• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۳ - ۱۲:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت:

بیش از 50 درصد سوالات ریاضی کنکور امسال غیراستاندارد بود

کنشگر آموزشی و دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه بیش از 50 درصد سوالات ریاضی کنکور امسال غیراستاندارد بوده، گفت: «امسال به‌جز سوالات هندسه بقیه سوالات یا بسیار وقت‌گیر یا بسیار پیچیده بوده است. چند سوال سلیقه‌ای و اشتباه نیز درمیان این سوالات مشاهده شده است.»

بیش از 50 درصد سوالات ریاضی کنکور امسال غیراستاندارد بود

 به گزارش «فرهیختگان»، هامون سبطی، کنشگر آموزشی و دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: «سال‌به‌سال بر تعداد داوطلبان کنکور افزوده می‌شود؛ بنابراین هر سازمانی که متولی رتبه‌بندی افراد باشد، وادار می‌شود سطح سوالات را از سال گذشته سخت‌تر کند. مگر اینکه همگام با افزایش تعداد داوطلبان، تعداد پذیرش در رشته‌های دولتی نیز افزایش پیدا کند که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.»

او ادامه داد: «به‌همین دلیل هرسال تعداد داوطلبانی که از رفتن به دانشگاه‌ها به امید قبول شدن در رشته‌های دولتی صرف‌نظر می‌کنند، بیشتر می‌شود. وقتی تعداد داوطلبان بیشتر شود، سوالات نیز باید سخت‌تر باشد.»

کنشگر آموزشی و دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در ادامه تصریح کرد: «تعداد داوطلبان رشته تجربی حدود 600 هزار نفر است و آرزو و هدف تمام این افراد این است که در رشته‌هایی پذیرفته شوند که تنها 4 هزار نفر ظرفیت دارد و چنین رقابتی را در تمام دنیا کمتر شاهد هستیم. وقتی برخی از این افراد در رشته‌هایی که پذیرش آنها تنها 4 هزار نفر است پذیرفته نشوند، یا پشت کنکور می‌مانند یا رشته‌های دیگری را انتخاب می‌کنند، این درحالی است که هدف آنها تنها همان 4 هزار صندلی است.»

سبطی گفت: «تمام ظرفیت رشته‌های علوم‌پزشکی اعم‌از پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی حدود 8 هزار نفر است که تنها 4 هزار نفر متعلق به داوطلبان عادی است و 4 هزار صندلی دیگر با سهمیه‌ها پر می‌شود. وقتی با چنین پدیده‌ای روبه‌رو می‌شویم که در هیچ جای دنیا وجود ندارد، طبیعتا استانداردها نیز رعایت نخواهد شد.»

او ادامه داد: «بسیاری از افرادی که درصدد هستند تا سنجش تستی را حذف کرده و سنجش امتحانات مدرسه‌ای را جایگزین آن کنند، ادعا می‌کنند که سوال‌های کنکور با تکنیک‌ها و راه‌های میان‌بر قابل‌حل است. درحالی‌که این‌گونه نیست و وقتی کارشناسان در سال‌های گذشته سوالات کنکور را با سوالات امتحانی مقایسه می‌کردند اذعان کردند که سطح تحلیلی و استدلال‌های سوالات کنکور بسیار بالاتر از سوالات امتحانی بوده است. این ذهنیتی است که برنامه‌های ناظر صداوسیما در اذهان مسئولان ما به‌وجود آورده و متاسفانه در سال‌های گذشته نیز نظارتی بر برنامه‌های صداوسیما نبوده است.»

  سازمان سنجش در طراحی سوالات از آن سوی بام افتاد!

او بیان کرد: ‌«درحال حاضر این ذهنیت به‌وجود آمده است و سازمان سنجش به‌جای اینکه این ذهنیت را در عمل تصحیح کند، سال‌به‌سال به این سمت که سوالات بیشتر حالت تشریحی، تحلیلی و استدلالی داشته باشد حرکت می‌کند، تا جایی‌که می‌توان گفت از آن‌سوی بام افتاده است.»

کنشگر آموزشی و دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت تاکید کرد: «نمونه این ذهنیت را در سوالات ریاضی کنکور امسال می‌توان مشاهده کرد. حتی اگر بخواهیم درکنار مساله استعدادسنجی مساله روان‌سنجی را نیز درنظر بگیریم، بازهم طرح چنین سوالاتی قابل‌دفاع نیست. به‌طور مثال می‌خواهیم بگوییم آیا دانش‌آموز ما می‌تواند در شرایط خاص تصمیم درست بگیرد؟ این استدلال درحالی قابل‌قبول است که تعدادی سوال نیز وجود داشته باشد که دانش‌آموز بتواند ازعهده آن برآید، ولی سوالات کنکور امسال این‌گونه نبوده است.»

  سوالات غیراستاندارد ضعف بزرگ کنکور امسال

سبطی معتقد است: «این سوالات تحلیلی و تشریحی در کنکور امسال به‌قدری زیاد بوده که نمی‌توانیم بین دانش‌آموزی که اصلا ریاضی نخوانده با دانش‌آموزی که بر ریاضی مسلط است تفکیک قائل شویم و این ضعف بزرگ کنکور امسال است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»

او تاکید کرد: «باید دربرابر طراحی این‌گونه سوالات ایستاد تا فکری به حال آن کرد و حق بچه‌ها به‌نحوی احقاق شود. سودجویان عرصه کنکور از این راه سودجویی می‌کنند که برای پاسخگویی به سوالات کنکور نیازی به آموزش عمیق و تحلیلی نیست. این سوالات آب در خوابگه این سودجویان بوده و با هیچ‌کدام از روش‌های شبه‌علمی که آنها تبلیغ می‌کردند نمی‌توان به این سوالات پاسخ داد. پس اینکه طراحی چنین سوالاتی به نفع موسسات و اقتصاد کنکور است را قبول ندارم.»

  وجود سوالات سلیقه‌ای و اشتباه در کنکور امسال

کنشگر آموزشی و دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه بیش از 50 درصد سوالات ریاضی کنکور امسال غیراستاندارد بوده، گفت: «امسال به‌جز سوالات هندسه بقیه سوالات یا بسیار وقت‌گیر یا بسیار پیچیده بوده است. چند سوال سلیقه‌ای و اشتباه نیز درمیان این سوالات مشاهده شده است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱
1400/04/13 - 15:08پاسخ00

userفاطمه

بخدا تو بازار کتابی نمونده بود که نخونم چرا این کارو میکنید فقط رفتم ۲۳ درصد ریاضی زدم هیچ درسیو به اندازه ریاضی نخونده بودم

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار