• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۲-۲۳ - ۱۴:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس کارگروه یادگیری الکترونیک وزارت علوم:

نظام‌نامه آموزش الکترونیک بعد از 10 سال مورد ویرایش قرار گرفت

مجموعه مقرراتی در قالب نظام‌نامه آموزش الکترونیک دانشگاه‌ها تدوین شد که حداقل الزامات برای راه‌اندازی دوره آموزش غیرحضوری، شیوه نظارت بر آنها و... را تعیین کرده بود و حدود 10 سال پیش برای آخرین‌بار این نظام‌نامه مورد ویرایش قرار گرفت.

نظام‌نامه آموزش الکترونیک بعد از 10 سال مورد ویرایش قرار گرفت

علی‌اکبر صفوی، رئیس کارگروه یادگیری الکترونیک وزارت علوم با تاکید بر اینکه این وزارتخانه در جایگاه آموزش‌عالی کشور وظیفه تبیین سیاست‌ها و مقررات کلان در حوزه‌های مرتبط را دارد، گفت: «زمانی‌که حدود 20 سال پیش بحث آموزش الکترونیک در کشور مطرح و برنامه‌هایی برای اجرای آن شکل گرفت، هیچ قانونی در وزارت علوم برای این حوزه وجود نداشت؛ از این‌رو مجموعه مقرراتی در قالب نظام‌نامه آموزش الکترونیک دانشگاه‌ها تدوین شد که حداقل الزامات برای راه‌اندازی دوره آموزش غیرحضوری، شیوه نظارت بر آنها و... را تعیین کرده بود و حدود 10 سال پیش برای آخرین‌بار این نظام‌نامه مورد ویرایش قرار گرفت.»  او ادامه داد: «امروز بعد از گذشت حدود یک‌دهه، بار دیگر این نظام‌نامه با نگاهی به شرایط فعلی و آینده آموزش‌های الکترونیک مورد ویرایش قرار گرفت و برای این مساله، کار مطالعاتی دو تا سه‌ساله بر روی نظام‌نامه قبلی انجام گرفته است. البته علاوه‌بر ایجاد برخی تغییرات در این نظام‌نامه، باتوجه به توسعه زیرساخت‌های لازم در دانشگاه‌ها، با نگاه به آینده، قوانینی هم به آن اضافه شده است. نظام‌نامه فعلی شامل همه قوانینی است که از نگاه وزارت علوم در بعد اختیارات دانشگاه‌ها، سیاست‌های این وزارتخانه، ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها و تاسیس و راه‌اندازی دوره‌های جدید آموزش غیرحضوری لازم است.» 

رئیس کارگروه یادگیری الکترونیک وزارت علوم بیان داشت: «یکی از نکات مهمی که در این نظام‌نامه موردتوجه قرار گرفته این است که تا پیش از این دانشگاه‌ها تنها تا 10 درصد دروس را می‌توانستند به‌صورت الکترونیکی ارائه کنند، اما در نظام‌نامه جدید اجازه داده شده تا بیش از 50 درصد دروس از این طریق به دانشجویان آموزش داده شود و این اتفاق بزرگی است و باتوجه به اینکه شرایط آموزش در ایام کرونا متفاوت شده و علاوه‌بر یادگیری اساتید، محتوای درسی هم تولید شده، می‌توان گفت این اتفاق بسیار مهمی است. البته درحال حاضر صددرصد دروس ازطریق فضای مجازی ارائه می‌شود، اما در شرایط عادی دانشگاه‌ها تنها می‌توانستند 10 درصد از دروس را به‌صورت غیرحضوری آموزش دهند. همچنین اجازه اجرای دوره‌های الکترونیک برای دانشجویان بین‌المللی هم صادر شده و حالا مراکز دانشگاهی می‌توانند در این زمینه ورود کنند.» 

صفوی خاطرنشان کرد: «در نظام‌نامه به‌صراحت تاکید شده که نظارت بر اجرا و فرآیند اخذ مجوز برای کسانی که به‌طور عادی مجوز فعالیت در آموزش الکترونیک ندارند با چه فرآیندی صادر می‌شود؛ از طرف دیگر بخشی از این نظام‌نامه درحال حاضر اجرایی می‌شود، اما اگر همه‌گیری کرونا تمام شود، طبق نظام‌نامه جدید دانشگاه‌ها می‌توانند بیش از 50 درصد دروس را ازطریق فضای مجازی آموزش دهند و مساله مهم بحث جذب دانشجویان بین‌المللی برای آموزش غیرحضوری است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار