• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۶ - ۰۳:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پیروزی مقابل آلترناتیوها؛ یک گام تا اثبات مجیدی

منصوریان نفر بعدی است؟

سهمیه آسیا با برد استراتژیک مقابل ژنرال تقریبا قطعی شد

طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» برخی تلاش‌های پشت‌پرده و شیطنت‌ها همچنان برای قطع همکاری با مجیدی به هر دلیل ممکن وجود داشته و حالا استقلالی‌ها به‌خصوص کادر فنی این تیم باید طی هفته‌های آینده برای موفقیت در دو میدان داخلی و خارجی برنامه‌ریزی کنند و طبیعتا هفته‌به‌هفته تا پایان فصل کار را پیش ببرند.

منصوریان نفر بعدی است؟

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تیم فوتبال استقلال جمعه‌شب از هفته بیست‌وچهارم رقابت‌های لیگ برتر در یک دیدار حساس و مهم برای تمامی آبی‌پوشان موفق شد گل‌گهر سیرجان را با نتیجه ۲ بر صفر در ورزشگاه آزادی تهران از پیش‌رو بردارد و جایگاه خود برای کسب رتبه سوم را فعلا مستحکم کند تا با شرایط جدول حداقل در این هفته‌های پایانی خیالش از کسب سهمیه آسیایی تا حد زیادی راحت شود.

استقلالی‌ها این روزها در چندین میدان به‌جز مستطیل سبز برای موفقیت مبارزه می‌کنند و این درحالی است که براساس گمانه‌زنی‌ها و شایعات اگر آبی‌پوشان در این دیدار موفق به پیروزی نمی‌شدند، مطمئنا نخستین تبعات آن می‌توانست برکناری فرهاد مجیدی، سرمربی موفق این تیم حداقل در رقابت‌های آسیایی باشد. بنابراین مجیدی و شاگردانش در حساس‌ترین شب و درحالی‌که خطر داخلی بیخ گوش آنها قرار داشت ۳ امتیاز واجب‌تر از نان شب مقابل نماینده سیرجان را به خود اختصاص دادند تا حداقل خیال هواداران این تیم تا یک هفته دیگر نیز راحت شود. البته جدا از جنگ داخلی دیدار جمعه‌شب استقلال مقابل گل‌گهر به‌جز جذابیت‌ها و حساسیت‌های داخل میدان یک جنگ استراتژیک و حیثیتی دیگر نیز برای سرمربیان دو تیم محسوب می‌شد و آنجایی که برخی اخبار حکایت از بازگشت امیر قلعه‌نویی به جمع آبی‌پوشان در فصل آینده را داشت، فرهاد مجیدی یک بار دیگر موفق شد در سومین دیدار پیاپی بعد از دو دیدار مقابل سپاهان در فصل گذشته از سری رقابت‌های لیگ و جام حذفی این‌بار قلعه‌نویی را در قامت سرمربی گل‌گهر سیرجان شکست دهد.

برتری جمعه‌شب استقلال درحالی رقم خورد که آبی‌پوشان بالاجبار با یک ترکیب دفاعی و نه تفکر دفاعی مقابل حریف با انبوهی از غایبان به میدان رفتند، هرچند با دو گل زودهنگام استقلالی‌ها تفکرات دفاعی نیز به بازی این تیم غالب شد تا در یک شب سخت و البته جنجالی این شاگردان فرهاد مجیدی باشند که جدال حیثیتی را با موفقیت به پایان می‌رسانند.

رشید مظاهری، وریا غفوری، شیخ دیاباته، داریوش شجاعیان و سیداحمد موسوی غایبان این تیم برای این دیدار حساس بودند و همین موضوع یعنی غیبت نفرات کارساز و موثر استقلال، ارزش کار فرهاد مجیدی را نیز بیشتر نشان می‌دهد، این درحالی است که طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» برخی تلاش‌های پشت‌پرده و شیطنت‌ها همچنان برای قطع همکاری با مجیدی به هر دلیل ممکن وجود داشته و حالا استقلالی‌ها به‌خصوص کادر فنی این تیم باید طی هفته‌های آینده برای موفقیت در دو میدان داخلی و خارجی برنامه‌ریزی کنند و طبیعتا هفته‌به‌هفته تا پایان فصل کار را پیش ببرند.

 برخورد سرد فرهاد و امیر

نکته قابل‌توجه اینکه درحالی این دیدار برگزار شد که همه‌چیز تحت‌الشعاع برخورد دو سرمربی استقلال و گل‌گهر به‌خصوص قبل از آغاز بازی قرار داشت؛ جایی‌که امیر قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی به‌سمت یکدیگر حرکت کردند، اما درنهایت با یک برخورد سرد و گرفتن یک عکس دونفره اجباری به ملاقات چندلحظه‌ای خود پایان دادند‌. نکته قابل‌توجه اینکه قلعه‌نویی اطرافیان مجیدی و شاگردان گذشته خود را قبل از بازی در آغوش کشید و در آن سو نیز همین حکایت ازطرف فرهاد و چندتن از شاگردان فصل گذشته این سرمربی در استقلال که حالا در سیرجان بازی می‌کنند، وجود داشت، اما این دو یعنی فرهاد و امیر حتی با یکدیگر دست هم ندادند و در این لحظه با رعایت پروتکل‌ها فقط ساعد خود را به یکدیگر زدند. در ادامه نیز با چندلحظه احوالپرسی و یک عکس با لبخند تصنعی آنها، طرفین به این ماجرا پایان دادند تا مشخص شود همچنان میانه فرهاد و امیر طبق سنوات گذشته شکرآب است، با این‌حال مجیدی در این دیدار موفق شد در برتری مقابل سرمربی اسبق آبی‌پوشان هت‌تریک کند تا نزد افکار عمومی بازگشت قلعه‌نویی برای فصل بعد یا فصول بعد تقریبا رنگ باخته و جایگاهی نداشته باشد.

مجیدی و تیمش هفته قبل مقابل تیم رحمتی به‌مراتب با مشکلات بیشتری برای کسب سه امتیاز مواجه شدند، با این‌حال هرچه که بود، دیدار مقابل پدیده نیز با برتری استقلالی‌ها به پایان رسید تا فعلا هرگونه طرح و نقشه‌ای درخصوص تغییرات در بدنه کادر فنی استقلال با توسل به نام‌هایی مثل مهدی رحمتی و امیر قلعه‌نویی که در این مدت صحبت‌های زیادی درخصوص بازگشت آنها به جمع آبی‌پوشان شنیده می‌شد منتفی باشد، هرچند درخصوص مهدی رحمتی و بازگشت وی به استقلال نیز شنیده‌ها حکایت از آن دارد که اگر قرار به بازگشتی هم باشد، گلر سابق استقلالی‌ها باتوجه به اینکه تازه در آغاز راه قرار دارد، مطمئنا به‌عنوان دستیار اول یک چهره مطرح استقلالی دوباره به پایتخت بازخواهد گشت.

جواد، امیر و حالا داش‌علی!

درحال حاضر مربیان استقلالی زیادی در رقابت‌های لیگ برتر مشغول به‌کار هستند؛ از تیم‌های پایین جدول مثل ماشین‌سازی و نساجی گرفته تا بالانشینانی مثل تراکتور و فولاد، اما همه این افراد نیز فعلا درحال حاضر مدعی سرمربیگری استقلال نبوده و هنوز خیلی راه و کار باقی مانده تا به این حد یعنی نشستن روی نیمکت هدایت آبی‌پوشان حتی فکر کنند، با این‌حال به‌جز قلعه‌نویی و کمی تا قسمتی مهدی رحمتی که برخی تلاش‌ها برای استقلالی کردن وی ادامه دارد، می‌توان درحال حاضر از دو چهره دیگر به‌عنوان مدعیان سرمربیگری در استقلال اشاره کرد که آبی‌پوشان با فرهاد مجیدی یکی از آنها را شکست داده و دیگری در هفته آینده رقابت‌های لیگ برتر پذیرای استقلالی‌ها خواهد بود.

مجیدی در همان هفته نخست بازگشت به تیم سابق خود موفق شد فولاد خوزستان را به‌همراه جواد نکونام که معمولا برخلاف پرسپولیس مقابل استقلالی‌ها خودی نشان داده و لقمه در گلوی این تیم می‌شود به‌راحتی شکست دهد و هفته آینده نیز یک سرمربی مدعی دیگر یعنی علیرضا منصوریان به‌همراه آلومینیوم مقابل آبی‌پوشان تهرانی صف‌آرایی خواهد کرد و به‌نظر می‌رسد اگر مجیدی در این دیدار نیز نسبت‌به همتای استقلالی خود موفق عمل کند، به‌طور کامل خودش را ازلحاظ فنی در جمع مربیان بی‌شمار استقلال در لیگ برتر یک‌بار دیگر به اثبات رسانده و این فرضیه را تقویت خواهد کرد که درحال حاضر او همچنان بهترین گزینه برای سرمربیگری آبی‌پوشان در رقابت‌های مختلف محسوب می‌شود و چه‌بسا برخلاف دو فصل گذشته اگر این‌بار خودش برای فصل آینده استقلال را ببندد، مطمئنا این تیم در تمامی جبهه‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

درباره دیدار هفته آینده گفتنی است که آلومینیوم هم در این فصل نشان داده در خانه تیمی خطرناک و مدعی محسوب می‌شود، تا جایی‌که همین تیم یکی از معدود شکست‌های پرسپولیس در فصل‌جاری را در اراک به این تیم تحمیل کرد و از آنجاکه زمین ورزشگاه اختصاصی آلومینیوم شرایط مطلوبی ندارد، شاید کار آبی‌پوشان در دیدار هفته آینده به‌مراتب سخت‌تر از دو دیدار قبلی این تیم باشد، هرچند پرواضح است که منصوریان هم برای تقابل مقابل تیم سابق خود انگیزه‌های زیادی را در سر خواهد داشت.

 سهمیه خیلی زود قطعی می‌شود

با برتری جمعه‌شب استقلال مقابل گل‌گهر سیرجان این تیم با ۴۳ امتیاز جایگاه خود در رتبه سوم جدول را مستحکم کرد و اگر همین روند طی یکی‌دو هفته آینده ادامه پیدا کند، اگرچه باتوجه به نتایج سپاهان و پرسپولیس آبی‌ها تقریبا از قهرمانی یک‌بار دیگر به‌دور مانده‌اند، اما سهمیه آسیا برخلاف فصل گذشته که در هفته پایانی برای این تیم قطعی شد، این‌بار چند هفته زودتر برای استقلالی‌ها با قرار گرفتن در رده سوم جدول قطعیت پیدا می‌کند. هرچند شاگردان فرهاد مجیدی در جام حذفی نیز این فرصت را دارند تا با کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها یکی از سهمیه‌های اصلی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برای فصل آینده را از آن خود کنند.

 سریال بازی با استقلالی‌ها

نکته قابل‌توجه و پایانی اینکه فرهاد مجیدی و تیمش تا یک هفته مانده به پایان رقابت‌ها همچنان به روال خود درخصوص تقابل با تیم‌هایی که از سرمربیان استقلالی بهره می‌برند، ادامه خواهند داد. در این بین و به‌جز دیدار هفته آینده مقابل تیم علیرضا منصوریان یعنی آلومینیوم اراک، استقلال در هفته بیست‌وششم با تیم رسول خطیبی یعنی تراکتور بازی می‌کند و سپس یک مصاف حیثیتی دیگر برای مجیدی از راه رسیده و استقلال باید با سایپایی دیدار کند که سرمربی آن فراز کمالوند رفیق نیمه‌راه آبی‌ها محسوب می‌شود. در ادامه نیز در هفته بیست‌و‌هشتم محمود فکری و شاگردانش در نفت مسجدسلیمان در تهران مقابل استقلال و فرهاد مجیدی صف‌آرایی خواهند کرد، هرچند هر نتیجه‌ای در این دیدار به‌دست بیاید، مطمئنا تغییری در شرایط بعد از این دیدار ایجاد نمی‌کند؛ چراکه محمود فکری در نیم‌فصل اول رقابت‌های امسال امتحان خود را پس داده و فعلا بعید است دوباره گزینه بازگشت روی نیمکت استقلالی‌ها باشد.

در هفته بیست‌ونهم و یک‌هفته باقی‌مانده به پایان رقابت نیز درحالی استقلال مقابل نساجی به میدان می‌رود که تا قبل از پیوستن فرهاد مجیدی به جمع آبی‌پوشان صحبت از حضور الهامی در کادر فنی این تیم مطرح بود و این دیدار از این جهت می‌تواند پراهمیت برای مردان کادر فنی دو تیم و حساس و هیجان‌انگیز برای هواداران آنها باشد. در هفته پایانی نیز استقلالی‌ها یک دیدار پراهمیت و سنتی دیگر مقابل سپاهان برگزار می‌کنند تا به این ترتیب به کار در فصل‌جاری خود پایان بدهند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار