• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۱-۲۶ - ۱۴:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد جدید بودجه را به کنگره اعلام کرد

پول‌پاشی بایدن در دانشگاه‌ها

طرح کلی بودجه 2022 آمریکا، شامل 6 درصد افزایش حداکثری کمک‌هزینه برای دانشجویان کم‌درآمد دانشگاهی، 50 درصد افزایش بودجه برای کمک به دانشجویان دانشگاه‌های اقلیت در حوزه علوم و 20 درصد افزایش برای بنیاد ملی علوم است.

پول‌پاشی بایدن در دانشگاه‌ها

ندا اظهری، مترجم: آمریکا در چند سال اخیر با توجه به سیاست‌های نابخردانه دولت‌های گذشته، از نظر بودجه‌های آموزشی دچار مشکل شده بود و سیاست‌های سال آخر دوره ریاست‌جمهوری ترامپ هم تیر خلاصی بود که به سمت آموزش عالی این کشور شلیک شد. در کنار همه اینها، افزوده شدن بحران همه‌گیری کرونا هم مزید بر علت شد. آمریکا نخستین کشور جهان از نظر تعداد جذب دانشجویان بین‌المللی است و با توجه به محدودیت‌هایی که در یک سال‌ونیم گذشته در دنیا اعمال شده، بسیاری از دانشجویان از حضور در کشور مقصد خودداری کرده و ترجیح داده‌اند همچنان به آموزش آنلاین بپردازند. همین عامل روند جذب دانشجویان بین‌المللی را دچار بحران کرده است که پیامد آن، وضعیت وخیم دانشگاه‌ها به دلیل عدم حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های این کشور است. برخی دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های خصوصی که کاملا با هزینه‌های دانشجویی و شهریه‌های آنها اداره می‌شدند، در دوران کرونا وضعیت وخیمی پیدا کردند و کمک‌های دولتی هم نتوانست به این مراکز آموزشی کمک کند تا از این وضعیت بیرون بیایند. 

  طرحی که منتظر تصویب کنگره است

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بودجه سالانه فدرال را به کنگره این کشور پیشنهاد داده است که طبق آن، پیشنهاد افزایش 60 درصدی بودجه بخش آموزش را مطرح کرده است که بیشتر با هدف بهبود تنوع نژادی و اقتصادی در آموزش عالی طرح شده است. طرح کلی بودجه 2022 این کشور، شامل 6 درصد افزایش حداکثری کمک‌هزینه برای دانشجویان کم‌درآمد دانشگاهی، 50 درصد افزایش بودجه برای کمک به دانشجویان دانشگاه‌های اقلیت در حوزه علوم و 20 درصد افزایش برای بنیاد ملی علوم است. این طرح درحال حاضر تنها از سوی بایدن مطرح شده و نیازمند تاییدیه از سوی کنگره است. شواهد امر حاکی از آن است که چنانچه کنگره با این پیشنهاد افزایش بودجه در امر آموزش موافقت کند، می‌تواند تا حدود یک‌دهه سهل‌انگاری دولت آمریکا در عدم سرمایه‌گذاری قابل توجه در این بخش را جبران کند و جانی دوباره به آموزش عالی آمریکا بدمد. رئیس‌جمهور آمریکا با این افزایش بودجه در راستای مبارزه با نابرابری، بیماری و تغییرات آب و هوایی مبارزه می‌کند و در این راستا درخواست بودجه 2 تریلیون دلاری را برای سال آینده میلادی داده است تا بتواند تا حدودی سهم دولت آمریکا را در بهبود کیفیت زندگی مردم این کشور به نمایش بگذارد. 

  هدف اصلی، کمک به دانشجویان کم بضاعت

به گزارش timeshighereducation، اما این پیشنهاد افزایش بودجه آموزش از سوی بایدن درحالی مطرح می‌شود که به‌طور طبیعی، با پذیرش از سوی کنگره، برخی حوزه‌ها دچار کاهش شدید بودجه خواهند شد بنابراین، کنگره قصد دارد با درنظر گرفتن حد وسط این ماجرا، مناسب‌ترین تصمیم را نسبت به این پیشنهاد ارائه شده، بگیرد. رهبران حزب دموکرات و نمایندگان کالج‌های اقلیت و دانشگاه‌های تحقیقاتی جزء گروه‌هایی هستند که به‌طور گسترده‌ طرح کلی بودجه بایدن را مورد حمایت قرار داده و کنگره را تشویق به پذیرش آن می‌کنند. «بابی اسکات» رئیس دموکرات کمیته آموزش مجلس می‌گوید: «آنچه از طرح پیشنهادی ریاست‌جمهوری آمریکا برمی‌آید این است که بایدن درنظر دارد با افزایش بودجه بخش آموزش، این حوزه را برای دانشجویان و خانواده‌های کم‌درآمد قابل دسترس‌تر کند تا آنهایی هم که به‌ویژه در یک سال کرونایی از نظر کار و درآمد آسیب جدی دیده‌اند، بتوانند در دانشگاه شرکت کرده و به ادامه تحصیل بپردازند.» درحال حاضر، شماری از دانشجویان به دلیل وضعیت بد اقتصادی خود و خانواده، قادر به پرداخت شهریه‌های دانشگاه نیستند. اما از سوی دیگر، «ویرجینیا فاکس»، از جمهوری‌خواهان عالی رتبه کمیته آموزش، طرح پیشنهادی بایدن، به‌ویژه پیشنهاد مبنی‌بر اینکه کمک‌هزینه‌های «پِل» به دانشجویانی تعلق گیرد که از دوران کودکی به‌طور غیرقانونی به آمریکا آورده شده‌اند، مورد بی‌مهری قرار داد. 

به گزارش «فایننشنال ریویو»، اما پیشنهاد سالانه رئیس‌جمهوری درباره بودجه آموزش قرار است با جزئیات بیشتری مطرح شود که به پذیرش بهتر از سوی کنگره کمک بیشتری خواهد کرد. بایدن در این طرح، پیشنهاد بودجه 103 میلیارد دلاری بخش آموزش را داده است که بر این اساس، کمک‌هزینه «پِل» که درحال حاضر به هر دانشجوی نیازمند معادل 6500 دلار پرداخت می‌شود، حدود 400 دلار افزایش یابد که بزرگ‌ترین سود یک ساله‌ای است که بیش از یک دهه برای این دانشجویان به دست خواهد آمد. کاخ سفید، این افزایش بودجه را در‌صورت تصویب شدن از سوی کنگره، نخستین گام مهم به‌سوی دو برابر شدن ارزش کمک‌های مالی بخش آموزش می‌دانند که خواسته برخی رهبران دموکرات و طرفداران بخش آموزش‌عالی بوده است. این طرح بایدن شامل افزایش 600 میلیون دلاری برنامه‌ها برای کمک به دانشجویان کم‌بضاعت و افزایش 100 دلاری به دانشجویان بخش علوم است. 

  تلاش بایدن برای تحقق خواسته دولت

افزایش بودجه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد آن را به کنگره داده، در کنار لایحه تصویب 2 تریلیون دلاری ماه گذشته آمریکا به‌عنوان کمک‌هزینه کرونایی و بودجه 25.2 تریلیون دلاری برای بخش مشاغل، سومین اقدام بایدن برای استفاده از قدرت دولت فدرال جهت گسترش بنیادی کمک به افزایش نسبی درآمد طبقه متوسط آمریکاست. او روز جمعه خواستار افزایش 16‌درصدی در هزینه‌های داخلی غیردفاعی برای سال مالی جدید شد که از اکتبر آغاز می‌شود که به نظر می‌رسد این افزایش بودجه در بخش آموزش 40درصد و در بخش سلامت 23‌درصد خواهد بود. اما در این میان، تقاضای کلی بودجه در مقایسه با سال جاری 48.4 درصد رشد دارد، درحالی‌که این بودجه، هزینه‌های اضطراری برای همه‌گیری کرونا را هم دربر نمی‌گیرد، درغیر این صورت این افزایش باید بسیار بیشتر از این مقدار را شامل می‌شد. 

در میان درخواست افزایش بودجه‌ای که از سوی بایدن مطرح شده، 14 میلیارد دلار اضافی برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی، 20 میلیارد دلار بیشتر برای دانشکده‌هایی با اوضاع مالی وخیم و 6.5 میلیارد دلار هم برای راه‌اندازی آژانس تحقیقاتی جدید به‌منظور توسعه درمان‌های جدید برای بیماری‌ها هم در نظر گرفته شده است. بودجه مالی 2022 در صدر بسته زیرساخت 8 ساله طرح شده طی هفته گذشته بود و انتظار می‌رود حدود یک تریلیون دلار صرف برنامه‌های درازمدت بخش اجتماعی در این کشور شود. دموکرات‌ها برخلاف دیگر پیشنهادها، به رأی جمهوری‌خواهان در مجلس سنا نیاز دارند تا لایحه‌های سالانه برای اختصاص بودجه به تصویب برسند. طبق این درخواست بودجه، 753 میلیارد دلار برای سال آینده به برنامه‌های دفاعی اختصاص یافته که تنها 1.7 درصد رشد را نسبت به سال قبل شاهد هستند. این پیشنهاد مساعدت نظامی آمریکا را هم تامین می‌کند. کاخ سفید به این نکته اذعان کرده است که سرمایه‌گذاری‌های داخلی در سال‌های اخیر به مرز هشدار رسیده‌اند و پیشنهاد افزایش بودجه‌ای که از سوی بایدن مطرح شده می‌تواند هزینه‌های غیردفاعی کشور را به حد معمول خود بازگرداند که 3/3 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شوند. در این بین، بایدن سهمی از بودجه سال 2022 برای ادامه ساخت دیوار مرزی قائل نشده و این به معنای لغو این بودجه است. 

  چالش دانشگاه‌ها برای افزایش آموزش

کارشناسان آمریکایی عنوان کرده‌اند جو بایدن درحالی‌که به دنبال برنامه‌های افزایش چشمگیر هزینه‌ها و بودجه‌های تحقیقاتی در کنگره آمریکاست، برنامه سرمایه‌گذاری زیربنایی 3/2 تریلیون دلاری او نویدبخش افزایش تقاضای بیشتر برای رونق بخش آموزش عالی این کشور است. این برنامه 10‌ساله با هدف بازسازی اقتصاد آمریکا از طریق هزینه‌های کلان در بخش پروژه‌های حمل‌ونقل، تولیدات پیشرفته و انرژی پاک است که به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها را به برآورده کردن نیاز بیشتر به آموزش سوق می‌دهد. در جلسه توجیهی کاخ سفید، بایدن به دانشگاه‌های آمریکا قول داد که در 10 سال آینده شاهد تغییرات بیشتری نسبت به 50 سال گذشته این کشور خواهند بود. مجمع آموزش عالی تجارت، گروهی از روسای عالی شرکت‌ها و دانشگاه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که حتی برآورد پیامدهای این طرح نقش موثری در روند افزایشی ثبت‌نام‌های دانشگاهی خواهد داشت. تجزیه و تحلیل اولیه توسط مرکز آموزش و نیروی کار دانشگاه جورج تاون پیش‌بینی کرده است که لایحه زیرساخت ارائه‌شده از سوی بایدن، قادر است 7 میلیون شغل جدید در آمریکا ایجاد کند که به حداقل سطح آموزش دانشگاهی نیاز دارند و این می‌تواند ‌انگیزه جوانان را برای ورود به دانشگاه چند برابر کند. اما مدیر اجرایی مجمع آموزش عالی تجارت معتقد است که تاثیر واقعی را زمانی می‌توان مشاهده کرد که تاثیرات چند برابری درازمدت بر تقاضای شغل را از دستاوردهای فناورانه طرح بایدن به حساب آوریم. ارزیابی جورج تاون، پیش‌بینی لایحه‌ای است که انتظار می‌رود باعث ایجاد 15 میلیون شغل شود که در این میان، شمار زیادی از افراد تنها با داشتن مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم می‌توانند در حداقل 8 میلیون شغل مشغول به کار شوند. حدود 5 میلیون شغل دیگر هم به مدرکی معادل فوق دیپلم و بیش از 2 میلیون شغل دیگر هم به مدرک لیسانس یا بالاتر برای اشتغال نیاز خواهند داشت. کارشناسان با نخستین ارزیابی‌هایی که نسبت به طرح بایدن انجام داده‌اند، ابراز امیدواری کرده‌اند که بهبود سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در این کشور بتواند بخشی از مشکلات را حل و فصل کند. 

بایدن عنوان کرده است که اگر کنگره با افزایش بودجه آموزشی موافقت کند، دانشگاه‌ها در تمام سطوح و مقاطع تحصیلی با رشد ثبت‌نام و جذب دانشجو روبه‌رو خواهند شد که هم دانشگاه‌های دولتی و هم موسسات آموزشی خصوصی را دربرمی‌گیرد. این رشد گرایش دانشجو به دانشگاه‌ها نه‌تنها باعث رشد در زمینه‌های علمی و فنی می‌شود، بلکه حوزه‌های ارتباطات و تفکر حیاتی را هم رشد می‌دهد. 

ازجمله نمونه‌های عرصه فناوری که آمریکا به توسعه آنها نیاز مبرم دارد، می‌توان به توسعه فناوری‌های اینترنت نسل 5 یا همان 5G اشاره کرد که با توجه به دانش پیچیده‌ای که در آن به‌کار رفته، به‌سادگی قابل‌حصول نیست و نظر به‌اینکه فناوری جدیدی در دنیا به‌شمار می‌رود، رشد آن در آمریکا می‌تواند این کشور را به‌عنوان قدرت اینترنت پرسرعت 5G در دنیا ثابت کند. متخصصانی که اقدام به نصب تاسیسات مربوط به این نسل از اینترنت می‌کنند باید دارای مهارت‌های خاصی در مقایسه با مهارت‌های دیگر باشند و این رشد می‌تواند فرصت مناسبی را برای بخش آموزش و دانشگاه‌ها فراهم کند تا بتوانند دانشجویانی برای فعالیت در این حوزه تربیت کنند تا در آینده‌ای نزدیک بتوانند نیاز کشور را در این بخش برآورده کنند. کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی همراه با مفاهیم آموزش شغلی، از 250میلیارد دلار هزینه تحقیقات فدرال در برنامه 10ساله بایدن بهره‌مند می‌شوند. از این میان، مبلغ پنج‌میلیارد دلار در سال سهم بنیاد ملی علوم آمریکاست که تقریبا 60 درصد افزایش را در بودجه سالانه در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد. خوشبینی کارشناسان آمریکایی نسبت به آموزش عالی این کشور در ماه‌های اخیر درحالی است که حزب طرفدار بایدن بخش کمی از حداکثریت قاطع را در هر دو مجلس کنگره دارد. هیچ‌یک از جمهوری‌خواهان از طرح پیشنهادی بایدن حمایت نمی‌کنند و برخی دموکرات‌ها هم درحال‌حاضر درمورد برخی عناصر اصلی این طرح ازجمله مقررات مطرح‌شده برای مالیات‌های بالاتر شرکت‌ها نظرات مخالفی را طرح کرده‌اند. لری ساباتو، استاد سیاست دانشگاه ویرجینیا معتقد است که در خوشبینانه‌ترین حالت، این لایحه قبل از تصویب دستخوش تغییراتی خواهد شد و بخش‌هایی درمورد موارد کاهش یافته و هزینه‌های آن باید به آن اضافه شود. 

درصورتی‌که کنگره آمریکا با طرح پیشنهادی بایدن مبنی‌بر افزایش حدود 40 درصدی بودجه آموزش موافقت کند، این افزایش بالاترین طرح افزایشی بودجه آموزش طی 55 سال گذشته خواهد بود. در این میان، 23 درصد هم افزایش بودجه برای سازمان خدمات انسانی و بهداشت در پی خواهد داشت که 8.7میلیارد دلار آن سهم مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها خواهد شد که بالاترین نقش را طی دو دهه اخیر در حفظ سلامت عمومی در آمریکا داشته و کاملا مستحق این افزایش بودجه خواهد بود. در این میان، بایدن بعد از اینکه در سال 2015 پسرش را بر اثر ابتلا به سرطان از دست داد، علاقه زیادی به تحقیقات علمی پیرامون بحث سرطان و اکتشافات علمی برای درمان بیماران پیدا کرد و در طرح افزایش بودجه به کنگره، علاوه‌بر بخش آموزش، تلاش زیادی برای تصویب این افزایش در بخش بهداشت و سلامت هم می‌کند تا از این طریق، مطالعات حوزه سلامت در آمریکا با تحولات اساسی روبه‌رو شود. در این بودجه پیش‌بینی شده است که نزدیک 69میلیارد دلار پول فدرال برای پرداخت مسکن عمومی اختصاص یابد که نسبت به سال 2021 با 15 درصد رشد مواجه خواهد بود تا از این طریق، خانواده‌های کم‌بضاعت بتوانند به اقامتگاه‌های ارزان قیمت دسترسی پیدا کنند. دولت بایدن امیدوار است که در مجموع 14میلیارد دلار بودجه جدید برای حفاظت از محیط‌زیست اختصاص یابد که مهم‌ترین آنها تلاش برای کاهش انتشار کربن و دستیابی به انرژی پاک است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین