• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۸-۲۹ - ۰۹:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» داده‌هایی از پایش دانشگاه آزاد اسلامی را منتشر کرد

یک سـال پس از پایش

بخشنامه سوم که فاز اجرایی نظام جامع پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) دانشگاه آزاد اسلامی بود، روز گذشته توسط دکتر محمدمهدی طهرانچی ابلاغ شد.

یک سـال پس از پایش

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در دانشگاه آزاد اسلامی قرار شد که دیگر فعالیت‌های پژوهشی برای حل مشکلات و معضلات جامعه به کار گرفته شود، همان‌طور که از نحوه نگارش گزارش نیز پیداست، قرار بود بدون مقدمه و تشریفات بروکراسی‌گونه این اقدام در دانشگاه عملیاتی شود که اسم آن، طرح جامع پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) شد.حالا یک سال است تمام فعالیت‌های زیرساختی آن تکمیل شده و طی سه مرحله ابلاغیه تمام چارچوب دانشگاه بر این سیاست قرار گرفته است.اما بخشنامه سوم که فاز اجرایی نظام جامع پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) دانشگاه آزاد اسلامی بود، روز گذشته توسط دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به معاونان، روسای مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی، روسای استان‌ها، واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.البته این ابلاغیه با توجه به پشتوانه‌ای بود که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت. این پشتوانه عبارت است از فارغ‌التحصیلی سالانه ۸۰ هزار نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد و ۱۰ هزار نفر در مقطع PhD که آمار بالایی را در خود جای داده است.

پیش از این البته محمدعلی اکبری، رئیس دبیرخانه‌های برنامه علمی پایش دانشگاه آزاد اسلامی در یک گفت‌وگوی تفصیلی که اواسط آبان‌ماه منتشر شد، پاسخ 16 مورد از ابهامات، سوالات، مشکلات و نکاتی را که توسط واحدها در حین اجرای آن به دست آمده بود، بیان کرد. روز گذشته اما او در گفت‌وگویی با «فرهیختگان» تازه‌ترین اطلاعات آماری سامانه‌های این طرح را که برای اولین بار ارائه می‌شد، اعلام کرد.

او در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه مصوبه روز گذشته آخرین بخش از سه‌بخش اجرایی این طرح بود، گفت: «طرح جامع پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای یا همان پایش در سه‌ مرحله ابلاغ شده است؛ یعنی به سه مدل تقسیم شده که هرکدام در سه بخش به افراد مرتبط با آن ابلاغ شد. قسمت اول پژوهشیار بود که توسط دکتر نگاهداری در اردیبهشت سال گذشته ابلاغ شد، پس از آن دوباره توسط دکتر نگاهداری در تیر یا مردادماه به اساتید ابلاغ شد که در آن مرحله اساتید وارد سامانه پایش شدند.»

او ادامه داد: «ابلاغیه پایانی و سوم که دکتر طهرانچی روز گذشته صادر کردند، مرحله آخر بود؛ یعنی اساتید و دانشجویان همه باید وارد سامانه پایش شوند. تا روزهای گذشته دانشجویان تنها می‌توانستند به‌صورت مستقیم از سامانه پژوهشیار وارد شوند و اساتید نیز همین‌طور. البته اساتید به سامانه پایش دسترسی داشتند، اما دانشجویان تنها از طریق پژوهشیار می‌توانستند وارد شوند.»

او در پاسخ به این سوال که چه استان‌هایی دارای دبیرخانه علمی هستند، گفت: «دبیرخانه در بیشتر استان‌ها فعال است، اما در تاریخ ابلاغ و زمان اجرای این طرح کمی اختلاف پیش آمد، چراکه هشتم آبان‌ماه قرار بود حدود 50 درصد ظرفیت هیات‌علمی با توجه به زمینه‌های پژوهشی مورد علاقه آنها به برنامه‌های علمی اختصاص پیدا کند، اما چون قبل از این تاریخ جلسه را برگزار کردیم و اشکالاتی به وجود آمد، بنا شد تاریخی که ابلاغیه صادر می‌شود، این 50 درصد عملیاتی شود؛ یعنی از دو روز گذشته این اتفاق افتاد و تا الان حدود 30 هزار پایان‌نامه در این سامانه ثبت شده‌اند.»

علی‌اکبری افزود: «بیشترین سوالات و مشکلاتی که تا الان به ما رسیده، مربوط به حوزه دانشجویان است. برخی دانشجویان نمی‌توانستند ثبت‌نام کنند و اتفاقا دیروز هم این گزارش از چند واحد به ما رسید که مربوط به ایراد سیستمی بود. ما از ابتدا لیست دانشجویان فعال را تنها مجاز کرده بودیم. دانشجویان فعال کسانی هستند که انتخاب‌واحد کرده بودند یا در این ترم یک تراکنش مالی داشتند. در غیر این صورت، دانشجو از نظر دانشگاه فعال نیست و اسمش به ما ارسال نمی‌شد تا در سامانه وارد کنیم و تنها مشکل حال حاضر ما این است. البته درصدد راه‌اندازی افزونه‌ای هستیم که خودمان بتوانیم متوجه شویم که آیا دانشجو تراکنش مالی یا ثبت‌نام داشته است یا خیر. این دانشجویان شناسایی می‌شوند و می‌توان به آنها پیام داد که مشکل شما این است و برای رفع آن باید این دو روش را که یا انتخاب‌واحد یا تراکنش مالی است، انجام دهید.»

رئیس دبیرخانه‌های برنامه علمی پایش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «اولین دفاع از آن دسته از موضوعات پژوهشی که در سامانه پایش بارگذاری و انتخاب شده‌اند در این ترم صورت نمی‌گیرد، چراکه اگر فردی از الان شروع کند، حداقل 6 ماه طول خواهد کشید و ما پیش‌بینی می‌کنیم حدود چهار یا 6 ماه دیگر اولین دفاع را داشته باشیم.»

علی‌اکبری در پایان گفت: «ما در این سامانه که از ابتدای مهر آغاز شده است، استان‌های فعال زیادی داشته‌ایم، اما آنهایی که پرکار‌تر بودند، شامل استان‌های آذربایجان شرقی، یزد، تهران، اصفهان و خوزستان می‌شود.»
همان‌طور که گفته شد، این سامانه از امروز دیگر برای تمامی دانشجویان و اساتید قابل‌استفاده است. آمارهای زیر برای اولین بار توسط «فرهیختگان» از داده‌های این سامانه منتشر می‌شود.

* نویسنده: یزدان محمدی، روزنامه نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار