• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۹-۲۵ - ۰۹:۳۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

جوابیه سازمان برنامه و بودجه

سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص گزارش منتشر شده در روزنامه «فرهیختگان» در تاریخ 18 آذر ماه 98 جوابیه ای صادر کرد

جوابیه سازمان برنامه و بودجه

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص گزارش منتشر شده در روزنامه «فرهیختگان» در تاریخ 18 آذر ماه 98 جوابیه ای صادر کرد که به این شرح است:

مدیر محترم سایت فرهیختگان آنلاین

با سلام و احترام. مطلبی با عنوان "6 دلیلی که نشان می‌دهد لایحه بودجه بدون اصلاحات ساختاری تقدیم مجلس شده است" در مورخ 18/9/1398 در آن سایت منتشر شده، خواهشمند است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به منظور رفع ابهام و روشن شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در اسرع وقت در آن سایت منتشر شود:

سازمان برنامه و بودجه کشور با تکذیب مطلب منتشر شده  اعلام کرد:

طرح اصلاح ساختاری بودجه  در لایحه بودجه سال 1399 کل کشور اعمال و لحاظ شده است

طرح اصلاحات ساختاری حسب فرمایش مقام معظم رهبری از آذرماه سال 1397 در دستور کار سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گرفت و نتایج بررسی‌های یک‌ساله در قالب مجلدی با عنوان «برنامه کلی اصلاحات ساختاری بودجه عمومی با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت» مشتمل بر چهار محور «درآمدزایی پایدار»، «هزینه کرد کارا»، « ارتقای ثبات، توسعه و عدالت» و «اصلاحات نهادی بودجه» مشتمل بر نه بسته و 66 برنامه و پروژه در موعد مقرر تقدیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی شد تا برای بررسی و تصویب در دستور کار مراجع ذی‌ربط قرار گیرد. همچنین گزارش یادشده همراه با ضمائم لایحه بودجه سال 1399 کل کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی نیز شده است.

آن بخشی از آثار مطالعات انجام شده در مورد اصلاحات ساختاری که در لایحه بودجه 1399 منظور شده است به شرح موارد زیر است:

با تشکیل کمیته‌های بازبینی هزینه و رصد بازنگری برنامه‌های اجرایی و خروجی‌های آنها، لایحه 78 دستگاه اجرایی سیاستگذار براساس برنامه‌های اجرایی و به صورت برنامه‌محور تنظیم شده است، تا ضمن برقراری ارتباط میان بودجه سنواتی با اسناد بالادستی، در اجرای بودجه، متناسب با خروجی‌های برنامه‌های مذکور، نسبت به پرداخت اعتبارات اقدام شود و مسئولیت پاسخگویی تحقق میزان تحقق برنامه‌های یاد شده نیز با بالاترین مقام دستگاه سیاست‌گذار است.

به منظور اصلاح روابط مالی دولت با شرکت ملی نفت و با هدف افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز کشور، پیاده‌سازی قواعد حاکمیت شرکتی در بخش بالادستی نفت و گاز، افزایش شفافیت و حفظ منابع بین‌نسلی، شرکت ملی نفت ایران به استناد بند (ز) تبصره (1) لایحه بودجه سال 1399 کل کشور، موظف شده است از ابتدای سال آینده، تمام قراردادهای توسعه و نگه‌داشت میادین نفتی و گازی را در چارچوب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفتی و گازی و ضوابط مصوب آن توسط هیأت وزیران به متقاضیان واگذار نماید.

 این شرکت موظف است ظرف مدت شش ماه از ابلاغ قانون بودجه سال 1399 نسبت به ارائه هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای میادین در حال تولید کشور و به تفکیک میزان، برای تصویب به شورای اقتصاد اقدام کند. پس از تعیین هزینه‌های هر یک از میادین توسط شورای اقتصاد، مبنای دریافت دستمزد شرکت ملی نفت، به ازای هر بشکه نفت و هر مترمکعب گاز تولیدی از این میادین خواهد بود. البته تا زمان اجرایی شدن روابط مالی جدید ، روابط مالی فعلی به قوت خود باقی است.

با توجه به این‌که یکی از بسته‌های محور درآمدزایی پایدار، مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت می‌باشد، لذا تأمین بخشی از منابع مورد نیاز لایحه بودجه سال آینده در قالب منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (49500 میلیارد تومان) و بخشی نیز در قالب واگذاری سهام دولت در شرکت‌ها و بخش‌های مختلف در واگذاری دارایی‌های مالی پیش‌بینی شده است.

 همچنین به منظور تسریع در امور مولدسازی دارایی‌های مالی به استناد جزء (1) بند (د) تبصره (12) لایحه بودجه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه مکلف شدند تا پایان خردادماه سال 1399، اطلاعات ساختمان‌ها، فضاهای اداری، غیراداری و سایر اموال و دارایی‌های غیرمنقول خود را در سامانه جامع اموال دستگاه‌های اجرایی (سادا) تکمیل کنند و تخصیص اعتبارات طرح‌های تعمیرات اساسی و ماشین‌آلات و تجهیزات سال آینده نیز منوط به ثبت این اصلاحات شده است. استانداری‌ها نیز مکلف شدند ضمن صحت‌سنجی اطلاعات استانی با همکاری دستگاه اجرایی استانی، نسبت به ارائه پیشنهاد مولدسازی دارایی‌های مازاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام نمایند.

در راستای سامان‌دهی یارانه‌های پرداختی و ایجاد شفافیت، اعتبارات یارانه‌ای که در ردیف‌های متفرقه یا ذیل برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی به صورت پراکنده درج می‌شد، احصاء و به صورت متمرکز در تبصره (14) لایحه بودجه درج گردیده است (29251 میلیارد تومان).

در راستای اصلاح نظام بودجه‌ریزی و شفافیت در توزیع اعتبارات استانی و ملی برای اولین بار تصویر منطقه‌ای بخشی از بودجه عمومی کشور ارائه شد. همچنین مکانیزم تشویق برای کسب بیشتر درآمدهای استانی پیش‌بینی شده است و به منظور تقویت مدیریت استان‌ها، تعداد 650 طرح ملی برای اجرا و نظارت به طور کامل به استان‌ها واگذار شده است. همچنین برای اولین بار اطلاعات بودجه استان‌ها مشتمل بر اعتبارات هزینه‌ای، درآمدهای استانی، اعتبارات تملک دارایی‌ها سرمایه‌ای و همچنین پروژه‌های مشارکت عمومی-خصوصی استانی به صورت پیوست جداگانه تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

شایان ذکر است که بخش عمده‌ای از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرای ملی و همچنین اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای ملی مورد برش استانی قرار گرفت و در پیوست استان‌ها درج شد.

بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و تعیین بهای تمام شده برنامه‌های اجرایی و خروجی‌های هر برنامه هم برای تمامی دستگاه‌های ملی و استانی یک سال زودتر از مهلت مقرر در قانون برنامه ششم توسعه انجام شد.

به منظور افزایش شفافیت کارایی هزینه‌کرد دولت و تسریع در پرداختی‌های دولت بابت خرید کالا و خدمات و یا پرداخت‌های حمایتی از اشخاص، پرداخت این بخش از اعتبارات بودجه عمومی در قالب پرداخت به ذی‌نفع نهایی، به استناد جزء (3) بند (الف) تبصره (21) مقرر شده است: هرگونه پرداخت مستقیم و مستمر از محل اعتبارات هزینه‌ای به سایر کارکنان دستگاه‌های اجرایی از ابتدای خردادماه سال 1399، تنها پس از ثبت اطلاعات آنان در سامانه کارمند ایران، از محل اعتبارات تخصیص یافته دستگاه اجرایی ذی‌ربط توسط خزانه‌داری کل کشور به ذی‌نفع واحد انجام خواهد شد.

همچنین براساس بند (ج) تبصره مذکور، مقرر شده است دستگاه‌ اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی استفاده نموده و هرگونه مستمری و یا کمک هزینه معیشت به حساب جامعه هدف پرداخت می‌نمایند، مکلف هستند که فهرست افراد تحت پوشش خود را به صورت ماهانه به خزانه‌داری کل کشور اعلام نمایند. این مبالغ از محل اعتبارات تخصیص یافته دستگاه اجرایی ذی‌ربط، توسط خزانه‌داری کل کشور به ذی‌نفع نهایی پرداخت خواهد شد.

پیش‌بینی توزیع منابع مالی برنامه‌های تولید و اشتغال در سال‌های 1399 و 1400 با توجه به مفاد بند (الف) و (ب) ماده (52) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و تبصره (18) لایحه به تفکیک برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در پیوست سند اشتغال درج شده است.

درمورد پیش‌بینی درآمد‌های مالیاتی نیز با توجه به تصمیم‌های متخذه، مقرر شده است تمام اصلاحات قانون مالیات‌های مستقیم به صورت یکپارچه و متمرکز و در قالب لایحه‌ای جداگانه توسط دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود، از این‌رو، محاسبات مالیات قابل وصول برمبنای روند وصولی‌های سال‌جاری، قوانین فعلی اخذ انواع مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم و امعان‌نظر به تلاش‌های سازمان امور مالیاتی کشور در تکمیل سامانه جامع مالیاتی، دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی و داده‌های مورد نیاز و اهتمام به وصول مالیات‌‌های معوق است. گفتنی است که نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی کماکان حدود پنج درصد است که نشان از قابلیت افزایش ظرفیت‌ این بخش است.

درمورد تأمین مالی 80 هزار میلیارد تومان از محل ظرفیت انتشار انواع اوراق‌ مالی اسلامی، لازم به توضیح است که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، مقرر است 16 درصد از منابع بودجه عمومی از محل ظرفیت انتشار اوراق مالی اسلامی و با ایجاد ظرفیت‌های لازم در بازار پول و سرمایه و هماهنگی‌های لازم میان سیاست‌های پولی و مالی انجام شود. با عنایت به برخورداری اقتصاد ملی از حجم بالای نقدینگی، ظرفیت مناسبی برای عرضه اوراق بهادار دولتی و تعمیق بازار بدهی فراهم شده است و ارائه ابزارهای مالی با عایدی بالاتر و ریسک پایین‌تر از جمله اوراق بدهی دولت زمینه جذب منابع مالی موجود در اقتصاد را موجب شده و می‌تواند به جبران کاهش سایر منابع بودجه عمومی، تجهیز منابع پایدار برای دولت و تخصیص بهینه منابع حاصل از انتشار اوراق و خلق هوشمندانه بدهی در دوره‌های آتی بیانجامد.

 انتشار اوراق بدهی هم مناسب‌ترین ابزار استقراض دولت است که درصورت استفاده از این اوراق، مقدار، نرخ، سررسید برای وام‌دهندگان به صورت شفاف مشخص می‌شود. همچنین امکان معامله این اوراق در بازار بدهی، نقدشوندگی آنها را افزایش می‌دهد و مانع قفل شدن ترازنامه وام‌دهندگان به دولت و آحاد اقتصادی می‌شود و هر چقدر میزان خوش‌حسابی و پایبندی دولت به تعهداتش بیشتر باشد، تمایل قرض دادن به دولت بیشتر و هزینه تأمین مالی آن نیز برای دولت کمتر خواهد شد.

بررسی سوابق چند سال اخیر نیز نشان می‌دهد که تاکنون یک ریال از تعهدات دولت در خصوص اوراق منتشره نکول نشده و این پایبندی به انجام تعهدات با عنایت به برنامه‌ریزی‌های انجام شده مستمر و ادامه‌دار خواهد بود.
درمورد ادعای مطرح شده مبنی بر عدم صرفه‌جویی از جانب دولت نیز لازم به توضیح است که بودجه عمومی سال 1399 علی‌رغم وجود مبالغ قابل توجهی از پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیر، نسبت به مصوب سال‌جاری تنها با نه درصد رشد منظور شده است، ضمن این‌که با توجه به نقش و اهمیت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در تولید و اشتغال، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نه تنها کاهش نیافته بلکه با پنج درصد رشد پیش‌بینی شده است.

 در این میان اعتبارات هزینه‌ای با وجود رشد 15 درصدی حقوق و مزایا که البته در خصوص صندوق‌های بازنشستگی این درصد بالاتر است، تنها چهار درصد افزایش یافته است که این به معنای صرفه‌جویی در سایر اجزای هزینه‌ای است. ضمن این‌که نسبت بودجه عمومی به تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت که بیانگر حجم ارائه کالاها و خدمات عمومی توسط دولت به مردم است، روند نزولی دارد.

در مورد بودجه شرکت‌های دولتی در سال جاری نیز برای اولین بار در اجرای قانون الحاق یک تبصره به ماده 182 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف شده است «گزارش عملکرد بودجه سال گذشته و صورت‌های مالی حسابرسی شده، بودجه تفصیلی سال جاری و عملکرد بودجه مصوب شش ماهه اول سال جاری تمام شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکت‌ها و مؤسساتی که مستلزم ذکر یا تصریح نام است و همچنین بودجه پیشنهادی سال آینده آنها و شاخص‌های کلان کل بودجه را تا پانزدهم آبان‌ماه هر سال به همراه گزارش ارزیابی برمبنای شاخص‌های مالی و عملکردی به تفکیک به مجلس شورای اسلامی تسلیم کند» که بودجه پیشنهادی شرکت‌ها و گزارش‌های مربوط در موعد مقرر قانونی  یعنی15 آبان‌ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

 به استناد ماده مذکور مقرر بود که گزارش‌های ارسالی ظرف مدت 20 روز توسط دیوان محاسبات کشور بررسی شده و نتیجه به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، برای رسیدگی در زمان تقدیم لایحه بودجه ارسال شود. در فاصله زمانی 15 آبان‌ماه تا 15 آذرماه، سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی خود را برای ارائه توضیحات و شرکت در جلسات بررسی کارشناسی با نمایندگان محترم دیوان محاسبات کشور و مجلس شورای اسلامی اعلام نموده بود و حسب دعوت کارگروه «بررسی عملکرد بند (ط) تبصره (2) قانون بودجه سال 1398» در کمیسیون برنامه و بودجه نیز حضور یافته و گزارش‌های درخواستی را ارائه کرده است.

 شایان ذکر است با وجود حجم گسترده اطلاعات خواسته شده مربوط به شرکت‌های دولتی در قانون الحاق یک تبصره به ماده (182) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، و با توجه به اولین سال اجرای این قانون، دولت تمام اهتمام خود را به کار گرفت و موفق شد در موعد مقرر، اطلاعات خواسته شده را به صورت منسجم جمع‌آوری و ارائه نماید. به‌ویژه اطلاعاتی که برای اولین بار در فرصت محدود  یعنی حدود 2.5 ماه تهیه و تدوین گردید، مانند گزارش ارزیابی بر مبنای شاخص‌های عملکردی و مالی شرکت‌های دولتی که با ساختار تفصیلی، اطلاعات پایه، عملکردی، مالی و بودجه‌ای شرکت‌ها را تبیین نموده است.

 در مورد ادعای مطلب مبنی بر شفاف نبودن بودجه شرکت‌های دولتی، این نکته حائز اهمیت است که وفق ماده یک قانون محاسبات کشور، دولت در طول چند دهه گذشته، به طور سنواتی بودجه شرکت‌های دولتی را در قالب پیوست شماره (3) همزمان با لایحه بودجه کل کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی نموده است و منعی برای بررسی بودجه شرکت‌های دولتی وجود نداشته است و این شائبه که دولت تمایلی مبنی بر شفاف نمودن بودجه شرکت‌های دولتی ندارد، به هیچ عنوان صحیح نیست و دولت همواره تمام اطلاعات و مستندات خواسته شده توسط مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی را در اختیار گذاشته است و با الزام قانونی آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت بودجه پیشنهادی شرکت‌های دولتی، نه لایحه بودجه شرکت‌ها را هر سال یک‌ماه زودتر از لایحه بودجه تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کند تا در این مورد تدقیق بیشتری صورت گیرد.

مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل

 

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار