درباره یک سریال محبوب
سریال پایتخت زمانی که به فصل ششم رسید با وجود همه انتظارهایی که مردم داشتند، نتوانست آنها را راضی نگه دارد. پایتخت از ابتدای دهه 90 شروع و تا اواخر همان دهه درحال پخش بود. همین موضوع باعث می‌شد تا انتظار از این سریال روزبه‌روز بیشتر شود و با هرفصلی که منتشر می‌شد، انتظار مخاطبان هم بیشتر شود و از آن استقبال کنند.
  • ۱۴۰۳-۰۶-۲۹ - ۱۱:۰۴
  • 00
درباره یک سریال محبوب
«پایتخت» به روزهای اوج برمی‌گردد؟
«پایتخت» به روزهای اوج برمی‌گردد؟
مریم فضائلیخبرنگار

 در این موضوع که «پایتخت» جزء پروژه‌های موفق تلویزیون حساب می‌شود، تردیدی نیست. دهه90 با خانواده معمولی‌ها گذشت، خانواده‌ای که از شهرستان به تهران آمدند تا پایتخت‌نشینی را تجربه کنند. اما دست روزگار برای‌شان زندگی پر از بالا و پایینی رقم زده بود. خانواده نقی معمولی از همان فصل اول در دل مخاطبان جا باز کرد. یکی از اصلی‌ترین دلایل هم به‌خاطر خانواده‌محور بودن این سریال بود. توجه به آداب و سنت‌های ایرانی، احترام بین اعضای خانواده و اشاره به مسائل روز جامعه از مواردی بود که به محبوب‌تر شدن سریال پایتخت کمک کرد.

اما در کنار همه این محبوبیت‌ها زمانی که به فصل ششم رسید با وجود همه انتظارهایی که مردم داشتند، نتوانست آنها را راضی نگه دارد. پایتخت از ابتدای دهه 90 شروع و تا اواخر همان دهه درحال پخش بود. همین موضوع باعث می‌شد تا انتظار از این سریال روزبه‌روز بیشتر شود و با هرفصلی که منتشر می‌شد، انتظار مخاطبان هم بیشتر شود و از آن استقبال کنند. فصل ششم پایتخت که قسمت اول آن یکم فروردین۹۹ روی آنتن رفته بود، سرانجام ۳۰ اسفند ۹۹ به پایان رسید! یک سریال۱۵ قسمته بابت کرونا، فیلمبرداری‌اش ناتمام ماند. این‌گونه بود که اگرچه آغازش با شروع سال ۹۹ بود اما قاب پایانی‌اش در پایان سال بسته شد. بسیاری از منتقدان شاخص‌ترین دلیل شکست فصل ششم پایتخت را فوت خشایار الوند، نویسنده این سریال دانستند.

خشایار الوند، در آخرین مصاحبه‌ای که یک روز قبل از فوتش انجام داد؛ درباره‌ مراحل نگارش فیلمنامه قسمت ویژه پایتخت صحبت کرد و گفت: «ما اساسا در همه فصل‌‌های پایتخت اولین نیت‌‌مان سرگرم‌‌کردن مخاطب بوده، شاید موقعیت‌‌هایی که طراحی می‌‌کنیم کمی متفاوت باشد، این موقعیت‌‌ها خیلی رئال و باورپذیر است و تقریبا فانتزی نیست و حتی اگر حوادثی مثل مواجهه با داعش یا سقوط از بالن را در متن داستان طراحی می‌‌کنیم، باز هم سعی کرده‌‌ایم باورپذیر و براساس روال معمول زندگی باشد. در این اپیزود ویژه هم همین کار را انجام می‌‌دهیم.»

در واکنش‌هایی که محسن تنابنده و احمد مهرانفر، دو تن از بازیگران پایتخت به فوت ناگهانی الوند نشان دادند به ترس از نبود او در باقی این مسیر اشاره کردند. محسن تنابنده، طراح و بازیگر پایتخت در گفت‌‌وگویی بعد از فوت ناگهانی خشایار الوند گفت: «واقعا یک نویسنده خلاق را از دست دادیم و الان با آلام و ناراحتی‌‌ای که دارم می‌‌توانم بگویم بدون خشایار الوند ادامه پایتخت سخت است.» احمد مهرانفر، بازیگر سریال پایتخت هم در یادداشتی نوشت: «قول داده بودی قصه رو تموم کنی، تمومش نکردی و رفتی پس ما هم نمی‌سازیم، حداقل تو این روزای ابری نه؛ چراکه بارون میاد و یاد تو چشمامونو خیس می‌کنه، آدما تو هوای صاف می‌خندن و می‌خندونن، شاید بعدا وقتی هوای دلمون صاف شد برای یادگاری آخرین یادگارت ‌رو ساختیم، خشایار عزیز ما رو ببخش نمی‌تونیم.» 

فوت خشایار الوند مسیر متفاوتی را برای این سریال رقم زد. با از دست دادن الوند به دلیل سکته قلبی، پایتخت یک سال پخش نشد و بعد از آن محسن تنابنده از نویسنده جدیدی دعوت به کار کرد. آرش عباسی چهره شناخته‌شده تئاتر به‌عنوان نویسنده به تیم اضافه شد اما نوع نگاهی که او در فصل ششم داشت، باعث شد تا آنقدری که باید این قسمت مورد توجه قرار نگیرد. یکی از اتفاق‌های شاخص فصل ششم جریان زنده شدن بهبود (مهران احمدی) بود. بازگشتی که تعلیق آن نزدیک به سه قسمت کش آمد و سرانجام هم هیچ تاثیر معناداری در روند اتفاق‌ها نگذاشت. پرداخت این ایده در فیلمنامه ضعیف صورت گرفته بود تاجایی‌که برای حضور بهبود در سریال، نویسنده نیاز به بهانه داشت.

به همین دلیل به خاطرات او از زندان و شکنجه پدر در سال‌های کودکی‌اش رو آورد. این اتفاق خلاف جریان روایتی بود که پایتخت برای خودش انتخاب کرده بود و نشان می‌داد. در موضوعات دیگری مانند قصه، شخصیت‌پردازی، سرنوشت شخصیت‌ها و... تفاوت مشخصی با دیگر فصل‌ها دیده می‌شود. یکی از حواشی جدی‌ای که برای آخرین فصل پخش‌شده پایتخت ایجاد شد، مربوط به آخرین سکانس قسمت پانزدهم بود. صحنه‌های سفر ماه عسل رحمت با بازی هومن حاجی‌عبداللهی و همسرش، یادآور سکانسی از فیلم ساخته شده قبل از انقلاب بود. نشان دادن چند ثانیه موتورسواری از نمای بالا و بعد قایق‌سواری به همراه موزیکی عاشقانه بازسازی صحنه‌هایی معروف از دو فیلم بسیار دیده‌شده محسوب می‌شد. حاصل این سکانس نامه عجیب عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما خطاب به معاون سیما بود که خواستار بررسی و پیگیری رد «ستون پنجم دشمن» در این سریال شد.

نزدیک به چهار سال از آخرین باری که پایتخت از تلویزیون پخش شد، می‌گذرد و در این چند ماه اعلام شده که فصل هفتم این سریال درحال ساخته شدن است. براساس شنیده‌ها بازیگران اصلی فصل‌های قبل در این فصل هم حضور دارند که یکی از شاخص‌ترین آنها علیرضا خمسه در نقش بابا پنجعلی است. علیرضا خمسه در مصاحبه‌ای که با تسنیم داشت به خبر بازگشت این شخصیت به سریال اشاره کرد. خمسه درمورد بازگشتش به پروژه پایتخت گفت: «مردم بابا پنجعلی سریال پایتخت را خیلی دوست داشتند و خودم هم دوست دارم شرایطی بشود که پنجعلی دوباره در سریال پایتخت بازی کند.

نمی‌دانم که قرار است این اتفاق رخ دهد و خبر جدی در این زمینه ندارم اما امیدوارم این اتفاق رخ بدهد.» گرچه در ابتدا خشایار الوند می‌خواست از روح بابا پنجعلی در فصل ششم استفاده کند، اما محسن تنابنده نظرش این بود که این شخصیت در فصل ششم حضور نداشته باشد، اما سرانجام با درگذشت خشایار الوند و گفت‌وگو میان علیرضا خمسه و عوامل سریال، تصمیم گرفتند که این شخصیت را حذف کنند و از مرگش موقعیت‌های خنده‌دار خلق کنند. حالا باید منتظر اخبار جدیدی از حضور بابا پنجعلی در فصل هفتم پایتخت بمانیم؛ موضوعی که مانند بازگشت بهبود برای فصل ششم است و باید دید آیا تیم پایتخت دوباره همان روند فصل ششم را تکرار خواهند کرد یا مخاطبان سریال پایتخت را به همان فصل‌های دوست‌داشتنی برمی‌گردانند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰