لیگ برتر منتظر قربانی بعدی است
 با گذشت ۷ هفته از رقابت‌های لیگ برتر برخی تیم‌ها هنوز نتوانسته‌اند در این مسابقات جا افتاده و عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش بگذارند. فصل با همه مشکلات و چالش‌هایش نیمکت‌های لرزان و متزلزلی دارد، به‌طوری‌که عملکرد برخی از تیم‌ها هر آن می‌تواند حکایت از تغییری اساسی داشته باشد.
  • ۲ ساعت قبل
  • 00
لیگ برتر منتظر قربانی بعدی است
۶ مربی با نیمکتی متزلزل
۶ مربی با نیمکتی متزلزل

 با گذشت ۷ هفته از رقابت‌های لیگ برتر برخی تیم‌ها هنوز نتوانسته‌اند در این مسابقات جا افتاده و عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش بگذارند. فصل با همه مشکلات و چالش‌هایش نیمکت‌های لرزان و متزلزلی دارد، به‌طوری‌که عملکرد برخی از تیم‌ها هر آن می‌تواند حکایت از تغییری اساسی داشته باشد.

طی هفته‌های اخیر نیز برخی نیمکت‌ها شرایط خوبی نداشته و به نظر می‌رسد جایگاه بعضی از مربیان مستحکم نیست. هرچند بعید است حداقل تا یکی دو هفته آینده اتفاق خاصی رخ دهد اما با نزدیک شدن به پایان نیم‌فصل اول شرایط متفاوت خواهد شد. مربیانی که نتوانند شرایط را به نفع خود تغییر دهند قطعا قربانی امتیازات ازدست‌رفته‌ شده و مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظار آنها خواهد بود. 

  اولین قربانیان
رضا مهاجری اولین مربی لیگ برتر فصل جاری بود که از سمت خود برکنار شد و جایش را به دستیارش داد. او عملکرد بدی نداشت اما پس از هفته پنجم با یک پیروزی، دو شکست و دو مساوی مورد تأیید مدیران باشگاه خیبر خرم‌آباد قرار نگرفت و جای خود را به مارکو اورلیو داد. درواقع مهاجری با خیبری که تازه به لیگ برتر صعود کرده بود نتایج بدی نگرفت و با سلیقه شخصی کنار گذاشته شد. دومین قربانی فصل جاری جواد نکونام بود.

او که پیش از شروع فصل نیز چالش‌های زیادی برای ادامه همکاری با استقلال داشت درنهایت مجبور به استعفا شد. نکونام به همراه استقلال عملکرد خوبی از خود به جا نگذاشت. او در طول ۵ مسابقه‌ای که سرمربی این تیم بود دو باخت دو مساوی و یک پیروزی ثبت کرد. درنهایت نکونام پس از شکست برابر السد قطر در لیگ نخبگان آسیا از سمتش کنار رفت. جدایی زود‌هنگام این دو مربی نشان می‌دهد که لیگ فصل جاری آبستن تغییر و تحولات بسیاری است. 

  قربانی سوم کیست؟
با نگاهی به عملکرد سایر مربیان لیگ برتر کاملا مشخص است که برخی از این مربیان جایگاه چندان مطمئنی ندارند و اگر به همین روال ادامه دهند بعید نیست به‌زودی از کار برکنار شده و جای خود را به مربی دیگری دهند. درحالی‌که لیگ به تعطیلات فیفادی رفته است در انتهای جدول وضعیت ۶ مربی اصلا مساعد نیست. بعد از ذوب‌آهن ۷امتیازی که حداقل از هر مسابقه یک امتیاز کسب کرده ۶ تیم پایین جدول حتی موفق به کسب یک امتیاز از هر بازی هم نشدند. تیم‌های خیبر خرم‌آباد، شمس‌آذر قزوین، استقلال خوزستان، مس رفسنجان، نساجی مازندران و هوادار به ترتیب با امتیازاتی بین ۶ تا ۳ عملکردی فاجعه‌بار داشتند. 

تیم هوادار در طول ۷ بازی اخیر حتی یک بار پیروزی کسب نکرده و یک بازی در میان شکست خورده است. آنها با ثبت ۴ شکست عملکرد ضعیفی دارند و بیشترین باخت در فصل جاری را تا این لحظه به خود اختصاص داده‌اند. مدیران باشگاه هوادار فعلا نسبت به این مربی موضعی نگرفته و می‌خواهند به او فرصت دهند اما اگر در تعطیلات جاری رحمتی نتواند تغییری در تیمش ایجاد کند ممکن است مدت همکاری‌اش با هوادار کوتاه باشد. البته بازی مقابل استقلال نشان داد این تیم آنقدرها هم که به نظر می‌رسد بد بازی نمی‌کند. مخصوصا اینکه طلسم گل نزدن‌های خود را نیز در بازی با استقلال و مقابل سید‌حسین حسینی شکستند و کمی از فشاری که روی این تیم بود کاسته شد. باید دید رحمتی با شروع مجدد مسابقات چه برنامه‌ای برای جبران امتیازات از‌دست‌رفته داد. 

ساکت الهامی دومین مربی‌ است که با شروع مسابقات فصل جدید هنوز نتوانسته است پیروزی به دست آورد. این مربی طی سه هفته اخیر سه تساوی کسب کرد. درحالی‌که پیش از این با سه شکست و یک مساوی عملکرد نگران‌کننده‌ای از خود به جا گذاشته بود. الهامی هرچند به همراه نساجی در انتهای جدول جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص داده اما سه امتیازی که اخیرا کسب کرد بهانه خوبی است تا مدیران این باشگاه همچنان به او فرصت دهند. این مربی هفته چهارم و پس از شکستی که مقابل چادرملو متحمل شد یک بار استعفا داد اما مدیران این باشگاه با توجه به سابقه همکاری خوب وی با تیم‌شان با این استعفا‌ مخالفت کردند. پس از آن استعفا بود که الهامی در ۳ بازی اخیر ۳ امتیاز کسب کرد اما هیچ بردی به دست نیاورد. بازی بعدی نساجی مقابل سپاهان صدر‌نشین است. شکست در این مسابقه می‌تواند حکم اخراج الهامی را امضا کند. از این رو جایگاه این مربی نیز اصلا مستحکم نیست و اگر نتواند در تعطیلات جاری تیمش را تغییر دهد ممکن است به دلیل همین مساوی‌های متوالی با حکم اخراج روبه‌رو شود. 

تیم چهاردهم جدول رده‌بندی با هدایت محرم نوید‌کیا فقط ۵ امتیاز دارد. کاملا مشخص است که شرایط در این باشگاه خوب نیست و مدیران نگران وضعیت موجودند. شاید به همین دلیل بود که پس از هفته هفتم تشکیل جلسه داده و وضعیت تیم‌شان را بررسی کردند. با این حال فعلا آنها قصد حمایت از نوید‌کیا را دارند، چراکه هنوز امیدوارند این مربی با توانایی‌هایی که دارد بتواند مس را از شرایط موجود نجات دهد. نوید‌کیا از ابتدای فصل تاکنون به‌جز پیروزی مقابل آلومینیوم برد دیگری به دست نیاورده است. دو تساوی و سه شکست و تنها یک برد حاصل کار این مربی در ۵ مسابقه اخیر است.

شکست تیم مس در دو بازی متوالی اخیر به ترتیب مقابل چادرملو و شمس آذر برای علاقه‌مندان به این تیم ناگوار بود. به همین دلیل سکوها آن‌طور که باید از نویدکیا حمایت نکرده و شعارهایی نیز علیه این مربی سر دادند. در ظاهر به نظر می‌رسد مدیران مس از این مربی حمایت کرده و خواهان ادامه همکاری با او باشند اما از آنجا که‌ وی از ۱۸ امتیازی که باید از بازی‌های اخیر کسب می‌کرد فقط ۵ امتیاز به دست آورده است قطع همکاری چندان غیرمنتظره نیست. مخصوصا اینکه مس هفته آینده با تیم استقلال خوزستان بازی دارد؛ رقیبی که در جدول رده‌بندی همسایه آنهاست و اگر نویدکیا نتواند یک پیروزی تازه کسب کرده و رقیب را از پیش رو بردارد در ادامه با مشکل روبه‌رو خواهد شد. 

  نیمکت‌های متزلزل
شاید جایگاه این سه مربی به همراه تیم‌هایشان در انتهای جدول آنها را بیش از سایرین در معرض خطر قرار دهد اما بدون شک جایگاه بوژوویچ، سعید دقیقی، اورلیو و حتی محمد ربیعی هم چندان مطمئن نیست. بوژوویچ به‌جز پیروزی مقابل استقلال تهران سه باخت و سه مساوی در کارنامه دارد. عملکرد این مربی اصلا خوب نیست و سه امتیازی که مقابل استقلال تهران به دست آورد تاکنون او را نجات داده است. هرچند مدیران باشگاه استقلال خوزستان فعلا حمایت خود را از این مربی اعلام کرده‌اند اما واقعیت این است که از این مربی راضی نیستند، با این حال فعلا قصد دارند صبوری کنند. این تیم در ادامه دو بازی مهم مقابل دو رقیب اصلی به نام مس و نساجی در پیش دارد؛ رقبایی که در تعقیب استقلال خوزستانند و برای نجات از انتهای جدول به پیروزی برابر این تیم احتیاج خواهند داشت. 

 سعید دقیقی نیز شرایطی مشابه این مربی دارد او هم ۶ امتیازی است و از ابتدای فصل نتایج خوبی کسب نکرده‌ است. سرمربی‌ای که فصل قبل موفق شد تیمش را پدیده مسابقات کند از ابتدای فصل تاکنون به شکل یکی در میان با شکست و تساوی لیگ را ادامه داد اما در هفته هفتم اولین پیروزی خود را مقابل مس رفسنجان به دست آورد و همین نتیجه کافی بود تا مدیران باشگاه شمس آذر به عملکرد این مربی امیدوار شوند. آنها فعلا قصد دارند با دقیقی به کارشان ادامه دهند، چراکه تصور می‌کنند ‌‌در بازی بعدی مقابل هوادار نیز شانس برنده شدن دارند و حتی می‌توانند در بازی با پرسپولیس شگفتی خلق کنند. پیروزی اخیر او را نجات داد و بعید به نظر می‌رسد خطری فعلا دقیقی را تهدید کند. 

 هرچند تیم خیبر نیز به همراه اورلیو در بین قعرنشینان جای گرفته اما با توجه به تغییر مربی فعلا برای قضاوت زود است. قطعا مدیران این باشگاه نیز در نظر دارند چند هفته‌ای را به او مهلت دهند. در جدول رده‌بندی شرایط سایر تیم‌ها چندان خطرناک به نظر نمی‌رسد؛ با این تفاوت که جایگاه تیم ذوب‌آهن با محمد ربیعی چندان دلچسب نیست. شاید آنها طی مسابقات اخیر موفق شدند با کسب ۷ امتیاز در جایگاه دهم قرار بگیرند اما نتایج اخیر مخصوصا شکست ۴ بر صفر مقابل آلومینیوم مدیران این باشگاه را نگران کرده است. ربیعی فصل گذشته جایگاه ذوب‌آهن را تا رده پنجم بالا برد اما فصل جدید را خوب آغاز نکرده و همین حالا نیز به لطف یک برد و چهار مساوی ۷ امتیازی است. از این رو اگر نتواند به روند ناکامی‌هایش پایان داده و در هفته‌های آینده پیروزی کسب کند چه‌بسا او نیز از قربانیان زود‌هنگام لیگ فصل جاری باشد. 

در‌حالی‌که بالای جدول شرایط برای تیم‌هایی همچون سپاهان، پرسپولیس، ملوان و حتی فولاد به خوبی سپری می‌شود در انتهای جدول شرایط بحرانی است و برکناری هر یک از مربیان نام‌برده دور از ذهن نخواهد بود. تعطیلات جاری فرصت مناسبی برای مربیان ناکام است. آنها که تا هفته هفتم لیگ برایشان به خوبی سپری نشده و هر روز جایگاه‌شان متزلزل‌تر از قبل می‌شود فرصت جبران پیدا کرده‌اند. اگر آنها نتوانند از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و تیم‌شان را متحول کنند چه‌بسا سومین قربانی لیگ برتر از بین همین چند مربی انتخاب شود. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰