• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۱-۲۳ - ۱۱:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

دانشگاهیان پا‌به‌پای مردم به میدان آمدند

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف همانند دیگر اقشار جامعه به میدان آمده بودند، اما با این تفاوت که اکثر تشکل‌های دانشجویی با راه‌اندازی غرفه‌هایی در مسیر راهپیمایی 22بهمن، علاوه‌بر حضورشان، برنامه‌های متنوعی را هم به اجرا در آوردند.

دانشگاهیان پا‌به‌پای مردم به میدان آمدند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  مثل همیشه همه آمده بودند، از پیر و جوان گرفته تا مسئول و کارمند و کارگر؛ تمام ایرانیان روز گذشته برای ایران به میدان آمدند تا بار دیگر به دنیا نشان دهند هیچ‌گاه 22 بهمن 57 را فراموش نمی‌کنند، حتی اگر بیش از 40 سال از آن روز گذشته باشد. این بار هم صف طویل تهرانی‌ها تا میدان آزادی کشیده شد و هر کس که می‌توانست فارغ از سن و جنسیت از جای‌جای تهران خودش را به این میدان رسانده بود تا عظمت انقلاب مردمی ایران بار دیگر از لنز دوربین شبکه‌های خبری خارجی برای تمام دنیا مخابره شود. هرچند شاید ظاهر مراسم همانند سال‌های پیش پر از شور مردمی بود، اما نمی‌توان نبود فرمانده بزرگ ایران را در میان خیل مردم از یاد برد، سرداری که هر ساله پا‌به‌پای مردم خود را به میدان آزادی می‌رساند و حالا مردم با در دست گرفتن پلاکاردهایی که نشان از ارادت‌شان به این فرمانده داشت، یادش را در طول مسیر راهپیمایی زنده نگه داشته بودند. دانشجویان دانشگاه‌های مختلف نیز همانند دیگر اقشار جامعه به میدان آمده بودند، اما با این تفاوت که اکثر تشکل‌های دانشجویی با راه‌اندازی غرفه‌هایی در مسیر راهپیمایی 22بهمن، علاوه‌بر حضورشان، برنامه‌های متنوعی را هم به اجرا در آوردند.

 امضای مردم پای طومار شفافیت آرای نمایندگان  در غرفه دانشگاه شریف

غرفه دانشگاه شریف یکی از همان غرفه‌هایی است که توسط بسیج دانشجویی‌اش در مسیر خیابان آزادی به سمت میدان آزادی برپاشده بود، غرفه‌ای با نام «گام دوم قوی شدن» که در آن مسئولان غرفه طی ابتکاری جالب اقدام به جمع‌آوری امضا از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی می‌کردند تا با امضای طوماری از منتخبان مجلس یازدهم تصویب قانون شفافیت آرای نمایندگان در روزهای اولیه شروع مجلس جدید را مطالبه کنند، کاری که با استقبال مردم همراه شد و در ساعت پایانی این طومار بزرگ به امضای خیل عظیمی از مردم رسید.

  تلاش برای حفظ روحیه انقلابی‌گری توسط دانشجویان الزهرا(س)

دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) نیز در کنار دیگر هم‌قطارهایشان با برپایی غرفه‌ای به میزبانی از مردم رفتند، غرفه‌ای که مطالبه اصلی‌اش اتحاد و انسجام ملی و حفظ روحیه انقلابی‌گری بود و نکته قابل توجه درباره این غرفه آن است که زنان و دختران بیشترین مراجعه‌کنندگان به آن بودند، غرفه‌ای که دست‌اندرکارانش ترجیح دادند به جای پلاکارد با مردم به گفت‌وگو بنشینند.

عدالتخواهی؛ دغدغه اصلی دانشجویان امیرکبیر

دانشجویان بسیجی دانشگاه امیرکبیر هم با ایجاد غرفه‌ای در مسیر راهپیمایی مساله مهم شفافیت‌سازی در انتخابات مجلس را با مردم شرک‌کننده در میان گذاشتند. دانشجویانی که مسئولیت غرفه این دانشگاه را برعهده داشتند با در دست داشتن پلاکاردهایی که حاوی شعارهای «در آرمان‌خواهی نقش ما چیست؟»، «باید فردی را برای مجلس انتخاب کرد که به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت باشد»، «در بهار آزادی جای عدالت خالی» و... میزبان مردمی بودند که سری به غرفه‌شان می‌زدند.

 بخش سلامت در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران نیز از دیگر دانشگاه‌هایی بود که اقدام به برپایی غرفه در مسیر راهپیمایی مردم کرد. در این غرفه با استقرار کادر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران به شرکت‌کنندگان خدمات سلامتی از قبیل فشار خون، کمک‌های اولیه و... ارائه می‌شد تا جنبه دیگری از خدمات دانشگاهی برای مردم اجرایی شود. البته در این غرفه بخشی نیز برای کودکان تعبیه شده بود تا با فراهم‌سازی وسایل نقاشی، ساعاتی سرگم‌کننده برای آنها رقم بخورد.

  تشکل دانشجویی که تریبون پاسخگویی  به راه انداخت

در کنار غرفه‌های دانشگاهی، برخی غرفه‌ها نیز مختص خود تشکل‌های دانشجویی بودند، مانند غرفه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که در اصل به تریبون پاسخگویی مسئولان در حاشیه این راهپیمایی تبدیل شده بود و از مسئولانی که در راهپیمایی حضور داشتند، دعوت می‌شد تا با حضور در پشت تریبون به سوال «چه انتظاری از نماینده مجلس آینده داریم؟» جلوی دوربین پاسخ داده شود و حجت‌الاسلام ناطق نوری هم اولین مسئولی که با حضور در این غرفه به این سوال پاسخ داد؛ البته توزیع ویژه‌نامه و نشریه هم‌شاگردی نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که در طول برپایی این غرفه دنبال می‌شد.

  نخبگان علم و فناوری هم به میدان آمدند

نکته جالب در میان غرفه‌های دانشگاهی، برپایی غرفه مرکز علم و فناوری شتاب است، غرفه‌ای که به کانون دانش‌پژوهان نخبه وابسته بود و با هدف شبکه‌سازی در حوزه‌های علمی و پژوهشی در تمام زمان برگزاری راهپیمایی 22 بهمن فعال شده بود تا بتوان از فرصت حضور همه مردم برای شناسایی و جذب نخبگان نهایت استفاده صورت بگیرد.

 امضای طومار برای پیگیری حقوقی شهادت قاسم سلیمانی

گفتنی است، دانشگاه‌های علم و صنعت، تهران و علوم قضایی نیز اقدام به برپایی غرفه‌هایی در مسیر راهپیمایی کردند و نکته قابل توجه اینکه برپاکنندگان غرفه دانشگاه علوم قضایی با امضای طوماری مردمی خواهان پیگیری حقوقی عوامل شهادت سردار قاسم سلیمانی شدند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار