• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۱-۲۷ - ۱۱:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
جریمه سنگین یوفا برای ولخرجی‌های منچسترسیتی

تیر خلاص به رویاهای شیخ منصور

یوفا جمعه شب در حکمی رای به محرومیت دو ساله منچسترسیتی از لیگ قهرمانان اروپا و همچنین جریمه‌ای 30 میلیون یورویی داد. علت این حکم هم تخلف آنها از قوانین فیرپلی مالی یوفاست.

تیر خلاص به رویاهای شیخ منصور

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، همسایه پر سروصدا عنوانی بود که سرالکس فرگوسن به منچسترسیتی داد. تیمی که با تغییر مالکیت و حضور سرمایه‌گذاران متمول اماراتی به سرعت در مسیر پیشرفت قرار گرفت و خیلی زود به یکی از باشگاه‌های مدعی در لیگ جزیره و حتی فوتبال اروپا تبدیل شد. شیخ منصور که عضوی از خاندان سلطنتی امارات است با سرمایه‌گذاری عظیمی که در این باشگاه انجام داد سیتی را از تیمی معمولی به باشگاهی قدرتمند تبدیل کرد. او در سال 2008 سیتی را از تاکسین شیناواترای تایلندی خرید تا رویاهایش برای خرید ستارگان فوتبال دنیا و قهرمانی در لیگ برتر و همچنین لیگ قهرمانان را عملی کند. شیخ منصور چهار بار فتح لیگ جزیره را تجربه کرد، اما در اروپا هیچ‌گاه به موفقیت نرسید و حتی پپ گورادیولا نیز هنوز نتوانسته این رویا را عملی کند. حالا با حکم اخیر اتحادیه فوتبال اروپا به نظر می‌رسد سیتی و مالکانش باید تمام تلاش خود را تنها برای موفقیت در همین فصل به کار گیرند چراکه با توجه به محرومیت دو ساله آنها از رقابت‌های اروپایی بعید است این باشگاه بتواند طی سال‌های آینده به توفیقی برسد.

   تقلب در اسپانسرینگ

یوفا جمعه شب در حکمی رای به محرومیت دو ساله منچسترسیتی از لیگ قهرمانان اروپا و همچنین جریمه‌ای 30 میلیون یورویی داد. علت این حکم هم تخلف آنها از قوانین فیرپلی مالی یوفاست که پس از حدود یک ‌سال تحقیق از باشگاه برای یوفا محرز شده که این باشگاه به صورت سیستماتیک قوانین را دور زده و سندسازی کرده است. سیتی البته این فرصت را دارد که علیه این حکم به دادگاه عالی ورزش(CAS) شکایت کند و تنها امیدشان این است که این دادگاه موقتا اجرای حکم را متوقف کند تا این تیم بتواند در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان حضور داشته باشد. در غیر این صورت اگر آنها در بین چهار تیم برتر این فصل لیگ جزیره قرار گیرند، تیم پنجم به لیگ قهرمانان خواهد رفت که این موضوع به سود تیم‌هایی چون تاتنهام و منچستریونایتد است. نشریه اشپیگل آلمان در ماه دسامبر 2018(آذر 97) در گزارشی از افشای مدارک و همچنین ایمیل‌هایی خبر داد که براساس آن سیتی در بحث اسپانسرینگ تخلفاتی انجام داده و با سندسازی تراز مالی خود را مثبت نشان داده است. یوفا نیز براساس همین اسناد تحقیقات خود را آغاز کرد. در ابتدا گفته می‌شد این اسناد از طریق هک ایمیل‌ها به دست نیامده است، اما چندی بعد مشخص شد یک هکر که توسط پلیس آلمان دستگیر شده و هم‌اکنون نیز با 18 اتهام مختلف در زندان است این اسناد را به رسانه‌ها داده است. شیخ‌منصور چند سال پیش قرارداد اسپانسری با شرکت هواپیمایی اتحاد امارات برای تبلیغ روی پیراهن، ورزشگاه و همچنین آکادمی باشگاه بست که ارزش آن سالانه 67.5 میلیون پوند بوده است. براساس مدارکی که از یکی از ایمیل‌ها به دست آمده، سیتی در فصل 2016-2015 تنها هشت میلیون پوند از این شرکت دریافت کرده و مابه‌التفاوت این رقم از طریق یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل شیخ منصور که در ابوظبی فعالیت می‌کند به حساب باشگاه واریز شده است. باشگاه منچستری به سرعت به این محرومیت واکنش نشان داده و اعلام کرد به‌زودی نسبت به آن فرجام‌خواهی خواهد کرد.

   ضرر 170 میلیون پوندی

در هفته‌های اخیر اخبار زیادی حول‌وحوش باشگاه سیتی وجود داشت. از احتمال جدایی پپ گواردیولا تا تلاش این باشگاه برای خرید لیونل مسی در تابستان آینده. در این شرایط به نظر می‌رسد علاوه‌بر اینکه حضور ستاره آرژانتینی در این باشگاه منتفی است شاید چند ستاره این تیم نیز به‌زودی از این باشگاه جدا شوند. سیتی در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپای این فصل جدال دشواری با رئال مادرید دارد و این حکم شوکی بزرگ برای این باشگاه در آستانه این دیدار مهم خواهد بود. گواردیولا باید تمام تلاش خود را برای موفقیت در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان به کار گیرد تا شاید بتواند ناکامی تیمش در لیگ برتر را با قهرمانی اروپا جبران کرده و پیش از آغاز این محرومیت، هدف بزرگ سیتی در این سال‌ها را تحقق بخشد.از سوی دیگر رسانه‌های انگلیسی از شروع تحقیقات اتحادیه فوتبال این کشور در این پرونده خبر داده‌اند و حتی گفته می‌شود خطر کسر امتیاز و در بدترین حالت پس گرفتن دو قهرمانی‌ این تیم در لیگ بین سال‌های 2012 تا 2016 نیز وجود دارد. حالا سیتی در بدترین شرایط خود طی این سال‌ها قرار دارد و اگر این محرومیت دو ساله از سوی CAS تایید شود باشگاه بیش از 170میلیون پوند بابت عدم حضور در رقابت‌های اروپایی ضرر می‌کند که تاثیر زیادی در نقل و انتقالات باشگاه طی سال‌های آینده خواهد داشت.

* نویسنده:  سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار