• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۲۷ - ۱۰:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سیتی با گواردیولا در اوج، تاتنهام با مورینیو در بحران

بازگشت مقتدرانه پپ

برای پپ گواردیولا و تیمش فصل قبل خیلی زودتر از آنچه تصور می‌کرد به پایان رسید و تقریبا از اواسط فصل مشخص بود که آنها با وضعیتی که دارند توان رقابت با لیورپول توقف‌ناپذیر را ندارند. منچسترسیتی قید قهرمانی را زد و به‌سرعت برای فصل جدید آماده شد.

بازگشت مقتدرانه پپ

سیامک خاجی، خبرنگار و روزنامه‌نگار «فرهیختگان» طی گزارشی نوشت: برای پپ گواردیولا و تیمش فصل قبل خیلی زودتر از آنچه تصور می‌کرد به پایان رسید و تقریبا از اواسط فصل مشخص بود که آنها با وضعیتی که دارند توان رقابت با لیورپول توقف‌ناپذیر را ندارند. منچسترسیتی قید قهرمانی را زد و به‌سرعت برای فصل جدید آماده شد. خریدهای خوب او در تابستان نوید فصلی متفاوت را می‌داد و خیلی زود هم اوج‌گیری او و تیمش آغاز شد. پس از چند نتیجه نه‌چندان خوب روند پیروزی‌های سیتیزن‌ها آغاز شد و حالا با 23 بازی بدون‌شکست در تمامی رقابت‌ها رکوردی جالب در این زمینه خلق کرده‌اند. گواردیولا و شاگردانش شنبه‌شب در زمین خود با سه‌گل تاتنهام را شکست دادند و جالب اینکه آخرین شکست آنها در این فصل برابر همین تیم لندنی رقم خورد.

مشکل پنالتی‌زن

تنها سه تیم در تاریخ فوتبال انگلستان توانسته‌اند هر 9 بازی ابتدایی خود در لیگ و در شروع سال جدید میلادی را با پیروزی پشت‌سر بگذارند؛ بولتون در سال 1905، منچستریونایتد در سال 2009 و حالا منچسترسیتی در سال 2021. عملکرد تیم او در خط‌دفاعی هم فوق‌العاده بوده است. دریافت تنها 6 گل در 23 بازی اخیر نشان می‌دهد که این مربی اسپانیایی به‌خوبی توانسته این معضل را که فصل قبل یکی از دلایل ناکامی تیمش بود، رفع کند.

در مصاف شنبه‌شب مورینیو باز هم روی درخشش زوج خط حمله‌اش یعنی هری‌ کین و سون هیونگ‌مین حساب کرده بود اما گواردیولا به‌خوبی آنها را مهار کرده بود و به حریف اجازه خودنمایی نداد. در صحنه‌ای از این مسابقه کین پس از عبور از سد برناردو سیلوا و رودری وارد محوطه جریمه سیتی شد اما هنوز 4 بازیکن دیگر پیش‌روی او بودند و این مهاجم ملی‌پوش چاره‌ای به‌جز ادامه حرکت انفرادی‌اش نداشت؛ چراکه هیچ‌یک از هم‌تیمی‌هایش را در نزدیکی خود نمی‌دید. کین اجبارا به حرکت خود ادامه داد و توپ از دست رفت. تلاش مورینیو و اسپرز برای رسیدن به دروازه سیتی بی‌نتیجه بود و گواردیولا با استراتژی خوبی که برابر این تیم برگزیده بود توانست یک پیروزی درخشان کسب کند و انتقام شکست در دیدار رفت را بگیرد.

گل نخست سیتی از روی نقطه پنالتی به‌ثمر رسید و پس از اینکه گوندوگان در دیدار برابر لیورپول یک پنالتی را از دست داد نوبت به رودری رسید تا پشت این ضربه قرار گیرد و البته خوش‌شانس بود که ضربه بدش تبدیل به گل شد. گواردیولا که تیمش از 18 پنالتی اخیر خود تنها 10 گل به‌ثمر رسانده، می‌گوید: «باید از رودری تشکر کنم که شهامت داشت و پشت این ضربه قرار گرفت. البته او پنالتی را خوب نزد و باید این را اعتراف کنم. ما دیدارهای مراحل حذفی لیگ قهرمانان را در پیش داریم و همچنین در لیگ هم دیدارهای سختی پیش‌رو خواهیم داشت. در چنین شرایطی اگر همچنان در زدن ضربات پنالتی مشکل داشته باشیم به دردسر خواهیم افتاد. ما در این مدت بیش از حد معمول پنالتی از دست داده‌ایم و باید فکری اساسی برای آن داشته باشیم. ادرسون روی گل سوم یک پاس 70 متری ارسال کرد اما اینکه بخواهیم یک گلر را به‌عنوان پنالتی‌زن تیم انتخاب کنیم کمی سخت است و او به‌جز قدرت، باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد.»

بدون اتکا به مهاجمان

سیتی در دیدارهای اخیر خود درحالی برابر حریفان به برتری رسیده بود که هر دو مهاجم اصلی خود را در اختیار نداشت. سرخیو آگرو گرفتار کرونا شده بود و گابریل ژسوس هم مصدوم بود. با این حال گواردیولا به‌خوبی نشان داد که حتی در چنین شرایط سختی هم می‌تواند تیمش را به موفقیت برساند و بی‌دلیل نیست که او را یکی از بهترین مربیان فوتبال دنیا می‌نامند. مدتی پیش وقتی از او درباره اینکه آیا غیبت مهاجمانش برای این تیم دردسرساز نخواهد شد، گفته بود: «اگر ما به این امید باشیم که تمام مشکلات‌مان را مهاجمان تیم حل کنند به‌جایی نخواهیم رسید و فرصت پیروزی در بازی‌ها را از دست می‌دهیم.» گواردیولا به‌خوبی در دیدارهای قبلی تیمش توانست این مشکل را حل کند و با استفاده از قدرت حمل توپ وینگرها و همچنین اضافه‌شدن هافبک‌های میانی در زمان حملات ثابت کرد که بدون‌داشتن یک مهاجم نوک تخصصی هم می‌توان در بازی‌ها به برتری رسید. البته پیش از این سابقه نداشته که تیمی بدون اتکا به یک مهاجم گلزن بتواند قهرمانی لیگ برتر انگلیس شود. از آلن شیرر در بلکبرن تا تیری آنری آرسنال و جیمی واردی لسترسیتی همگی نمونه‌هایی از تاثیر یک مهاجم گلزن در موفقیت یک تیم هستند. حتی سر الکس فرگوسن هم همیشه در منچستریونایتد تاکید داشت که تیمش 4 مهاجم خوب داشته باشد تا زوج خط حمله این تیم همیشه آماده رویارویی با رقبا باشد. سیتی اما در این فصل درحالی‌که در بخش عمده‌ای از مسابقاتش ژسوس و آگرو را در‌اختیار نداشت روی نوار موفقیت قرار دارد و بدون اتکا به این دو توانسته حریفان را شکست دهد. درحالی‌که ژسوس در این فصل تنها 4 گل در لیگ برتر به‌ثمر رسانده است، ایلکای گوندوگان که یک هافبک میانی است با 9 گل زده بهترین گلزن تیم در لیگ است و پشت سر او رحیم استرلینگ با 8 گل و فیل فودن و ریاض محرز 5 گله قرار دارند. مهاجمان سیتی در این فصل نقش چندانی در گل‌های این تیم نداشته‌اند و حالا می‌توان گواردیولا را صاحب نخستین تیم مدعی در لیگ جزیره دانست که بدون نیاز به مهاجمانش روندی بسیار خوب در پیش گرفته و شاید آغازگر دوران جدیدی در فوتبال اروپا باشد. سیاستی که کاملا با آنچه در ترکیب تیم رقیب آنها در دیدار شنبه‌شب می‌گذرد متفاوت است. بسیاری معتقدند موفقیت‌های سال‌های اخیر تاتنهام وابسته به مهاجم ملی‌پوش تیم است و باید تاتنهام را «تیم هری کین» نامید. هر زمان او دچار مصدومیت شده، این تیم لندنی به‌وضوح دچار مشکل شده و نتوانسته نتایج خوبی کسب کند.

تاکتیک‌های لو رفته

البته تاتنهام در هفته‌های اخیر هم روند خوبی نداشته و به‌نظر می‌رسد تاکتیک‌های مورینیو که در ابتدای فصل تیم را در بین مدعیان لیگ قرار داده بود به بن‌بست خورده است. او پس از شکست برابر سیتی این مسابقه را مصاف یک تیم سرحال و آماده برابر تیمی خسته نامید. آقای خاص معمولا پس از هر شکست به‌دنبال بهانه‌ای برای توجیه آن است و این بار خستگی شاگردانش را علت این ناکامی عنوان کرد. اگرچه مشخص بود که تیم او در زمین شادابی و برنامه مشخصی ندارد و کمتر شاهد استراتژی مناسبی از سوی او در زمین بودیم. مورینیو برخلاف گواردیولا نقشه مناسبی برای این دیدار نداشت و به همین دلیل پس از دریافت گل نخست نتوانست با تغییر استراتژی به‌سمت دروازه حریف حرکت کند. دو گل گوندوگان که این روزها یکی از آماده‌ترین بازیکنان سیتی است کاملا متفاوت با هم و غیرقابل پیش‌بینی بود اما در سوی مقابل به‌راحتی می‌شد حرکات بازیکنان تاتنهام را حدس زد. تیم‌های لیگ برتری دیگر به‌خوبی از برنامه مورینیو و تیمش برای استفاده از ضدحملات و پایه‌گذاری آنها روی سرعت سون و حرکات کین و اندومبله شناخت دارند. به همین دلیل دیگر کمتر همچون ابتدای فصل برابر این حرکات غافلگیر می‌شوند و سرمربی پرتغالی اگر می‌خواهد تیمش حداقل در کسب سهمیه لیگ اروپا موفق باشد باید در ادامه فصل به‌دنبال تغییراتی در تفکراتش باشد.

مورینیو در پایان این مسابقه درباره عملکرد تیمش گفت: «وقتی بازی یک بر صفر بود توپ را به تیر دروازه آنها زدیم که اگر گل می‌شد روند بازی تغییر می‌کرد. پنالتی آنها هم از خطاهای مدرن فوتبال بود. این روزها حتی اگر ناخن شما با حریف برخورد کند آن را پنالتی می‌گیرند و در بازبینی صحنه توسط VAR هم تایید می‌کنند که برخوردی هر چند کوچک صورت گرفته است. با این حال درمجموع از عملکرد بازیکنانم راضی هستم و می‌دانم که تمام تلاش خود را برای موفقیت در این دیدار انجام دادند. ما همین چند روز پیش یک بازی دو ساعته را برابر اورتون داشتیم و برخی نفرات ما که در آن بازی حضور داشتند، هنوز خسته بودند.»

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار