• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۹-۱۹ - ۱۱:۴۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محرومیت از المپیک 2020 و جام‌جهانی 2022

شوک وادا به روس‌ها

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(WADA) روز گذشته رسما اعلام کرد ورزش روسیه به دلیل دوپینگ گسترده و سازمان‌یافته در این کشور به مدت چهار سال از تمام فعالیت‌ها و رویداد‌های ورزشی محروم خواهد بود.

شوک وادا به روس‌ها

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(WADA) روز گذشته رسما اعلام کرد ورزش روسیه به دلیل دوپینگ گسترده و سازمان‌یافته در این کشور به مدت چهار سال از تمام فعالیت‌ها و رویداد‌های ورزشی محروم شده و به این ترتیب این کشور در المپیک 2020 توکیو و همچنین جام جهانی 2022 قطر غایب خواهد بود. این تصمیم درباره تمامی مقامات و روسای فدراسیون‌های این کشور نیز صادق است و آنها نمی‌توانند در این تورنمنت‌ها و رویداد‌های پیش رو حاضر شوند.

حضور در یورو 2020

وادا مدت‌هاست مشغول بررسی اتفاقاتی است که در ورزش این کشور رخ می‌دهد و بالاخره به این نتیجه رسید که دوپینگ‌ها در بین ورزشکاران روسی سازمان یافته است و سران ورزش این کشور برنامه‌های مدونی برای کسب موفقیت و مدال‌های مختلف از طریق دوپینگ ورزشکاران خود دارند. براساس گزارش وادا، مسکو بارها با ارسال شواهد نادرست و جعلی و همچنین پاک کردن برخی شواهد در پرونده‌های ورزشکاران سعی داشته تا بر این رسوایی‌ها سرپوش بگذارد.آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ دیروز جلسه‌ای در لوزان سوئیس برگزار کرد و درنهایت تصمیم گرفت روسیه را از تمامی فعالیت‌های ورزشی محروم کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که مدارکی مبنی‌بر تقلب و دوپینگ گسترده در جریان رقابت‌های المپیک زمستانی سوشی روسیه که سال 2014 برگزار شد به دست این آژانس رسید. با این حال گفته می‌شود این محرومیت شامل تورنمنت‌هایی که مستقیما زیرنظر یوفا برگزار می‌شود، نخواهد شد و به این ترتیب روسیه می‌تواند در یورو 2020 حضور داشته باشد. شهر سن‌پترزبورگ روسیه به‌عنوان یکی از میزبان‌های این رقابت‌ها معرفی شده و قرار است چند دیدار مرحله گروهی در این شهر برگزار شود. همچنین تیم‌های روسی می‌توانند در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته باشند، به همین دلیل خطری تیم زنیت سن‌پترزبورگ را که سردار آزمون نیز در آن عضویت دارد تهدید نمی‌کند و آنها می‌توانند به رقابت خود در این تورنمنت ادامه دهند.

به گزارش رای وادا، روس‌ها علاوه‌ بر اینکه از حضور در رویدادهای مهم ورزشی محروم هستند، حتی نمی‌توانند میزبانی رویدادهای ورزشی را نیز برعهده داشته باشند. در سوی مقابل روس‌ها به‌شدت این اتهامات را تکذیب کرده و معتقدند نقشی در دوپینگ ورزشکاران‌شان نداشته‌اند. وزارت ورزش روسیه نیز به این تصمیم واکنش نشان داده و خواستار تجدید نظر در این حکم شده است. آنها همچنین21 روز فرصت دارند تا پرونده را به دادگاه داوری ورزش(CAS) ببرند، در غیر این صورت فرصت حضور در دو تورنمنت مهم المپیک توکیو و جام‌جهانی قطر را از دست خواهند داد.

تهدید برای ورزش پاک

البته در این میان فیفا اعلام کرده که باید در جلسه‌ای با وادا به دقت این پرونده را مورد بررسی قرار دهد و از حالا نمی‌تواند کنار گذاشته شدن قطعی روس‌ها از جام‌جهانی را تایید کند. همچنین ورزشکاران روسیه که سابقه دوپینگ نداشته و در لیست سیاه وادا نیستند هم می‌توانند با پرچم کمیته ملی المپیک در رقابت‌های توکیو 2020 شرکت کنند و مدال‌هایشان برای روسیه محاسبه نخواهد شد.این سنگین‌ترین محرومیتی است که به دلیل دوپینگ علیه یک کشور درنظر گرفته شده است. سر کریگ ریدای، رئیس وادا در این باره گفت: «مدت زیادی است که روسیه با دوپینگ خود ورزش پاک را مورد تهدید قرار داده بود. ما برای سلامت ورزش و همچنین ورزشکاران این کشور به آنها پیشنهادهایی دادیم و خواستیم که صادقانه رفتار کنند اما روس‌ها در مقابل به رفتارهای خود ادامه دادند و همه چیز را انکار کردند. به همین دلیل وادا سخت‌ترین تنبیه ممکن را برای آنها درنظر گرفت. این تصمیم برای حمایت از آن عده از ورزشکاران این کشور گرفته شد که به دنبال ورزش پاک و سالم هستند و دوپینگ نکرده‌اند.»

همچنین لیدا هللند، یکی از اعضای کمیته اجرایی وادا که مدت‌هاست این پرونده را پیگیری می‌کرد، نیز گفت: «من از تصمیمی که گرفتیم اصلا خوشحال نیستم اما درنهایت مجبور شدیم این کار را انجام دهیم. این بزرگ‌ترین رسوایی در تاریخ ورزش است و از روس‌ها انتظار دارم که مسئولیت کارهای اشتباه خود را پذیرفته و از رفتارهای خود و همچنین آسیبی که به ورزشکاران و هواداران ورزش وارد کرده‌اند، عذرخواهی کنند.»

از سوی دیگر روس‌ها این تصمیم را کاملا سیاسی دانسته و معتقدند هیچ‌کار اشتباهی انجام نداده‌اند. البته پیش از این آنها با چنین مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند و در المپیک 2016 ریو 111 ورزشکار آنها به دلیل دوپینگ از حضور در این تورنمنت محروم شده بودند.

* نویسنده: سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار