• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۳ - ۰۲:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

چه اتفاقی برای کنکور 1402 افتاد؟

مسئولان مختلف از نمایندگان مجلس گرفته تا دولتی‌ها، تلاش زیادی برای رسیدن به شیوه جدید از پذیرش دانشجو انجام دادند؛ تلاش‌هایی که به‌نظر می‌رسد تا حدی به نتیجه رسیده و بالاخره داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها که حالا عموما از متولدین اواخر دهه 80 و در آینده نزدیک اوایل دهه90 هستند، قرار است با سبک و سیاق جدیدی از کنکور روبه‌رو شوند.

چه اتفاقی برای کنکور 1402 افتاد؟

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: حذف کنکور از داستان‌های طولانی نظام آموزش‌عالی است که از چندسال پیش زمزمه‌های تغییر در شیوه برگزاری آن به گوش می‌رسید. مسئولان مختلف از نمایندگان مجلس گرفته تا دولتی‌ها، تلاش زیادی برای رسیدن به شیوه جدید از پذیرش دانشجو انجام دادند؛ تلاش‌هایی که به‌نظر می‌رسد تا حدی به نتیجه رسیده و بالاخره داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها که حالا عموما از متولدین اواخر دهه 80 و در آینده نزدیک اوایل دهه90 هستند، قرار است با سبک و سیاق جدیدی از کنکور روبه‌رو شوند. به‌رغم اینکه نزدیک به یک‌سالی می‌شود خبرهای مختلفی از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد ریل‌گذار در حیطه‌های مختلف ازجمله آموزش رسانه‌ای شده، حالا درست در زمانی که سوت پایان عمر دولت دوازدهم به صدا درآمده، صدای تغییرات گسترده در کنکور سراسری از این شورا بلند شده است؛ اتفاقی که هرچند در ابتدا شاید خوشایند بود، اما مساله اصلی اینکه قرار نیست سال آینده هم به مرحله اجرا درآید، یعنی داوطلبانی که در سال 1402 خود را برای ورود به دانشگاه آماده می‌کنند، می‌توانند از ثمرات آن بهره‌مند شوند. پیش‌تر زمزمه‌هایی درباره تغییرات صورت‌گرفته در کنکور به‌صورت غیررسمی منتشر شده بود و حالا سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر 5 تغییر اساسی در کنکور 1402 مهر تایید زده است.

 فرصت اضافه به داوطلبان کنکور سراسری

1. درکنار تغییرات درنظر گرفته‌شده برای کنکور سراسری، جنجالی‌ترین آن را می‌توان برگزاری دو بار کنکور درطول یک‌سال دانست؛ اتفاقی که خیال داوطلبان را از همه نظر راحت می‌کند؛ چراکه پیش‌تر داوطلبان تنها یک بار این شانس را داشتند که خود را محک زده و بتوانند از میان هزاران داوطلب راه‌شان را برای رسیدن به دانشگاه‌های مدنظرشان باز کنند. مساله‌ای که حالا شکل متفاوتی به خود گرفته و اگر داوطلبی به هر دلیل نتواند در روز آزمون، در جلسه شرکت کند به‌معنی ازدست رفتن زحمات یک‌ساله‌اش نیست.

دست بالای سوابق تحصیلی در نتیجه آزمون

2. سهم 60 درصد سوابق تحصیلی و 40 درصد نتیجه کنکور در قبولی داوطلب هم جزء تغییرات آزمون سراسری 1402 است؛ هرچند داوطلبان کنکور چندسالی می‌شود که مزه ضریب سوابق تحصیلی را در نتیجه کلی خود چشیده‌اند، اما با اختصاص 60 درصد از امتیاز نهایی داوطلب به سابقه تحصیلی، وزنه آموزش‌وپرورش در این زمینه بیش از پیش سنگین شده است.

 اعمال شرط معدل دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو

3. با این‌حال کنکور امسال یک ابهام بزرگ هم دارد، آن‌هم اینکه دست دانشگاه‌ها هم برای پذیرش دانشجو تا حد زیادی باز گذاشته شده است. به‌گفته سعیدرضا عاملی، براساس مصوبه این شورا، به دانشگاه‌های کشور این اختیار داده شده تا یک حدنصاب را برای معدل ورودی تعیین کرده و براساس آن مشخص کنند که چه معدلی را پذیرش می‌کنند؛ یعنی اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد، این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که او را پذیرش نکنند؛ مساله‌ای که قطعا کار را برای داوطلبان سخت می‌کند.

 تعیین اعتبار 2ساله برای نتایج کنکور سراسری

4. مصوبه قابل‌توجه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور 1402، اعتبار زمان نتایج آزمون است. از زمان به‌اجرا درآمدن کنکور جدید، داوطلبان می‌توانند تا دو سال از نتایج آن استفاده کنند؛ اتفاقی که می‌تواند جمعیت داوطلبان را هم کاهش دهد؛ چراکه اگر داوطلبی به هر دلیلی نتواند یا نخواهد در همان سال قبولی، به دانشگاه برود، دیگر نیازی به شرکت دوباره در کنکور سال بعد ندارد.

 دروس تخصصی؛ تنها عرصه رقابت داوطلبان

5. آخرین تغییر کنکور هم مربوط به منابع آزمون خواهد بود و داوطلبان صرفا در دروس تخصصی به رقابت می‌پردازند، سنجش اطلاعات داوطلبان در دروس عمومی هم به بخش سوابق تحصیلی منتقل خواهد شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار