• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۱۰ - ۰۵:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به آخرین وضعیت نقل‌وانتقالات لژیونرهای ایرانی

سردار و جهانبخش در خانه اول، طارمی در لیگ قهرمانان

سرنوشت بازیکنانی همچون سردار آزمون و علیرضا جهانبخش همچنان نامشخص است و این دو ملی‌پوش ایرانی که مدت‌هاست از انتقال آنها به تیم‌های دیگر صحبت می‌شود درنهایت ممکن است در تیم‌های خود بمانند و فصل جدید را با همین پیراهن فعلی ادامه دهند.

سردار و جهانبخش در خانه اول، طارمی در لیگ قهرمانان

به گزارش «فرهیختگان»، لژیونرهای ایرانی در لیگ‌های مختلف فصل نسبتا خوبی را پشت‌سر گذاشتند و اخبار زیادی مبنی‌بر انتقال آنها به تیم‌های بهتر به گوش می‌رسد. با این حال درحالی که هنوز پنجره نقل‌وانتقالات در لیگ‌های مختلف همچنان باز است برخی از آنها تیم‌های جدید خود را انتخاب کرده و عده‌ای دیگر نیز مشغول مذاکره برای حضور در باشگاه جدید خود هستند. در این میان سرنوشت بازیکنانی همچون سردار آزمون و علیرضا جهانبخش همچنان نامشخص است و این دو ملی‌پوش ایرانی که مدت‌هاست از انتقال آنها به تیم‌های دیگر صحبت می‌شود درنهایت ممکن است در تیم‌های خود بمانند و فصل جدید را با همین پیراهن فعلی ادامه دهند. در ادامه نگاهی به وضعیت نقل‌وانتقالات لژیونرهای ایرانی تا این برهه از فصل نقل‌وانتقالات خواهیم داشت.

سردار آزمون

مهاجم ایرانی زنیت مدت‌ها تیتر اول رسانه‌های روسی بود و هر روز مقصد جدیدی برای این ستاره ایرانی معرفی می‌شد. آزمون فصلی عالی را در لیگ این کشور سپری کرد و به‌نظر می‌رسید حالا بهترین زمان برای جدایی او از این لیگ و حضور در کشوری دیگر است. اخبار پیشنهادهایی از میلان، ناپولی و حتی آرسنال هرروز در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شد اما با گذشت هفته‌ها از این شایعات هنوز خبری از انتقال آزمون نیست. ناپولی مهاجم جدیدی به خدمت گرفت و میلان نیز ظاهرا با ابراهیموویچ برای ماندن به توافق رسیده است. در این شرایط شاید آزمون همچون سال‌های قبل پس از مدتی هیاهو برسر انتقالش دوباره در لیگ روسیه به فوتبالش ادامه دهد. فصل جدید این مسابقات نیز آغاز شده و او همچنان روند گلزنی خوبی دارد.

علیرضا جهانبخش

دو فصل کابوس‌وار برای وینگر ایرانی برایتون او را متقاعد کرد زمان جدایی‌اش از این تیم فرا رسیده است. گراهام پاتر، سرمربی تیم اعتقاد زیادی به او ندارد و جهانبخش نیز از نیمکت‌نشینی‌های پیاپی در این تیم خسته شده است. در ابتدای تابستان خبر تمایل آیندهوون و آژاکس برای خرید او به گوش می‌رسید اما پس از مدتی خبری از انتقال او نشد. آژاکس بعد از فروش حکیم زیاش به چلسی به‌ دنبال جانشینی مناسب برای این وینگ مراکشی است و جهانبخش که سابقه بازی در لیگ هلند را دارد می‌تواند گزینه‌ای بسیار خوب برای این تیم باشد. حتی در روزهای اخیر بحث انتقال قرضی او به آلکمار هم مطرح شده اما هنوز اتفاق تازه‌ای درمورد آقای‌گل سابق لیگ هلند رخ نداده و فعلا در تمرینات پیش‌فصل برایتون حضور دارد. او در بازی دوستانه با چلسی هم در ترکیب تیمش قرار نگرفت اما در نیمه دوم به میدان رفت.

مهدی طارمی

داغ‌ترین انتقال بازیکنان ایرانی در این فصل مربوط به مهاجم ایرانی ریوآوه است. عملکرد عالی او در نخستین فصل حضورش در فوتبال اروپا باعث شد تیم‌های بزرگی به‌دنبال خرید او باشند و حالا در آستانه انتقال به پورتو است. روز گذشته عکسی از او در فرودگاه لیسبون منتشر شد تا شایعه انتقالش به اسپورتینگ نیز مطرح شود اما ظاهرا به‌دلیل نبود پرواز مستقیم به شهر پورتو او مجبور شده از طریق لیسبون راهی این شهر شود. انتقال او به تیم قهرمان فصل پیش لیگ پرتغال مراحل پایانی خود را می‌گذراند و به‌زودی شاهد حضور او با پیراهن سفیدوآبی این تیم در میادین خواهیم بود. براگا و اسپورتینگ‌لیسبون دیگر مشتریان طارمی در این مدت بودند اما بازی در لیگ قهرمانان اروپا احتمالا اصلی‌ترین انگیزه او برای حضور در پورتو است و با درخشش در این تورنمنت می‌تواند به حضور در لیگ‌های بهتر هم امیدوار باشد.

سامان قدوس

قدوس تا پیش از انتقال به آمیان روزهای خوبی را در فوتبال سوئد سپری می‌کرد و به‌نظر می‌رسید یکی از بازیکنان آینده‌دار در فوتبال اروپا خواهد بود اما مشکلاتی که برسر انتقال نافرجامش به هوئسکا رخ داد باعث شد نتواند روند خوبش را ادامه دهد. محرومیت 4ماهه ازسوی فیفا و همچنین جریمه نقدی باعث شد تمرکز او کاملا به‌هم بریزد و نتواند فصل خوبی را در این تیم فرانسوی سپری کند. آمیان درنهایت به لیگ 2 سقوط کرد و بازیکن ایرانی این تیم حالا در این لیگ بازی می‌کند. در روزهای اخیر قدوس پیشنهاد خوبی از لیگ چمپیونشیپ دریافت کرده و ممکن است به‌زودی راهی انگلیس شود. برنتفورد که پیش از این نیز برای به خدمت گرفتن او تلاش کرده بود دوباره به‌سراغ این ملی‌پوش ایرانی رفته تا به کمک او بتواند به صعود به لیگ برتر امیدوارتر شود. قدوس در دوهفته‌ای که از شروع لیگ 2 فرانسه گذشته در ترکیب اصلی آمیان حضور داشته اما با توجه به اخباری که رسانه‌های فرانسوی و انگلیسی منتشر کرده‌اند احتمال جدایی او و انتقالش به برنتفورد زیاد است.

مهرداد محمدی

دوقلوهای محمدی این فصل در فوتبال اروپا سرنوشت متفاوتی داشتند. میلاد در خنت بلژیک به بازیکن ثابت تیمش بدل شد و به‌همراه این تیم نایب‌قهرمانی لیگ را جشن گرفت. مهرداد اما در نخستین فصل حضورش در لیگ پرتغال با وجود عملکرد خوبی که در آوس داشت نتوانست مانع از سقوط تیمش به دسته پایین‌تر شود و حتی دستمزدش را نیز به‌صورت کامل از این باشگاه دریافت نکرد تا مجبور به فسخ قراردادش شود. او حالا در آستانه حضور در تیم العربی قطر است که به‌نوعی پسرفت در فوتبالش محسوب می‌شود. استاد دوحه قطر این خبر را تایید کرده که محمدی در حال مذاکره با العربی است تا راهی این باشگاه شود. این در حالی است که او مدتی پیش از دو تیم فرانسوی ازجمله سن‌اتین نیز پیشنهاد داشت اما معلوم نیست چرا حضور در لیگ قطر را انتخاب کرده است.

مجید حسینی

مدافع سابق استقلال در ترابزون‌اسپور روزهای نسبتا خوبی را سپری کرده و حالا پس از دو فصل حضور در این باشگاه ترکیه‌ای در آستانه حضور در سری A ایتالیا است. سمپدوریا مدت‌هاست شرایط او را زیرنظر دارد و مذاکراتش با ترابزون را آغاز کرده است؛ با این حال هنوز توافقی بین دو باشگاه صورت نگرفته است اما رسانه‌های ترکیه‌ای احتمال این انتقال را بالا می‌دانند و معتقدند ترابزون به‌زودی مدافع ایرانی‌اش را می‌فروشد تا با پولی که از این جابه‌جایی به‌دست می‌آورد نقاط‌ضعف خود را با خریدهای جدید برطرف کند.

اللهیار صیادمنش

دیگر بازیکن ایرانی حاضر در لیگ ترکیه در نخستین فصل حضورش در این کشور نتوانست انتظارات را برآورده کند و حالا در آستانه جدایی از فنرباغچه قرار دارد. این تیم ترکیه‌ای به‌تازگی مامه تیام، ستاره سابق استقلال را به خدمت گرفته و به‌نظر می‌رسد تصمیمش برای فروش مهاجم جوان ایرانی‌اش جدی است. چند تیم از لیگ دسته یک این کشور و همچنین ماریوپل اوکراین خواستار خرید صیادمنش هستند و بعید است او فصل بعد را در فنرباغچه سپری کند.

احسان حاج‌صفی

مدت‌هاست که رسانه‌های یونان از بازگشت احسان حاج‌صفی به لیگ این کشور خبر می‌دهند. این درحالی است که در داخل هم عنوان شده او گزینه جدی استقلال است. همچنین می‌گویند مدیران ترکتور هم تلاش می‌کنند او را نگه دارند اما اولویت حاج‌صفی بازی برای آریس سالونیکاست.

انتقال‌های انجام‌شده

رامین رضائیان، کریم انصاری‌فرد و سعید عزت‌اللهی بازیکنانی هستند که کار انتقال‌شان به تیم‌های جدید به پایان رسیده است و باید منتظر درخشش آنها با پیراهن باشگاه جدید بود. رضائیان در انتقالی خوب راهی الدوحیل، صدرنشین لیگ قطر شده و فرصت بازی در لیگ قهرمانان آسیا را دوباره به‌دست آورده است. کریم انصاری‌فرد نیز به لیگ یونان برگشت و فصل بعد را با پیراهن شماره 11 آ.اک آتن بازی خواهد کرد. انصاری‌فرد خاطرات خوبی از حضور در این کشور دارد و می‌تواند روزهای خوبی در المپیاکوس را این‌بار در آ.اک تکرار کند. سعید عزت‌اللهی نیز که در سال‌های گذشته یکی از استعدادهای خوب فوتبال ایران محسوب می‌شد و به تیم‌های پایه اتلتیکومادرید نیز راه یافت پس از مدتی حضور در فوتبال روسیه، انگلیس و حتی یوپن بلژیک حالا راهی وایله دانمارک شده تا شاید در لیگ نه‌چندان خوب این کشور بتواند فوتبالش را احیا کند.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک