• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۰-۲۲ - ۱۵:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
امید ایران یک– امید کره‌جنوبی 2

شانس هست، اما کم

با وجود برتری دو بر صفر ازبکستان برابر چین، روی کاغذ شانس برای کشورمان برای صعود به‌عنوان تیم دوم باقی ماند.

شانس هست، اما کم

  به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، از ساعت 13:45 روز گذشته به وقت ایران ملی‌پوشان امید به دیدار کره‌جنوبی رفته و در تلاش برای کسب اولین پیروزی در دومین بازی خود قدم به این میدان گذاشتند؛ تلاشی که بی‌ثمر ماند تا سرنوشت صعود شاگردان استیلی به روز آخر کشیده شود. ایران در بازی قبلی با ازبکستان به تساوی رسیده و کره‌جنوبی نیز با یک گل دیرهنگام بر چین غلبه کرده بود و شانس امیدهای ایران برای صعود درصورتی بیشتر از هر زمان دیگری زنده می‌ماند که شاگردان استیلی از این دیدار دست پر بیرون می‌آمدند؛ اتفاقی که درنهایت محقق نشد تا همه‌چیز به روز پایانی کشیده شود. در مجموع نتیجه این دیدار اگرچه باب میل نبود، اما با وجود برتری دو بر صفر ازبکستان برابر چین، روی کاغذ شانس برای کشورمان برای صعود به‌عنوان تیم دوم باقی ماند.

  ترکیب ایران

سرمربی امیدها با ترکیب حبیب فرعباسى، امید نورافکن، عارف آقاسى، مجتبى نجاریان، متین کریم‌زاده، رضا دهقانى، مهدى مهدى‌خانى، رضا شکارى، مهدى قائدى، محمد محبى و اللهیار صیادمنش جلوی کره‌جنوبی امیدها را روانه میدان کرد. نکته قابل‌توجه درباره ترکیب تیم امید حضور مهدی قائدی به جای علی شجاعی بود. قائدی با توجه به سرعت و تکنیکی که داشت بعد از نیمکت‌نشینی مقابل ازبکستان برای دیدار با کره در ترکیب اصلی قرار گرفت، هرچند این تغییر هم راهکار مناسبی برای موفقیت ایران نبود و درنهایت اولین شکست امید در این رقابت‌ها به ثبت رسید.

  مثلثی که تکمیل نشد

با حضور قائدی در ترکیب اصلی به نظر می‌رسید او به همراه اللهیار صیادمنش و محمد محبی یک مثلث هجومی قدرتمند را مقابل کره‌جنوبی تشکیل می‌دهند که در عمل این اتفاق نیفتاد و اضلاع این مثلث، نمایش دور از انتظاری را از خود ارائه کردند تا جایی که محبی در همان نیمه اول در تعویضی عجیب جای خود را به علی شجاعی داد.

  شرح گل‌ها

ایران صفر- کره‌جنوبی یک: در دقیقه 22 شوت جانگ، هافبک بازی‌ساز کره‌ای‌ها با واکنش حبیب فرعباسی به بازی برگشت داده شد ولی لی، وینگر راست تیم ملی امید کره‌جنوبی سریع‌تر از مدافعان ایران خود را به توپ برگشتی رساند و با یک بغل‌پای ساده حساب کار را یک بر صفر به سود قرمزپوشان کره‌ای کرد.ایران صفر- کره‌جنوبی 2: شوت سرکش چو کیوچون با یک شوت سرکش از فاصله 20 متری دروازه حبیب فرعباسی را به شکل زیبایی باز کرد.  ایران یک- کره‌جنوبی 2: در دقیقه 52 ارسال رضا دهقانی از سمت چپ خط هجومی امیدهای ایران، در تیرک دوم به رضا شکاری رسید و این بازیکن با یک ضربه سر موفق به باز کردن دروازه کره شد.

  شکست قابل انتظار

امیدهای ایران این دیدار را دور از انتظار و ضعیف آغاز کردند و خیلی سریع دو گل را پذیرا شدند. این درحالی است که شاگردان استیلی در بازی قبلی مقابل قهرمان دور قبلی این رقابت‌ها بازی پایاپای و قابل‌قبولی را به نمایش گذاشته و اگر کمی خوش‌شانس بودند، می‌توانستند حریف را حتی شکست بدهند.  تیم فوتبال امید ایران تا پیش از گل اول کره‌جنوبی که روی هوشیاری بازیکنان این تیم به ثمر رسید، شرایط به نسبت خوبی را به نمایش گذاشته بود، اما پس از گل اول کره‌ای‌ها به‌هیچ‌وجه عملکرد خوبی نداشته و بی‌نظمی و نمایشی پرنقص به وضوح در نمایش تیم امیدها قابل مشاهده بود. این بی‌نظمی ادامه داشت و چند دقیقه بعد تیم کره‌جنوبی با شوتی از راه دور به گل دوم رسید تا نیمه اول با این 2 گل به سود کره به پایان برسد. نمایش ضعیف تیم امید ایران در نیمه اول به حدی بود که استیلی در نیمه اول دست به تغییر محبی زده و شجاعی را جایگزین وی کرد.  در نیمه دوم شرایط برای تیم امید پس از صحبت‌های حمید استیلی بهتر پیش رفت و توپ و میدان به امید تغییر نتیجه بیشتر برای ایران شد. امیدها در این نیمه یک بازی روان‌تر و منسجم را ارائه کردند و به یک گل زودهنگام هم رسیدند و در دقیقه 52 رضا شکاری روی ارسال رضا دهقانی گل اول بازی را برای ایران ثبت کرد. در ادامه سلطه تیم ایران بر کره‌جنوبی طی بازی مشهود بود ولی بازیکنان امید در ایجاد فرصت‌های گلزنی زیاد خوب عمل نکردند و چند موقعیت گلی هم که ایجاد شد، با بی‌دقتی یا عکس‌العمل بهتر مدافعان کره راه به جایی نداشت.

  گلزنی بدون شادی گل امیدها برابر کره

تیم امید نیمه اول را با شکست دو بر صفر به رختکن رفت، اما در نیمه دوم با‌ انگیزه بالایی برای جبران نتیجه به میدان آمد. فشار تیم امید روی دروازه کره در دقیقه 53 بازی نتیجه داد. در این زمان رضا دهقانی از چپ تیم امید ایران سانتر دقیقی را روی دروازه فرستاد و رضا شکاری که روی تیر دوم حضور داشت، از فاصله نزدیک با یک ضربه سر دروازه را باز کرد.  بعد از این گل با وجود اینکه تیم امید در دقایق مناسبی فاصله را کم کرد، اما شکاری و دیگر بازیکنان امید به خود اجازه ندادند خوشحالی کنند. شکاری بعد از زدن گل بلافاصله از خوشحالی درآمده و تنها دستش را بالا آورد.

  AFC: کره با شکست ایران به‌عنوان اولین تیم صعود کرد

کره‌ای‌ها که در دیدار اول مقابل چین با یک گل پیروز شده بودند، حالا با 6 امتیاز به‌عنوان یکی از تیم‌های صعود‌کننده خود را معرفی کردند.بر این اساس و با اعلام AFC این تیم به‌عنوان اولین تیم حاضر در این پیکارها صعود خود به مرحله بعد را مسجل کرده است. تیم ملی فوتبال ایران هم با یک امتیاز در رده سوم قرار دارد و از شانس کمی برای صعود به مرحله بعد برخوردار است.

  استیلی: بعد از دقیقه 20 بچه‌های ما به خواب رفتند

حمید استیلی پس از بازی تیم امید ایران مقابل کره‌جنوبی در نشست خبری اظهار داشت:‌ «ما دو نیمه کاملا متفاوت داشتیم. در 20 دقیقه اول بازی را خوب شروع و کنترل کردیم. حتی یک شانس گل داشتیم که برای مهدی قائدی ایجاد شد و می‌توانستیم دروازه حریف را باز کنیم، اما بعد از دقیقه 20 انگار بچه‌های ما به خواب رفتند. آنها اشتباهات زیادی داشتند و وظایف خود را فراموش کردند. بعضی بازیکنان ما دوندگی کافی نداشتند و در جایگاه‌هایی که باید، قرار نگرفتند. به حریف فضای شوت‌زنی دادند و همین کافی بود تا دو گل بخوریم و عقب بیفتیم. در این شرایط بازگشت به بازی خیلی‌سخت بود. وقتی با یک تیم جوان و قدرتمندی مانند کره‌جنوبی با دو گل عقب می‌افتید، بازگشت به بازی خیلی‌سخت است.»  سرمربی تیم امید ایران درمورد تعویض‌های تیم تصریح کرد: «با آمدن شجاعی شرایط ما بهتر شد، در نیمه دوم بازی را کاملا کنترل کردیم و حریف را از دروازه‌مان دور نگه داشتیم و به آنها اجازه ندادیم به دروازه ما نزدیک شوند. فقط چند ضدحمله روی دروازه ما داشتند. درمقابل، ما شانس‌های بسیار خوبی داشتیم، قطعا شایسته این بودیم که حداقل یک امتیاز بگیریم و این بازی را مساوی کنیم، اما بدشانس بودیم و موقعیت‌هایمان از دست رفت، به‌خصوص در دقایق پایانی که در آستانه رسیدن به تساوی بودیم، اما این فرصت را از دست دادیم.» 

سرمربی تیم امید ایران درمورد بازی بعدی این تیم مقابل چین عنوان کرد: «از تیم چین هم شناخت خوبی داریم. این آخرین شانس برای ماست. اگر می‌خواهیم نتیجه بگیریم و در مسابقات بمانیم، حتما باید این بازی را برنده شویم. هیچ راه دیگری نداریم، جز اینکه این بازی را ببریم. همه تلاش‌مان را می‌کنیم، آماده‌ترین بازیکنان را به‌کار می‌گیریم. از نظر ذهنی و فیزیکی باید آمادگی لازم را برای این بازی داشته باشیم. بچه‌های ما نشان داده‌اند اگر مانند نیمه دوم مقابل ازبکستان و کره‌جنوبی عمل کنند و اگر در هر دو نیمه یک کیفیت را ارائه بدهند، قطعا می‌توانند برنده بازی باشند.»

  نورافکن: در هر دو بازی شایسته نتیجه بهتری بودیم

امید نورافکن پس از این دیدار گفت: «فراموش نکنید ما در چه گروه سختی قرار داریم و با بهترین تیم‌های آسیا در این رده سنی بازی کردیم. با وجود این، من فکر می‌کنم در هر دو بازی شایسته نتیجه بهتری بودیم و قدرت واقعی خود را نشان دادیم. هرچند بازی کردن در این آب‌وهوا خیلی سخت است.»

نورافکن افزود: «بچه‌ها واقعا غیرت گذاشتند و جنگیدند و مبارزه کردند. فکر می‌کنم دقایقی از بازی را که از دست دادیم، تمرکز نداشتیم. اگر تمرکز لازم را داشتیم، از حریف گل نمی‌خوردیم و دچار این اشتباهات نمی‌شدیم. متاسفانه دریافت 2 گل کار ما را سخت کرد و بازگشت به بازی سخت شد.»

  شکاری:‌ هنوز هم شانس صعود داریم

رضا شکاری بعد از این دیدار گفت: «بچه‌ها هرچه داشتند، گذاشتند و تمام تلاش‌مان را کردیم، اما نتیجه نگرفتیم. فقط بازی آخر مانده است و هر اتفاقی بیفتد، شانس صعود داریم. امیدوارم خدا کمک کند تا از گروه‌مان صعود کنیم. کره امروز فوق‌العاده بود. مطمئن باشید این تیم یکی از کاندیداهای اصلی قهرمانی خواهد بود.»

* نویسنده:  محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار