• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۰۷ - ۱۹:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نجف‌زاده، نماینده خوی در گفت‌وگوی مشروح با «فرهیختگان»:

پاکسازی و اصلاح باید از خانه ملت آغاز شود

اگر قرار باشد مجلس در راس امور باشد، پاکسازی اصلی باید از خود مجلس صورت گیرد؛ یعنی مجلسی می‌تواند دولت را مکلف به اجرای قوانین و اجرای مصوبات قانونی کشور کند که امر و نهی داشته باشد و لازمه این کار این است که خود در راس امور قرار گیرد.

پاکسازی و اصلاح باید از خانه ملت آغاز شود

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، عادل نجف‌زاده نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی مشروح با فرهیختگان درباره اولویت‌های آینده مجلس و برنامه‌های اقتصادی این مجلس  همچنین تعامل با دولت مطالبی را مطرح کرد.

"بازگشت مجلس به راس امور" اصلی ترین دغدغه این نماینده است و بر همین اساس معتقد است: اگر قرار باشد مجلس در راس امور باشد، پاکسازی اصلی باید از خود مجلس صورت گیرد؛ یعنی مجلسی می‌تواند دولت را مکلف به اجرای قوانین و اجرای مصوبات قانونی کشور کند که امر و نهی داشته باشد و لازمه این کار این است که خود در راس امور قرار گیرد.

در عین حال دغدغه دهک‌های بسیار پائین جامعه که با مشکل معیشتی و عزت درگیر هستند، از دیگر رویکردهای مورد نماینده خوی از استان آذربایجان غربی است.

مشروح گفت‌وگو با عادل نجف زاده در ادامه می‌آید:

اولویت‌ها و برنامه‌های شما برای مجلس یازدهم چیست و ریل گذاری مجلس آینده باید به چه سمت و سویی باشد؟

قاعدتاً با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و همچنین شرایط سخت تحریم‌های ایجابی و متاسفانه برخی ناکارآمدی‌های مدیریتی درون سیستم‌های اجرایی که منجر به ضعف سیستم‌های اقتصادی و ضعف معاش مردم شده است، اولویت اصلی مجلس یازدهم توجه اصلی به مقوله اقتصاد است.

برای رسیدن به این هدف توجه اساسی و جدی به تمام ظرفیت‌های کشور باید مدنظر باشد و از این رو تلاش عمده مجلس یازدهم به نظر بنده باید متمرکز بر اصلاح قوانین و حرکت به سمت چابک‌سازی بخش‌های اقتصادی کشور و همچنین تاکید بر قوه نظارت مجلس برای اجرای مصوبات قانونی انجام شده باشد.

 اگر مجلس یازدهم این دو بخش را در بخش اجرا و اصلاح قوانین و همچنین نظارت بر حسن انجام قوانین  انجام دهد، خواهد توانست به سمت تحقق شعار سال و جهش تولید حرکت کند؛ لازمه این کار نیز  چابک‌سازی قوانین کشور است.

آیا مجلس یازدهم توجهی به ازدیاد قوانین تصویبی بر زمین مانده دارد؟

 بله؛‌ متاسفانه در طی دوره قانون‌گذاری در ایران از دوره مشروطه تا کنون نزدیک به 12 هزار واحد قانونی در مجلس ایران تصویب شده و این مقدار قانون در کشورهای توسعه یافته نیز وجود ندارد؛  اما ما با تورم قانون روبرو هستیم.

تاکنون قوانین زیاد و تبصره‌های بسیاری بر آن گذاشته شده و این امر عملاً قدرت اجرایی و نظارت قانون را پائین‌آورده است؛‌ از این رو رسالت اصلی و اولویت مجلس در دوره یازدهم توجه جدی به تحقق شعار سال و معاش و اقتصاد و تولید و بهبود فضای کسب و کار است.برای تحقق این امر باید سرمایه گذاری ویژه در حوزه تولید صورت گرفته و موانع بروکراتیک تولید از مسیر تولیدکننده‌ها نیز برداشته شود.

* مجلس یازدهم باید اقتصاد کشور را از تک محصولی نفت خارج کند

با توجه به این که ماموریت اصلی مجلس یازدهم، تقویت اقتصاد کشور و همچنین توانمندسازی همه ظرفیت‌های کشور است، لازمه اصلی این موضوع تخصصی‌سازی کمیسیون‌های مرتبط است که امیدوارم در این دوره برخلاف سالیان گذشته کمیسیون‌های تخصصی نقش جدی‌تری در این مسیر ایفا کنند و اقتصاد فعلی کشور را از شرایط اقتصاد تک محصولی نفت خارج کنند.

 ما اگر بتوانیم ظرفیت معادن غیرفلزی کشور، ظرفیت‌های بی‌نظیر محصولات کشاورزی، توانمندی حوزه حمل و نقل بین‌الملل و لجستیک را به عنوان ماموریت اصلی دنبال کنیم و همچنین به ظرفیت‌های گردشگری فرهنگی و اکوتوریستی کشور توجه جدی داشته باشیم، قطعاً تکیه اقتصاد کشور از حوزه فروش نفت برداشته خواهد شد.

برای این اهداف و برنامه‌ها با جمع خاصی از نمایندگان نیز هماهنگی انجام داده‌اید؟

نقطه قوت مجلس یازدهم، امیدآفرینی در مردم در جهت تحقق اعتماد به نظام و همچنین حل مشکلات کشور است و برنامه‌هایی که برای تحقق این موضوع برنامه‌ریزی شده تشکیل فراکسیون‌های تخصصی در مجلس است.

در حال حاضر در بخش تحقق شعار سال و رفع موانع تولید، تسهیل روند تولید و توجه به مناطق محروم جلسات متعددی در قالب فراکسیون‌های مختلف در تهران برگزار شده است که بنده در اکثر این فراکسیون‌ها فعال هستم و نقطه قوت موضوع اینجا است که همین فراکسیون‌ها در حقیقت رویکرد تخصص‌گرایی مجلس را تقویت می‌کند.

* توسعه جز با پرهیز مجلس یازدهم از کلمات کلیشه‌ای و سیاسی محقق نمی‌شود

شما عضو حزب اعتدال و توسعه نیز هستید، آیا برنامه‌ای برای تشکیل فراکسیونی با چنین عنوان و افرادی با این گفتمان در مجلس آینده را دارید؟

بنده علیرغم تمام تمایلات سیاسی اما به عنوان یک شخص مستقل و ترقی‌خواه وارد مجلس شدم چراکه امروز توسعه رخ نخواهد داد مگر اینکه مجلس یازدهم از کلمات کلیشه‌ای و سیاسی دور باشد و روند را به سمت اجماع همه جریان‌های سیاسی برای تحقق عدالت طلبی و تحقق آرمان خواهی نظام و مردم پیش ببرد.

بنابراین شخصاً هیچ علاقه‌ای در مجلس یازدهم برای حضور در گروه‌های فکری سیاسی مطلق ندارم و تلاش عمده بنده بیشتر در جهت منویات مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید و موانع زدایی است.

اگر فراکسیون اقلیتی تشکیل شود و اصلاح‌طلبان و دولت به سمت ائتلاف حرکت کنند، در این صورت نیز  شرکت نمی‌کنید؟

من هیچ اعتقادی به چپ و راست ندارم چراکه برآیند همین دو جریان است که بعد از 41 سال از انقلاب اسلامی مردم را با مشکلات عدیده‌ اقتصادی، معیشتی، ناکارآمدی و کاهش عزت و کرامت آنها مواجه کرده است بنابراین مستقل وارد مجلس شده‌ام.

ما باید کمیسیون‌های تخصصی را به شدت دانش‌محور و ظرفیت‌های کشور را مجدداً بازنگری و شناسایی کنیم. در عین حال باید مزیت‌های کشور را نیز بازشماری کرد و به سمت تنقیح قوانین رفت.

بده از از دوستان مجلس یازدهم استدعا دارم که صحن مجلس یازدهم در طی چهار سال آینده محل تردد طرح‌ها و لوایحی نباشد که هیچ نقشی در اقتصاد و معاش مردم ندارد لذا باید کاملاً هوشیارانه عمل شود.

 با همین 12 هزار ماده قانونی می‌توان کشور را برای تحقق جهش تولید آماده کرد از این رو باید مقررات اضافه را از پیش پای اقتصاد و توسعه کشور برداریم تا فضای کسب و کار کشور به معنای واقعی ایجاد شود.

* برای اینکه مجلس در راس امور باشد پاکسازی اصلی باید از خود مجلس صورت گیرد

 نظارت مجلس ناظر بر سیستم اجرائی خواهد بود. نوع ارتباط و تعامل مجلس آینده با دولت را چطور ارزیابی می‌‌کنید؟

اگر قرار باشد مجلس در راس امور باشد، پاکسازی اصلی باید از خود مجلس صورت گیرد؛ یعنی مجلسی می‌تواند دولت را مکلف به اجرای قوانین و اجرای مصوبات قانونی کشور کند که امر و نهی داشته باشد و لازمه این کار این است که خود در راس امور قرار گیرد.

* دهک‌های بسیار پائین جامعه با مشکل معیشتی و عزت درگیر هستند

روش این موضوع در مجلس آینده با توجه به رویکردهایی که من در جریان‌های فراکسیون‌ها می‌بینم عزم جزم بسیار قدرتمندی است که در کنار تعامل با دولت برای نظارت عالیه بر مصوبات قانونی و حوزه اجرایی دولت عزم جدی دارد.

توجه به این امر آغاز برتری است که چه در این دولت و چه در دولت‌های بعدی مجلس باید نظارت عالیه داشته باشد و دولت را مکلف به انجام خدمات برای مردم کند؛ متاسفانه با سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی موجود کشور و همچنین تحریم‌های ظالمانه‌ دهک‌های بسیار پائین جامعه با مشکل اساسی معاش و عزت درگیر هستند و مجلس یازدهم باید هوشیارانه در این جهت قدم بردارد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار