• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۷-۱۶ - ۱۲:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نماینده مردم مبارکه:

وزیر علوم دغدغه‌ دانشجو و دانشگاه را ندارد

نماینده مردم مبارکه در مجلس در سؤال ملی خود از وزیر علوم گفت: برخی وزرا حرص کارگر را می‌خورند اما ما چنین حالتی را در وزیر علوم شاهد نیستیم و او حرص دانشجو و دانشگاه را نمی‌خورد.

وزیر علوم دغدغه‌ دانشجو و دانشگاه را ندارد

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، فارس نوشت: زهرا سعیدی مبارکه نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) در پاسخ به سؤال ملی خود از وزیر علوم مبنی بر اینکه علت عدم توجه و ضعف و در ارتقاء‌رشد کیفی اساتید و تفاوت حقوق معیشت اساتید وزارت علوم با سایرین گفت: وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش باید قوی‌ترین وزرای کابینه باشند تا اهل علم و دانش و نخبگی در کشور را نگه دارند.

وی افزود:‌ آیا وزارت علوم به وضعیت کیفی اساتید و اعضای هیأت علمی و کارکنان به ویژه در دوره دکتری نگاهی دارد؟‌ آقای غلامی چه نمره‌ای به خود می‌دهی در حالی که باید وزارت علوم در راستای حمایت از علم و دانش و نخبگان در کشور ریل توسعه کشور باشند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس تصریح کرد: وضعیت نامناسب خوابگاه‌های دانشجویی وزارت علوم رها شده است. در حالی که استاندارد جهانی 5 و نیم متر است.

سعیدی‌مبارکه گفت:‌ آیا خبر دارید که هیأت علمی نخبه کشور مرخصی بدون حقوق می‌گیرد و به کشورهای همسایه عزیمت می‌کند. متاسفانه وزارت علوم در طول 5 سال گذشته هیچ گونه پیگیری در این گونه افراد نکرده است.

وی افزود: اخیرا رئیس‌جمهور و وزیر علوم فرانسه درجه علمی به دو عضو هیأت علمی دانشگاه‌های ایرانی به عنوان فرد نخبه داده‌اند اما آقای غلامی به عنوان وزیر علوم ایران حتی یک لوح تقدیر هم برای این افراد نفرستاده است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس گفت:‌ اکثر وزرا در حین بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی چانه زنی کرده و به دنبال دریافت بودجه از کنار این مالیات هستند اما آقایی غلامی ما هیچ گاه شما را را ندیدیم و شما این کار را نکردید.

سعیدی‌مبارکه گفت: وزیر علوم متاسفانه به نخبگان ایرانی توجهی ندارد در حالی که باید این وزارتخانه به آنها دلگرمی دهد. وی  باید از همه نخبگان ایرانی که به خارج کشور رفته‌اند می‌خواست به ایران آمده و درد و رنج و مشکلات کشور را حل کنند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه طرح‌های پژوهانه وزارت علوم کجا رفته است، گفت:‌دانشجویان دکتری وزارت علوم امکان خرید یک لب تاپ هم ندارند و این وزارتخانه حتی در این باره پیگیری‌های لازم را نکرده است.

سعیدی‌مبارکه گفت:‌ من از وزیر علوم ضمانت می‌خواهم حمایت‌های لازم را از دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش دهد. 

وی از رئیس‌جمهور خواست به وعده‌های انتخاباتی‌اش در مورد دانشگاه و دانشجو عمل کند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس گفت: باید وزارت علوم برای جذب نخبگان در قالب مواد مالیات بر ارزش افزوده یقه پاره می‌کرد که ما این موضوع را شاهد نبودیم.

سعیدی‌مبارکه گفت:‌طبق آمار منتشر شده رقم بیکاری فارغ‌التحصیلان وزارت علوم 20 تا 30 درصد است و این وزارتخانه برای همدردی و بهبود معیشت و جذب آنها کاری نکرده است.

وی  گفت: برخی اوقات دل معلم و هیأت علمی از تبعیض‌ها می‌سوزد در این حالی است که برخی از اعضای هیأت علمی فقط 4 میلیون حقوق می‌گیرند ولی برخی اساتید دیگر هیأت علمی در وزارت بهداشت چند صد میلیون تومان. 

نماینده مردم مبارکه در مجلس گفت:‌ وزارت علوم کد رشته‌های محل‌های جدید را با تکیه بر چه موضوعی نوشته است؟

سعیدی‌مبارکه گفت: اینکه لوح تقدیر برای یک نخبه دانشگاهی از سوی وزارت علوم ارسال شود آیا پول می‌خواهد؟ 

وی  گفت:‌من از اینکه رئیس‌جمهور فرانسه و وزیر علوم آنها به یک استاد دانشگاه‌های ایران بعد از دو دهه لوح تقدیر علمی داده است ولی حتی وزارت علوم یک لوح تقدیر خالی هم نداده دلم می‌سوزد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس گفت:‌ عدم توزیع یارانه کمک‌های صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه‌ها هم عادلانه نیست این در حالی است که وزارت بهداشت خود را از سال 94 و 95 از این صندوق جدا کرد بسیار موفق‌تر از وزارت علوم است.

سعیدی‌مبارکه افزود: اگر وزیر علوم به رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت مشکلات دانشجو و دانشگاه را بگوید قطعا مشکلات حل خواهد شد. این در حالی است که دانشگاه‌های ما باید در خدمت جامعه باشند.

وی  گفت:‌کدام بانک اطلاعاتی در وزارت علوم تشکیل شده است تا مشکلات جامعه حل شود این در حالی است که دغدغه مقام معظم رهبری هم رفع دغدغه‌های جامعه از طریق دانشگاه‌ها است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس گفت:‌د باید وزارت علوم و دانشگاه‌ها را به سمت تولید علم و تبدیل آن به ثروت سوق دهیم.

سعیدی‌مبارکه گفت:‌دانشگاه مبدا تغییر و تحول است و اگر دانشگاه اصلاح شود کشورمان پیشرفت خواهد کرد.

وی گفت:‌ما نخبگانی داریم که میتـوانند به کمک واحدهای صنعتی تعطیل شده بیایند اما از آن طرف نخبگان ما بیکار هستند که جای تاسف دارد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس گفت: برخی وزرا حرص کارگر خود را می‌خورند اما ما چنین حالتی را در وزیر علوم نمی‌بینم گویا وی حرص دانشگاه و دانشجو را نمی‌خورد.

سعیدی‌مبارکه گفت:‌انتظارم از وزیر علوم این است که دلش برای این وزارتخانه بسوزد و دانشجویان را درک کرده تا آنها بتوانند تحول بنیادین در جامعه ایجاد کنند.

وی  در پایان گفت:‌امیدوارم دیپلماسی علمی از سوی وزارت علوم قوی‌تر دنبال شود. لذا از وزارت علوم می‌خواهم کارگروهی تشکیل داده و مشکلات دانشجو و دانشگاه را در آن رفع کنیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار