• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۲-۰۳ - ۱۳:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
خسروپناه در نشست اساتید خراسان شمالی:

اساتید دانشگاه مسأله شناسی را از دانشجویان مطالبه کنند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تعالی علوم انسانی و هنر بدون شناخت آخرین نظریات علمی جهان امکان‌پذیر نیست.

اساتید دانشگاه مسأله شناسی را از دانشجویان مطالبه کنند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از واحد بجنورد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی گفت: تعالی علوم انسانی و هنر دارای سه مؤلفه روزآمدی، بومی‌سازی و حکمی سازی است.

وی خاطرنشان کرد: شناخت آخرین دستاوردهای دنیا بسیار مهم و حائز اهمیت است که ما برای پیشرفت و به روزآمدی باید در حوزه‌های مختلف همچون اقتصاد، جامعه‌شناسی و ... اطلاعات جامع و کاملی از آخرین نظریات داشته باشیم.

دکتر خسروپناه اظهار داشت: یکی از مکاتب جدیدی که امروزه مطرح است، بحث روانشناسی شناختی است که جز علوم نوین شناختی محسوب می‌شود که باید مورد اهمیت فراوان قرار گیرد و در دانشگاه‌ها به آن توجه شود و آموزش های لازم در این زمینه داده شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مؤلفه بومی‌سازی تعالی علوم انسانی و هنر افزود: بومی‌سازی دو معنا دارد اینکه نظریه‌های بومی خود را بدانیم و اینکه نظریات علمی و نظری را با مسائل موجود درگیر سازیم.

دکتر خسروپناه تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی درآمد و هزینه‌اش با بودجه عمومی و مردمی شکل‌گرفته، پس باید به این مسأله مهم اهتمام ورزیم که غیر از مسائل آموزشی چه خدماتی را توانسته‌ایم به جامعه ارائه دهیم و به عبارتی به چه میزان توانسته‌ایم ناظر به نیازهای استان خود باشیم.

وی با تأکید بر توجه بیشتر استادان به نیازسنجی درون استانی افزود: استادان دانشگاه باید از دانشجویان بخواهند مسأله شناسی کنند. به عبارتی مسائل شناختی، اقتصادی، اجتماعی و ... که هر استانی با آن مواجه است را شناسایی کنند و راه‌حلی برای رفع آن ارائه دهند و این همان بومی‌سازی است که می‌تواند در خدمت به مردم جامعه خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هر نظریه‌ای که در علوم اجتماعی وجود دارد دارای مبنای فلسفی است، بنابراین حکمی سازی یا اسلامی سازی سومین مؤلفه تعالی علوم انسانی و هنر است، به عبارتی حکمی سازی همان درگیر کردن علوم انسانی با مبانی حکمی است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای تحقق بخشیدن به تعالی علوم انسانی لازم است در ساختار، اصلاح اساسی صورت گیرد، زیرا اگر بخواهیم نظریه‌ای محقق شود باید از اصلاح ساختار شروع کنیم.

دکتر خسروپناه افزود: اصلاح آئین‌نامه‌ها، توانمندسازی استادان، راه‌اندازی، تقویت و اعتباربخشی به مجلات برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، برگزاری کرسی‌های ترویجی ازجمله اهداف تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز است که هیأت های اندیشه‌ورز استادان در استان‌ها بازوی توانمند واحدهای دانشگاهی محسوب می شوند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین