• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۲-۱۳ - ۲۰:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اکبر نصراللهی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

استادان باید نقش حداکثری در رشد و رفع مشکلات کشور داشته باشند

معلمان و استادان باید حداکثر نقش را در رشد و توسعه کشور و در رفع مشکلات و معضلات فرهنگی و اقتصادی داشته باشند.

 استادان باید نقش حداکثری در رشد و رفع مشکلات کشور داشته باشند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، متن مصاحبه اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی با «فرهیختگان» به این شرح است: 

معلمان نقش زیربنایی و مهمی در کشور دارند و هر تحولی که در کشور روی می‌دهد به اعمال، گفتار و رفتار معلمان برمی‌گردد. اگر معلمان کار خود را درست و مسئولانه انجام دهند و امکانات مورد نیاز آنها برای تدریس و آموزش مهیا باشد، می‌توانیم توقع داشته باشیم که رشد علمی کشور شتاب گرفته و به اهداف مندرج در اسناد بالادستی کشور دست پیدا کنیم. در سوی مقابل اگر امکانات موردنیاز معلمان و استادان و بستر کارهای آموزشی و پژوهشی چه به‌لحاظ مادی و چه معنوی فراهم نشود، مطمئنا همین رویه‌ای که اکنون در کشور شاهد هستیم، ادامه پیدا خواهد کرد. امروز شاهدیم که معلمان انگیزه‌های لازم را ندارند و این موضوع برای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و نقش پیامبرگونه‌ای که برای استادان و معلمان درنظر گرفته است، مغایرت دارد.

این روزها به‌دلیل مشکلات کشور ازجمله مشکلات اقتصادی، به معلمان، استادان و مراکز آموزشی کشور توجه نشده است؛ البته کارهای خوبی برای احیای جایگاه معلمان شده، اما این اقدامات و میزان توجه، در شأن معلمانی که نقش پیامبرگونه دارند، نبوده و یک کار حداقلی است که در مراکز آموزش عالی انجام می‌شود. این در حالی است که توجه به نقش معلمان باید حداکثری باشد؛ به‌عبارتی معلمان و استادان باید حداکثر نقش را در رشد و توسعه کشور و در رفع مشکلات و معضلات فرهنگی و اقتصادی داشته باشند. الان مهم‌ترین دغدغه معلمان و اساتید، معیشت آنهاست که این موضوع می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری را به آموزش و فرهنگ کشور وارد کند.

معتقدم بیشترین امکانات و سرمایه‌ها باید در اختیار مراکز آموزشی و پژوهشی باشد.  دانشگاه آزاد اسلامی نیز در دوره مدیریت جدید خود توجه زیادی به جایگاه معلمان و اساتید دارد؛ البته مشکلاتی در پذیرش دانشجو به دانشگاه آزاد تحمیل شد و با گسترش بخش‌های آموزشی به موازات دانشگاه آزاد، به‌دنبال تضعیف این دانشگاه بودند. این موضوع باعث شد دانشگاه آزاد نتواند آن‌طور‌که باید به اساتید خود توجه کند. با این اوصاف توجه زیادی از سوی مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شاهد هستیم و دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی، به استادان و شأن اساتید توجه زیادی دارند. با این حال برخی از جریان‌ها برای دانشگاه آزاد مشکلاتی را ایجاد کردند و به‌دنبال آن، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی متعددی را ایجاد کردند که این موضوع در اقتصاد این دانشگاه اثر داشته است.

دانشگاه آزاد متعلق به مردم است و تمام خانواده‌ها به‌نوعی در آن عضو هستند؛ بنابراین لازم است دولت بین خود و دانشگاه آزاد دیوار نکشد. معتقدم اگر دولت به دانشگاه آزاد کمک نمی‌کند حداقل با ایجاد دستگاه‌های مختلف برای آن مانع ایجاد نکند چراکه چنین رویکردی باعث برخی از مشکلات ازجمله کاهش پذیرش دانشجو و به‌دنبال آن کاهش انگیزه معلمان و اساتید می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار