• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۸-۲۷ - ۱۰:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
خبر خوب برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

مشکل اتصال‌آزادی‌ها به صندوق رفاه حل شد

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی طی ابلاغیه‌ای به واحدهای مختلف این دانشگاه، دستورالعمل شروع ثبت‌نام از متقاضیان تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را اعلام کرد.

مشکل اتصال‌آزادی‌ها به صندوق رفاه حل شد

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم روز گذشته تقویم زمان‌بندی تسهیلات رفاهی نیمسال اول 99-98 را به همراه میزان انواع وام‌های دانشجویی منتشر کرد و در همین راستا نیز مجید مشکینی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی طی ابلاغیه‌ای به واحدهای مختلف این دانشگاه، دستورالعمل شروع ثبت‌نام از متقاضیان تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را اعلام کرد.

مشکینی در این دستورالعمل تاکید کرده است: «با توجه به بخشنامه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درخصوص ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات شهریه نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 و به‌منظور اعطای تسهیلات بلندمدت با بازپرداخت بعد از فراغت از تحصیل به متقاضیان عزیز، لازم است تمام شعب صندوق رفاه واحدها و مراکز آموزشی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما ضمن رعایت تمام قوانین، ضوابط و مقررات داخلی برابر مفاد بخشنامه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، نسبت به اطلاع‌رسانی کامل و جامع در سایت و محوطه‌های دانشگاه جهت متقاضیان اقدام کنند.»

دستورالعمل ارسالی به واحدهای مختلف در چهار بند تنظیم شده که در آن این‌طور آمده است: «با توجه به اتصال سامانه تبادل اطلاعات وزارت علوم با سامانه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، امکان ثبت‌نام دانشجویان این دانشگاه از تاریخ 25 آبان‌ماه میسر می‌شود. همچنین با توجه به تغییرات صورت‌پذیرفته در سامانه صندوق رفاه دانشجویان این وزارتخانه، ثبت‌نام جهت تسهیلات صرفا از طریق ثبت درخواست تسهیلات توسط دانشجو و پورتال آن صندوق به نشانی bp.swf.ir و با سقف جدید مبالغ تسهیلات صورت می‌گیرد.» در دو بند آخر این دستورالعمل نیز به سهمیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و چگونگی ثبت‌نام اشاره شده است.

در سومین بند از دستورالعمل درباره سهمیه‌ها این‌طور آورده شده است: «سهمیه کافی جهت کلیه متقاضیان دانشگاه لحاظ شده و مسئولان کلیه شعب صندوق رفاه دانشجویان واحدها و مراکز دانشگاهی، پس از ثبت‌نام متقاضیان نسبت به ثبت حداکثر سقف اعتبار فردی مطابق جدول اقدام به تایید و ارسال لیست متقاضیان کنند.» البته این بند یک تبصره نیز دارد که طبق آن در صورت درج سقف فردی اعتبار مربوط به سال قبل توسط متقاضی، مبلغ مربوط به سقف قبلی اعمال و پرداخت خواهد شد و مسئولیت این عمل برعهده متقاضی خواهد بود.

در آخرین بند این دستورالعمل نیز به دانشجویان توصیه شده برای رعایت نکات مربوط به بهره‌برداری از کاربری کاربران واحدها و مراکز درخصوص تغییر یک‌ماهه کلمه عبور الزامی است و برای پیشگیری از بروز مشکلات و ایجاد تراکم و دوباره‌کاری نسبت به رعایت مفاد دستورالعمل و بخشنامه اقدامات لازم جهت فعال‌سازی، تغییرات در سطح مسئولان یا بازیابی کاربری کارکنان صندوق اقدام لازم صورت بگیرد.

ازسوی دیگر، در بخشنامه منتشرشده از سوی صندوق رفاه دانشجویان نیز تاکید شده است: «سامانه دانشجویی برای ثبت تقاضای دانشجویان از 15 مهرماه امسال تا پایان نیمسال تحصیلی فعال است. ضروری است کلیه متقاضیان نسبت به ثبت تقاضای خود فقط در سامانه دانشجویی اقدام کنند. همچنین با توجه به ضرورت اعتبارسنجی اطلاعات هویتی دانشجویان متقاضی دریافت تسهیلات از صندوق رفاه مقتضی است دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی با قید فوریت نسبت به برقراری ارتباط سامانه آموزشی خود با درگاه تبادل اطلاعات وزارت علوم اقدام کرده و در زمان ایجاد پرونده در سامانه فاز2 استعلام مشخصات فردی دانشجو از سامانه ثبت احوال الزامی است. علاوه‌بر آن در زمان ثبت اطلاعات سند تعهد در پرونده دانشجویان در سامانه فاز2، ضروری است مشخصات ضامن از سامانه ثبت احوال نیز استعلام شود.»

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشت، تفاوت وام‌های دانشجویی است که دانشجویان باید در زمان ثبت‌نام نوع درخواست‌شان را نیز مشخص کنند، از این رو انواع وام‌های دانشجویی را معرفی کرده‌ایم.منظور از تسهیلات مالی دانشجویی، قرض‌الحسنه‌ها هستند که از نظر مدت زمانی به سه دسته کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شوند. در قرض‌الحسنه کوتاه‌مدت حداکثر 6ماه، قرض‌الحسنه میان‌مدت حداکثر 12ماه و قرض‌الحسنه بلندمدت حداکثر 60ماه زمان لازم است تا مبالغ پرداخت‌شده به دانشجویان به صندوق بازگردانده شود. با این حال قرض‌الحسنه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت در زمان تحصیل دانشجو تسویه می‌شوند.در کنار تسهیلات  رض‌الحسنه، وام‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت نیز برای استفاده از دانشجویان در نظر گرفته شده که باز هم در قالب کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارائه می‌شود. وام‌های کوتاه‌مدت در بازه زمانی سه تا 6 ماهه بدون بهره بوده و تا پایان هر ترم تحصیلی تسویه‌حساب می‌شود. وام‌های بلندمدت نیز به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که برای بازپرداخت نیاز به مهلت بیشتری داشته و از محل اعتبارات شعب صندوق رفاه و بیمه دانشجویان واحدها طبق ضوابط و مقررات مربوط در اختیار دانشجو گذاشته می‌شود و در زمان تحصیل دانشجو تسویه می‌شود.

همچنین وام‌های بلندمدت به دو شیوه استفاده از منابع داخلی و منابع وزارت علوم تامین می‌شود که تسهیلات منابع وزارت علوم در اختیار دانشجویانی قرار می‌گیرد که در حین تحصیل قادر به تامین و پرداخت شهریه و اقساط قرض‌الحسنه نیستند. همچنین وام‌های قرض‌الحسنه نیز شامل کمک‌هزینه تحصیلی، کمک‌هزینه ازدواج و وام ضروری می‌شود.  مک‌هزینه تحصیلی بابت تامین بخشی از اجاره مسکن دانشجویان در طول مدت تحصیل پرداخت می‌شود که در طـول سال یک بار و صرفا جهـت مسـکن دانشـجویان غیـربـومی خواهد بود و بازپرداخت آن نیز در مدت 12ماه صورت  می‌گیرد.

کمک‌هزینه ازدواج نیز یکی دیگر از وام‌هایی است که از محل صندوق رفاه و بیمه دانشجویان پرداخت خواهد شد و تنها در اختیار دانشجویانی قرار می‌گیرد که در زمان تحصیل متاهل شده باشند. این وام نیز تنها یک بار در طول تحصیل و جهت ازدواج اول پرداخت شده و دانشجویان حـداکثر یـک سـال پس از تاریخ عقدنامه فرصت دریافت وام را خواهند داشت. در تعریف وام ضروری نیز این‌طور آمده است: «وام ضروری صرفا جهت عمـل جراحـی، بستری در بیمارستان، هزینه داروی بیماری‌های خاص و زایمـان خواهد بود.»

در ابلاغیه جدید صندوق رفاه دانشجویان نوع وام‌ها و همچنین مبالغ هرکدام از این تسهیلات قید شده که در ادامه به آنها اشاره شده است.

 

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار