• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۰۱ - ۰۱:۲۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

«اسنپ‌بک» ترفند حساب‌شده دموکرات‌ها بود/ دموکرات‌ها بسیار خطرناک‌تر از ترامپ هستند

اروپایی‌ها می‌دانند ترامپ نه برای امنیت غرب که بخاطر انتخابات می‌خواهد مکانیسم ماشه را فعال کند

ظهره‌وند با ذکر اینکه مکانیسم ماشه ترفند حساب‌شده دموکرات‌ها برای فشار به ایران بود، گفت: «برخلاف آنچه امروز در کشور تلقی آن وجود دارد دموکرات‌ها برای امنیت ملی ایران بسیار خطرناک‌تر از افرادی مانند دونالد ترامپ هستند. آنها همواره هوشمندانه‌تر از جمهوری‌خواهان یا افرادی مثل ترامپ عمل می‌کنند.

«اسنپ‌بک» ترفند حساب‌شده دموکرات‌ها بود/ دموکرات‌ها بسیار خطرناک‌تر از ترامپ هستند

  به گزارش «فرهیختگان»، ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر سابق ایران در ایتالیا و کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخواست ایالات متحده برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه را مورد بررسی قرار داد.

وی در ابتدای گفت‌وگوی خود با ذکر این نکته که ایالات متحده از مخالفت اعضای برجام حتی شرکت‌های اروپایی کاخ سفید با فعال‌سازی مکانیسم ماشه مطلع است و با وجود این اطلاعات دست به این اقدام زده، گفت: «آمریکایی‌ها دست به ریسک بزرگی زدند و نشان دادند برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه حاضرند هر نوع تلاشی داشته باشند، البته این مساله قابل پیش‌بینی هم بود.، آمریکا امروز تلاش می‌کند تفسیر خاص خود را از بند ۱۱ برجام به شورای امنیت سازمان‌ملل و دیگر اعضای حاضر در توافق هسته‌ای دیکته کند. آنها می‌خواهند با استفاده از ابزار عضویت دائم خود در شورای امنیت مکانیسم ماشه را فعال کنند. درواقع باید گفت با منطق آمریکایی‌ها امروز حتی کشوری مانند اندونزی که در شورای امنیت سازمان‌ملل عضویت دارد می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند، درصورتی‌که از نظر حقوقی این استدلال صحیح نیست.» 

سفیر سابق ایران در رم خاطرنشان کرد: «از هر منظری که به ماجرا نگاه کنیم و هر بند حقوقی معتبر در حقوق بین‌الملل را هم که مدنظر قرار دهیم خواهیم دید ایالات متحده صرفا با قید حضور و شراکت در برجام می‌توانست مکانیسم ماشه را فعال کند و اکنون چنین امکانی برای این کشور مفروض نیست. درواقع مسیر صحیح این بود که مانند همان تلاش سال گذشته ایالات متحده یکی از اعضای باقی‌مانده در برجام را مجبور به فعال‌سازی مکانیسم ماشه می‌کرد البته آنها هم زیربار این فشار نرفتند. درواقع باید گفت آمریکایی‌ها دچار یک اشتباه راهبردی شدند. اگر دونالد ترامپ سال ۱۳۹۷ از برجام خارج نمی‌شد شرایط امروز کاملا متفاوت بود.»

  فشارهای سیاسی اجازه فعال‌شدن مکانیسم ماشه را نخواهد داد

ظهره‌وند با تاکید بر اینکه با توجه به فشارهای سیاسی و تاکیدات حقوقی اعضای برجام، ایالات ‌متحده موفق نخواهد شد مکانیسم ماشه را فعال کند، گفت: «اروپایی‌ها دریافته‌اند تلاش دونالد ترامپ برای استفاده از مکانیسم ماشه نه امنیت کشورهای غربی که صرفا داشتن برگی برنده برای رقابت‌های انتخاباتی است بنابراین حاضر نیستند وارد این رقابت انتخاباتی درون ایالات متحده شوند، علاوه‌بر این آنها می‌دانند با این سوءاستفاده ترامپ موقعیت شورای امنیت تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت و از اعتبار آن کاسته خواهد شد. موقعیت شورای امنیت در نظم بین‌الملل از نظر شرکای اروپایی ایالات متحده به‌مراتب مهم‌تر از ملاحظات اکنون ترامپ است.»

  اروپایی‌ها برای حفظ امنیت خودشان هم که شده طرفدار ترامپ نیستند

 این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه توضیحات خود ذکر کرد: «طرف‌های اروپایی هیچ علاقه‌ای به پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا ندارند. رویکرد اتحادیه اروپا اساسا به رویکرد دموکرات‌ها نزدیک‌تر است، درحالی‌که ترامپ تلاش می‌کند فضا و محیط بین‌الملل را دوقطبی کرده و جایی برای فعالیت سیاسی باقی نگذارد، درحالی‌که باید بدانیم برجام محصول نزدیکی و تعامل سیاسی آمریکا با اروپایی‌ها بود و در یک دیدگاه مشترک توانستند برجام را عملیاتی کنند. ناگفته نماند اتحادیه اروپا ترامپ را برای امنیت خود هم به‌مثابه یک تهدید شناسایی می‌کند، سیاست اول آمریکا ترامپ به‌اضافه ارتباطی که کاخ سفید با جریان‌های دست‌راستی و ضداتحادیه‌ای در اروپا گرفته مزید بر علت شد تا اعضای این اتحادیه برای حفظ هویت خودشان هم که شده علاقه‌ای به پیروزی ترامپ و بودن او در کاخ سفید نداشته باشند.»

  دموکرات‌ها بسیار خطرناک‌تر از ترامپ هستند/ برجام یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های سیاسی امنیتی بعد از جنگ جهانی دوم بود

سفیر سابق ایران در ایتالیا با ذکر اینکه مکانیسم ماشه ترفند حساب‌شده دموکرات‌ها برای فشار به ایران بود، گفت: «برخلاف آنچه امروز در کشور تلقی آن وجود دارد دموکرات‌ها برای امنیت ملی ایران بسیار خطرناک‌تر از افرادی مانند دونالد ترامپ هستند. آنها همواره هوشمندانه‌تر از جمهوری‌خواهان یا افرادی مثل ترامپ عمل می‌کنند. مکانیسم ماشه عملا یک شمشیر داموکلس بود، برخلاف ادعای روحانی که همواره می‌گوید 6 قطعنامه سازمان‌ملل علیه ایران لغو شد، نگاه به متن برجام و همین مکانیسم ماشه گویای تنها تعلیق 6 قطعنامه یادشده است. این فرآیند یعنی تعلیق قطعنامه‌ها به‌اضافه مکانیسم ماشه شمشیر داموکلسی بود که بتوانند ملاحظات خود را در برجام پیگیری کنند و برجام نه به‌عنوان یک توافق که به‌عنوان یک پروژه امکان توسعه یافتن و تکمیل شدن داشته باشد، به همین علت هم بود که دموکرات‌ها می‌گفتند برجام گام اول بود و برجام‌های ۲ و ۳ در راه است. همین فرآیند هم بود که اگر تکمیل می‌شد نتیجه‌ای جز فروپاشی درونی ایران به‌همراه نداشت؛ اتفاقی که در آن کشورهای غربی کمترین هزینه ممکن را پرداخت کرده بودند و ایران با گرفتار شدن در بندهای قانونی برای همیشه تسلیم می‌شد. پروژه برجامی یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های سیاسی، حقوقی و امنیتی پس از جنگ جهانی دوم بود.»

وی با تاکید بر اینکه خروج ترامپ از برجام همه برنامه‌ریزی‌های غربی‌ها را برهم زد، گفت: «درمانده و عاجزشدن آمریکایی‌ها امروز نتیجه همان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای است و با وجود اینکه شاید شرایط سختی امروز برای کشور پدید آمده باشد، باید برآیند کلی آن را به‌نفع ایران در بلندمدت توصیف کرد.

 

اخبار مرتبط:

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار