به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، علی جعفری هُرستانی پژوهشگر حلقه منظومه فکری علامه طباطبایی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) نوشت:
سناریوی اوّل؛«شیوع» بیماری از چین:
ویروسی ناشناخته که مبدأ آن خفاش بوده، و با یک جهش غیر متعارف ژنتیکی بوجود آمده است، از رستورانی در چین به انسان ها منتقل می شود و با چسبیدن به سلول های میزبان بدن انسان به سرعت تکثیر می شود و موجب درگیری سیستم تنفسی و عصبی و ایمنی و ظهور علائمی مانند خستگی، تنگی نفس و سرفه و نهایتاً منجرّ به مرگ انسان می شود. این ویروس شیوع بالایی دارد و با سرفه فرد مبتلا از طریق هوا و با تماس فیزیکی او با اشیائی مانند دستگیره های اتوبوس، دکمه آسانسور، دستگاه خود پرداز و غیره و سپس آلودگی دست افراد دیگر و تماس دست با صورت شیوع پیدا می کند و به دلیل دوره رشد نهفته و بدون علائم بیماری در فرد مبتلا و امکان انتقال به دیگران از فرد بدون علائم بیماری، شیوع اپیدمیک این بیماری در سطح جهانی بسیار سریع و خارج از کنترل می شود.
از طرفی این ویروس شیوع بالایی دارد و از طرف دیگر هیچ دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد و پادتن های بدن انسان نیز برای مقابله با ویروس به خوبی عمل نمی کنند و از آنجا که این ویروس سلول میزبان خود را می کشد، کشت ویروس در آزمایشگاه نیز مشکل است و لذا واکسن سازی برای این ویروس روند طولانی را به دنبال دارد. تعطیلی مدارس و مراکز دولتی و قرنطینه خانگی برای مقابله با این ویروس، از راهکار های اساسی است که اجرای آن چالش های مدیریت افکار عمومی و رسانه ای را برای سیاستمداران بدنبال دارد. و در مدّت کوتاهی اغلب کشور های جهان درگیر این ویروس می شوند و این شیوع جهانی ویروس، زندگی عادی و تجارت و اقتصاد جهان را تحت تأثیر قرار می دهد میلیون ها انسان ظرف حدوداً صد روز مبتلا می شوند و جهان در آستانه یک بحران بی سابقه که می تواند منجر به نابودی بشر شود قرار می گیرد.
این قسمت اوّل و رو به اوج داستانی است که به نظر می رسد همه ما با آن آشنا بوده و رفته رفته در این هفته ها و ماه ها آن را تجربه می کنیم، یعنی داستان شیوع ویروس کرونا. امّا در واقع اینگونه نیست! چرا که آنچه بیان شد، بخشی از سناریوی فیلم آمریکایی شیوع(contagion)به کارگردانی استیون سودربرگ است که در ژانر وحشت در سال 2011. م یعنی دقیقاً یک دهه قبل از شیوع ویروس کرونا ساخته شده است.
چرا و چگونه این سناریوی هالیوودی با واقعیّت شیوع کرونا به نحو حیرت آور منطبق است؟ آیا این یک پیشگویی است یا یک پیش بینی یا شاید سناریوی واقعی تولید یک بیماری توسط آمریکایی ها؟! هر چه هست، این فیلم یکی از دلایل گمانه زنی ها برای جنگ بیولوژیک و ساخته شدن ویروس توسط آمریکا است. البته این گمانه زنی هم در سناریوی فیلم به نحو ظریفی پیشاپیش پاسخ داده شده است. ابتدا آمریکایی ها با جستجوی منشأ بیماری و یافتن آن در چین، احتمال جنگ بیولوژیک را از سوی کشور مبدأ انتشار مطرح می کنند و انگشت اتّهام مخاطب را به کشور مبدأ شیوع ویروس متوجّه می کنند. امّا پس از آن سازمان بهداشت جهانی و سازمان مبارزه با بیماری های آمریکا در یک همکاری تنگاتنگ و قضاوت منصفانه ای به این نتیجه می رسند که ویروس منشأ حیوانی داردو در انتهای فیلم نیز در یک سکانس به صورت مستند انتقال طبیعی ویروس از فضولات غذایی خفاش به طویله خوک ها و انتقال به رستوران چینی توسط گوشت خوک را نشان می دهد. امّا فیلم اثر خود را در ذهن مخاطب در متّهم کردن کشور مبدأ باقی گذاشته و با ادامه سناریوی خود تثبیت می کند. در تعامل سازمان بهداشت جهانی با چین و موانعی که چینی ها با گروگان گرفتن نماینده تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در پیشرفت کار پزشکی ایجاد می کنند، علی رغم اینکه ویروس را آنها تولید نکرده اند امّا متّهم اصلی در عامل شیوع آن باقی می مانند. در سراسر فیلم تلاش می شود اتّهامات دیگری از جمله تبانی آمریکا با فرانسه یا سازمان بهداشت جهانی در مخفی نگه داشتن نتایج پزشکی و تولید واکسن مطرح شده و پاسخ داده شود و در یک بستر واقعی نمایش داده شود که مدیران سازمان بهداشت جهانی و سازمان آمریکایی متولّی امر، علیرغم درگیری با منافع و تمایلات شخصی مانند اولویت دادن نجات همسر و نزدیکان خود، نهایتاً با فداکاری و شجاعت ستودنی بر همه حاشیه ها غالب شده و واکسن این بیماری را تولید می کنند. آنها از تعطیلات و برنامه های روزمره زندگی خود با شهامت و فداکاری می گذرند و حتی در عین وجود افراد مبتلا مانند پدر خویش، عرصه تولید واکسن و نجات بشریت را رها نمی کنند و نهایتاً دانشمند فداکار آمریکایی برای کوتاه شدن روند آزمایش اولیه واکسن با دور زدن مراحل آزمایش بر روی حیوانات و بعد از آن موارد محدود انسانی، ابتدا داوطلبانه واکسن را بر روی خود تست می کند و خود را در معرض پدر بیمار و مبتلای خود قرار می دهد و البته خوشبختانه! او مبتلا نمی شود. واکسن تولید می شود و بر خلاف شایعات رسانه ای علیه میران و سیاستمداران زیربط آمریکا، واکسن کاملاً عادلانه بر اساس قرعه کشی میان عموم مردم توزیع می شود و حتی مأموران متولّی امر که امتیاز واکسن ویژه دارند، در کشاکش عاطفه انسانی و منافع فردی خود قرار گرفته و نهایتاً انسانیّت آنها غالب شده و با ایثار تمام مخفیانه سهمیه خود را به نیازمندان می دهند. در پایان، این ویروس مهار شده و جهان نجات می یابد، و واکسن این ویروس در کلکسیون آزمایشگاهی واکسن های ده ها بیماری در گذشته قرار می گیرد و تداعی تعمیم تفوق علمی و مدیریتی آمریکا در موارد مشابه را می نماید.(1)
منجی آخر الزّمان در این فیلم، نه مانند برخی فیلم های تخیّلی دهه 1990.م یک فرد یا خانواده قهرمان غربی و یا اسطوره ای مانند بتمن است. و نهمانند برخی فیلم های آخر الزّمانی دو دهه گذشته هالیوود در مقابله با زامبی ها یا موجودات فضایی که قصد نابودی زمین را دارند، تنها قدرتاسلحه و تکنولوژی جنگ افزاری و نظامی غربی منجی آخر الزّماناست و نه مانند فیلم آخر الزّمانی 2012 تکنولوژی و علم غرب به تنهایی منجی بشر در مقابل قدرت بی هدف و بدون تدبیر و سرکش طبیعت جهاناست، بلکه با تغییر شرایط آخر الزّمان و پوست اندازی بحران های ذهن ساخته و یا ساخته بشر، اینباردر فیلم های دهه اخیر هالیوود و از جمله این فیلم آمریکایی، این توانمندی هژمونیک چهانی مدیریت و سیاست آمریکا در تعامل و تفوّقبر سازمان های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی و استخدام علم و تکنولوژی برای عبور از بحران آخرالزّمان است که منجی بشریّت است. و به تبع، کشور ها و حتی رسانه های بر هم زننده این سلطه مدیریتی بر جهان، ضمن اینکه دروغگو و منفعت طلب معرفی می شوند، مخلّ امنیّت جهانی و موجب نا امنی جهان و مغلوب شدن بشریّت در بحران های آخر الزّمان می شوند.
این فضاسازی در فیلم شیوع و فیلم های متعدّد آخر الزّمانی هالیوود زمینه ای است برای«انگاره سازی» در ذهن مخاطب برای پذیرش مدیریت جهانی در آخر الزّمان. فارغ از چرایی و چگونگی تطبیق سناریوی این فیلم با واقعیّت شیوع کرونا، بی تردید تطبیققسمت اوّل فیلم با واقعیّت، منجر به تصدیق ناخواسته قسمت دوم سناریو در ذهن هراسناک مخاطب در معرکه بحران شده و ناخواسته پس از تصدیق بخش اوّل داستان یعنی به وجود آمدن بحران شیوع ویروس در ذهن مخاطب به واسطه تطبیق و مشابهت آن با کرونا، ناخودآگاه بخش دوّم یعنی مدیریت بحران نیز تصدیق می شود و منجی ارائه شده در فیلم، در عالم خارج هم مطلوب مخاطب قرار می گیرد. چرا که ترس، موجب می شود انسان صورت مأنوس و انگاره ذهنی پیشین را در فهم و تحلیل پدیده های ترسناک ناشناحته به سرعت تطبیق داده و تصدیق کند و این زمینه پاسخ سریع را در ذهن مخاطب آماده می سازد که برای نجات از بحران دست به دامان آمریکا و نظام سلطه جهانی تحت سیطره او بعنوان منجی آخرالزّمان شود.
مجموعه فیلم هایی که ویروس خطرناکی را عامل نابودی حیات بشر نشان می دهند تنها به این مورد ختم نمی شود و فیلم های دنباله داری از شیوع ویروس، در هالیوود و کمپانیهای وابسته به آن ساخته شده است. (2)در ادامه خواهیم گفت که این سیر سریالی فیلم های سینمایی چه هدفی را دنبال می کند.
سناریوی دوّم؛ برخورد شهاب سنگ و نابودی زمین:
بر اساس اطّلاعات دقیق سازمان فضایی ناسا،سیّارک یا شهاب سنگی به قطر بیش از چهار کیلومتر با سرعت بیش از سی و یک هزار کیلومتر بر ساعت در حال نزدیک شدن به زمین است. طبق گزارشات ناسا، هر شهاب سنگی که از یک کیلومتر وسیعتر باشد میتواند در صورت برخورد، نسل بشریت را نابود کند.مطابق گفته نهاد «مجمع سیارهای» در صورت برخورد این دست اجسام به کره زمین، چالهای به بزرگی دستکم ده کیلومتر یا بیشتر ایجاد خواهد شد که یک ویرانی گسترده و احتمالاً انقراض تمدن بشری را در پی خواهد داشت. این شهاب سنگ در آخر آوریل 2020 (اوایل اردیبهشت 99) به نزدیکی زمین میرسد .(3)
این بار این سناریوی علمی توسط ناسا و نهاد های نجومی غرب منتشر می شود و موجی از وحشت آخر الزّمانی را ایجاد می کند. پس از انتشار این خبر و ایجاد رعب و وحشت، بیان می شود که این شهاب سنگ به کره زمین برخورد نخواهد کرد و از فاصله بیش از شش میلیون کیلومتری زمینعبور خواهد کرد که فاصله ای حدود شانزده برابر فاصله زمین تا ماه است.این خبر همزمان با شیوع کرونا در رسانه ها منتشر می شود و در خبرگزاری ها و صدا و سیمای ایران هم بازتاب پیدا می کند تا حدّی که در برنامه های مختلفی از جمله پخش زنده برنامه انتهای الوند شبکه دوم سیما(4) و برنامه پربیننده و طنز دورهمی (5) مورد بحث قرار می گیرد و البته به طور غیر محسوسی ناسا و آمریکا با تبیین دقیق فاصله عبور این سیارک از کنار زمین، ملجأ اعتماد و ایمان مخاطب و منجی زمین، حتّی در جامعه مسلمان و شیعه ایران،می شوندو در این میان، هیچ اشاره ای به مخالفت این احتمالات به اصطلاح علمی با باورهای یقینی دینی و وعده حقّ الهی نمی شود!تا شاید آزمونی باشد برای میزان اثربخشی انگاره های هالیوودی در جهان و حتی در میان مسلمانان و شیعیان! گویی اساساً سرنوشت محتوم بشر آن چیزی است که غرب با پشتوانه علم تجربی و هژمونی و سلطه ای که به واسطه آن به وجود آورده است، ارائه می دهد و لذا تنها همین مسیر هم می تواند این سرنوشت محتوم را نفی کند و یا تغییر دهد.
انگاره ی آشنای آخرالزمانی برخورد شهاب سنگ با زمین و احتمال نابودی آن و به میدان آمدن ناسای آمریکا در قامت منجی، یعنی آنچه سال ها توسط هالیوود در غالب سناریوی ده ها فیلم طراحی شده است تا برای جهانیان باورپذیر شود و در شرایط وحشت و ترس، به ذهن آنها متبادر شود، حاصلسناریویچندین و چند فیلم هالیوودی از جمله فیلم سینمایی آرماگدون(Armageddon) ساخته 1998.م است که با همکاری ارتش آمریکا و سازمان فضایی ناسا با هالیوود ساخته شده است. و با ارائه نگاره ترس آخر الزّمانی برخورد شهاب سنگ ها، به مخاطب خود القاء می کنند که برای فهم و تحلیل حادثه و رهایی از آن دست به دامان آمریکا و ناسا شوند. بارش شهاب سنگ ها در نیویورک و منهتن آمریکا و برخورد آن ها با یکی از برج های مشهور منهتن، مقدّمه برخورد شهاب سنگی بزرگ است که قرار است حیات بشر بر روی زمین را نابود کند و این ناسا و ارتش آمریکا هستند که در قامت منجی ظهور می کنند تا شهاب سنگ غول پیکر را با بمب اتمی در فضا منهدم کنند و زمین و حیات بشری را نجات دهند.
این انگاره ترس آخر الزّمانی هالیوود، منجی آمریکا در پایان قرن بیستم است. آرماگدون فیلمی است که همچون فیلم روز استقلال، با زمینه سازی حمله به برج های بلند و مشهور منهتن، وظیفه آماده سازی اذهان جهانیان برای حمله 11 سپتامبر 2001 به برج های دوقلو در منهتن آمریکا و ظهور ارتش آمریکا به عنوان منجی این حمله آخر الزّمانی را بر عهده داشت. گویی نابودی برج ها علامتی استاز علائم آخر الزّمان که مردم با مشاهده آن برای فرار از وحشت نهایی پایان دنیا باید به عملیات ارتش آمریکا و لشکر کشی های آن به سوی آسیا(افغانستان و عراق) اعتماد کنند.
امّا آرماگدون در عقاید صهیونیسم نام نبرد آخرالزّمانی میان نیروهای خیر با محوریت اسرائیل و نیروهای شرّ(به عقید باطل ایشان) از جمله اعراب و مسلمانان است در منطقه فلسطین(سرزمین های اشغالی توسط اسرائیل) و نهایتاً با پیروزی نیروهای خیر منجر به ظهور منجی(مسیح) می شود.(6) داستان این فیلم ابتدا بی ربط به نبرد آرماگدون به نظر می رسد امّا بعد از ماجرای لشکر کشی آمریکا به خاورمیانه بعد از 11 سپتامبر، روشن می شود که نقطه نهایی این فیلم، عقیده ای آخر الزّمانی در مسیحیت صهیونیزم برای حمایت آمریکا از لشگریان حق اسرائیلی(بر اساس توهّم خود) در مقابل لشکریان باطل اعراب، ایرانیان و سایر مسلمان در جنگ آرماگدون است.معمّای آرماگدون البته نهایتاً در فیلم جنگ جهانی زِد(World War Z) حلّ می شود، فیلمی که سناریوی آن در کنار شیوع و آرماگدون، حلقه مفقوده سوّمی به نام زامبی ها را به کمک می گیرد.
سناریوی سوّم؛ زامبی هایی از جنس مسلمین:
زامبی هاکه در واقع فاقد روح، عواطف و اندیشه انسانیهستند و تنها بدن حیوانی آنها حرکت و تغذیه می کند، نماد مردگان زنده در دنیا هستند که عموماً با همان جسم خون آلود لحظه مرگ، نقش مردگان متحرّک را در فیلم های هالیوود بر عهده دارند و تا کنون سناریوی بیش از 300 فیلم سینمایی را به خود اختصاص داده ودر ابتدا به نظر می رسد اعتقاد به رستاخیز و عالم آخرت را هدف گرفته اندو آخرالزّمان را به رستاخیز مردگان در دنیا تبدیل کرده اند. امّا رفته رفته مشخص می شود که پشت پرده ژانر وحشت دنیای مردگان یا همان فیلم های زامبی چیز دیگری است.
بیش از نیمی از فیلم های زامبی هالیوود پس از 11 سپتامبر 2001.م ساخته شده اند. در این فیلم ها زامبی های مبهم و بی هویت در سناریوهای قبل از این تاریخ، شناسنامه دار می شوند. (7)در زامبیلند() شناسایی سرزمین زامبی ها کلید می خورد، در این فیلم مسئله جداسازی دو سرزمین به چشم میخورد و جهان به دو قسمت "انسانها " و " زامبی ها" تقسیم شده است، پر واضح است که در ترسیم چنین نگرشی هر انسانی طرفدار جداسازی این دو منطقه از هم است تا از شر این موجودات خبیث و مرگبار در امان بماند !امّا معمّای این دو سرزمین باقی می ماند تا سناریوی جنگ جهانی زِد(World War Z) حل شود.
در اُسامبی (Ozambie/Osambie) که ترکیبی از دو کلمه اُسامه(بن لادن) و زامبی است، آمریکایی ها جسد بن لادن را که عامل و نماد حمله به برج های دوقلو است، به دریا می اندازند، امّا او با لباس متعارف طالبان که تداعی کننده مسلمانان است، به صورت یک زامبی از دریا خارج می شود تا هم در عین تصدیق مشته شدن و به دریا انداختن بن لادن توسط ارتش آمریکا، ترس از بن لادن باقی بماند و هم تکلیف هویت زامبی ها روشن می شود! زامبی هالیوود در قامت بن لادن که نماد معرفی شده برای اسلام توسّط امپراطوری رسانه ای غرب است، در می آید تا اسلام هراسی زنده بماند!در این فیلم در یک اهانت وقیحانه به اسلام، زامبی ها برای آدم خواری «الله اکبر» می گویند تا حقد و کینه صهیونیسم هالیوودی از اسلام در نهایت خود آشکار شود. این فیلم ساخته شده در سال 2012.م و یک سال پس از اعلام مرگ بن لادن توسط اوباما است.(8)
سناریوی چهارم: اسلام و صهیونیسم در جنگ آخرین:
امّا نبرد آرماگدوندر صورت اصلی خود که تقابل اسلام و صهیونیسم است، محصول ادغام سناریوها و انگاره های آخرالزّمانی فوق در یک فیلم دیگر هالیوودی به نام جنگ جهانی زِد(World War Z)است که در سال 2013 ساخته شد.Zآخرین حرف الفبای انگلیسی و کنایه از آخرین جنگ و در عین حال حرف ابتدای زامبی(Zombie) و حرف ابتدای صهیون(Zion) است و خط سیر فیلم های زامبی(مردگان متحرّک) و فیلم های شیوع بیماری و به خصوص شیوع ویروس از چین و نیز آرماگدون (جنگ آخرالزّمانی صهیونیسم و اسلام) را به هم می رساند.
این فیلم راجع به شیوع ویروس زامبی از یک کودک چینی است؛ این ویروس از چین شروع میشود و به تدریج سراسر دنیا را فرا میگیرد. امّا محل اصلی جنگ زامبیها بیتالمقدس یا به قول صهیونیستها اورشلیم است، جاییکه صهیونیستها از ترس زامبیهای فلسطینی پشت دیوار حائل در حال زندگی و عبادت هستند و حتی مسلمانان تابع اسرائیل در چتر امنیتی آنها در شادی به سر می برند و در انجام مناسک اسلامی آزاد هستند. زامبی ها با گاز گرفتن انسان های عادی آنها را مبتلا می کنند و به زامبی تبدیل می کنند. دیوار حائل فلسطین و اسرائیل فلسفه آخر الزّمانی پیدا می کند. اسرائیلی ها میخواهند توسط دیوار حائل مانع رسیدن ویروس زامبیها به سرزمینهای اشغالی شوند.ولی نهایتاً زامبی ها از دیوار حائل عبور کرده و جواز یک جنگ تمام عیار توسط اسرائیلی ها و قتل جمعی آنها در کلّ دنیا را صادر می کنند. نکته جالب توجّه این است که راهکار فرار از زامبی شدن هم بیماری است. با بیمارکردن انسان های سالم به ویروسی غیر از زامبی، آنها از گاز گرفته شدن توسط زامبی ها در امان می مانند.(9)
در این فیلم زامبی هایی(مردگان متحرّک) که در مجموع حدوداً 300 فیلمعامل ترس و وحشت و نماد توحّش و مرگ انسان ها و نابودی تمدن معرفی شده اند، مصداق یابی می شوند و مسلمانان زامبی های خطرناک نابودگر بشریت معرفی می شوند(10). و سرزمین زامبی ها و سرزمین انسان ها در فیلم زامبی لند() نیز به مصادیق عینی خود یعنی فلسطین و اسرائیل الصاق می شوند. در این فیلم دیگر چین که منشأ شیوع ویروس است، دشمن اصلی نیست بلکه این مسلمانان ضد صهیونیسم هستند که دشمن هستند. همچنین، دیگر ویروس همچون فیلم شیوع و امثال آن، یک معمّای ناشناخته نیست، ویروس زامبی استو زامبی ها، مسلمان و به طور خاصّ فلسطینی ها هستند.در واقع در این فیلم، سری فیلم های آخر الزّمانی شیوع ویروس های کشنده و سری فیلم های زامبی نهایتاً در یک تلاقی به ویروس زامبی می رسد که در اسلام و مسلمانان تجسّم می یابد. و اینگونه راز معمّای این سناریوها ب کنار هم قرار گرفتن قطعات پازل آشکار می شود.
در سناریوی این فیلم بخشی هست که حلقه گمشده این ماجرا در رابطه با ایران است که سکانس های مرتبط با آن در فیلم ساخته نشده است. در فیلمنامه اشاره میشود که ویروس زامبی به پاکستان میرسد و سپس زامبیهای مسلمان پاکستانی از طریق مرز وارد خاک ایران میشوند. وقتی تلاشهای دولت ایران برای جلوگیری از ورود زامبیها به داخل خاک ایران جواب نمیدهد، ایران تلاش میکند با بمب های هستهایِ خود! به پاکستان حمله کرده و زامبیها را متوقف کند، بدین صورت جنگی هستهای بین ایران و پاکستان رخ میدهد که در انتهای آن هر دو کشور بطور کامل نابود میشوند!
با این بیان باید گفت که «انگاره ترس پایان جهان و امید به منجی آخرالزّمان»، چنان مورد توجّه فیلم های هالیوودی است که تقریباً هر احتمال ممکن واقعی و حتّی فرضی و خیالی در مورد پایان جهان چندین نامزد برای تماشاگر مخاطب هالیوود دارد و همه این احتمالات مانند دانه های تسبیح توسط یک رشته واحد به هم مرتبط شده اند. اگر روند ساخت فیلم ها دنبال شود گویی یک ابرسناریوی آخرالزّمانی بر همه این فیلم ها سایه افکنده و آنها را به صورت قسمت هایی از یک فیلم داستانی تبدیل می کند. نقطه مشترک این فیلم ها چرخیدن حول منجی است در قامت فرد، افراد یا سازمان عمدتاً آمریکایی و غایت آن رسیدن به تقابل آخرالزّمانی اسلام و صهیونیسم یا همان آرماگدون و معرفی اسلام به عنوان جریان ضد منجی و ضد مسیح است .(11)
انگاره سازی جهانی صدها سناریوی باطل صهیونیستی از آخر الزّمان در آخرین زنجیره های خود با اسلام هراسی یکی شده است، و در نهایت سیر خود برای مقابله با منجی حقیقی بشر که احیاگر اسلام و آخرین امام از ذریّه نبی خاتم(صلی الله علیه و آله) است، تلاش می کند او را ضد مسیح و ضد منجی معرفی کند. ایدئولوژی آخر الزّمانی صهیونیسم، نظام سیاسی، رسانه ای و حتی علمی غرب را به خدمت می گیرد و اباطیل خود را حتی از زبان دستگاه های علمی و رسانه ای دنیا به ذهن جهانیان تزریق می کند.
در مقابل این طوفان رسانه ای، هیچ انگاره سازی جدّی از علائم ظهور و نقش اسلام حقیقی و منجی عالم بشریت، امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) حتی در متن ابتلائات آخرالزّمانی و در متن جامعه شیعی رخ نمی دهد و با وجود ده ها آیه و روایت در تأیید اصل سنّت ظهور منجی عالم بشریت، مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه) و صد ها روایت در منابع معتبر اسلامی در مورد علائم ظهور، در این فتنه ها و علائم آخرالزّمانی کمتر به آن توجّه می شود. لذا در هژمونی دستگاه رسانه ای غرب در تبیین شیوع کرونا در جامعه اسلامی ما نیز به آنچه هدف سناریوی شیوع است و تطبیق آن با این بیماری توجه می شود و دل ها به منجی معرفی شده توسط نظام سلطه مایل می شود، در حالی که این بیماری شباهت زیادی به بیماری بیان شده در علائم ظهور دارد و مشابهی که بتوان با علائم بیان شده منطبق کرد، به ندرت رخ می دهد. در مسأله شهاب سنگ و ستاره دنباله دار اردیبهشت ماه نیز، به پیش بینی فیلم های سقوط شهاب سنگ و تحلیل ناسا رجوع می شود امّا کمتر کسی است که به تطبیق این حوادث که مقارنت و توالی و کثرت آن بسیار با علائم قبل از ظهور منطبق است رجوع کند. چرا که اساساً انگاره سازی در حوزه علائم ظهور انجام نگرفته است.
سناریوی آخر:باطل السّحر هالیوود، علائم ظهور منجی در زمین.
در این سناریوی آخرالزّمانی برخلاف سناریوهای هالیوودی، ورق کاملاً بر می گردد و جای سیاه و سفید عوض می شود.برای شمسته شدن انگاره های آخر الزّمانی صهیونیسم، جهان بشریّت مبتلا می شود تا بت های بشر ساخت منجی های دروغین غربی از علم و تکنولوژی تا سیاست و مدیریت جهانی و هژمونی رسانه ای و... در هم شکسته شود و جهان در نهایت درماندگی و اضطرار، رو به سوی منجی حقیقی بنماید. برای تحقّق این امر، بلایای مختلف و متعدّدی رخ می دهد، ترس شدید و فتنه و بلایا از جمله زلزله های مکرّر(زلازل) در زمین(12) ، باران های شدید و سیل(13) ، هجوم ملخ ها(14) ، بیماری مسری طاعون(15) یا شبیه طاعون که منجر به شیوع مرگ های سفید(موت ابیض در مقابل موت احمر که مرگ در جنگ است) (16) به صورت ناگهانی گسترده(موت ذریع)(17) می شود، ستاره دنباله داری در مشرق ظاهر می شود، (18) در این شرایط دین الهی تنها پناهگاه بشر در فتنه های آخرالزّمان بوده و منجی بشر، مهدی موعودی است که از ذریّه پپبامبر خاتم(صلی الله علیه و آله ) است. در جنگ آخر الزّمان خروج سفیانی از آل بنی امیّه و ابوسفیان بعنوان فرمانده و نماد جبهه باطل با همراهی رومیان(غربیان) و خروج یمانی و سیّد خراسانی به عنوان رهبران جریان حق و یاوریان منجی و نبرد آنها در عراق و شام با سفیانی قبل از ظهور مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیان شده است و محل وقوع این علائم و حوادث، نه منهتن آمریکا بلکه منطقه غرب آسیا(خاورمیانه مصطلح) است. در این نگاه کلید رمز آلود فرج، در نجات مظلومان فلسطین از اشغالگری اسرائیلی ها و صهیونیست ها معرفی شده است. بنابر این نبرد اسلام با صهیونیسم به وقوع می پیوندند امّا در این نبرد، این سپاه اسلام است که بر حقّ است و پیروز نهایی است.
در این سناریو اساساً امکان ندارد که زمین قبل از ظهور منجی الهی نابود شود و هرگونه احتمالی در مقابل این سنّت قطعی و یقینی الهی محکوم به بطلان است. لذا ممکن است شهاب سنگ یا زلزله یا بیماری فراگیر از ابتلائاتی باشد که عدّه زیادی از مروم جهان را درگیر کند تا بشر به استیصال رسیده و در طوفان این بلایا، منجی الهی را با تمام وجود طلب کند. امّا به هیچ وجه نابودی نسل بشر ممکن نیست و هر نظریه ای در پوشش علم که نابودی حتمی تمدّن بشری را مطرح کند و به دنبال منجی آمریکایی برای آن باشد، خیالاتی در پوشش احتمالات علمی است. چرا که خداوند مدبّر عالم هستی است و عنان و اختیار هر موجود و هر جنبنده ای از ستاره های کهکشان ها تا شهاب سنگ ها تا موجودات زنده روی زمین حتی موجودات اعماق دریا و موجودات ریزی مانند ویروس ها و حتی انسان های شرور و دشمنی طاغوت ها و افراد پلید، در دست اراده و قدرت او است. همه عالم هستی در تسخیر اراده الهی برای تحقّق توحید و جامعه عدل مهدوی بعنوان آغاز حیات حقیقی و الهی بشر با ظهور ولایت الهی است. بنابر این آخرالزّمان، پایان حیات بشر و افق تاریک و نا امید کننده نیست بلکه آغاز تمدّن توحیدی و حیات طیّبه و نورانی بشر بدور از ظلم و طغیان و بی عدالتی است. این سناریو وعده ادیان الهی و سنت قطعی الهی است که فیلمی برای آن ساخته نشده است.
فیلم ها و سریال های برتر تاریخی ما از جمله یوسف پیامبر(ص)، امام علی(ع) مختارنامه، مریم مقدّس و ... و حتی انمیشن های اخیر از جمله «شاهزاده روم» و «فیلشاه» و «بنیامین» اگرچه اشاره به فرهنگ انتظار منجی و موعود گرایی دارند، امّا در «انگاره سازی آخر الزّمانی» و ترسیم فتنه ها و علائم آن و سوق دادن اذهان مخاطب در بحران ها و فتنه های آخر الزّمان به سوی ظهور منجی حقیقی بشر ناتوان اند.
رسانه های مکتوب و صوتی و تصویری سنّتی اسلامی از جمله کتب و منابر نیز آنگونه که باید به این تبیین نمی پردازند. در حالی که به نظر می رسد، اگر چه در روایات از تعیین وقت برای ظهور نهی شده و وقّاتون تکذیب و عجله کنندگان در امر ظهور توصیف به هلاکت شده اند(19) و باید مراقب بود با افراط در تطبیق و پیش بینی مصداقی عجولانه و غلط، جامعه دینی دچار تعیین وقت و عجله وانتظار طلبکارانه یا یأس در حوزه مهدویّت نگردد، امّا رها کردن علائم ظهور که فلسفه وجودی آن آماده شدن جامعه دینی برای ظهور است، نیز افتادن در ورطه تفریط است و اگر این رصد دائمی علائم و آمادگی برای ظهور موضوعیّت نداشت، این همه روایات از معصومین(علیهم السلام) صادر نمی شد. جامعه اسلامی و در یک نگاه کلان تر، جامعه انسانی، باید انگاره و تصویر صحیحی از علائم ظهور و فتنه های آخر الزّمان و انگاره روشنی از ظهور منجی عالم بشریّت داشته باشد تا در این ابتلائات، فرج خویش را در ظهور منجی موعود دنبال کند و او را طلب نماید.
پی نوشت:
1- این فیلم دوبله فارسی شده و در قشای مجازی از طریق اپلیکیشن های ایرانی تماشای فیلم در دسترس است.
2- ن.ک: https://ana.ir/fa/news/63/4739563
3- - ن.ک: https://www.mashreghnews.ir/news/1048440
4 - https://www.telewebion.com/episode/2228349
5- https://www.telewebion.com/episode/2226142
6 - رجوع کنید به http://wiki.ahlolbait.com/%D8%A2%D8%B1%D9%85%D8%A7%DA%AF%D8%AF%D9%88%D9%86
7- https://www.shia-news.com/fa/news/69307
8- https://www.mouood.org/component/k2/item/11270
9 - برای نقد فیلم جنگ جهانیz استاد رائفی پور ن.ک: https://www.aparat.com/v/oikzU
10 - ن.ک: https://www.mashreghnews.ir/news/229374
11- برای دنبال کردن آرایش آخر الزمانی هالیوود بخوانید: https://www.mashreghnews.ir/news/618184
12- روایت از امام صادق(ع)، موسوعه الامام مهدی، ج 2، ص 242/ الغیبه نعمانی، ص 235.
13 - روایات متعدد امام صادق(ع)، اعلام الوری، ص 428و429.
14 - روایت امام علی(ع)، الغیبه نعمانی، ص 278.
15 - روایت از امام صادق(ع)، موسوعه الامام مهدی، ج 2، ص 242/ الغیبه نعمانی، ص 235.
16 - روایت امام علی(ع)، الغیبه نعمانی، ص 278.
17 - روایت از امام صادق(ع)، الغیبه نعمانی، ص 250.
18 - روایت امام علی(ع)،کافی، ج8، ص 66. خبر ظهور ستاره دنباله دار در اردیبهشت: https://www.isna.ir/news/99011507189
19- روایت امام صادق(ع)، کافی، ج 1، ص 368.