• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۱-۲۵ - ۱۶:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

فضای انتخاباتی به گسترش کلاب‌هاوس در ایران کمک کرد

حوریه دهقان‌شاد عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی:در 20 سال گذشته هر اپلیکیشن خارجی که وارد کشور شد مثل اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و... نسبت به اپلیکیشن‌های داخلی با استقبال بیشتری مواجه شده است؛ یکی از دلایل مهم استقبال مردم از اپلیکیشن‌های خارجی، قابلیت‌ها و امکاناتی است که در اختیار کاربران قرار می‌دهند. مورد دیگر اینکه کاربران از لحاظ حفظ اطلاعات حساب کاربری و شخصی، اطمینان لازم را به اپلیکیشن‌های داخلی ندارند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند از اپلیکیشن‌های خارجی استفاده کنند. ضمن اینکه اکثر کاربران ایرانی احساس می‌کنند با توجه به قوانین بین‌المللی، اپلیکیشن‌های خارجی اطلاعات‌شان را در اختیار هیچ نهاد یا گروهی قرار نمی‌دهند؛ البته اینکه این موضوع درست است یا نه موضوعی‌ قابل بحث است.
اما اگر بخواهیم به صورت تخصصی در مورد اپلیکیشن کلاب‌هاوس صحبت کنیم؛ این اپلیکیشن در طول یک سالی که ساخته شده درحال آزمایش بوده و به همین دلیل فقط در اختیار کاربران سیستم‌عامل ‌آی‌او‌اس قرار گرفته است اما همزمانی ورود این اپلیکیشن به کشور با انتخابات موجب شده تا افراد در این فضا گفت‌وگو کنند و دقیقا همان موضوعی که هابر ماس در مورد حوزه عمومی گفته؛ کلاب‌هاوس امکان اینکه افراد در یک فضای برابر صحبت کنند، نظرات مخالف بدون هرگونه سوگیری شنیده بشود و گفت‌وگوی عقلانیِ آزادِ ارتباطی، بدون درنظر گرفتن پایگاه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شکل بگیرد را داراست و این جزء نقاط قوت کلاب‌هاوس محسوب می‌شود. ضمن اینکه بسیاری از مقامات سیاسی و افراد رسانه‌ای که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد بشود روزی با آنها گفت‌وگو کرد در این اپلیکیشن حضور پیدا کردند و صحبت می‌کنند؛ فضا غیررسمی‌تر است و این برای مخاطب جذابیت دارد. البته به‌طور کلی هر رسانه‌ جدیدی که وارد می‌شود معمولا مردم استقبال می‌کنند اما اینکه استقبال مردم ادامه پیدا کند هنوز مورد تردید است.
درحال حاضر کلاب‌هاوس به دلیل جدید بودن و همچنین داشتن امکانات متفاوت‌تر از سایر اپلیکیشن‌ها مورد استقبال است. اپلیکیشن‌هایی مثل توئیتر به دلیل اینکه فضا نوشتاری است و محدودیت کاراکتر وجود دارد یا در اینستاگرام به دلیل اینکه بیشتر از فیلم و عکس استفاده می‌کنند امکان گفت‌وگو ندارند اما در کلاب‌هاوس گفت‌وگو راحت‌تر صورت می‌گیرد؛ البته که فضای انتخاباتی هم بسیار به گسترش این اپلیکیشن در ایران کمک کرده است. اما از نقاط منفی این اپلیکیشن می‌شود به مدیریت گفت‌وگو توسط سازنده روم(اتاق ‌گفت‌وگو) اشاره کرد اینکه اجازه صحبت کردن فقط توسط سازنده یا مدیر روم است و می‌تواند ابزار قدرتی باشد که اجازه ندهد هر کسی صحبت کند و در ضمن اگر کسی مخالف نظرات مدیرگروه صحبت کند، سازنده اتاق یا مدیران امکان قطع گفت‌وگو یا حذف کاربر از اتاق را دارند و این ابزار شاید امکان گفت‌وگوی آزاد که پیش‌تر اشاره کردیم را کمرنگ کند و امکان بیان همه نظرات از بین ببرد. اما به‌طورکلی از نظر بنده کلاب‌هاوس فضای خوبی ایجاد کرده، بحث‌های متفاوتی ایجاد می‌شود، کاربران با اندیشه‌های متفاوتی آشنا می‌شوند مخصوصا کسانی که در بحث‌های علمی فعالیت می‌کنند می‌توانند با افراد مختلف در دانشگاه‌ها یا حتی کشور‌های دیگر گفت‌وگو کنند و با نظرات پژوهشگران مختلف در حوزه‌های مختلف آشنا شوند که بسیار مفید است و امیدوارم ادامه پیدا کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار