شوگر جدید پیدا شد؟
شبکه منوتو در اطلاعیه‌ای که در چهاردهم مهرماه مبنی‌بر بازگشتش به ماهواره منتشر کرد استمرارش در پخش برنامه‌ها را به خرید اشتراک توسط ایرانیان خارج از کشور منوط کرد تا دم‌ودستگاهش را بی‌نیاز از بودجه دولتی نشان دهد و خود را در قامت یک شبکه کاملا خصوصی به مخاطبان سابق و جدید معرفی کند.
  • ۲ ساعت قبل
  • 00
شوگر جدید پیدا شد؟
درباره خبر بازگشت شبکه «منوتو»
درباره خبر بازگشت شبکه «منوتو»
ایمان عظیمیخبرنگار

شبکه ‌منوتو و در پی آن منوتو ۲ از اکتبر ۲۰۱۰ با مدیریت کیوان عباسی روی آنتن رفت. این شبکه در ابتدا چندان اهمیتی برای اخبار سیاسی قائل نمی‌شد و هویت خود را در برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای نظیر «چراکه نه؟»، «بفرمایید شام» «مجله تصویری منوتو پلاس»، «دکتر کپی»، «سالی‌تاک»، «سکو» و از همه مهم‌تر «آکادمی موسیقی گوگوش» خلاصه می‌کرد. درحقیقت برنامه‌هایی نظیر آکادمی گوگوش و بفرمایید شام امکانی بودند که صاحبان اصلی این شبکه‌ها بتوانند به‌واسطه آنها از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و راه را بر تحلیل‌های سیاسی و ناتوئیزه کردن ذهن ملت ایران باز کنند.

اتفاقات دی ماه ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ باعث شد منوتو مرزها را کنار بزند و خیلی عیان از مشی سلطنت‌طلبانه‌اش پرده‌برداری کند. دیگر خبری از تاکید بر فرهنگ ایران و لزوم احترام به تفاوت‌های موجود میان قشر مذهبی و غیرمذهبی کشور ما نبود و گردانندگان این شبکه بسیار واضح‌تر از آنچه فکرش را می‌کردیم به سمت رادیکال‌تر شدن مواضع خود پیش می‌رفتند و با ساخت مستندهای مختلف از یک سو و همچنین تاکید بر رواج اباحه‌گری و مقابله با فرهنگ ایرانی و اسلامی از سوی دیگر در زمین آمریکا و اسرائیل بازی کردند. 

اتفاقات سال ۱۴۰۱ اوج شلوغ‌کاری رسانه‌های فارسی‌زبان بود و آنها در قالب جنگ ترکیبی هرچه داشتند رو کردند. اما کارفرما از نتیجه عملکرد منوتو راضی نبود و آتش زیر چراغ را کم کرد و این شبکه در تله شفاف نبودن منابع مالی و پوشش ضعیف رسانه‌ای اتفاقات ۱۴۰۱ گیر کرد و مقبولیتش را در بین قشری از طرفدارانش از دست داد و عاقبت چراغش در یازدهم بهمن ۱۴۰۲ در پی عملیات طوفان ‌الاقصی و هزینه‌بر بودن مواجهه با این عملیات از طرف اسرائیلی و آمریکایی‌ها و لزوم کاهش ریخت‌وپاش‌ها خاموش شد.

اما چه شد که در کمتر از یک‌سال مدیران شبکه منوتو اسپانسر جدید پیدا کردند و در حال بازگشت به روی آنتن هستند؟ صادق امامی، روزنامه‌نگار و کارشناس حوزه رسانه می‌گوید قدرت سخت ایران در عملیات وعده صادق ۱ و ۲ و همچنین اثر مهم رویدادهای منطقه بر افکارعمومی مردم ایران و منطقه و سنگین شدن کفه ترازو به نفع جمهوری اسلامی و درنهایت برپایی نمازجمعه به امامت آیت‌الله خامنه‌ای طرف اسرائیلی را بر آن داشته که فکری به حال وضعیت ناخوشایندش در جنگ نرم میان مقاومت و خود کند و بودجه لازم برای پخش دوباره برنامه‌های منوتو را فراهم آورد. باید دید که عاقبت اسرائیل و عروسک خیمه‌شب‌بازی‌اش یعنی رضا پهلوی در بازار کساد ماهواره به کجا ختم می‌شود. 

متن کامل گزارش ایمان‌ عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با اکبر نصراللهی، رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد و محمدامین حسام، پژوهشگر رسانه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰