند تا بتوانند نظر مثبت دانشجویان را جلب کرده و شمار بیشتری از دانشجویان بین‌المللی را به سمت خود بکشانند.

تلاش دانشگاه های غرب برای جذب مجدد دانشجوی خارجی

ندا اظهری، مترجم: شروع همه‌گیری کرونا در دنیا بسیاری از معادلات را به‌هم ریخت. دانشگاه‌هایی که درآمدهای زیادی از منبع دانشجویان بین‌المللی داشتند، به یک‌باره در شوکی شدید فرو رفتند. بسته شدن مرزها و دانشگاه‌ها، آنلاین شدن آموزش‌ها و بازگشت دانشجویان به کشورهای خود بسیاری از دانشگاه‌ها را دچار رکود کرد. حالا بعد از گذشت یک سال‌ونیم از آن روزها و با کشف واکسن کرونا و واکسینه شدن بسیاری از مردم دنیا، دولت‌ها بار دیگر قوانین ورود دانشجویان بین‌المللی را به کشورهای خود بازنویسی می‌کنند. بازنگری‌های صورت‌گرفته در مقایسه با قوانین پیش از کرونا، کمی به نفع دانشجویان بین‌المللی تهیه شده‌اند تا بتوانند نظر مثبت دانشجویان را جلب کرده و شمار بیشتری از دانشجویان بین‌المللی را به سمت خود بکشانند. درواقع، درحال حاضر، رقابت سختی بین کشورها و دانشگاه‌های مختلف برای جذب دانشجویان بین‌المللی بیشتر حاکم شده است.

  2 سال ماندگاری در انگلیس

مسیر مهاجرت دانشجویان بین‌المللی به سمت دانشگاه‌های انگلیس در روزهای اخیر و از ابتدای ماه جولای رونق گرفته و شرایط به‌گونه‌ای است که به فارغ‌التحصیلان بین‌المللی اجازه می‌دهند بعد از اتمام تحصیلات خود تا دو سال اجازه ماندن در انگلیس را داشته باشند و به کار و اشتغال بپردازند. در مسیر جدیدی که پیش‌روی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های انگلیس قرار می‌گیرد، به‌عنوان بخشی از امتیازهای سیستم مهاجرت، آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که در مقطع کارشناسی یا بالاتر از یکی از دانشگاه‌های این کشور فارغ‌التحصیل شده یا یکی از مدارک فنی‌وحرفه‌ای را در سطح دریافت مدرک یا بالاتر گذرانده باشند، حداقل می‌توانند دو سال در این کشور در هر سطح از مهارتی که دارند، مشغول به کار شوند یا به دنبال کار باشند. «میشل دونلان» وزیر امور دانشگاه‌های انگلیس می‌گوید: «دانشجویان بین‌المللی بخشی حیاتی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند و دانشجویانی که از دانشگاه‌های برتر ما فارغ‌التحصیل می‌شوند باید این فرصت را داشته باشند که برای ساخت مسیر شغلی خود در انگلیس مجوز حضور در آن را داشته باشند. این مهم‌ترین دلیلی است که مسیر تازه‌ای برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی فراهم شده تا کسب‌وکارها در انگلیس بتوانند از قابلیت فارغ‌التحصیلان برتر دانشگاهی از سراسر دنیا برای رونق کسب‌وکارهای خود استفاده کنند. این فارغ‌التحصیلان باید یک دوره را در آموزش عالی انگلیس سپری کرده باشند تا با شرایط مهاجرت دولت سازگار شده و در مسیر تحصیلات تکمیلی قرار گیرند. این مسیر بدان معناست که متقاضیان برای ثبت‌نام در آن نیازی به پیشنهاد شغلی ندارند. حداقل شرایط حقوق و دستمزد و محدودیت در تعداد وجود ندارد. فارغ‌التحصیلان در این مسیر می‌توانند شرایط شغلی منعطفی داشته باشند، شغل خود را تغییر داده و درصورت نیاز حرفه خود را توسعه دهند.»

رئیس اجرایی شورای امور بین‌المللی دانشجویی انگلیس معتقد است ما از این موضوع مطلعیم که اشتغال‌زایی در اولویت کار آن دسته از دانشجویان بین‌المللی است که برای تحصیل به انگلیس می‌آیند. ما از این مسیر فارغ‌التحصیلی به‌عنوان فرصتی بی‌نظیر برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی واجد شرایط برای ارتقای بیشتر مهارت‌های مرتبط با شغل آنها استقبال می‌کنیم به‌طوری‌که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از این تجربه کاری در بازار کار انگلیس برای زمان اتمام تحصیلات‌شان استفاده کنند. دانشجویان بین‌المللی که امکان دسترسی به این مسیر را داشته باشند، می‌توانند برای اشتغال در هر بخش و نقشی تقاضا دهند که سازگار با مهارت‌های آنها باشد. آنها حتی می‌توانند وارد حوزه خوداشتغالی شوند و خود نقش کارفرما را ایفا کنند.

به گزارش universityworldnews، در این میان، «کوین فاستر» وزیر مهاجرت انگلیس اول ماه جولای در کنفرانسی اعلام کرد که تمدید امتیاز کووید، آموزش از راه دور و ترکیبی را امکان‌پذیر می‌کند. این امتیاز به مدت دو ترم تحصیلی ادامه می‌یابد و تا 6 آوریل 2022 ادامه دارد. این تاریخ، مهلت پایانی است و هدف آن کمک به جلوگیری از افزایش مسافرت و منابع موردنیاز برای رعایت اقدامات قرنطینه و کمک به مدیریت ورود دانشجویان است. به‌طور همزمان، امتیاز ویروس کرونا در تاریخی که دانشجویان باید دوره‌های آموزشی خود را در سال 2020 آغاز کنند و به دلیل بیماری همه‌گیری قادر به سفر نبودند، تا 27 سپتامبر تمدید شد؛ چراکه ادامه اختلال در بسیاری از محدودیت‌های سفر بین‌المللی رخ داد. متقاضیانی که تحصیلات خود را در پاییز 2020 یا در بهار 2021 آغاز کردند، مانند دانشجویانی که 27 سپتامبر 2021 تحصیلات خود را آغاز می‌کنند، مجوز حضور در انگلیس را دارند. دانشجویانی هم که تحصیلات خود را در پاییز یا اوایل سال بعد آغاز می‌کنند تا 6 آوریل 2022 اجازه ماندگاری دارند. تمدید تغییرات در قوانین آموزش از راه دور برای ویزا که در سال گذشته ارائه شد، مورد استقبال قرار گرفته و این اطمینان را می‌دهد که دانشگاه‌ها می‌توانند ضمن همکاری با دولت، به آموزش آنلاین باکیفیت بالا کمک کرده و دانشجویان با خیال راحت به این کشور سفر کنند.

حمایت‌های دولتی از دانشجویان ورودی به استرالیا

کشور استرالیا هم به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین‌المللی به‌ویژه دانشجویان چینی و آسیایی محسوب می‌شود و یکی از کشورهایی بود که دانشگاه‌های آن در دوران کرونا به دلیل کاهش شمار دانشجویان بین‌المللی خود با رکود شدیدی مواجه شدند و برخی از آنها تا مرز ورشکستگی هم پیش رفتند. اما با توجه به واکسینه شدن بسیاری از مردم و بازگشت دانشجویان به این کشور، سیاست‌های مهاجرت و تغییرات قانون ویزا در سال مالی جدید 2022- 2021 اعمال می‌شود که طبیعتا روی دانشجویان بین‌المللی، مهاجران با مهارت‌های خاص، شرکای شهروندان استرالیایی یا ساکنانی که اقامت دائمی دارند، یا کسانی که به‌طور دائمی در استرالیا زندگی و کار می‌کنند، تاثیر می‌گذارد. طبق شرایطی که از سوی دولت استرالیا درنظر گرفته شده، به‌زودی دانشجویان بین‌المللی امکان دوباره تحصیل در این کشور را پیدا می‌کنند و این قول را به این گروه از دانشجویان داده است تا اقدامات خوبی را از نظر ویزا برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کند. دولت این کشور هزینه ویزای دانشجویی را حذف کرده تا آنها بتوانند برای تکمیل تحصیلات خود درخواست ویزای دانشجویی دهند. این امکان برای دانشجویانی فراهم می‌شود که ویزای دانشجویی آنها مربوط به تاریخ اول فوریه 2020 یا بعد از آن باشد و به دلیل تاثیر همه‌گیری کرونا نتوانسته‌اند دوره تحصیلی خود را در مدت زمان اعتبار ویزای خود به پایان برسانند. این مورد شامل حال دانشجویانی می‌شود که تحصیلات‌شان عقب افتاده و به دلیل محدودیت سفر قادر به ورود به استرالیا نبوده‌اند؛ دانشجویانی که مجبور به کاهش مدت زمان تحصیلات پاره‌وقت خود بوده‌اند و دانشجویانی که قادر به تکمیل آموزش‌ها یا آموزش‌های همزمان با شغل خود نبوده‌اند. این اقدامات برای دانشجویان متقاضی ویزای دانشجویی جدید که به دلایل شخصی یا به‌طور داوطلبانه یک دوره یا واحد تحصیلی را رد شده‌اند، درنظر گرفته نشده است.

دانشجویان باید برای ویزای دانشجویی درخواست کنند تا درخواست آنها برای معافیت از هزینه درنظر گرفته شود. دانشجویانی که دوره تحصیلی به تأخیر افتاده‌ای دارند که مورد تایید قرار گرفته و به صورت آنلاین تحصیل می‌کنند، شرایط ویزای دانشجویی برای آنها نقض نخواهد شد. آنها در صورت اشتغال در بخش سلامت، در مرکز نگهداری از سالمندان، در بخش ارائه‌دهنده طرح ملی بیمه سلامت، در بخش کشاورزی و در بخش گردشگری و اسکان گردشگر، به‌طور موقت مجازند بیش از 40 ساعت در هر دو هفته کار کنند. این گروه از دانشجویان باید به‌رغم وجود انعطاف‌پذیری در ساعات کار در بخش‌های مشخص، بین ساعات تحصیل و کار تعادلی را برقرار کنند. دانشجویانی که در این مشاغل بیش از 40 ساعت در هر دو هفته کار می‌کنند باید ثبت‌نام دوره‌های خود را حفظ کنند و از حضور در این دوره‌ها و نیز روند پیشرفت دوره‌های آموزشی اطمینان داشته باشند. ویزای دانشجویی تا زمان اتمام و تا زمانی که دانشجوی برای ویزای جدید تقاضا نکرده یا تاریخ آن منقضی نشده باشد، اعتبار دارد. وضعیت ویزای دانشجویی هم تا زمان بازگشت به خانه تغییری نمی‌کند. در کنار شرایط آسان‌تر ویزا که به دانشجویان بین‌المللی تعلق می‌گیرد، مسئولان بخش‌های آموزشی به محدوده حمایت‌هایی که از دانشجویان می‌شود، هم توجه می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌ها و مسئولان آموزشی از دانشجویانی حمایت می‌کنند که شهریه‌ها، مطالبات و پرداخت‌های آنها به تعویق افتاده باشد و به‌علاوه، حمایت غذایی و اقامتی و نیز حمایت بهداشت روان و دیگر حمایت‌های پزشکی نیز از آنها به عمل می‌آورند.

  بازگشت به آمریکا

دو سالی که گذشت، برای همه مردم دنیا ازجمله دانشگاه‌های آمریکا و دانشجویان بین‌المللی این کشور چالش برانگیز بوده است. درحالی که بسیاری امیدوارند که ترم پاییز امسال بسیاری از دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها تا حد زیادی به حالت عادی بازگردند. دولت این کشور، امضای سفر الکترونیک یا دیجیتال را در فرم‌های مهاجرت صادر‌شده توسط دانشگاه‌ها می‌پذیرد. امضاها با همان مدت ذکر‌شده اعتبار دارند و به عبارتی برای دانشجویان F به مدت 12 ماه و برای دانشجویان M به مدت 6 ماه معتبر هستند. ویزای دانشجویان F برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی صادر می‌شود که مایل به حضور در یک موسسه دانشگاهی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری هستند. ویزای دانشجویان M هم به دانشجویانی اختصاص داده می‌شود که متقاضی تحصیل در دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در دانشکده‌ها، مدارس تجاری یا حتی جامعه هستند. دانشجویانی که دارای این نوع ویزا هستند، نیازی به تماس با مشاوره و دانشگاه ندارند. دانشجویان بین‌المللی باید برای بازگشت به دانشگاه‌ها برای ترم پاییز اقدام کنند. تا زمانی که مجوز مسافرت برای این دانشجویان معتبر باشد، این مجوز به مدت یک سال تداوم خواهد داشت. اما درصورت انقضای ویزای قبلی، باید درخواست صدور ویزای جدید کنند. اگر فرصت شغلی موجود در دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی به دورکاری تغییر شکل یافته، دانشجویان هم ممکن است از راه دور به کار در دانشگاه مشغول شوند.

درخواست اقامت در ایتالیا برای بیش از 150 روز

به گزارش nafsa، این کشور به‌ویژه در ماه‌های آغازین همه‌گیری کرونا در دنیا، یکی از کشورهایی بود که به‌شدت تحت‌تاثیر این ویروس قرار گرفت و شمار مبتلایان و کشته شده‌های زیادی را ثبت کرد. اما حالا که واکسیناسیون کرونا تا حد زیادی انجام و مرزها باز شده‌اند، دانشجویان کشورهای دیگر هم به دنبال ورود به این کشور برای ادامه تحصیل هستند. اما با توجه به تغییر شرایط بعد از همه‌گیری کرونا، شرایط ویزا هم دستخوش تغییراتی شده است. شهروندان آمریکایی که کمتر از 90 روز در ایتالیا حضور داشته‌اند، نیازی به اخذ ویزای دانشجویی ندارند. شهروندان کشورهای دیگر هم باید نسبت به درخواست ویزای دانشجویی برای برنامه‌های کمتر از 90 روز اقدام کنند تا نسبت به این مساله اطمینان حاصل کنند. شهروندان آمریکایی که قصد تحصیل در ایتالیا به مدت 90 روز یا بیشتر را دارند، باید درخواست ویزای ملی اقامت طولانی‌مدت نوع D دریافت کنند. اما از چند وقت پیش با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر این کشور، تغییراتی در زمینه ویزای دانشجویی اعمال شد. طبق این قوانین جدید، تنها دانشجویانی که به دنبال تحصیل در این کشور بوده و بیش از 150 روز در ایتالیا ماندگار هستند، می‌توانند درخواست اقامت کنند. ویزای دانشجویی باید قبل از عزیمت به ایتالیا گرفته شود و درخواست اجازه اقامت باید ظرف 8 روز از زمان ورود ارائه شود.

 شرط دانشجوی تمام‌وقت برای اشتغال در کانادا

کانادا هم به‌عنوان یکی از جاذبه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی، با کاهش موج ابتلا به کرونا به دنبال بازگشت دانشجویان بین‌المللی به این کشور است. اگر دانشجویان تا 15 ماه می‌2021 درخواست مجوز تحصیل در این کشور را که شامل معاینات پزشکی مهاجرت و معیارهای بیومتریک به‌طور کامل ارسال کرده باشند، باید تا 6 آگوست 2021 برای ترم پاییز در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند. درخواست مجوز تحصیلی به صورت آنلاین صادر می‌شود. شهروندان آمریکایی، داشتن اقامت دائمی و قانونی آمریکا، از ساکنان گرینلند و از ساکنان سن پیرو و میلکون، جزء دانشجویانی هستند که باید هنگام ورود به خاک کانادا تمام مدارک لازم را برای درخواست مجوز تحصیلی همراه داشته باشند و در آنجا مجوز ورود دانشجویان صادر می‌شود. چنانچه کلاس‌های دانشگاهی حضوری به‌طور موقت تغییر یافته و به صورت آنلاین یا حتی به دلیل کرونا به حالت تعلیق درآمده‌اند، مجوز ورود آنها به کشور به جای خود باقی است. اگر قصد ادامه تحصیل دارید و در نتیجه مدت ماندگاری شما بیشتر می‌شود و نیز بعد از فارغ‌التحصیلی قصد اشتغال در کانادا را دارید، باید برای تمدید ویزای خود درخواست دهید. در این حالت می‌توانید درخواست تبدیل ویزای تحصیلی به گردشگری دهید. اگر اجازه تحصیل شما قبل از درخواست تمدید آن منقضی شده باشد، وضعیت دانشجویی خود را در کانادا از دست می‌دهید. اما امکان بازگرداندن آن وجود دارد. طبق آخرین قوانین کانادا، دانشجویان بین‌المللی برای کار در این کشور به‌عنوان دانشجو باید دانشجوی تمام‌وقت باشند و تمام الزامات دانشگاهی را رعایت کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار