• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۴-۲۱ - ۱۳:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

جهش تولید در گرو ارتباط صنعت و دانشگاه محقق می‌شود

جهش تولید نیازمند دانش روز، نیروی انسانی کارآمد، برنامه‌ریزی منسجم، مدیریت جامع، رفع مشکلات و موانع کسب‌وکار با تکیه بر برنامه‌ای هدفمند و منسجم است.

به گزارش «فرهیختگان»، محمد حیدری‌نارمندی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی حاجی‌آباد طی یادداشتی در روزنامه «فرهخیتگان» نوشت: از ابتدای فروردین 1378 انتخاب شعار و نامگذاری سال‌های مختلف به‌عنوان یکی از روش‌ها و شیوه‌های ترسیم جهت‌گیری کلی نظام و مسئولان ازسوی مقام‌معظم‌رهبری ابلاغ شد. درواقع با نامگذاری سال‌ها دو هدف اصلی توجه دادن افکار عمومی به مهم‌ترین مساله روز کشور و جهت‌دادن به سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی و حرکت منسجم در راستای تحقق شعار دنبال می‌شود. سال امام خمینی(ره)، امام‌علی(ع)، اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی، سال عزت و افتخار حسینی، خدمتگزاری، پاسخگویی، سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی، پیامبراعظم، اتحاد ملی و انسجام اسلامی، نوآوری و شکوفایی، حرکت مردم و مسئولان به‌سوی اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف راهبردهایی بوده با عنوان شعار سال که تا 1390 از سوی مقام‌معظم‌رهبری ابلاغ شد. اما از سال 1390 به بعد معظم‌له تاکید خاصی بر موضوعات اقتصادی و تولید فرموده‌اند. درواقع توجه عمومی را به اهمیت توسعه اقتصادی و رونق تولید و حرکت جهادی در این مسیر به مردم و مسئولان گوشزد کردند. جهاد اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی، حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی، تولید–اشتغال، حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید نشان‌دهنده دغدغه و تاکیدی است که همواره مطرح فرموده‌اند. امسال نیز در ادامه این روند، رهبر معظم انقلاب با انتخاب شعار سال به نام جهش تولید، تکلیف را برای همه مردم و مسئولان در حوزه‌های مختلف ازجمله محافل علمی، دانشگاهی و پژوهشی مشخص فرمودند.   سال 1399 سال منحصربه‌فردی نسبت به سنوات گذشته است. درحالی‌که جهان با پاندمی کرونا روبه‌روست، اقتصاد و تولید به‌شدت آسیب دیده و جهان همچنان در سردرگمی از یک‌سو به‌واسطه رکود عجیب اقتصادی و ازسوی دیگر مواجهه با ویروس ناشناخته به‌سر می‌برد، راهبرد مقام‌معظم‌رهبری و انتخاب جهش تولید دقیقا راهبردی است که نظامات بین‌الملل در پی حل معمای رکود اقتصاد و تولید هستند.

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر نیاز قطعی کشور به تولید، خطاب به دست‌اندرکاران تاکید کردند: «جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به ‌وجود‌‌ ‌آید.» ایشان جهش تولید را ابزار قوی‌شدن معرفی فرمودند.

این سوال مطرح است که مراکز علمی و دانشگاهی چگونه می‌توانند در تحقق شعار سال نقش‌آفرینی کنند؟

شکی نیست که هرگاه دانشگاه با بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات ارتباطش تنگاتنگ باشد این بخش‌ها به مدد بهره‌مندی از پایه‌های علمی تقویت می‌شود و لذا کشور به قدرتمند‌تر شدن پیش خواهد رفت.

جهش تولید نیازمند دانش روز، نیروی انسانی کارآمد، برنامه‌ریزی منسجم، مدیریت جامع، رفع مشکلات و موانع کسب‌وکار با تکیه بر برنامه‌ای هدفمند و منسجم است. زمانی می‌توانیم مدعی باشیم که در مقایسه با کشور‌های جهان از رشد علمی قابل‌قبولی برخورداریم که این رشد علمی با رشد صنعتی و رشد اقتصادی برابری کند. پس می‌توان دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی را زیربنا یا پایه تولید و پیشرفت صنعت قلمداد کرد. لذا در گام اول باید رویکرد مدرک‌گرایانه را به سمت مهارت‌آموزی تغییر دهیم. اگر این مراکز به سمت تربیت نیروی انسانی ماهر حرکت کنند و از طرفی تولید، خدمات و صنعت هم برای جذب نیروی ماهر متعهد باشد به‌روشنی می‌توان گفت گام مهمی در جهت جهش تولید برداشته شده است. چراکه تولید به‌معنای تبدیل منابع و امکانات به کالا و خدمات است. اگر زمانی برای رسیدن به تولید نیازمند یک قطعه‌ زمین، نیروی کار و سرمایه مادی بود اما امروز باید دانش را زیربنای تولید محسوب کرد. منظور از دانش کار دانشگاهی است درواقع دانشگاه سرمایه انسانی دانش‌بنیان، سرمایه متخصص، فناوری، دانشی برای انجام یک کار تولیدی موفق را ارائه می‌کند که نتیجه آن توسعه کمی، توسعه کیفی، قابلیت رقابت داشتن با تولیدات مشابه جهانی در عرصه تولید است. البته باید الزامات تولید هم در نظر گرفته شود. اولویت‌گذاری، بازاریابی یا بازارسازی، بررسی منابع و مزایا، رعایت الزامات زیست‌محیطی، روابط بین‌المللی، ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در بحث استفاده از کالاهای تولید داخل و موارد دیگر ازجمله این الزامات است.  درنتیجه دانشگاه (اساتید و دانشجویان) از سرمایه‌های کشور بهره می‌گیرد پس باید محصول کارشان در راستای حل مشکلات کشور باشد و به پیشرفت تولید و اقتصاد، ارتقای زندگی مردم، بهبود معیشت و حل مشکلات و موانع بینجامد. برای تحقق این امر به برنامه‌ریزی مدون، بازنگری و اصلاح روابط بخش‌های تولید و دانشگاه، حمایت همه‌جانبه از ایده‌های خلاق و فراهم آوردن زمینه تبدیل ایده به عمل نیازمند هستیم.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار